Het is best wat werk, maar niets al te moeilijks.
0. demonteer de spiegel van de auto, simpelweg het deurpaneel even loshalen en daarna de drie M6 moertjes losschroeven (sleutel 10), stekkertje(s) losmaken en dan gaan we echt beginnen!
1. demonteer het spiegelglas uit de behuizing door het spiegelglas helemaal naar boven te kantelen. Aan de onderzijde kun je met een platte schroevendraaier links en rechts voorzichtig het spiegelglas loswrikken. Ze zitten eenvoudig geklikt. Daarna de spiegel kantelen en de bovenste twee bevestigingen glijden er dan zo uit.
2. met grote voorzichtigheid en een liefst bot oud flexibel mesje de witte pasta lossnijden en er daarna iets tussenstoppen zodat de pasta niet teveel grip krijgt. Er zit een witte klodder links en rechts dus aan beide kanten iets erin stoppen, zie plaatje.
3. de oven op 100 graden verwarmen en de spiegel inclusief de 'omhooghoudertjes' in de over voor een minuutje of 10 op een oude handdoek of ovenwant leggen.
4. ten eerste is nu de pasta lekker vloeibaar geworden en belangrijker nog de zwarte plastic rand/kap is soepel en iets uitgezet en daardoor is het nu supermakkelijk en veilig om de plastic spiegelrand/kap van het echte glas los te maken.
5. de achterkant is bedekt met een soort papier/tape. loshalen en de resten met aceton oid wegpoetsen en daarna nog even goed schoonmaken tot de achterkant bijna net zo mooi is als de voorkant Smile
6. bekijk even goed waar het warmte-element moet komen. Zodra je het zeker weet dat het goed zit en er niets in de weg zit: sticker-papiertje eraf en plakken maar!
7. nu de plastic kap er weer op. Gemakkelijkst gaat het doorhet spiegelglas zover mogelijk erin te doen, daarna in de oven en dan vouw je het soepele plastic er zo omheen. Een beetje voorzichtig pielen zonder over kan ook, maar geeft ietsje meer kans op beschadiging of glasbreuk, maar bij mij ging het prima (had geen zin om een paar minuten op de oven te wachten).
8. de bijgeleverde bedrading van het warmte element is veel te kort, dus we moeten ze verlengen. doe dit netjes en goed met soldeer en krimpkousjes, want het moet wel in weer en wind goed blijven!
9. ik heb de twee 'nieuwe' draden met behulp van een mini-trekveertje (een stukje tuindraad) mooi door de orginele plastic hoes heengetrokken (met ductape de uiteinden van de rode en zwarte draad aan het groene tuindraad vastgemaakt, blijft prima vastzitten).
10. de rest is een kwestie van alles weer monteren en bevestigen.
11. nu moeten de twee nieuwe draden via het orginele deur-bedrading-rubber ook worden geleid naar het interieur en dan ergens op de stekker/knop van de achterruitverwarming worden toegevoegd.








De bedrading heb ik aangelegd naar de centrale stroomvoorziening die ook de achterruit-verwarming van spanning voorziet. Het was even zoeken om de juiste kabel te vinden, maar na wat meten en openslopen werd het duidelijk.
Het is de iets dikkere zwarte kabel met twee rode baantjes erop geprint die in de laagste brede connector achterop (!) het zekeringenblok in het interieur zit.
Zodra ik nu dus de achterruit-verwarmingsknop op de climate control aanzet worden zowel de achterruit als de zijspiegels verwarmd, net als orgineel door Mitsubishi wordt gedaan. In deze natte, sneeuwige, vriezende tijden is het geen overbodige luxe om fatsoenlijk achterruit te kunnen kijken, helemaal in een LHD auto!
Voor de een of de ander die ditzelfde wil nadoen hier nog wat foto's die het juiste kabeltje vinden makkelijk maakt. De stroomaanvoer regelen is niets anders dan gewoon wat gepiel om extra kabels vanuit het interieur via de deurdoorvoerrubber de deur in te krijgen. Daar zie je ook een plaatje van.



Laatst aangepast door MarkSanne op Ma dec 28, 2009 21:36, in totaal 1 keer bewerkt
