APK-checklist

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 252
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

APK-checklist

Bericht door Qualconu »

APK-checklist
Checklist van APK-controlepunten die U zelf kunt controleren vóór U de auto aanbiedt voor een APK-keuring.


Onderdelen van de APK-keuring
Binnen de keuring van een motorvoertuig worden een aantal onderwerpen of onderdelen van de auto onder de loep genomen.
De keuring kan worden onderverdeeld in de volgende punten:
 Motorruimte
 Exterieur
 Interieur
 Onderzijde
 Milieu

APK-keuring van de motorruimte
o Het chassisnummer moet goed leesbaar zijn en overeenkomen met het nummer vermeld op het kentekenbewijs. Ook de plaatsing moet hierbij kloppen.
o De stuurinrichting moet goed in elkaar zitten en de stuurhuis- en stuurkogel hoesjes mogen niet gescheurd zijn.
o De motorsteunen mogen gescheurd zijn, maar niet geheel afgebroken.
o De accu moet goed vastzitten en de bedrading moet goed zijn aangesloten.
o Alle onderdelen van de brandstofdistributie mogen niet lekken. Dus leidingen en carburateur moeten geen scheuren vertonen en de dop van de brandstoftank moet goed sluiten.
o Verder moet alles in de motorruimte goed vastzitten.

APK-keuring van het exterieur
o Alle portieren - inclusief kofferdeksel en motorkap - moeten goed sluiten
o Het kenteken moet overeenkomen met dat vermeld op het kentekenbewijs, en een keuringsteken hebben.
o Het is verplicht een linkerbuitenspiegel te hebben, rechts is niet verplicht indien er een goede binnenspiegel aanwezig is.
o De wielen moeten allemaal goed bevestigd zijn en de velgen mogen niet verbogen zijn.
o Alle verlichtingsclusters moeten goed gemonteerd zijn.
o Alle onderdelen aan de buitenzijde zoals bumpers, deurklinken, spiegels, etc. moeten goed bevestigd zijn.
o Alle verplichte verlichting moet goed werken. De verplichte verlichtingen zijn; twee stadslichten, twee of vier dimlichten, twee of vier groot lichten, twee achterlichten, twee knipperlichten voor en twee achter, kentekenplaat verlichting en twee remlichten.
Geen van deze lichten, met uitzondering van het groot licht, mag tegenliggers verblinden.
o Als er een trekhaak is gemonteerd moet deze goed vastzitten en mag de bol niet minder dan 49 mm in doorsnee zijn.
o Als een van de achterlichten gescheurd is mag deze, met uitzondering van het achteruitrijd licht, geen wit licht uitstralen.
o De achterzijde moet zijn voorzien van twee, niet driehoekige reflectoren
o Als er andere wielen zijn gemonteerd mogen deze nergens meer dan dertig millimeter uitsteken en op geen enkel punt aanlopen.
o Er mogen één of twee mistachterlichten op de auto zitten.
Als er slechts één is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.
o Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
o Als er een derde remlicht is gemonteerd moet deze in het midden, boven de andere remlichten zijn geplaatst.
o De ruitenwissers voor moeten goed wissen en mogen niet gescheurd zijn.
In geval van achterruitenwisser zijn hier geen eisen aan verbonden.
o Mistlampen mogen alleen kunnen branden als de andere verlichting is ingeschakeld.
o Achteruitrijd licht mag alleen gaan branden als de achteruitrijd versnelling is ingeschakeld.

APK-keuring van het interieur
o In auto's vanaf 1 januari 1971 zijn gordels verplicht.
Ze moeten dan goed aan de carrosserie bevestigd zijn en mogen geen scheuren vertonen.
o In auto's vanaf 31 december 1989 zijn gordels op de achterbank verplicht.
Hierbij gelden dezelfde eisen als die van de voorstoelen.
o De stoelen moeten goed bevestigd zijn en moeten voorzien zijn van een werkende blokkering bij verstelling van stoel en leuning.
o Als er sprake is van een gelaagde voorruit mag deze scheuren vertonen, deze mag echter niet vertakt of doorkruist zijn.
o De snelheidsmeter moet goed werken en indien nodig verlicht kunnen worden.
De kilometerteller hoeft echter niet te werken voor APK-goedkeuring.
o De schakelaars van essentiële voorzieningen als knipperlichten, groot licht e.d. moeten goed werken en op een juiste wijze bevestigd zijn.
o De controlelampjes voor het groot licht en het mist achterlicht moeten werken, verder is geen van de waarschuwingslampjes verplicht.
o De rechterruitensproeier moet gevuld zijn en werken.
o De claxon moet werken en mag slechts eentonig zijn.
o Een binnenspiegel is verplicht tenzij u een rechterbuitenspiegel heeft.
Ook mogen spiegels niet verweerd of gescheurd zijn.
o De voorruitverwarming moet goed genoeg werken om de ruit te kunnen ontwasemen.

APK-keuring van de onderzijde
o Dragende delen en onderdelen die bijdragen aan de veiligheid mogen maar tot een bepaald punt door roest aangetast zijn.
Dit is in ieder geval anders en daarom zelf moeilijk te beoordelen.
o Uitlaat moet goed bevestigd en gasdicht zijn.
o De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn.
o De banden moeten in goede staat zijn. Ze mogen geen bulten en scheuren vertonen en het profiel moet minstens 1,6 millimeter diep zijn.
o De veren mogen niet gebroken zijn.
o Aan één as moeten banden met hetzelfde profiel zijn bevestigd, dus radiaal of horizontaal.
o De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn of speling hebben.
o Remslangen moeten goed aan de carrosserie bevestigd zijn en mogen geen scheuren of ernstige roestschade vertonen.
Verder mag geen enkel deel van de reminrichting lekken en moet de vloeistof op peil zijn.
o Stofhoezen van de draagassen mogen niet gescheurd of lek zijn.
o De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.
o Stuurkogels mogen niet meer dan één millimeter speling hebben en de stofhoezen mogen niet lek of gescheurd zijn.
o Schokbrekers mogen lekken maar de werking moet hierdoor niet verstoord worden.
o Fusee pennen mogen niet meer dan één millimeter speling hebben.
o De bekabeling van de handrem moet heel zijn en moet op beide achterwielen werken.
o Wanneer u een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken. Daarnaast moet de remvertraging voldoende zijn, maar dit kan alleen met de juiste apparatuur worden vastgesteld.

Controleren van speling op wiellagers, fuseekogels, stuurkogels en draagarmen
Krik je auto op, plaats assteunen onder de chassisbalken en
o Controleer de wiellagers.
Zet je handen boven en onder het wiel en beweeg het wiel.
Er mag geen voelbare speling zijn.
Draai het wiel rond en luister naar bijgeluiden.
Er mag geen geluid van het lager bij het ronddraaien hoorbaar zijn.

o Controleer de stuurkogels
Je mag geen overmatige (meer dan 1 mm) speling hebben op de stuurkogels.
Beweeg de voorwielen van links naar rechts en let op de kogels, die mogen niet kantelen.

o Controleer de fuseekogels
Er mag geen overmatige (meer dan 1 mm) speling zitten op de fuseekogels
Zet je handen boven en onder het wiel en beweeg het wiel heen en weer.
Er mag geen overmatige speling voelbaar zijn.

o Controleer de draagarmen
De draagarmen mogen ook geen speling hebben
Zet je handen boven en onder het wiel, beweeg het wiel en let daarbij op beweging van de draagarmen.
Zet je handen links en rechts op het wiel, beweeg het wiel en let daarbij op beweging van de draagarmen.

APK-keuring van milieu eisen
o Auto's gebouwd na 1 januari 1974 moeten aan bepaalde eisen voldoen wat betreft de uitlaatgassen. Dit wordt gecontroleerd met een CO2 meter en is voor iedere auto verschillend.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 7 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2348
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: APK-checklist

Bericht door menno3x8g »

Handiggg!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”