Project Sophia

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
menno3x8g

NC500

Bericht door menno3x8g » 10 aug 2018, 18:15

Nee, tegen een rots kon ze niet op. Toen een Hollander passeerde raakte ik tijdens het groeten links van de weg af. Haar voorwiel knalde er zo hard op dat ik vreesde dat de schokdemper door de motorkap zou schieten. Dat was niet het geval. Op lagere snelheid reed ik terug naar de eerste locatie waar ik mijn schoenen vergeten had en inspecteerde de band. Alles leek in orde. Aangekomen op de tweede locatie echter bleek de wang een forse ‘bump’ te bezitten :x: . Met nog honderden kilometers voor de boeg, waaronder snelweg en op een zaterdagmiddag was er nog maar één manier om de deadline te halen: zo snel mogelijk voor nieuwe banden zorgen. Maar waar en zouden ze de juiste bandenmaat hebben? Een ‘local’ informeerde voor me. De enige garage die me kon helpen bleek meer dan 90 kilometer verderop te zitten en sloot om 17h. Een race tegen de tijd met een band die op springen stond! Ik bevond me dan ook in één van de dunst bevolkte gebieden van Europa.

Het was het enige incident op de reis van 3530 kilometer, waarvan ze 2x500 kilometer niet hoefde te rijden. Een reis langs kraakheldere bergbeekjes, onaangeroerde witte zandstranden, straalblauwe en gitzwarte hemels, langs rotsen van soms 3 miljard jaar oud (de aarde is 4,5 miljard jaar) en door dorpjes met onuitspreekbare namen. Één overnachting konden we niet bereiken. Daarvoor moest ze ¾h over ‘dirt road’ rijden. Al binnen een paar minuten zat de propshaft zich te schurken aan het midden van het pad en besloten we een alternatieve overnachting te zoeken. Enig idee waar we zaten? De blauwe vlag met het Sint Andreas Kruis? Scotland! Picten, Kelten, Vikingen, Jacobieten, en tenslotte de Engelsen hebben zich vergaapt aan de schoonheid en ruwheid van dit land.

Wij besloten op een goede dag de North Coast 500 (NC500) te rijden, en wel spoedig vanwege de aanstaande brexit. De route bestaat sinds 2015 officieel en trekt nu al veel enthousiastelingen. Wij trokken er 2 weken voor uit. Dat is op zich ruim voldoende, maar veel te weinig voor extra uitstapjes naar de talloze hoeken, gaten en andere hoogtepunten van de Highlands. Nu wil ik niet alles verklappen voor degene die dit ook eens wil doen, dus vind je hier geen uitgebreid verslag en dit is tenslotte een autoforum. Youtube heeft genoeg video’s die een indruk van de trip geven. Ik heb hier wat tips en foto’s.

Er zijn een paar NC500 gidsen te koop. Ik kocht van tevoren via internet een klein gidsje ‘The Rough Guide to the North Coast 500’. Kost ongeveer 10 pond en aan verzendkosten hetzelfde. Kan ik aanbevelen vanwege de compactheid en algemene en specifieke informatie. Hier staan ook interessante uitstapjes in. Dan is er het dikkere ‘North Coast 500 guide book’ te koop welke alle verrassingen opsomt en beschrijft met foto’s. Voor de thuisblijver kan ik deze gids aanbevelen. Hierin wordt de route met de klok mee beschreven. Maar ik vind de route tegen de klok in (zoals in de eerste gids) beter en spannender om te rijden.

De accommodatie op de route is beperkt. In het hoogseizoen is het meeste volgeboekt. We zaten een keer in een pub te eten, en 4 Hollanders probeerden een overnachting te regelen. Ze zijn de hele avond in de weer geweest en of het gelukt is weet ik niet. Buiten het hoogseizoen is niet alles open. Er hangt ook een kostenplaatje aan accommodatie. De bakermat van de B&B’s heeft de prijzen namelijk aardig opgedreven. Maar in Scotland mag je wild kamperen! En zeker in een Galant (zonder sleurhut want die mag een deel van de route niet nemen) past prima een tentje met voorzieningen en extra scheerlijnen tegen de straffe wind. En voor een lekkere douche ga je een nachtje op een officiële camping staan.

Eten? Zelf koken (op tijd inkopen doen) of naar de pub. De meeste pubs hebben een prima kwaliteit-prijs verhouding. Vergeet niet de locale biersoorten te proeven: veel beter dan dat waterige uit ons kikkerlandje. De whiskey liefhebber zal zeker aan zijn trekken komen. Het typisch Schotse eten: porridge, black pudding, haggis, cranachan, met ander GB-eten als beans, sausages, fish and chips, eggs in verschillende vormen zorgde dat ik soms extra mijn tanden poetste. Gelukkig wordt ook overal ‘continental’ geserveerd.

Van Scotland wordt altijd gezegd dat het weer zo slecht is. Twee dingen hierover. 1- ‘There is no such thing as bad weather, only inadequate clothing’ (Ted Hughes). 2- Als het regent, regent het niet de hele dag zoals bij ons in Nederland gebruikelijk is. Wij hadden 1 dag met een paar buien en 2 dagen met mist afgewisseld met zon. Dus een setje regenkleding van een paar euro is wel handig, ook tegen afkoeling door de harde wind. En als het regent of mist: wacht een half uurtje in de auto om daarna de frisse wandeling te maken. Maarrr, je komt natuurlijk om te rijden!

Er is een road etiquette voor de single-track roads. Zorg dat je die kent en uitvoert. Als je dan iemand passeert of laat passeren bij een passing place, groet dan en hou tegelijk je stuur recht! Scheelt een paar voorbanden. Deze single-track roads in het noordwesten en westen van de Highlands zijn erg leuk en kosten veel tijd om te reizen. Haast is een slechte raadgever. Ik liet daarom vaak een snelle Brit me inhalen, om daarna de achtervolging in te zetten. Dat was met de VR-4 geen probleem. Zo had ik een paar ogen (en stormram) vooruitgestuurd en leerde de weggetjes beter rijden. Opvallend is dat in de NC500 een stuk prachtige route niet is opgenomen. Het stuk tussen Lochinver en Drumrunie wordt beschreven via de inlandse route A837 en A835. Wij kozen voor de route dichter langs de kust via Inverkirkaig (inver betekent monding van een rivier). Omdat ik de officiële route ook moest nemen om mijn schoenen op te halen, weet ik dat beide routes de moeite waard zijn.

‘Psssjt’ zei Sophia toen ik afremde voor de volgende bocht 8-) . Inmiddels lag de hond in de bak achter al een tijdje te schuddebuiken van het heen-en-weer gesmijt door de scherpe bochten, blind summits en gaten in het wegdek. Af en toe ging ze rechtop zitten, vooral na het passeren van een cattle grid op hoge snelheid, en aanschouwde meewarig de pogingen van de achtervolgers om de Legnum bij te houden. Legnum? Volgens de één was het een Audi en weer een ander hield het op BMW. Tot de bezitter van een snelle Vauxhall Vectra GTS opmerkte: ‘I appreciate your car!’. En de mechanic van de bandenwinkel in Inverness opmerkte dat het een zeldzame verschijning was, en dat hij nog maar één keer eerder zo’n exemplaar had gezien. Op de route waren het met name de Subaru’s die de Legnum herkenden (Legacy BH5 met two-step turbo’s, en Impreza WRX STi). Daarnaast spotte ik clubs van MR2, Triumph, Mini (de oudjes!), zag heeel veel VW busjes, Aston Martin (route sponsor van NC500), Skyline GTR R35 en veel Mitsen. Maar geen Galants of ander bijzonder spul.

Nu staat ze weer voor de deur. Met modderstrepen, vies, vet, smerig en een grote zandbak achterin :yes: . Ik weet zeker dat ze genoten heeft en het liefst zou ze meteen weer de veerboot IJmuiden-Newcastle upon Tyne nemen om daarna alle remmen los te gooien. Wie weet …
Bijlagen
P7260877-min.JPG
P7310991A-min.jpg
P8011036A-min.jpg
P8021068-min.JPG
P8021071-min.JPG
P8021086-min.JPG
P8031093A-min.jpg
P8031099A-min.jpg
P8031141-min.JPG
P8031143-min.JPG
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

menno3x8g

NC500

Bericht door menno3x8g » 10 aug 2018, 18:24

Nog wat foto's ...
Bijlagen
P8061197-min.JPG
P8061200-min.JPG
P8061208A-min.jpg
P8061213-min.JPG
P8061218-min.JPG
P8061224-min.JPG
P8071234-min.JPG
P8071249A-min.jpg
P8071256A-min.jpg
P8071259-min.JPG
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Integra

Re: Project Sophia

Bericht door Integra » 10 aug 2018, 19:11

Prachtig verhaal zo! :)

Yeti

Bericht door Yeti » 10 aug 2018, 22:47

Geweldig verhaal weer Menno.
Mooi gebied maar wegen onderhoud kunnen die schotten niet. Heb er 2 jaartjes met mijn Galant mogen rond rijden.

Keep up the good stories.

marksanne
GF Team Member
GF Team Member

Bericht door marksanne » 10 aug 2018, 23:02

Prachtig! In alle opzichten! Ik wil al langere tijd schotland bewonderen, en dit lijkt me een prachtige route!
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

cvw

Bericht door cvw » 13 aug 2018, 16:15

Geweldig Menno. Mooie reis in een prachtig land. 8-)

menno3x8g

Bericht door menno3x8g » 07 nov 2018, 10:11

Sinds Sophia wat verlaagd werd op een BC-racing schroefset ging er een acceleratietrilling door het chassis. Iets met de aandrijflijn? Het was echter niet goed mogelijk om de trilling te localiseren. Dus dachten we eerst aan vervanging van de 'prop-shaft' (aandrijfas naar achteren). Die werd op een goed moment vervangen. Helaas gaf dat geen verbetering.

Toen kwam de rit in Schotland. En de terugreis. Aangezien de wegen in Schotland, zoals vermeld, aan enige revisies toe zijn, viel de trilling niet zo op. Maar toen we het plaveisel in NL weer betraden was het duidelijk: de trilling was toegenomen en ook bij cruisen was het nu waarneembaar. Het kwam van rechtsvoor. Deze as werd vervangen door een reserve. Sindsdien is deze trilling verdwenen :) . Een beetje algemene trilling heeft ze nog wel, wat vermoedelijk van de PU-motorsteunen komt. Het beetje onbalans dat de motor heeft wordt zo direct doorgegeven aan het chassis.

Welke kineet het is, bak- of wielzijde, heb ik nog niet uitgezocht. Volgens correspondentie met CVR4 vermoedelijk de bak-kineet. Dat zou jammer zijn, omdat daar geen vervanging meer voor te krijgen is.

Uray25

Bericht door Uray25 » 07 nov 2018, 13:41

In de toekomst als het echt niet meer gaat, kun je ze altijd op maat laten maken...

marksanne
GF Team Member
GF Team Member

Bericht door marksanne » 07 nov 2018, 13:47

Heb je al de binnenste cv (bakzijde dus) omgewisseld van L <> R Menno? De slijtage is altijd naar 1 kant in de CV en als je ze swapt heb je die slijtage grotendeels teniet gedaan omdat de kracht dan tegen 'vers' metaal druk ipv uitgesleten metaal.

menno3x8g

Bericht door menno3x8g » 07 nov 2018, 18:14

Goeie tip Mark.
En mocht die bak-kineet idd slijtage hebben, dan bewaar ik die voor het L<>R omwisselproject als links hetzelfde probleem krijgt.
En anders op maat laten maken ..., uche, kosten Ray?

Uray25

Bericht door Uray25 » 10 nov 2018, 13:28

Kosten kunnen mee en tegenvallen...

Maarre, zijn de Assen van de 3000GT niet hetzelfde, vergelijkbaar ?

menno3x8g

Bericht door menno3x8g » 10 nov 2018, 13:38

Uray25 schreef:
10 nov 2018, 13:28
Maarre, zijn de Assen van de 3000GT niet hetzelfde, vergelijkbaar ?
Zou kunnen, ze delen wel onderdelen. Ik heb echter geen vergelijk of onderdelennummers.

Uray25

Bericht door Uray25 » 10 nov 2018, 17:47

Als ik weer eens wat tijd overheb duik ik er wel even in, het zou me namelijk niet verbazen als het zo is...

marksanne
GF Team Member
GF Team Member

Bericht door marksanne » 12 nov 2018, 18:30

Helaas...

vr4 automaat legnum
RH: complete aandrijfas: MR246170
alleen de binnenste CV/homokineet (joint kit noemen ze het): MR336597 30x41x26 FEBEST 0411N94RH > omnummering MR336596

LH: MR246173 joint kit: MR336596

3000GT/GTO:
RH: MR165640 joint kit: MB937062
LH: MR165639 joint kit: MB937063

Ik heb ook andersom gezocht (dus geen automodel ingevoerd maar alleen het partnummer om te zien of het ergens anders gebruikt wordt), maar nee, alleen in VR4's.

Maar... ga je zoeken, en verder zoeken, dan wordt MR336597 ineens 30x41x26 FEBEST 0411N94RH en dat wordt weer omgenummed naar MR336596 met een modellijst:

Mitsubishi Aspire, EC5A
Mitsubishi Chariot Grandis, N94W, N96W
Mitsubishi Chariot, N94W
Mitsubishi Endeavor, D81W
Mitsubishi Galant, EC5A
Mitsubishi Legnum, EC5W
Mitsubishi RVR, N74WG

Dus... Het lijkt misschien een beetje een gok, maar er lijkt toch wel wat mogelijk te zijn!

Uray25

Bericht door Uray25 » 14 nov 2018, 13:49

Thx Mark, blijkt maar weer dat jij meer tijd overhebt dan ik... ;)

marksanne
GF Team Member
GF Team Member

Bericht door marksanne » 14 nov 2018, 13:56

Tijd 'over'? Tijd 'gemaakt'! ;)

menno3x8g

Bericht door menno3x8g » 14 nov 2018, 14:59

Hoe doe je dat: tijd maken?
Wil ik ook kunne ...

Uray25

Bericht door Uray25 » 14 nov 2018, 16:51

Ik Ook !!!

Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”