Ik begin me steeds meer te irriteren aan de absurde prijsverschillen voor dezelfde producten vergeleken tussen NL en UK/US.
Laatst had ik al geschreven over originele Mitsu parts (lagers) voor de V6 versnellingsbakken (180 euro aanschaf US tegenover 480 aanschaf NL) (natuurlijk komen er dan nog voor 100 euro verzend+douanekosten bij, maar toch!
En nu heb ik 1 centreerring te kort en eigenlijk wilde ik een extra setje hebben voor die 'nieuwe' velgenset. Dus ik weer naar diezelfde site waar ik ze eerder kocht ([External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;, type CEN731671PH) en terwijl ik naar de totaalprijs keek dacht ik... wat een belachelijke berg geld voor een paar stukje plastic! Effe kijken op ebay UK. Nou... ik heb niet eens echt gezocht naar de goedkoopste, maar een van de eerste hits leverde me al geld op! Ik heb nu 2 (!) setjes besteld incl. verzendkosten kom ik nog maar net op 30 euro!
Zelfde voor tintfolie. In de UK wordt je ermee doodgegooid en voor 15-20 euro heb je een rol thuisbezorgd. Succes voor die prijs in NL!
WHY?! Waarom lijkt alles dat met auto's te maken heeft hier in NL wel de hoofdprijs te moeten zijn?! Alsof aanschaf, benzine, belastingen, enz al niet hoog genoeg zijn...
En als het nou echt om een paar euro totaal gaat, ach, dan gun ik de NLse handelaars best hun handel, maar als het de helft of meer scheelt dan voel ik me zwaar bekocht!
Waarom zijn die nederlandse bedrijven zo f-ing duur?!
Waarom zijn die nederlandse bedrijven zo f-ing duur?!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Waarom zijn die nederlandse bedrijven zo f-ing duur?!
Uit de US is het misschien importrechten die de bedrijven moeten betalen,want die halen ze misschien ook daar weg.Maar de UK begrijp ik ook niet...Dat is gewoon de EU....
Maar is het bij alle merken zo?Het zou natuurlijk kunnen dat Mitsubishi in Nederland een klein merk is en dus ook de onderdelen weinig verkocht worden.Dus die onderdelen liggen nog al lang in het magazijn en dat moet je dan betalen..En dan nog misschien de hogere BTW...
Maar is het bij alle merken zo?Het zou natuurlijk kunnen dat Mitsubishi in Nederland een klein merk is en dus ook de onderdelen weinig verkocht worden.Dus die onderdelen liggen nog al lang in het magazijn en dat moet je dan betalen..En dan nog misschien de hogere BTW...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Als ik me niet vergis staat "het" centrale Mitsu magazijn voor (half?) europa in NL
Dus er zal zonder twijfel verschrikkelijk veel staan en verhandeld worden. Natuurlijk is NL zelf niet zo'n afzetmarkt, maar totaal europa, och, dat moet wel lukken!
Maar dan nog, naast mitsu-parts gaat het om zo'n beetje alles. In de UK is het zo belachelijk veel voordeliger, bijna ongeacht wat je zoekt!
Dus er zal zonder twijfel verschrikkelijk veel staan en verhandeld worden. Natuurlijk is NL zelf niet zo'n afzetmarkt, maar totaal europa, och, dat moet wel lukken!
Maar dan nog, naast mitsu-parts gaat het om zo'n beetje alles. In de UK is het zo belachelijk veel voordeliger, bijna ongeacht wat je zoekt!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
Je hebt gelijk Mark, ik heb dezelfde ervaringen met leveranciers in het buitenland. De prijzen liggen een stuk lager. Soms zelfs belachelijk veel lager als je erg ver naar het oosten gaat. Vorige week zag ik over dit onderwerp een discussie op AMT. Zelfs bedrijven "ergeren" zich aan de onderdelenprijzen die zij moeten betalen. Ze vergelijken in dit geval met de prijzen die de consument kan vinden bij NL onderdelen leveranciers op Internet. [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is niet het enige. Zelfs de Mitsubishi dealers hanteren in een aantal gevallen andere prijzen voor onderdelen. Zoals ik recent heb gemerkt met een remklauwrevisie set. Bij mijn eigen dealer € 32,-, bij de dealer 30 km verderop € 46,-. Dat prijsverschil zit puur in de marge die op het onderdeel gehanteerd wordt.
Wordt het tijd dat de kartelwaakhond zijn tanden eens laat zien op dit gebied?
Dat is niet het enige. Zelfs de Mitsubishi dealers hanteren in een aantal gevallen andere prijzen voor onderdelen. Zoals ik recent heb gemerkt met een remklauwrevisie set. Bij mijn eigen dealer € 32,-, bij de dealer 30 km verderop € 46,-. Dat prijsverschil zit puur in de marge die op het onderdeel gehanteerd wordt.
Wordt het tijd dat de kartelwaakhond zijn tanden eens laat zien op dit gebied?
Nederland is een handelsland. Ze verdienen puur op het doorschuiven van dozen zonder iets toe te voegen. Zit in de cultuur. Ik woon op de grens NL-D, en maak graag gebruik van de meestal goedkopere spullen in D. Ja, de NMa is wel een ideetje!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
idd menno, in nl zitten er te veel tussen handelaren en soms magazijnen tussen en in polen
is dit vaak maar een eenmanszaakje XD.
is dit vaak maar een eenmanszaakje XD.
Je moet ook niet vergeten dat Nederland ondanks dat het klein is en een goed wegennet heeft een van de duurste landen is om iets in te versturen.
dwz dat een bedrijf meer betaald om zijn spullen bij zich te krijgen en jij meer betaald om het bij je deur te krijgen.
daarnaast is overhead kosten heel veel duurder dan waar dan ook.. dat komt deels door de bedrijven zelf (te mooie kantoren willen etc)en deels door hogere brandstofprijzen.. hogere belastingen en onduidelijke regelgeving.
maar je moet ook het feit niet onderschatten dat een ondernemer in Nederland in de dagen na zijn werk (pensioentijd, ziektewet oid) moet zorgen voor zichzelf.. een ondernemer moet dus als het bedrijf goed draaid meteen al zijn risico en pensioen afdekken. ook dat is anders in andere landen
dan heb je nog de het rare invoerbeleid .. wij geven alles gratis of bijna gratis door aan alle andere landen. maar als een bedrijf iets importeert moet hij een behoorlijke invoerbelasting betalen.zogenaamd om de locale industrie te beschermen.. maarja die moet voor zijn half fabricaten ook invoerbelasting betalen en worden daarmee weer duurder.. nu zijn er wel mogelijkheden om ontheffing te krijgen .. maar die route kan je alleen maar overleven door een heel leger aan juristen te hebben... dus 1 van de weinige bedrijven die niets tot weinig betaald voor zijn import is philips.
Tot zoveer ter vederdediging van de ondernemer...
het grootste probleem is de enorme inefficiëntie waar Nederlandse bedrijven mee werken. naast te belazerd zijn om een fatsoenlijke webwinkel te hebben. is bij de meeste bedrijven het personeel te debiel voor woorden.
het merendeel van de bedrijven denkt nog een vakhandel te zijn.. terwijl in werkelijkheid ze niets meer zijn dan dozen schuivers.
voorbeeld mijn zwager is fietsenmaker.. hij krijgt zijn fietsen binnen.. maar moet er nog best veel aan doen alles na draaien afstellen.. recht zetten etc.. dus de beste man is nog steeds bezig als een vakman en moet dat allemaal doen voor een marge die rond de 20% ligt.. dan heb je het dus nog niet over de kosten van de winkel enzo..
daartegen kan je dan zetten nagenoeg alle gereedschappen winkels.. ze doen echt niets.. alleen maar een doos kopen van de importeur en die verkopen aan de klant (met regelmaat zelfs direct uit het magazijn van de importeur)
die willen werken voor 30% of meer maar doen er geen kut voor.
een kleine groep uitgesloten.. hier in de omgeving rotterdam zit een gereedschappenwinkel kruis. netjes een winkelpand met mensen die verstand hebben.. en het leuk vinden om je te helpen voor webprijzen of bijna webprijzen.. nooit moeilijk gedaan over garantie dingen en vervangende onderdelen kosten maar de helft als je het vergelijkt met het grote breur, Breur is dan wel weer een mooi voorbeeld van zoon groot veel te duur klote bedrijf .
dwz dat een bedrijf meer betaald om zijn spullen bij zich te krijgen en jij meer betaald om het bij je deur te krijgen.
daarnaast is overhead kosten heel veel duurder dan waar dan ook.. dat komt deels door de bedrijven zelf (te mooie kantoren willen etc)en deels door hogere brandstofprijzen.. hogere belastingen en onduidelijke regelgeving.
maar je moet ook het feit niet onderschatten dat een ondernemer in Nederland in de dagen na zijn werk (pensioentijd, ziektewet oid) moet zorgen voor zichzelf.. een ondernemer moet dus als het bedrijf goed draaid meteen al zijn risico en pensioen afdekken. ook dat is anders in andere landen
dan heb je nog de het rare invoerbeleid .. wij geven alles gratis of bijna gratis door aan alle andere landen. maar als een bedrijf iets importeert moet hij een behoorlijke invoerbelasting betalen.zogenaamd om de locale industrie te beschermen.. maarja die moet voor zijn half fabricaten ook invoerbelasting betalen en worden daarmee weer duurder.. nu zijn er wel mogelijkheden om ontheffing te krijgen .. maar die route kan je alleen maar overleven door een heel leger aan juristen te hebben... dus 1 van de weinige bedrijven die niets tot weinig betaald voor zijn import is philips.
Tot zoveer ter vederdediging van de ondernemer...
het grootste probleem is de enorme inefficiëntie waar Nederlandse bedrijven mee werken. naast te belazerd zijn om een fatsoenlijke webwinkel te hebben. is bij de meeste bedrijven het personeel te debiel voor woorden.
het merendeel van de bedrijven denkt nog een vakhandel te zijn.. terwijl in werkelijkheid ze niets meer zijn dan dozen schuivers.
voorbeeld mijn zwager is fietsenmaker.. hij krijgt zijn fietsen binnen.. maar moet er nog best veel aan doen alles na draaien afstellen.. recht zetten etc.. dus de beste man is nog steeds bezig als een vakman en moet dat allemaal doen voor een marge die rond de 20% ligt.. dan heb je het dus nog niet over de kosten van de winkel enzo..
daartegen kan je dan zetten nagenoeg alle gereedschappen winkels.. ze doen echt niets.. alleen maar een doos kopen van de importeur en die verkopen aan de klant (met regelmaat zelfs direct uit het magazijn van de importeur)
die willen werken voor 30% of meer maar doen er geen kut voor.
een kleine groep uitgesloten.. hier in de omgeving rotterdam zit een gereedschappenwinkel kruis. netjes een winkelpand met mensen die verstand hebben.. en het leuk vinden om je te helpen voor webprijzen of bijna webprijzen.. nooit moeilijk gedaan over garantie dingen en vervangende onderdelen kosten maar de helft als je het vergelijkt met het grote breur, Breur is dan wel weer een mooi voorbeeld van zoon groot veel te duur klote bedrijf .
Awesomeness = Verveling x Talent