CvW in de herkansing

Stel je hier even voor (plaatjes van je auto svp in ShowCase plaatsen). Een foto van jezelf is helemaal leuk!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: CvW in de herkansing

Bericht door menno3x8g »

Ik keek naar de tabel waarin de Outlander (2007-2013) wel een goede score heeft, maar ook een paar steken heeft laten vallen.
Die beoordeling van Autoweek vind ik maar niks: de auteur kiest dat ander merk vanwege zijn uitstraling. Pfff, de Outlander scoort op de belangrijkste punten gewoon beter!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Autoblog, ABHD, heeft een video review over de 2e serie Outlander geplaatst in 2014. Ook leuk om naar te kijken: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf de 2e serie is de Outlander luxer en ook wat comfortabeler. Zelfs de "verlaagde-BMW-rijder-met-racekuipen-voorin-en-verstevigde-vullingen-in-zijn-kiezen" zoon van mij is van mening dat onze Outlander best stevig geveerd is. :lol:
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Eergisteren de achterschijven gekregen. Ik had een deal met mijn zoon gemaakt dat hij de schijven en blokken zou vervangen. Uiteindelijk hebben we de klus gedeeltelijk samen gedaan vanmiddag. De remmenconfiguratie op de Outlander is vrijwel gelijk aan die op de Galant. Een voordeel dus want voor mij was de leercurve daardoor laag. :wha:

En toch hé, kom je weer een nieuw issue tegen. Die kromme schijf....... is ontstaan doordat een geleidepen van de klauw vastgeroest zat. Dat ding hoeft alleen maar te schuiven. Nja, schijf krom, blok scheef afgesloten en bout afgebroken bij het losdraaien. Aaaarghhhhh..... :x:

Dus bellen voor een nieuwe pen. Nee, nee, morgenochtend, ja op voorraad. Dus halen. Daarna met die beugel naar een garagebedrijf, heetgestookt en de bout eruit gekregen. Daarna was het allemaal weer een fluitje van een cent om het lekker in het vet te zetten en te monteren. Gelijk de winterbandjes er maar onder gezet. :D
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: CvW in de herkansing

Bericht door menno3x8g »

Maar hoe is dan de conditie van die andere remmen?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

De remmerij is nu (weer) in topconditie Menno. De remmen aan de voorkant heb ik in augustus zelf onderhanden gehad. Daar heb ik de schijven vervangen en alles heel goed gangbaar gemaakt en in het remvet gezet waar nodig. De andere achterklauw heb ik toen gelijk meegepakt omdat die kraakte. De klauw die nu voor problemen zorgde........ heb ik destijds niet losgehaald om te verzorgen. :bump:

Ik kocht de Outlander met 185k op de teller (40k terug). Toen was net alles rondom vervangen. Ik merkte al snel dat het geen topkwaliteit remspul was, maar had niet verwacht dat de montage zo snel en zo slordig gedaan was. Want dit is vooral een gebrek aan schoonmaken en invetten. Aan deze achterkant heb ik steeds last gehad van een kromme schijf die, na afdraaien, ook weer redelijk snel krom trok. Heb ik allemaal tijdens beurten/apk in orde laten maken. Ook nu had ik daar opdracht voor gegeven, maar door de steekproef herkeuring en het lange wachten op de keurmeester was het niet gelukt om daar naar te kijken. Advies was wel om schijven en blokken te vervangen omdat ze te dun waren geworden voor nog een afdraairondje.

Ik heb de dealerprijzen opgevraagd en kwam toen op ruim € 400,- uit aan onderdelen en arbeidsloon. Dat was me een beetje te gek dus heb ik zelf alles besteld. Alle remhandel is van Bosch en in Duitsland besteld. Voor de prijs van één schijf bij de dealer heb ik nu 2 schijven en remblokken. Inclusief de tegenslag van vandaag en daarbij komende kosten stopt de teller nu bij € 160,-. Die tegenslag is nog niet meegenomen in de opgegeven dealerprijs........

Vanavond heb ik een wat groter rondje gereden en het remt toch wel lekkerder zo. :D
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door foks »

Ja erg hè , dan laat je een garage betaald sleutelen en dan doen ze nog een halfbakken klus.
Goed dat je het zelf kon doen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Hier alles rustig. De Outlander heeft ondertussen ruim 231k op de teller staan. Probleemloos, dat is de enige classificatie die ik voor deze auto beschikbaar heb. :)

Eind mei zijn we voor het laatst op pad geweest met de Wilk 545 naar het noorden van het land. Daarna hebben we hem te koop gezet, binnen 48 uren verkocht en uiteindelijk in Flevoland afgeleverd bij zijn nieuwe eigenaren. Het waren 9 grote jaren. :D
IMG_20180520_194901.jpg
Daarna op zoek gegaan naar een kleiner maatje voor de komende vakanties. En we zijn geslaagd. 1,85 mtr korter qua opbouw, bijna 1,5 mtr kortere totale lengte. En ook nog 11 jaar jonger. Alles er op, aan en bij dus voor onze begrippen zeer luxe. Zelfs een afstandbediening om de hut gewoon vanaf de straat de oprit op te laten rijden. Pappa is helemaal gelukkig. :wha: :hypo:
Uiteraard weer een detailing klus uitgevoerd, dus na zo'n 30 uurtjes noeste arbeid op binnen en buitenkant ziet deze Wilk er ook weer vrijwel nieuw uit. Nu is hij helemaal van ons. 8-)
IMG_20180712_074642.jpg
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door Uray25 »

Toch iets handzamer he.... En Luxer !
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: CvW in de herkansing

Bericht door menno3x8g »

Dat heet: vooruitgang :yes: .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door marksanne »

Mooi hoor! Maar dat merk... Nooit van gehoord! (Nu weet ik ook verdraaid weinig van caravans).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Snap ik Mark. Wilk is momenteel ook geen actief merk (meer). Het merk bestaat al 60 jaar maar is geen grote verkoophit zoals bijvoorbeeld Hobby of Kip. Hmmmm, er zijn wel wat overeenkomsten met Mitsubishi denk ik. Wilk is een merk dat de liefhebbers op waarde weten te schatten. Het is synoniem aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Tabbert ken je vast wal als caravanmerk. En Knaus misschien ook wel. Tabbert staat aan de top qua kwaliteitsimago terwijl Knaus in het betere segment zit samen met Dethleffs en Fendt. De kwaliteit van Wilk plaatst men in de markt tussen Tabbert en de andere merken. Tabbert, Wilk en Knaus werden in dezelfde fabriek gebouwd.

Sommige caravans zijn gebouwd van figuurzaaghout (dat is mijn letterlijke beleving) terwijl in de top van de markt je bij het binnenstappen van de sleurhut, bij wijze van spreken, al ruikt dat het kwaliteitsspul is. Wij hebben gekeken naar nieuw figuurzaaghout maar zijn daar hard bij weg gelopen. Daarna hebben we in het noorden van het land bij een handelaar zo'n beetje alle merken caravan's bekeken en besnuffeld. Voor mij was toen heel duidelijk wat ik wilde hebben en daar past het merk Wilk nog steeds perfect bij. Stevig, betrouwbaar, goed in elkaar gezet, doordacht. En niet 2000 in een dozijn.

Deze is:
- Handzamer; zeker. Volgt tenminste weer zo'n beetje de bochtlijn van de Outlander
- luxer; absoluut. Boiler, Heki dakluik, mover, Fietsendrager, grote watertank (50 ltr), radio, etc.
- Vooruitgang; zekers. Toilet spoel je niet handmatig meer door, dat gaat nu electrisch. Koelkast is groter en luxer, want modeljaar 2002 had allemaal vernieuwd en verbeterd spul (ook qua ontwerp).
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: CvW in de herkansing

Bericht door Xenon »

Cees, wat heeft u nu gedaan??? Je mooie Wilk aan de wilgen gehangen? (nou ja, beste wilg dan om een Wilk 545 in te kunnen hangen :uhu: ).

Ik weet zeker dat de kopers van je 545 geen betere aankoop hadden kunnen doen. Ikzelf heb twee Wilk's gehad. Een 27 jaar oude 470 en daarna de iets ruimer bemeten 590 tandemasser (bijna 100% lijkend op jouw ex-545) die ik met m'n stomme kop in 2007 heb verkocht toen ie 17 jaar oud was. Wat was dat een fijne caravan! Als ik 'm afzet tegen m'n huidige Hobby, doet de Hobby z'n naam echt eer aan: het is een hobbyproduct, meer niet.
De Hobby's van vroegah stonden bekend als solide en compleet uitgevoerd, maar daardoor ook altijd aan de wat zware kant. Compleet en zwaar zijn ze heden nog steeds, maar dat 'solide' is tegenwoordig ver te zoeken.
Onze hut is inmiddels stiekempjes ook alweer acht jaartjes oud. En in die acht jaartjes heb ik toch zo links en rechts wat hoekbeugeltjes moeten aanbrengen om de boel een beetje fatsoenlijk bij elkaar te houden, zodat we niet met alleen een bodemplaat aankomen na een rit van 1200km... Bij wijze van, dan...

Het is een 575VIP. Een onbeschofte lel van een hut. Maar zo heerlijk ruim dat ik 'm toch niet kwijt wil. Na een additionele 20Kg aan hoekbeugeltjes, stripjes en talloze elec-modificaties, is de hut zodanig opgewaardeerd dat ik geen zin heb om dat af te moeten gaan staan. Het blijft een gevaarte, zo'n ding aan de haak (nu, met de GS ervoor kom ik precies aan de 13 meter totaallengte x2.5m breed). Je zou de indruk kunen krijgen dat het me juist daarom zou gaan… Ik moet toegeven dat ik het nog steeds een uitdaging vind om die combo overal tussendoor te loodsen om 'm op de uiteindelijke plek van bestemming te krijgen. De vrouw denkt daar overigens héél anders over, maar dat terzijde. :x: Een groter nadeel vinden we dat lang niet elke camping meer geschikt is om te bezoeken, want op een populaire 70m2 begin ik helemaal niets.

Dat je keuze opnieuw op een Wilk is gevallen, kan ik zeer goed begrijpen. Owja, een mover hangt inmiddels ook onder de Hobby... Niet alleen de caravan wordt stiekem een dagje ouder, ook ikzelf... :emo:

Heel veel vakantieplezier en zorgeloos rijgedrag toegewenst met je nieuwe aanwinst! Op het moment dat ik onderweg aan één zonnebril niet genoeg heb, weet ik dat je ergens in mijn blikveld moet verkeren. :yes:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Hey Vincent,

Ik snap het, maar dit is een weloverwogen keuze geweest. We hebben nu de caravan waar we in 2009 eigenlijk naar op zoek waren. We hebben veel schik gehad met de 545, maar na 9 jaren is het ook mooi geweest. Nu zijn we heel blij met deze combi die we lekker gaan laten "shinen" op de Europese wegen. :wha: 8-) 8-)
IMG_20180720_153810_1.jpg
Ow ja, deze is gedetailed met vele Gyeon producten.
- Q²M Preserve voor de binnenkant - kasten en wanden (reinigt en laat een mooie beschermlaag na, lijkt als nieuw, niet super glimmend)
- Q² Trim voor al het kunststof aan de buitenkant. Hersteld de kleur van het kunststof en laat een coating laag achter die maanden blijft zitten, ook na diverse wasbeurten.
- Q² Tire voor het zwart maken van de banden, maar ook voor het schoonmaken van alle raamrubbers en de zwarte (rubber)randen langs de dakplaten en zijwanden (diep zwart en blijft heel lang zitten, geeft niet af).
- Q²M Prep (een keer gekregen van een kennis) voor het schoonmaken als voorbereiding op coatings etc.

De handleiding bij deze producten is niet al te lang, het prijskaartje vrij stevig, maar de kwaliteit en het resultaat is onovertroffen. (Die trim is 30ml voor 4 tientjes. Je hebt gelukkig maar heel weinig nodig)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door marksanne »

Als er enthousiast over iets gesproken wordt dan is altijd de kans dat je aangestoken wordt door het enthousiasme. In dit geval is het enthousiasme overduidelijk en ik lees graag mee (ik leer nog wat ook als bonus) maar ondanks dat ik nu een trekhaak heb onder de Mazda zie ik me niet zo snel een sleurhut kopen/gebruiken. Ik moet zeggen dat sinds ik sinds einde winter bezig ben met de ombouw van een Iveco Daily bus tot camper (zus wil gaan reizen en wonen in 4,40m x 2m x 2m) en dan merk je pas wat er allemaal komt kijken bij een rijdend huisje! Wat een berg werk... En hoe je alles moet customizen en over elk detail (van tevoren!) moet nadenken. Ik snap daardoor de evolutie van caravans wel. In mijn geval moet ik meteen instappen op niveau 10, wat debet is aan de lange tijd die we er al mee bezig zijn.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Da's wel gaaf Mark en zeker een uitdaging. Ik heb de luxe dat iemand met niveau 10 de indeling van de caravan uitgedacht heeft. Vervolgens kijkt er een dealer met vergelijkbaar niveau naar de extra accessoires die ingebouwd moeten worden en waar die, in verband met een optimale gewichtsverdeling, geplaatst moeten worden. Dat "mag" jij allemaal zelf uitzoeken en da's een flinke klus.

Voor mij is dat anders. Ik koop dat ding van iemand met een bestaande indeling, haal alle ingepakte handel uit die caravan en ga hem opnieuw beladen. Dit wel mee, dat niet meer nodig. Dit ruim ik daar op dicht bij de as want zwaar en dit is lichter en kan dus helemaal achterin verstopt worden. Vervolgens controleren want ik moet/wil ongeveer 60 kilo druk op de trekhaak hebben. Nog even schuiven met materialen, iets meer water in de tank en weer controleren. Hmm, 52kilo druk. Dat komt goed als de gasfles er in gaat (10 kg) en het snoer in de disselkast opgeruimd is (5 kg). Dan zit er ruim 60 kg druk op de trekhaak en is alles in orde.

Haha, niet helemaal dus. Want wat sla ik over? Juist, hoeveel kilo weegt dat ding nou in totaal? Want ook daar heb ik met een limiet te maken, in mijn geval 1300 kg. Dus maak ik ook nog even de rekensom van alle ingeladen materialen en hun gewicht om te checken waar ik totaal ongeveer op uit kom. In mijn geval kom ik op 1306 kg uit als ik vol beladen ben en klaar om op vakantie te gaan. Ruim voldoende, want de 60 kg trekhaakdruk telt niet mee bij het wegen van de combi waardoor ik ruim onder die 1300 kg gewicht uitkom. Snap je het nog? :lol: (bij alleen wegen van de caravan weegt hij 1300 kg. Laat je hem aan de auto hangen en weeg je dan de caravan bij een trekhaakdruk van 60 kg dan zal de weegschaal een caravangewicht laten zien van 1300 - 60 = 1240 kg). En dan heb je nog de (geaccepteerde) weegmarge's van +10% in NL en van veel minder in de rest van de EU. (en ja, nog steeds gaat 50% van die sleurhutten overbeladen op pad, soms met honderden kg's teveel).

Maar eh, die Iveco, maak je daar alles zelf voor of heb je (bijvoorbeeld) een oude caravan gekocht waarvan je kasten en ander spul overbouwt?
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door Uray25 »

Betreffende Iveco & Mark, denk ik als eerste aan zelfbouw... ;)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door marksanne »

Klopt Raymond. Je kent me intussen wel aardig he?! :)
Ik zal 'ns in de pen klimmen en wat neerschrijven over de Iveco build, misschien wel leuk.
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... =16&t=3389" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door foks »

Ha, je had ook wel een kalf van een caravan ook hè. Leuk hoor, zit je goed in de luxe !
Ik heb ook een paar keer aan een caravan/campertje gedacht, maarja,....... waar laat je het allemaal weer ...
in ieder geval kun je weer goed vooruit :yes:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Yep, wij kunnen weer vooruit. Enneh, het grootste deel van het jaar staat dat ding in de stalling. In een kas, afgeschermd met UV-doek en een klimaatbeheerinstallatie die zijn werk doet om de tuinbonen optimaal te laten groeien. Rekening is per meter, dus is alleen maar voordeliger geworden. Bij wijze van spreken dan...... :wha:
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: CvW in de herkansing

Bericht door Xenon »

Jah Cees... de gewichten… Ten tijde dat ik de Wilk 590 aanschafte (1400 kilo max massa) achter Greeny v1.0 (1275 kilo max massa geremd), zat ik ook te worstelen hoe dat nu allemaal zat.
Dus zocht ik hier een wijkbureau op (was er toen nog), de papieren van de auto en caravan op de balie neegelegd met het verhaal: "U zet mij aan de kant en ik toon u deze papieren. Heb ik een probleem?"

Het tafereel wat volgde was best wel lachwekkend: De agent in kwestie stamelde "...'ns even kijken, eh...". Verder kwam ie niet. Zijn college schoot te hulp, met als gevolg een leuke discussie over en weer. Zo ging dat pakweg 10 minuten lang door, maar ze werden het niet eens. Op een gegeven moment had een motoragent kennelijk zijn rondje erop zitten, kwam binnen, deed zijn helm af en pikte de inmiddels vrij heftige discussie tussen zijn collega's op, boog zich erover zondr iets te zeggen en kwam met een helder standpunt…

"Welnu, 1275 versus 1400 kilo? Je zit daarmee op 't randje! Waarom? Omdat we max 10% marge hanteren op de kleinste massa van de combinatie, in dit geval dus 1275 kilo + 10% = 1402 kilo.
Als ik je aan de kant zet, gaan we de caravan losgekoppeld wegen. Als je caravan dan niet méér weegt dan de maximaal toegestane 1400 kilo, zit je nog net binnen de marge. Deze methode wordt binnen de EU algemeen gedragen, anders strandt zo ongeveer elke combinatie die we controleren en rijdt niets meer."

Wat ook wel geinig was: Greeny v1.0 was van september '97 en mocht met 1275 kilo aan de haal. Een Galant van na september '97 zou ineens 1400 kilo mogen sjouwen. En Greeny v2.0 was van '02 en die mocht ineens 1500k kilo sleuren. Huh? Que? Dezefde auto + constructie, maar gewijzigde berekeningsmethode, dat uiteindelijk zomaar 225 kilo verschil oplevert.

Sterker nog: Achter Greeny v2.0 heeft onze huidige Hobby 575VIP gehangen, die max 1600 kilo mag wegen. En dat was 'legaal', want in dit geval is 1500 kilo de kleinste rekenmassa, die met 10% marge uitkomt op 1650 kilo max massa geremd. Maar ik kan gerust roepen dat zo veel massa aan de haak van een Galant ook wel het uiterst haalbare is.

M'n huidige GS mag een bijna belachelijke 2 ton sleuren. Als ik het onderste uit de kan zou willen halen, zou ik de Hobby (want is de lichtste van de combi) tot 10% 'mogen' overladen, dus tot 1760 kilo. Of je dat moet willen is een andere discussie. Als je bij iets betrokken raakt, ben je voor de verzekering gewoon het haasje bij een overschrijding vanaf 0.0%. Maar voor de gewone politiecontroles binnen de EU zou je ermee weg kunnen komen, werd mij verzekerd door Oom Agent... :cheer: 'n jaar of 10 geleden... :oops: ...dat dan weer wel, ja. :nocheer:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een dergelijk gewicht niet graag achter de Galant zou hangen. Met ruim 1400 kg aan de haak was het heeeeel goed opletten tijdens het rijden. Wat dit betreft merk je dat de Outlander zwaarder is, nog een tikkie stugger geveerd en dat zijn stroomlijn (welke?) er voor zorgt dat de rijwind meer over de caravan heen gaat. De paar extra pk'tjes van de Galant mis ik soms even.

De nieuwe combi is wel heerlijk bevallen. De Wilk ligt stevig en rustig achter de Mits. De Franse tolwegen van dit jaar waren lekker rustig om te rijden, maar wel duur. Tol en brandstof vormden samen een hoger bedrag als de kosten voor het overnachten op de campings. :shock:
dffc0100-7ff3-4516-8c68-7a7da31a0b93_large_image.jpg
We hebben de eerste week in de Franse Alpen rondgetoerd. Prachtige rijwegen met veel bochtjes, passen en smalle doorgangen. De vergezichten zijn schitterend als je de tijd hebt om er naar te kijken. De Mont Blanc is ongelooflijk mooi als het weer goed is. Helaas was het niet mogelijk naar de top te gaan; afgesloten deze zomer. :x
f5324d3d-dc6d-4401-a853-b34ad7633c6e_large_image.jpg
IMG_20180822_111704.jpg
Soms is het niet fijn als je een schroef teveel vindt op/in de auto. ;)
51265a06-d7cd-434c-b73e-5ce7cb604e38_large_image.jpg
Ook met de benenwagen kom je trouwens mooie plekjes tegen.....
IMG_20180827_121426.jpg
Na anderhalve week zijn we weer richting het noorden gereden en hebben we een paar dagen in de Vogezen gestaan. Heel andere regio, vooral economisch gezien veel "armer". Maar, wel lekker rustig en mooie natuur.
IMG_20180829_160704.jpg
IMG_20180829_172025.jpg
Bij thuiskomst de boel weer opgeruimd en na een paar dagen de hut wederom aan de haak gehangen. Het was te mooi weer om thuis te blijven dus hebben we nog een weekje in noord Limburg rondgehangen op de camping.
IMG_20180909_173830.jpg
IMG_20180911_140700.jpg
Nu is het dus echt voorbij. De hut weer naar de stalling en ik weer aan de bak.......
Gelukkig hebben we de foto's nog. :wha:
IMG-20180913-WA0005.jpg
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: CvW in de herkansing

Bericht door menno3x8g »

Mooi Cees.
Wordt tijd dat ik ook weer eens wat Alpen zie.
Ik snap alleen dat van die schroef niet ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

De alpen zijn prachtig Menno. Absoluut de moeite waard.

En die schroef........
We stonden bijna bovenop een berg te genieten van het uitzicht. Toen ik terugliep naar de auto viel mijn blik op een grijs rondje in de voorband. Ja, een schroef. En die zat er diep in. Sinds vorig jaar gooi ik een volledig reservewiel (geen thuiskomer, die redt het niet als er een caravan aan de haak hangt) achterin de auto als we op vakantie gaan. Gelukkig heb ik het wiel niet hoeven verwisselen, maar ik was wel blij dat ik die bij me had. In La Clusaz zat een "Pneus service" waar ik de schroef uit de band heb laten halen. Veel langer doorrijden kon ook niet want er was al aardig wat lucht ontsnapt. Op de foto zie je de monteur die op zijn knieën aan het werk is om een prop in de band te stoppen.
51265a06-d7cd-434c-b73e-5ce7cb604e38_large_image.jpg
La Clusaz
La Clusaz
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door foks »

Mooi zeg! Je weet ook wel de beste plekjes te vinden iedere keer.
Nu wil ik er ook heen :yes:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: CvW in de herkansing

Bericht door menno3x8g »

Eerst die schroeven opruimen ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door marksanne »

Ik heb zo'n banden-fix prop-setje gekocht. Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar het leek me toch wel handig. Hoewel ik voor de Mazda gewoon een reserverwiel heb en sinds kort voor de Galant ook weer, maar toch... dat zijn heel andere wielen / banden dan het spul wat er nu onder ligt :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Ik heb er even over gedacht om te wachten met een bericht van mij om zo een jaar vol te maken tussen postings. :wha:
Vanuit de ooghoeken lees ik mee op GalantFans. Mooie klussen heb ik langs zien komen bij o.a. Menno en Marc. Respect voor de camper ombouw en het spuitwerk, wat een gave klussen met mooie resultaten. 8-)

Afgelopen jaar heb ik wat meer onderhoud aan de Outlander gehad. Na de apk (wederom met steekproef) in november is de Mits naar de LPG specialist geweest voor reparatie. Keer op keer ging het motormanagementlampje aan en ook trok het blok niet goed meer boven de 4000 toeren. Het is een Vialle installatie en die hebben wel eens last van versleten injectorpijpjes en/of lekkende rubbertjes bij de injectoren. Pijpjes en rubbers zijn vervangen en gelukkig kan men bij de Outlander van onder de auto bij de injectoren om de reparatie uit te voeren. Scheelt flink in de kosten ook al is het nog steeds een klusje van een uurtje of 4.

In februari begon een homokineet lastig te doen; knak, knak, knak....... Het bleek uiteindelijk de binnenste homokineet van de linker aandrijfas te zijn. Die gaat vrijwel nooit kapot. Bij mij dus wel......... :hypo: De as is vervangen door een 2e handsje met 65k ervaring. Vrijwel nieuw dus. Gelukkig (of helaas) zag men bij Auto Performance Zevenaar (bij Leon dus) dat er oliedruppels hingen onder de distributie. Nja, daar moet je niet te lang mee door toeren ivm risico's voor verspringen van de riem en alle nare gevolgen die daar bij horen. Uiteindelijk bleek een keerring te lekken. Helaas waren die ringen niet vervangen bij de distributievervanging bij stand 180k. Een verkeerde besparing van de garage waar wij destijds de auto kochten. Dus nu bij 240k alle keerringen, rollers en de distributieriem opnieuw laten vervangen. De hydraulische spanner en waterpomp waren nog in perfecte staat dus die zijn blijven zitten.

Voor de rest geen gedoe. Starten en lopen. Af en toe beetje verwennen met water, shampoo en andere cosmetica. ;)
IMG_20190702_130002.jpg
IMG_20190529_134454.jpg
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: CvW in de herkansing

Bericht door menno3x8g »

Die ziet er nog steeds prachtig uit Cees!
Tsja, en slijtage onderdelen slijten nu eenmaal ;) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door marksanne »

240k en dan 'ns wat hebben... Je zou het bijna een luxe-probleem noemen ;)

Mooi dat 'ie verder zo trouw is en bevalt Cees!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Hey Gents, verrassing. Ik ben teruggegaan naar de sedan. Vorige week hebben we de Outlander ingeruild. Op de teller staan ruim 250 duizend kilometers en er komt vast iemand die er nog heel wat tijd plezier van gaat hebben.

Zoals al gezegd zijn wij teruggegaan naar een sedan model. En nee, da's geen Mitsubishi. Na 30 jaar een Mitsubishi in bezit te hebben gehad is er nu een eind gekomen aan deze periode. Ik kan bij onze diamanten leverancier geen model vinden dat mij echt aanspreekt en tevens 1300 kg aan de trekhaak kan hebben.

Dus ja, we gaan er nu op vooruit in de zin van jonger bouwjaar, luxer, veiliger en minder kilometers. Op achteruit qua motorinhoud maar wel 30% goedkoper qua verzekering (grootste verrassing voor mij). Wat het is geworden?

Een Zweed! Sinds een week hebben wij een Volvo S60 T3 in de garage staan. Bouwjaar 2011, 173k op de teller. 1.6 ltr (downsizing) blok onder de kap met turbo. 150 pk en 240 Nm vanaf 1700 toeren. 6-bak achter het blok. Focking comfortabele stoelen vooin. Zoals het Volvo betaamt een hele lading veiligheidssystemen. Het ding is zuinig met brandstof en hij is zwart. De natte detailersdroom zo'n beetje. Dus ja, na een weekje heb ik er een dag mee gespeeld op de oprit. En nu is hij zwart. Echt zwart. Geen waskras meer op te vinden. Glimmen als een :yes:

Ik heb weer een glimlach op de smoel. Denk de laatste dagen weer heel veel terug aan die heerlijke jaren in de Galant. Er zit nu een ander logo op de kap, maar het gevoel.......... 8-)
20200523_195129.jpg
20200523_195247.jpg
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door marksanne »

Oh dat zwart is wel heeeeeel mooi zwart Cees! Wauw! Ziet er goed uit. Hoop dat je er lang lol van gaat hebben. Ben ook benieuwd naar je ervaring mbt betrouwbaarheid. Onderdelen zullen vast makkelijk te vinden zijn denk ik?!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Dank je Mark.

Betrouwbaarheid. Tsja, dat was een belangrijk criterium bij de keuze van een opvolger. Dat was een luxe die ik niet op wilde geven bij het zoeken naar een opvolger van de Outlander. Ik was op zoek naar een zeer betrouwbare auto voor een redelijke prijs. Na een paar uurtjes kwam ik met een voorstel en krijg ik de vraag terug "Is dit de auto waar je hart sneller van gaat kloppen?". Bam, die was recht van voren. En ik moest "Nee!" antwoorden. :shock:

De combi betrouwbaar, betaalbaar, kan veel km's aan en is in staat de 1300 kg caravan goed te trekken moest het worden. Uiteindelijk kwam ik bij Volvo uit. Daarna bij de *60 serie omdat die de caravan goed baas kan. Vervolgens bij de S60. Dan kan ik kiezen voor de betrouwbare 2,5l 5-cylinder van voor 2010 die zich allang bewezen heeft en heel oud kan worden. Maar ja, wel 15 liter peut per 100 km. Of je gaat voor de opvolger die een 1.6 ltr blok heeft met turbo. Het eerste downsizing blok zeg maar. Een blok dat met 5 ltr peut genoegen neemt op de grote weg. Met een dik koppel op lage toeren.

Maar ja, is dat betrouwbaar en sterk? Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik in een luxe positie verkeer want mijn oudste zoon (ja, die ken je vast nog wel) is tegenwoordig monteur bij de Volvo dealer hier in Arnhem. Die vraag was dus snel gesteld en het antwoord beviel mij. Dit blok is afkomstig van Ford. Elke 180k heeft het een grote beurt nodig (hmm. waar kennen wij dit soort beurten van?) maar verder is er weinig sores met dit blok. Af en toe een injector die lekt maar dat is het dan ook. De monteurs in de werkplaats geven zelfs de voorkeur aan dit blok in vergelijking met het 2.0 ltr blok dat in de latere serie geplaatst is. Er zit ook nog genoeg marge in het vermogen want in de T4 hangt dezelfde config maar dan met 180 pk.

Dus Peter is mee geweest toen we naar de auto gingen kijken en heeft zijn mening gegeven. Er waren een paar puntjes die aandacht nodig hebben. Een dag na aanschaf hebben we hem direct op de brug gezet bij de Volvo dealer en nogmaals de hele auto nagelopen en uitgelezen. Wel direct nieuwe accu geplaatst want die was echt op. De rest gaat goed komen. Kleppendekselpakking en beugel voor openen klep zijn besteld, montage op korte termijn. Over 7000 km dan wel die grote beurt, maar die gaat onze eigen monteur uitvoeren. Inclusief de Volvo dealer stempel in het boekje. :D

Dus de betrouwbaarheid van dit blok. Dat zit wel snor. En onderdelen liggen volop op voorraad bij de Volvo dealer.
20200516_101527.jpg
20200517_114020.jpg
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: CvW in de herkansing

Bericht door menno3x8g »

Gefeliciteerd Cees!

Ooit maakte Volvo van die vierkante laadbakken waar menig Hollander nog steeds in rond rijdt.
Die konden wel wat kilometers hebben.
Tegenwoordig zijn de modellen gelikter.

Gewaagd hoor, om in dit station-tijdperk weer een sedan aan te schaffen.
Je ziet ze bijna niet meer.

Ik had nog even aarzeling: is Volvo niet Chinees?
Blijkt na lezen dat het eerder andersom is: de Chinezen worden meer Volvo.
En Volvo blijft Volvo!

Veel kilometers hiermee!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door marksanne »

Klinkt goed Cees! En die motorruimte... OMG. Eigenlijk zou het geen verrassing moeten zijn bij een auto van jou, maar toch. Wat een prachtig frisse look, wauw!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: CvW in de herkansing

Bericht door Qualconu »

Ruilen tegen mijn Galant 2.0 GLX 1999?
(eerste eigenaar)
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

@menno3x8g: Bedankt. Ik moest inderdaad de neiging tot likken onderdrukken. :wha: En gelukkig blijven het Zweden. Moet er niet aan denken dat het andersom gaat zijn.

@Marksanne: lekker hé, zo'n schoon blok. En eigenlijk is het zo gepiept (met de juiste materialen). Helpt ook nog eens tegen marters want de hele oprit ruikt nu naar citroen. ;)

@Qualconu: Bedankt voor het aanbod. Om te voorkomen dat ik thuis grote ruzie krijgen kan ik maar beter niet ruilen. :lol:
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door Uray25 »

@CvW, nou dat oude beestje rijdt met kenteken 09-DV-VZ rijdt nog steeds hoor.
Inmiddels wel de Koppelomvormer 2 weken geleden moeten vervangen.

Maar gefeliciteerd met de Volvo, wordt het waarschijnlijk bij ons ook als het Galant tijdperk voorbij is.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door cvw »

Gaaf Ray dat jullie het "oude beestje" rijdend houden. De km-teller zal ondertussen ook we een aardige stand weergeven?

Ondertussen is de Outlander online gekomen bij het bedrijf waar hij te koop staat. Stiekem nog een keertje kijken?
[External Link Removed for Guests]
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door Uray25 »

Nog steeds geen 500k, was blijven steken op 440.000km.
Maar we gaan het proberen.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: CvW in de herkansing

Bericht door foks »

Mooie aanwinst! Veel plezier ermee. Maar dat zal wel goedkomen.
Ja, jammer dat Mitsu weinig leuke modellen verkoopt deze dagen.
Ze zouden de Galant eens moeten her-uitvinden zoals ze dat bij de Chev Camaro ook hebben gedaan een jaar of 10 geleden.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”