Originele post datum: Geplaatst: Zo feb 24, 2008 20:46
Aloha

Vind jij dat High Contrast Dashboard in sommige jongere 8G-Galants ook zoveel mooier dan het standaard exemplaar? Welnu, het is mogelijk om je standaard dash te upgraden naar zo'n coole High Contrast (HC) dashboard. Menig dealer vertelt je dat zo'n ombouw niet mogelijk is. Zelfs EdK had zo z'n twijfels over de haalbaarheid. Maar het kan! En zo verschrikkelijk moeilijk is het niet eens.
Standaard versus HC
Waar hebben we het eigenlijk over? Hieronder zie je de twee exemplaren naast elkaar: onder de standaard dash, erboven het HC exemplaar.
De HC wordt alleen afleesbaar zo gauw de auto op contact staat. Dat houdt in dat de HC tijdens de rit altijd verlicht is, ook als je met uitgeschakelde verlichting rondrijdt.
Soorten HC's
Het moeilijkste deel van upgraden is het vinden van de juiste HC voor jouw type auto. Behalve dat er A/T- en M/T-versies zijn, zijn er ook verschillende versies voor de 4- en 6 cilinder motoren. Ik heb me laten vertellen dat er ook een aparte versie voor de 2.4 GDI bestaat, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.
Voor de volgende modellen ben ik HC-versies tegengekomen:
2.0 4cil -> max 240km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6500)
2.4 GDI -> max 260km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6000) + GDI/ECO
2.4 GDI (UK) -> max 180km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6000)
2.5 V6 -> max 260km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6500) + CRUISE + TCL
2.5 VR4 -> max 180km/h, max 9000rpm (rood vanaf 7000) + CRUISE + TCL + AYC + ... (thnx MD

Soms worden op eBay ook niet EU-versies aangeboden. Een nadeel daarvan is dat bepaalde lampjes (zoals mistachterlicht) ontbreken. Voorts weet ik niet of de teller compatible is (637 pulsen/km) of dat de schaal tot slechts 180km/h loopt (Japan). Kom je er zo een tegen, is het misschien een goed idee de verkoper hier vooraf naar te vragen.
De 240- en 260-tellers leveren geen probleem op. Ze werken beide met 637 pulsen/km en zullen dus juist blijven aangeven.
De toerentellers zijn NIET uitwisselbaar tussen de 4 en 6 cilindermodellen. Zorg dus dat je een HC bemachtigt die uit eenzelfde gemotoriseerd model komt als waar je 'm in wilt bouwen! Overigens werkt een M/T HC prima in een A/T, alleen mis je de bakindicatie natuurlijk. Omgekeerd is ook geen probleem. Heb je een geschikte HC gevonden? Dan ben je nu nog een half uurtje van het eindresultaat verwijderd...
De Upgrade
-> Verwijder de teller omlijsting (2x schroef in boven zijde). Denk ook aan het losmaken van de connector van de dimmer en evt cruiseschakelaar in de omlijsting
-> Verwijder de tellerunit (4x schroef op elke hoek van de tellerunit).
-> Je ziet nu de backplane waarin drie connectoren zijn aangebracht.
Als je nu de HC op de plaats zou drukken, werken alle meters en enkele controlelampjes. De overige lampjes werken niet. Bovendien licht de HC niet op en blijft dus niet/slecht afleesbaar. Je moet twee modificaties doorvoeren om de HC volledig tot leven te wekken. Eén modificatie wordt aangebracht op de HC zelf. De tweede modificatie wordt uitgevoerd op de bedrading van de auto. Voor de volledigheid volgt hieronder een overzicht van de aansluitingen. Daarin worden ook de connectoren benoemd, zodat duidelijk is over welke connector ik het heb... Let wel: de posities van de connectoren zijn die op de tellerunits. In de auto geldt dus het spiegelbeeld ervan.

Modificatie 1: HC-unit
Het gaat om de aansluitingen A4 en A5. Verbindt deze aansluitingen met elkaar door een klein draadbruggetje vlakbij de connector te solderen. Stel (indien mogelijk) de soldeerbout in op max 275ºC. Kan je geen temperatuur instellen, neem dan een bout van max 20 a 25 Watt. Ga alsjeblieft NIET met een 100W soldeerbout aan de slag, want daarmee rook je al gauw de flexibele print op. Heb je de draadbrug aangebracht? Mooi, dan zou de HC moeten oplichten bij contact aan en zouden nu bijna alle controlelampjes moeten werken. De modificatie aan de HC is nu klaar.
Modificatie 2: Connector A
Een belangrijk verschil is de "Oil Level Indicator", die op een andere plaats in connector A huist. Standaard zit dit lampje op A5 en die moet bij een HC verhuizen naar A11.
Hetzelfde geldt voor de "Washer Level Indicator" (mits voorzien), waarbij de aansluiting op A3 moet verhuizen naar A12...
-> Wip connector A uit de backplane en trek hem iets naar voren.
-> Wip de (bij mij) oranjekleurige borgplaatjes (2x) uit de connector door de pinnetjes aan beide zijden iets in te drukken
--> Trek A5 (ik meen een blauwe draad) uit de connector, door het grijze borglipje dat net onder het veercontact zit met een fijn schroevendraaiertje lichtjes in te drukken. Gebruik géén geweld. Dit moet soepel gaan. Op onderstaande foto ben ik met een andere draad bezig, maar het gaat om het idee Yellow Wink
-> Druk de losgemaakte draad van A5 in de lege positie A11. De draad klikt vast in de connector.
-> Haal dezelfde truuk uit voor A3 naar A12 (mits voorzien).
-> Breng beide oranje borgplaatjes weer aan door ze in de connector te schuiven en vast te klikken. Ook dit moet zonder geweld gaan.
-> Klik de gehele connector weer terug in de backplane
-> Druk de HC op z'n plaats in de backplane
-> Eerste test: zet contact aan en bewonder de startup van je HC: eerst gaan de controlelampjes aan, dan komen de wijzers erbij en als laatste lichten de schaalverdelingen erbij op. Mooi hè?
-> Schroef de HC vast en breng de omlijsting weer aan (vergeet daarbij de dimmer en evt. cruiseschakelaar niet)
Voila...
Na een draai aan 't sleuteltje...
-> Noteer nu gelijk even de HC-kilometerstand, zodat je altijd kunt uitrekenen wat je echte km-stand is.
Klaar! Piece of cake toch?
Vanaf nu tijdens het rijden ook af en toe eens door de voorruit kijken, anders kon het genieten van je coole HC wel eens van korte duur zijn

Laatst aangepast door Xenon op Za jun 25, 2011 10:41, in totaal 5 keer bewerkt