8G V6 'monster' - de finale

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - lagerschalen... again?!

Bericht door marksanne »

Voor de aardigheid even noemen: 328 euro incl. BTW voor een complete set (10 sets) originele Mitsu lagerschalen. En bedankt voor de absurde prijzen Mitsubishi. 20 geharde reepjes metaal, waar hebben we het over!?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Thom
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 mar 2012, 21:00
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - lagerschalen... again?!

Bericht door Thom »

Als het door slechte olie komt, zouden je nokkenas lagers ook versleten moeten zijn.
Kijk die ook maar eens na dan.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van domme pech...
Olie is olie, in het boekje staat ook waarschijnlijk dat er 0w20 tot 20w50 o.i.d in kan. Dus de verkeerde olie is bijna niet mogelijk.
Oke, amsoil is beter dan aldi olie maar ik denk niet dat daardoor een motor stuk loopt.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door marksanne »

Vanavond als een malle aan de slag gegaan om de motor 'vrij' te maken.
Ruim 2 uur en alle vloeistoffen, electra, motorsteunen en alle andere randspullen waren los/vrij! Dit gebeurt er dus blijkbaar als je ervaring met motorswaps krijgt...

Zodra ik mn motorkraan opgehaald heb bij Mark D en meteen een ritje langs Raymond (Uray25) heb gemaakt kan deze motor eruit en de 'nieuwe' erin.
Bijlagen
Vrijgemaakt blokkie
Vrijgemaakt blokkie
Los, los en nog meer los!
Los, los en nog meer los!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door menno3x8g »

Pfff, knap werk. Zou ik weken voor nodig hebben (en dat gaat een keer gebeuren) ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door miss_laatjuh »

Hmm ik zie je liever customsizen :( maarja jij zelf ook natuurlijk .. Wij hebben 5 jaar geleden het ene na het ander ongeluk gehad met de mitsu en de 4 andere 'frotjes' die we toen hadden ..gelukkig de laatste tijd niets (aparts) meer , maar weet hoe je je voelt op het ogenblik ..succes alweer :x :bump: balen man
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door TPA »

Zo'n tijd kan zo maar in het Guinness book ofzo. Gaat dus wel snel goed komen
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door KNOEI 8G »

Ach zo blijf je bezig hé Mark, 't houdt je van de straat :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door galantrijder »

woooh Mark...

Is dit echt allemaal nodig... of ben je té perfectionistisch?
Een gemiddelde luisteraar zou het waarschijnlijk niet eens horen, zeker niet als de motorkap dicht zou zitten, maar ergens voelde het niet goed...
Je hebt in ieder geval de komende tijd wat te doen, het levert alleen geen cola op... sterker nog je voorraad slinkt denk ik alleen maar met dat harde werken! :)
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door marksanne »

Johnny, gelukkig niet te perfectionistisch, maar precies genoeg om niet met een auto te gaan rondrijden waar het hart niet meer goed van is :)
Een rammeltje 'ergens' in de auto schrikt me niet af, een vreemd geluidje in de motor veel meer. De motor hoort geen rare geluidjes te maken en als ie dat wel doet... Dan is het onverstandig te denken dat het 'niets' zal zijn of 'vanzelf over' zal gaan ;)

Maarja, ik ga een beetje uit van een planning dat ik maandag weer kan rijden met het monster.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door marksanne »

Even alvast wat preventieve dingetjes gedaan:

Links en rechts verse modderkuipen in de wielkasten geplaatst.
Bij beide was er een enorme hap uit en het de nieuwe (ja echt nieuw) lagen al een paar maanden klaar.
Ik heb meteen 2x L & 2x R gekocht zodat ook de gehavende binnenschermen van de VR2 vernieuwd kunnen worden zodra ik zin & tijd heb.
Ik kocht ze via HotTuning.nl (waar ik ook recent het voorfront lasframe voor de Galant kocht) voor de ONGELOFELIJK lage prijs van 10 euro per stuk. Zie [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze passen prima! Het plastic lijkt wat soepeler dan het origineel, maar dat kan ook de ouderdom zijn van de originele. Voor dit geld is het in ieder geval een koopje en zo ziet het er meteen weer fris uit!
Boven de nieuwe, onder de originele (gehavende)
Boven de nieuwe, onder de originele (gehavende)
spatscherm-galant02.JPG
spatscherm-galant03.JPG
spatscherm-galant04.JPG
Ook een setje nieuwe ruitenwissers gemonteerd (flatblades) van een of anders mij onbekend merk (OP / Open Parts), gekocht via MisterAuto.nl voor opnieuw het enorme bedrag van 8 euro per stuk (6 euro verzendkosten, maar ik heb ook meteen een vergelijkbaar flat blade setje wissers van BOLK gekocht (7 en 4 euro p/st... whaaa!).
galant-wipers-flatblade.JPG
Hoe goed ze wissen? Geen idee nog, volgende week weet ik vast meer :)

Tijdens de diagnose van de eerdere olielekkage zag ik ook dat een van de ashoezen (de binnenste, dus bij de versnellingsbak) gescheurd was. Recent, want er was nog maar weinig vet uitgeslingerd. Dus een vers ashoesje gemonteerd. Aangezien Mitsubishi ze zelf niet los levert (tenminste...?) kom ik uit op aftermarket, zoiets als deze Ashoes/Asmanchet van SPIDAN (artnr 22985) (15 euro) (78mm binnendiameter homokineet-zijde en 22mm diameter binnenzijde as-kant) via besteonderdelen.nl

Verder het interieurfilter vervangen en tenslotte ook alvast het luchtfilter vervangen, zodat bij de hermontage van de motor dat soort geneuzel vast gedaan is.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door KNOEI 8G »

Kijk, dat is het betere werk!
Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door richard »

Druk bezig dus weer!
Ik heb ook zo'n setje binnenschermen van Toptuning liggen.
Ik vind het echter nogal heeel erg flapperdewapperdingen.
Nieuw woord voor scrabble!
Zijn ze gemonteerd wel enigszins stabiel?

Goede info weer, overigens!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door marksanne »

Ja gemonteerd zijn ze prima en stevig genoeg. Hoe lang ze heel en stevig blijven kan ik nog niet inschatten natuurlijk.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door menno3x8g »

Altijd weer lekker die nieuwe dingetjes ;-).
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 1

Bericht door TPA »

Daar zat een aardig gat in. Wel weer mooi dat het vervangen is :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door marksanne »

Liters zweet (en een paar druppels bloed) heb ik verloren vandaag. In de benauwde hitte was er geen ontkomen aan, maar... het schiet al lekker op!

Vanmorgen het 'oude' blok eruitgetakeld, het 'verse' blok m'n garage ingesleept en toen kon het grote overbouwen, schoonmaken, netjesmaken beginnen. Eerst de versnellingsbak van het oude blok af, net als het vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat.

Het 'nieuwe' blokje had al een lange poos stilgestaan, dus ik heb eerst de bougies eruitgedraaid en wat olie in de schachten gespoten, rustig even laten doordruppelen zodat de cylinderkop rondom zeker een randje olie moest hebben om wat later de krukas voorzichtig te laten draaien (op handkracht uiteraard). Mooi! Alles draait nog soepel! Ok, die kan ik afvinken. Next is alles een beetje schoonmaken. Een combinatie van stofzuiger, WD40, remreiniger, tandenborstels, luchtspuit en papieren doeken zorgen ervoor dat het er weer een heel stuk frisser uitziet! Een aantal onderdelen die nog aan de nieuwe motor hingen (halve kabelboom, een startmotor, aircopomp, wat beugels, enz) gedemonteerd, want die heb ik nog mooi aangesloten en wel in het Monster hangen.

Helaas zag ik dat de keerringen van de nokkenassen aan de ene kant een beetje zweet en aan de andere kant simpelweg lekte, waardoor er een enorme berg aangekoekt vuil, olie en zand in de buurt van het oliefilter was opgehoopt. Schoonmaken helpt, maar voor ik verderkan aan de distributiekant moeten eerst die keerringen vervangen worden, dus heb ik in ieder geval de hele distributiekant maar ontmanteld.

Althans... ging het maar zo makkelijk! De krukaspoelie-bout zat MUURVAST. Ik heb met m'n slagmoersleutel eindeloos geprobeerd 'm los te krijgen zonder succes... Nog even ideeen gevraagd bij m'n buurman, maar hield vol bij toch maar blijven proberen met de slagmoersleutel. Bij 8bar luchtdruk zou dat ding 720nM kracht moeten leveren, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Ik heb na zeker een uur modderen maar een gat in de poelie geboord en de ijzeren beugel waaraan de dynamo en dynamospanner zit voorzien van een extra gat zodat ik 'm kon fixeren enerzijds aan de poelie en anderszijds aan de stevige beugel van de stuurbekrachtigingspomphouder. Vervolgens m'n oude momentsleutel (puur een dommekracht ding, geen nut als momentsleutel) erop en erop gaan staan. Nog niks!! Pas na flink op en neer wippen kwam er eindelijk beweging in! LOS!

Lekker klusje, zo komen je dagen wel om!

Nu was de weg vrij voor meer demontage, en bij het verwijderen van de waterpomp kwam er een mooie hoeveelheid bruinige halfdikke drap uitstromen, ooit koelvloeistof genaamd :)

Leuk extraatje was dat er nog een halve downpipe onder hing... demonteren op een niet in de lucht hangende motor is dan al bepaald niet makkelijk, maar zo'n ding echt weg van het motorblok krijgen is gewoonweg onmogelijk zonder extra hulp. Dus het blok maar weer opgetakeld en het brok ijzer erafgenomen. Helaas kreeg ik bij een uitlaatbout niet de moer, maar het complete draadeind mee. Voor je zo'n eigenwijze moer dan los hebt van zo'n stuk draadeind ben je mooi weer wat tijd en zweetdruppels verder! Maar zoals altijd: gelukt!

De andere kant van het blok heeft ook de nodig aandacht nodig dus daar heb ik daarna de focus op gelegd. Het is vooral schoonmaken, voorbereiden, alvast wat betere onderdelen overzetten van het oude naar het nieuwe blok dus intussen zijn de bougies, kleppendeksels en bougieschacht-ringen overgezet.

Al met al ben ik nog wel een volle dag bezig voor ik het hele blok klaar heb denk ik, maar dan is het in ieder geval in een zo-goed-mogelijke staat en... plug & play :)
Bijlagen
Oude motor eruit
Oude motor eruit
Oude motor links, rechts de 'nieuwe', nog niets aan gedaan op deze foto.
Oude motor links, rechts de 'nieuwe', nog niets aan gedaan op deze foto.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door TPA »

Weer flink bezig geweest :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door miss_laatjuh »

Pffffiewwww ....je moet er maar zin in hebben ...
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door Uray25 »

Oefening baart kunst, zullen we maar zeggen...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door marksanne »

Paar uurtjes klussen en op de distributie na lijkt het alweer echt een motor!

Morgen de nieuwe nokkenas keerringen ophalen en m'n reserve (gereviseerde) V6 versnellingsbak oppikken (ik ga die bak gebruiken, voelt beter aan om een frisse bak met allemaal nieuwe lagers te gebruiken ipv deze bak die prima werkt, maar wellicht binnenkort ineens het ook nodig vindt om zich tegen me te keren).

Deze klus gaat nu echt de goede kant op :)
Bijlagen
monsterswap05.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door KNOEI 8G »

Dat gaat de goede kant op Mark! :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door foks »

respect :thx:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door MD »

Hoppa !!
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door menno3x8g »

Tsjonge tsjonge tsjonge, jij weet echt niet van ophouden ...
Je inspireert me wel met je projecten.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II deel 2

Bericht door marksanne »

Vandaag de laatste dingen afgemaakt. De verse motor hangt er weer in, alles aangesloten, nieuwe Amsoil MTF versnellingsbakolie, ruim 8 liter koelvloeistof in het totaal leeggelopen blok en radiator gegoten en toen was de koelvloeistof op, maar er moet schijnbaar nog meer in!?

Ook de carterpan er onderuit gehaald, want die was behoorlijk geroest. De carterpan van de vorige motor dus gebruikt. Altijd weer een hoop werk, plus extra handicapje: een van de oude boutjes was zo geroest dat ie dol draaide... het kopje van het boutje was zo geroest dat ik uiteindelijk een dopje 9 (ipv 10) eropgeslagen heb en 'm toen los heb gekregen. Pfff... Daarna de boel netjes schoon en vetvrij maken, vloeibare pakking en dan... tsja... ik ben een teut en dus wacht ik een dagje tot het uitgehard is voor ik er olie ingiet.

Verder bleek dat ik 1 uitlaatpakkinkje tekort kwam... de oude had ik al weggegooid en ik had maar 1 nieuwe pakking 'op voorraad' terwijl ik dacht er nog een heel stel te hebben. Uitlaatpakkingen voor de dubbele voorpijp-aansluitingen is MB687002 (of Bosal nr 256-390).

Dus maar even van een 'vel' universeel pakkingsmateriaal een pakking geknipt tot ik een echte heb.

Verder ging eea redelijk soepel, alleen had ik de dynamo los de motor en heb zeker een uur geklooid om dat ding er tussendoor te friemelen
Morgen de koelvloeistof verder vullen, en ook de olie en dan het spannende moment: loopt het motortje en loopt ie ook mooi?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door marksanne »

Jaja! Het hart van het Monster klopt weer! Om precies te zijn: het hart klopt heel mooi fluisterstil. Dit motortje klinkt eigenlijk zoals het originele motortje ook klonk en voelde, prachtig!

Na een kwartiertje in laten lopen en inleren van de ECU / stappenmotor waren de kleppenstoters gestopt met klepperen en de toeren op stationairloop prachtig rond de 700-800 toeren. Rondje gereden: prima! Alles voelt goed, ook de versnellingsbak die ik zelf gereviseerd had vorig jaar voelt heerlijk soepel en is muisstil.

Al met al lijkt het een geslaagde swap, nu een paar duizend km zonder trammelant en ik heb ik weer het volle vertrouwen terug :)
Bijlagen
monsterswap06.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door Twain »

dat ziet er weer puik uit :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door Uray25 »

Haden we toch de "Goede" te pakken...

Blij dat ie weer fijn Snort...

:agree:
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door KNOEI 8G »

Top job, Mark! :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door MD »

Lekker man !!
Nu ff klaar he !
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door cvw »

Chapeau Mark, je hebt het weer geflikt. ;)
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door menno3x8g »

Top!
En nu weer genieten!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door Buzz Fuzz »

Knap hoor!
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door miss_laatjuh »

Netjes ! Gepoetst ? :p
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door marksanne »

Haha nee niet gepoetst Peter, gewoon een doekje hier en daar. Netjes zat toch zo?

Eerste 'echte' stukje gereden vandaag: heen en weer naar Bodegraven (ongeveer 16km). All went well, alleen vond ik de versnellingspook wat 'vrij' aanvoelen. Hij schakelde prima, maar door de versnellingen heen en weer schakelen voelde niet zo mooi precies en strak. En toen bedacht ik me... Ik heb dat mooie Ross motorsport schakelvoetje helemaal niet overgezet van de oude op de nieuwe versnellingsbak!

Overzetten en klaar. En ook meteen gevonden waar die kleine olielekkage vandaankwam: shame on me... de aftapplug in de carterpan had ik slechts handvast aangedraaid!!! Nog mazzel dat het blijkbaar toch vast genoeg was om slechts een klein vlekje olie op de parkeerplaats achter te laten! Half litertje olie bijgevuld tot ie weer op 'max' stond. Ik denk niet dat ie een halve liter verloren is, maar sinds gisteren is de olie natuurlijk pas voor het eerst echt helemaal door het blok heengelopen, waaronder ook in het oliefilter.

En nu? Een paar weken vertrouwen opbouwen met dit motortje :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: 8G V6 'monster' - motorswap II - done!

Bericht door richard »

Topjob Mark!

en nu op naar vele probleemloze kilometertjes!

Succes!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - koelslangen

Bericht door marksanne »

Toen ik motorblok nr3 prepareerde zag ik al dat de koelslangen bij het oliefilterhuis een beetje gezwollen waren. Ook de slangen van het 'originele' blok en een 'reserveblok' zagen er allemaal nogal vermoeid uit. Nu kun je zeggen: het zat al 17 jaar zo, niet aankomen! Of je denkt: wat een mazzel dat het al 17 jaar goed is gegaan! Van dat laatste scenario ben ik dus maar uitgegaan en er zitten nu twee frisse nieuwe slangetje op. Het rubber krijgt op die plekken bijna onontkoombaar te maken met vervuiling, vooral van olie, al was het maar van oliefilterwissels. En olie trekt in rubber wat daardoor uitzet en z'n sterkte verliest. Tot het een keer misgaat... Nou kan er vast van alles misgaan, maar deze slangetjes zullen het probleem niet geven :)

Wel zorgt zo'n geintje voor opnieuw een liter of 6 koelvloeistofverlies, maar ach, ik zie het maar als een 'flush', want helemaal fris rood was het na 400km al niet meer, er zat een beetje troebelige bruintint in, zonder twijfel opgepikte roest en achtergebreven drab. Niet zo erg dus.
Bijlagen
galant-coolant-hoses.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6 'monster' - koelslangen

Bericht door TPA »

Mooie preventieve update. Beter voorkomen dan genezen :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6 'monster' - koelslangen

Bericht door m4v3r1ck »

Zo toch mooi gedaan!
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 8G V6 'monster' - koelslangen

Bericht door mitsu-galant »

Netjes hoor, lekker origineel spul :yes:
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”