HOW TO: Ontsteking vervangen V6

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW TO: Ontsteking vervangen V6

Bericht door menno3x8g »

Ontsteking vervangen V6
(bougies, bougiekabels, verdeler, verdelerkap en rotor)

Een V5 is nog te rijden: loopt niet echt lekker maar kan nog een beetje optrekken. Een V4, terwijl het een V6 moet zijn, is bagger: schudden en trillen en versnellen is er niet meer bij. Op gegeven moment werd het V0 :x: : wilde niet meer starten na een koud en vochtig nachtje. Aangezien de uitlaat rook naar benzine, viel de verdenking op het ontstekingssysteem. Bij deze V6 kende ik de voorgeschiedenis slechts een paar maanden en vanwege de kilometerstand van meer dan 340dkm besloot ik de complete ontsteking te vervangen. Dat wil zeggen: alles nieuw (bougies, kabels, rotor, verdelerkap) behalve de verdeler zelf, die haalde ik uit een andere V6 die eerder nog goed functioneerde. En ook maar even opgeschreven.

Het vervangen van de bougies en –kabels bij de V6 is voor de helft recht-toe-recht-aan (voorste bank), voor de andere helft (achterste bank) een beetje zwoegen. Verdeler(kap) en rotor is geen probleem. Zorg voor koude motor!

1- Verwijder de motorafdekplaat
- indien aanwezig

2- Verwijder deel luchttoevoer tussen luchtfilter en gasklephuis (foto)
- 2 clips van luchtfilterhuis los
- met grote kruiskop klemringen losmaken van J-bocht tussen luchtfilterhuis en gasklephuis
- maak connector van MAF-sensor los
- haal twee kabeltjes los van J-bocht (carterventilatie)
- verwijder dit deel van de luchttoevoer

3- Maak luchtinlaat los op motor (foto)
- dop 12
- verwijder 2 lange bouten bovenop luchtinlaat
- verwijder 3 middel lange bouten voorop
- verwijder 2 korte bouten aan de zijkanten
- verwijder 2 korte bouten aan achterzijde, waarvan één ook massakabel(s) houdt
- maak slangetje los van de vacuumpomp van de cruisecontrol unit linksachter (passagierszijde)
- afhankelijk van de uitvoering van je V6 moet je soms nog iets extra’s losmaken aan achterzijde of passagierszijde
- til luchtinlaat met gasklephuis aan achterzijde op en plaats daar een houten blok (+/- 15 cm hoogte) tussen motor en luchtinlaat (foto)

4- Vervang de bougiekabels (MD332110 of MD332100) en bougies van de achterste bank
- sta aan linkerzijde (bijrijderskant), daar is de meeste ruimte, en begin met degene die het verste weg ligt (cilinder 5)
- plaats een tang met lange bek om de houder van de bougiekabel
- zet een houten blokje oid onder de tang, dicht bij de bougiekabelhouder, en gebruik dit als scharnierpunt (foto)
- wip de kabel los waarbij je de tang als hefboom gebruikt
- draai de bougie eruit (bougiedop 16 met klem voor de bougie, of gebruik een magneet), er is net genoeg ruimte voor dop + kort verlengstuk
- direct nieuwe bougie erin na controle electrodenafstand (eventueel beetje kopervet op de draad), aanhaalmoment 25 Nm (vind ik persoonlijk wat veel, of handvast en dan nog 1/8 slag)
- plaats nieuwe kabel (let op cilindernummering)
- enzovoorts voor cilinders 3 en 1

5- Plaats luchtinlaat weer terug
- na schoonmaak of vervanging van de pakking
- aanhaalmomenten van de bouten: 18Nm

6- Vervang de bougiekabels en bougies van de voorste bank
- zal geen probleem zijn

7- Geleid de bougiekabels volgens de originele route en houdertjes naar de verdeler
- volgorde van voor naar achter van achterste bank: 5, 3, 1
- volgorde van voor naar achter van voorste bank: 2, 4, 6

8- Vervanging verdeler/verdelerkap/rotor
- nu duik je vanaf de rechterkant (bestuurderszijde) in het vooronder
- zoek de verdeler op de zijkant van de achterste bank
- verwijder de bougiekabels
- als je de hele verdeler (TOT57671) wilt vervangen, is het handig eerst de kap te verwijderen
- om de kap (MD619511 of MD619126) te vervangen schroef je 3 bouten met dop 8 en verlengstuk los
- als je de rotor (MD619274 of MD619689 of MD619512) wilt vervangen: noteer de stand of maak een foto, want zo moet ook de nieuwe erop (timing)
- de rotor kan je eraf trekken (of voorzichtig met schroevendraaier eraf wippen)
- nieuwe rotor in zelfde stand erop drukken tot je klik hoort
- wil je de hele verdeler vervangen: haal de connector los; de verdeler zit verder met slechts 2 bouten vast aan het blok (dop 14)
- door het huis heen en weer te draaien en te trekken komt ie van het blok los
- vervang de verdeler (officieel ook de rubberen keerring), let op stand rotor!
- plaats de kap

9- Aansluiten bougiekabels op verdelerkap
- op de verdelerkap zitten de aansluitpunten voor de bougiekabels in de volgorde:
- op 5h kabel 1, 3h kabel 2, 1h kabel 3, 11h kabel 4, 9h kabel 5, 7h kabel 6 (foto)
- oftewel, op de motor zitten de cilinders van links naar rechts (als je voor de motor staat) op de achterste bank: 1-3-5, en voorste bank: 6-4-2

10- Monteer de onderdelen van de luchttoevoer in omgekeerde volgorde
Starten maar, en o, wat loopt dat motortje weer lekker! :agree:
Bijlagen
luchttoevoer losmaakpunten
luchttoevoer losmaakpunten
luchtinlaat losmaakpunten
luchtinlaat losmaakpunten
blok onder achterzijde luchtinlaat
blok onder achterzijde luchtinlaat
loswippen bougiekabel (voorbeeld)
loswippen bougiekabel (voorbeeld)
verdelerkap aansluitpunten
verdelerkap aansluitpunten
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Ontsteking vervangen V6

Bericht door marksanne »

Super how-to Menno!!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”