HOW-TO: stuurpomp V6 vervangen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW-TO: stuurpomp V6 vervangen

Bericht door menno3x8g »

Stuurpomp V6 vervangen

Ter ere van mijn 1000-ste post :x: hier de aanpak van een niet alledaags probleem: het vervangen van een stuurpomp uit een 8G V6. Niet echt moeilijk en als je weet hoe het kan/moet gaat het ook nog redelijk vlot.

Deze stuurpomp is van het hydraulische type. Dat betekent (helaas) dat er een compleet systeem van slangen, buizen, pomp, reservoir, olie (ATF: dextron of dextron 2) en natuurlijk stuurhuis aanwezig is. De stuurpomp wordt aangedreven door een multiriem waarop ook de aircocompressor en een spanrol draaien. Hij zit redelijk goed bereikbaar aan de passagierskant van het motorblok, bovenin en vooraan bij de fan van het aircosysteem.

Benodigdheden:
- krik en 2 bokjes
- doppenset, gebruikelijke maten, met cardanstuk
- ringsleutels, liefst plat, gebruikelijke maten
- jerrycan of opvangbak voor de oude olie
- vodden
- ATF (dextron of dextron 2)
- momentsleutel.

1- Hoe weet je of je stuurpomp naar de kl*te is?
- de pomp maakt tijdens sturen of vaak al spontaan tijdens starten motor kabaal
- sturen zelf kan onprettig voelen
- stuurbekrachtiging gaat zwaar of varieert met het toerental motor
- de olie in het reservoir ‘kolkt’ niet voldoende bij stationair draaiende motor
- laat de motor lopen, open de motorkap en voel met een grote schroevendraaier van welke component de grootste trillingen komen
- drukmeting van de pomp (betrouwbaarste methode)
- multiriem eraf halen (zie verder) en aan de pulley draaien (controleer dan gelijk ook de aircopomp en spanrol)
- pomp demonteren en (laten) testen
- er is geen ander probleem: bijvoorbeeld een lekke leiding (met name tussen reservoir en pomp, te zien aan lucht in het systeem (minieme belletjes als je met een laserlampje in het reservoir schijnt) en tijdens rijden toename schokkerig en zwaarder sturen).

2- Multiriem veilig stellen
Werken aan de hydraulische stuurbekrachtiging geeft een hoop troep aan aalgladde olie. Om de riem te beschermen is het handig deze tijdelijk op te bergen. Dus beginnen we met de voorkant van de auto op te krikken en op bokjes te zetten en dan:
a- draai de moer van de spanrol los (vanaf de onderzijde)
b- draai de spanbout (ook aan de onderzijde) een flink end los
c- haal de multiriem van stuurpomp en aircopomp
d- trek hem richting schutbord zodat ie uit de buurt van de pompen komt.

3- Demontage stuurpomp
a- trek de drukschakelaar aansluiting, net onder de hoge drukleiding, van de pomp; het is een klemverbinding, dus recht ervan af trekken, er is geen echte borging
b- zet een teil of lege jerrycan klaar om olie op te vangen
c- maak de hogedruk leiding op de pomp los en vang de olie op
d- om de leiding niet te verbuigen heb ik de drie boutjes van deze stugge leiding van het motorblok losgehaald (zijn verschillend van lengte), zodat de aansluiting op de pomp gemakkelijk eraf te schuiven is (en dan komt er weer een sloot olie vrij)
e- maak de retourleiding van de pomp los en vang de olie op
f- je kan nog het reservoir los schroeven om te kantelen zodat je wat restanten olie kwijt raakt via de retourleiding
g- de pomp zit in de houder vast met 3 bouten: eentje aan de bestuurderskant; deze is goed te bereiken vanaf onderen; de andere twee bouten zijn via gaten in de pulley te vinden
h- nu is de pomp los, maar eruit zien te krijgen is het volgende probleem; optie 1 is om volgens de workshop manual de fan aan passagierszijde los te schroeven (heb ik niet gedaan omdat ik bang was dat de onderste boutjes zouden afbreken); optie 2 is om de pomphouder ook van het blok af te schroeven: 3 bouten, waarvan de bovenste aan passagierszijde lukt met dop + cardanstuk
i- friemel de pomp uit het motorcompartiment.

4- Montage pomp en multiriem
a- voordat je de steun weer aan het blok schroeft: vergeet niet de nieuwe pomp ook alvast in het compartiment mee te nemen
b- aanhaalmomenten steunbouten: 39 Nm
c- schroef de pomp in de steun, aanhaalmomenten: 39 Nm
d- zet de stugge hogedruk leiding weer vast aan het blok (bouten zijn van achteren naar voren steeds stukje langer), aanhaalmomenten: 12 Nm
e- monteer de hogedruk leiding aan de pomp, aanhaalmoment: 18 Nm
f- sluit aan de retourleiding en drukschakelaaraansluiting
g- ga nu koffie/thee drinken en loop daarna alles langs of het weer goed vast zit (reservoir? bouten over?) en schoon is
h- leg de multiriem om de pompen
i- span de multiriem (vuistregel: 1cm indrukken tussen pulley’s van stuurpomp en krukas, of de riem daar 90 graden kunnen kantelen, of zie pagina 11B-6 van de Workshop Manual voor de exacte gegevens) en zet spanrol vast, aanhaalmoment: 49 Nm.

5- Let op: je bent nog niet klaar met het alleen vullen van het systeem! Slijtagedeeltjes van de oude pomp in de olie (kunnen minuscuul klein zijn en soms alleen voelbaar tussen je vingers) kunnen je nieuwe pomp, maar ook stuurhuis, beschadigen zodat je over een half jaar met meer van die gebakken peren zit. Iets vergelijkbaars geldt voor het aircosysteem als de compressor stuk gaat. Voor het spoelen zijn op internet diverse handleidingen te vinden.

6- Ontluchten van het systeem. Het stuurhuis heeft een eigen ontluchtingssysteem: met draaiende motor het stuur maximaal linksom draaien, even wachten op raar geluidje (overloop), vervolgens maximaal rechtsom, even wachten op raar geluidje. Eventueel herhalen.
:agree:

Revisie?
a- de 4 bouten van het huis loshalen, deksel eraf schuiven
b- het lastigste is om het borgringetje van de as af te krijgen; hiervoor bestaat een tangetje
c- algemene revisiesetjes bestaan niet; volgens MD-Performance zijn onderdelen van de pomp na te bestellen, indien nog leverbaar
d- montage in omgekeerde volgorde (4 bouten met 20 Nm), smeer de delen met dextron of dextron 2; zie ook Workshop Manual pagina 37A-31 (Steering – Power Steering Oil Pump).
deel motorcompartiment met stuurpomp en reservoir
deel motorcompartiment met stuurpomp en reservoir
stuurpomp voorzijde met van boven naar beneden de retour aansluiting - hogedruk aansluiting - drukschakelaar aansluiting
stuurpomp voorzijde met van boven naar beneden de retour aansluiting - hogedruk aansluiting - drukschakelaar aansluiting
stuurpompsteun voorzijde
stuurpompsteun voorzijde
stuurpomp huis geopend
stuurpomp huis geopend
stuurpomp onderdelen
stuurpomp onderdelen
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: stuurpomp V6 vervangen

Bericht door Twain »

wow de 1000ste nice :)

mooie howto ooit ga ik hem gebruiken TNX
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW-TO: stuurpomp V6 vervangen

Bericht door KNOEI 8G »

Weer zeer netjes omschreven Menno! :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: stuurpomp V6 vervangen

Bericht door marksanne »

Very nice Menno!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”