HOW TO: voorste wiellagers vervangen
Geplaatst: 13 mar 2012, 19:14
Oorspronkelijke post:
JJ motion op 4 februari 2008
(foto's niet gevonden, als iemand iets heeft: ff seintje geven, dan voeg ik ze in)
Afgelopen weekend heb ik mijn voorste wiellager vervangen. Ik heb een imitatie lager gebruikt omdat origineel weer eens erg duur is, terwijl het dezelfde kwaliteit lagers zijn. Alleen een imitatie lager moet in de flens van je wielbevestiging worden geperst, terwijl dit bij een origineel lager een compleet set is. Maar ja het scheelt 100 euro!
Je moet de volgende stappen maken:
1. Verwijderen van het wiel.
2. Verwijderen van de splitpen van de moer waarmee de aandrijfas vastzit, dan met een luchtsleutel deze moer losdraaien en verwijderen.
3. Verwijder de remklauw en de schijf.
4. Dan is er ruimte voor het verwijderen van de 4 bouten waarmee het lager vastzit (zie afbeelding, rode cirkels), voor het verwijderen van de bouten dient de aandrijfas iets naar binnen geduwd te worden maar is het erg belangrijk te letten op de 'ABS krans' (blauwe pijl) en de ABS sensor.
5. Met een beitel of anders stuk gereedschap, voorzichtig lostikken zodat het verwijderd kan worden.
6. Het lospersen van de wielbevestiging van het lager, daarna de nieuwe lager er in terug persen.
7. Het terugplaatsen van het nieuwe lager, en voorzichtig stukje voor stukje per bout vastzetten zodat hij gelijkmatig vastgetrokken wordt.
8. Remschijf en remklauw weer terugplaatsen.
Het vet wat te zien is aan de remklauw werd veroorzaakt door een miniscuul klein gaatje in de aandrijfhoes, welke ook is gerepareerd.
JJ motion op 4 februari 2008
(foto's niet gevonden, als iemand iets heeft: ff seintje geven, dan voeg ik ze in)
Afgelopen weekend heb ik mijn voorste wiellager vervangen. Ik heb een imitatie lager gebruikt omdat origineel weer eens erg duur is, terwijl het dezelfde kwaliteit lagers zijn. Alleen een imitatie lager moet in de flens van je wielbevestiging worden geperst, terwijl dit bij een origineel lager een compleet set is. Maar ja het scheelt 100 euro!
Je moet de volgende stappen maken:
1. Verwijderen van het wiel.
2. Verwijderen van de splitpen van de moer waarmee de aandrijfas vastzit, dan met een luchtsleutel deze moer losdraaien en verwijderen.
3. Verwijder de remklauw en de schijf.
4. Dan is er ruimte voor het verwijderen van de 4 bouten waarmee het lager vastzit (zie afbeelding, rode cirkels), voor het verwijderen van de bouten dient de aandrijfas iets naar binnen geduwd te worden maar is het erg belangrijk te letten op de 'ABS krans' (blauwe pijl) en de ABS sensor.
5. Met een beitel of anders stuk gereedschap, voorzichtig lostikken zodat het verwijderd kan worden.
6. Het lospersen van de wielbevestiging van het lager, daarna de nieuwe lager er in terug persen.
7. Het terugplaatsen van het nieuwe lager, en voorzichtig stukje voor stukje per bout vastzetten zodat hij gelijkmatig vastgetrokken wordt.
8. Remschijf en remklauw weer terugplaatsen.
Het vet wat te zien is aan de remklauw werd veroorzaakt door een miniscuul klein gaatje in de aandrijfhoes, welke ook is gerepareerd.