Vreemdgaan
Vreemdgaan
Met het risico dat de verstokte Galant-fans mij nooit meer serieus gaan nemen (als ze dat al deden), is hier mijn laatste ervaring met ‘vreemdgaan’.
Zoals een aantal van jullie weten bezit ik naast de 8G ook een …
Citroen CX Limousine Turbo 2.
(WTF, hoor ik daar iemand al roepen, echter: zo heet zij niet).
Inleiding
Deze auto (als ik haar zo mag noemen) werd in januari 1987 op kenteken gezet in Nederland. Dat betekent dat ze nu welgeteld 9 maanden belastingvrij is, en over 3 maanden weer 15 jaar of langer de schatkist mag gaan vullen. Omdat het een diesel is, mag ik in dit enige belastingvrije jaar toch nog dieseltoeslag gaan betalen (het maakt dus allemaal geen ruk uit). Negen jaar geleden nam ik de auto over, en werd sindsdien gebruikt voor ritten naar verre landen in de zomervakantie, een trouwerijtje enzovoorts. En ik kan je vertellen: het zijn allemaal koninklijke ritten geweest. Problemen gehad? Slechts 1x toen in Frankrijk een aandrijfas vervangen moest worden. Tot zover de introductie.
Aanleiding
Het is donderdag 26 september 2013 als er een rit naar Brussel en terug naar noordoost Nederland gepleegd moet worden. Mooi weer, Trigger Mauve Not Black heeft remproblemen, Sophia heeft zoals bekend koelproblemen, de ex van Theo is uitgeleend, en de andere blauwe mist intussen wat onderdelen, dus tijd om de CX van stal te halen voor een laatste rit dit jaar. Ik heb een tussendoor afspraak van een uur in Eindhoven gepland, moet om 16.00 uur in Brussel zijn, en verrek het is al 10.45 uur met in totaal een vette 400 km voor de boeg (want zo mag je de kop van de CX wel noemen). Dat betekent: kachelen, en dat kan je letterlijk nemen, want er is zich een gaatje in de uitlaat aan het ontwikkelen, en nee niet die aan de achterkant, die was er al. Allee dus met een vaartje van 140-150 km/h, op een toerental van 3000rpm er vandoor. Met een max van 195 km/h (indertijd de snelste productiediesel) en de hydraulische vering is dit een zeer comfortabele kruissnelheid. Voor een auto van 5,05 meter lengte en gewicht van 1505 kilogram rijklaar rijdt ze dan een keurige 1 op 15! Dankzij de turbo met IC.
Eindhoven
Ik rij inmiddels Eindhoven binnen. Vlak voor de eerste stoplichten op de Botenlaan gaat het mis. De CX heeft een handgeschakelde 5-bak, maar nu valt er niets meer te schakelen: ik roer in een potje ongebonden soep en geen aandrijving meer van de motor. Ik heb nog vaart, het stoplicht springt op groen, en ik zie in de rechter zijstraat (Zeelsterstraat) nog een vrije parkeerhaven en weet die nog net te bereiken. Een geluk bij een ongeluk. Wat nu? Er is duidelijk iets mis met de bak of de bediening. Paul gebeld, die kent een CX-specialist in Eindhoven en misschien kan die iets betekenen. Paul zegt: bel iemand anders en ik krijg zijn nummer. Ik bel Sjoerd. Sjoerd zegt: er is een bedieningsstang losgeschoten, kijk eens voor het schutbord. Ik kijk en kijk, maar weet eigenlijk al: dat wordt niks want ik heb geen gereedschap bij me, het is hier compleet volgebouwd met allerlei citroendingetjes, bovendien moddervet, het reservewiel ligt nog bovenop de motor en met mijn groene jasje, overhemd en witte broek wil ik graag ook zo in Brussel aankomen. Zegt Sjoerd: bel de ANWB. Goed idee, gouden lidmaatschap. Maar wel een uur wachten (hoe langer lid, hoe langer wachten?). Ondertussen gauw een paardenzaak binnen gewipt, want na zo’n rit moet je wat. WW komt, prima vent. Lost het probleem op door de stangen weer te koppelen met 3 tie-wraps. Nog over de Galant gehad, wat voor prima bak dat toch is, wat tips gekregen over de remmerij van Trigger Mauve Not Black. Man is verbaasd dat ik op 1 dag heen en weer naar Brussel wil met een CX. Op mijn opmerking dat ie daarvoor toch gebouwd is krijg ik geen commentaar.
Naar Brussel
Henk heb ik inmiddels afgezegd. Om 15.00 uur zit ik weer met opgeruimd gezicht achter het 1-spaaks stuurwiel op weg naar Brussel. En weer knallen over de snelweg. Hup, de grens over. Mooi weer, wat kan me nog verder gebeuren. Ik neem een banaan en tomaatje uit de voedingsdoos naast me. WTF, wat is dat rode lampje? Van de linker rijstrook scheur ik diagonaal de parkeerplaats op en stop. Van een rood lampje in een CX wordt ik altijd een beetje zenuwachtig. Al veel verhalen over gelezen, en de afloop had vaak de nodige voeten in de aarde. Ben ik nu aan de beurt? Mmm, eens even kijken: lampje gaat feller branden als ik gas geef, en ook als ik de fan sneller zet, en al helemaal met groot licht of airco. Acculampje dus. Dynamo naar de klote? Direct schakel ik alle stroomverbruikers uit, doe een raampje open, en nu als de wiedeweerga in Brussel zien te komen en dan zie ik wel weer. Tijdens het nadenken over oplossingen vergeet ik een afslag te nemen waardoor ik terecht kom op nog ergere hobbel-de-bobbel wegen met om de 100 meter een stoplicht. Niet fijn met een geïmproviseerd schakelmechanisme.
Wegkomen uit België
Afijn, in Brussel aangekomen besef ik dat ik ’s nachts terug rijd, en dat dat niet gaat lukken op 1 acculading. Weliswaar is de CX een diesel, waardoor de motor alleen stroom nodig heeft voor het voorgloeien en starten. Maar met verlichting aan is de accu zo leeg. Oplossing: als ie maar start kan ik zonder verlichting een heel eind komen. Huhhh, midden in de nacht? Zeg Ruud, rij jij naar Eindhoven en kan ik achter je aanrijden zonder verlichting? Ehhh, goed dan. Hoe snel wil je rijden, vraagt ie. Ik zeg: zo snel mogelijk om de accu te sparen, maar doe de max snelheid, want zonder verlichting en ander grensoverschrijdend gedrag zal ik wel teveel opvallen. We vertrekken om 21.30 uur. Ik zit dicht achter zijn glimmende super betrouwbare Avensis wagon. Al gauw blijkt dat ik toch tenminste de stadsverlichting aan moet zetten voor het achterop komende verkeer. In Brussel zelf zet ik af en toe de dimmers aan als een politieauto passeert. Verder gaat het goed. Tot … Antwerpen. De ring is opgebroken en er is een omleiding. Het verkeer voegt in op 1 rijstrook. Dan slaat de motor van de CX om duistere redenen af. Voordat ik hem weer aan de praat heb (contactslot zit links van het stuur, en ik vloek vanwege de aanslag op de accu) is het gat met de Avensis opgevuld met diverse andere vreemde merken en verlies ik het contact. Naar goed Belgisch gebruik is na de afslag geen aanwijzing meer te vinden hoe verder te rijden. Ge zoekt het maar uit! Zo gezegd, zo gedaan. Op gevoel rij ik Antwerpen door en Antwerpen uit. Ik wil geen navigatie gebruiken in verband met het verbruik, en mijn Lumia920 wil ik sparen voor eventuele noodgesprekken. Bij een grote rotonde draai ik rondjes om de borden te lezen en stop om de kaart van Nederland te pakken die voor dit soort gevallen altijd in de auto ligt (ook in de Trigger Mauve Not Black ligt er een!). Hoera, dit stuk België staat op de kaart en ik kan via Turnhout in Eindhoven komen. Dan scheur ik de snelweg op. Als ik eerst maar in Nederland ben …
En verder
Het rijden met alleen stadsverlichting aan in het pikkedonker met een snelheid van 130-150 km/h is erg spannend. Nog afgezien van de 20 meter zicht die de stadsverlichting geeft, is het vooral mijn onzichtbaarheid voor het andere verkeer dat voor moeilijkheden en gevaarlijke situaties zorgt. Achterop komend verkeer heb ik door de snelheid niet. Op de snelweg is het passeren van ander verkeer het linkst, of als er invoegers zijn. Tijdens mijn bijzondere manoeuvres moet niet iemand anders op dat idee komen op dezelfde plek. Dat vraagt voortdurend inschatten voor het juiste moment om in te halen. Ondertussen neem ik een heleboel scenario’s door. Bijvoorbeeld: wat te doen als de auto stilvalt, met lege accu, bij wegwerkzaamheden waarbij maar 1 rijstrook zonder vluchtstrook beschikbaar is? De auto zakt dan door het wegvallen van de hydraulische druk naar het ‘SuperLowSociety’ niveau en is niet meer weg te duwen/sturen/remmen, want dat alles is hydraulisch geregeld, en dat zonder verlichting … brrr. Een enkele keer wordt ik toch ingehaald. Dan trap ik de CX verder op zijn staart, zodat ik de achterlichten van de inhaler als kompas kan gebruiken. Want ik weet dan: zo loopt de weg en hier is ie vrij.
Een probleem erbij!
Ik haal Eindhoven! Ik kies telkens weer een nieuw doel. Oss. Arnhem. Apeldoorn. So far, so good. Nog geen uitvallende verlichting en ik kan de strepen op de weg nog zien. Ik tart Zwolle. Na Zwolle moet ik kiezen: de route via Assen of Duitsland als ik bij Hoogeveen ben. Tsja, via Assen betekent dat ik daarna over provinciale wegen ga (tegenliggers!), en via Duitsland betekent een zo goed als lege snelweg in niemandsland. Ik kies voor Duitsland. Ik passeer Hoogeveen, en dan … gaat er een tweede rood lampje branden. Wat nu weer? Diesel! Er zit nog maar 5 liter diesel in de tank (tip: ken de gebruiksaanwijzing van je auto uit je hoofd). Snelle rekensom: daar haal ik 75 kilometer mee. Is dat genoeg om thuis te komen? Over ongeveer 90 kilometer? Er volgt nog 1 tankstation op de hele route. Op dit uur, al na twaalven, onbemand. Wat te doen? Ik passeer het station zonder te tanken. Ik reken op de extra Franse slag in mijn tank (het laatste wapen dat ik nog heb, in een Japanner zou het tenslotte exact kloppen) en ga 90 km/h in de 5e versnelling rijden. Bij de grensovergang zie ik de lichten van de Polizei-auto al dwars over de snelweg schijnen. In paniek schakel ik per ongeluk mijn verlichting helemaal uit (handel links van de lunule helemaal naar links). Ik besef mijn fout (vermoeidheid?) en schakel de gele dimlichten in (handel helemaal naar rechts) op het moment dat ik de lichtbundel passeer. Ik tuur in mijn achteruitkijkspiegel en … geen reactie! Sneller dan 90 km/h in Duitsland gaat het niet worden tegen mijn gewoonte in: brandstof sparen, de strepen op de weg zijn bijna niet meer te zien door de tanende verlichting, en er is –God betere het- mist! (NB: het Duitse woord Mist betekent zowel mist als stront, vast geen toeval). En dan volgt het gevreesde stuk onverlichte wegwerkzaamheden van 10 kilometer, met maar 1 rijstrook en geen vluchtmogelijkheid.
En toch …
Om precies 01.00 uur reed ik de CX de garage in naast een wit oplichtende en slapende Sophia. Zo verschillend, en toch allebei prachtige wagens. De CX zakt uitgeput door haar hoeven. Bij de deur wachten de hond en de poes op een knuffel. Heb ik juist gehandeld? Zou ik dit nog eens doen in een vergelijkbare situatie? Roekeloos was het niet, maar ook niet veilig. Achteraf was het een enerverend avontuur en ben ik blij dat ik het kan navertellen. En heb meegemaakt …
Nawoord
Is deze CX een onbetrouwbare auto? Ik zie je al knikken en denken, neem toch de Mits man! In het eerste productiejaar van de CX (1974) overleefden ze tenslotte de eerste de beste Hollandse winter niet. Weggerot. Verkeerde en onvoldoende beschermde ijzerwaren. De auto was bovendien te snel in productie genomen, met als gevolg dat er nog verschillende foutjes in zaten. Oorzaken van deze gang van zaken waren de financiële problemen waar Citroen steeds meer in verzeild raakte en de hooggespannen verwachtingen na de DS. In de CX tijd werd Citroen uiteindelijk opgenomen in het PSA concern waarmee de ontwikkeling van typische en eigenaardige citroendingetjes gestopt werd. Rond 1985 werd de Serie 2 van de CX gepresenteerd (zeg maar een flink onder handen genomen facelift, en ook onder de huid was er veel veranderd, waarbij het extravagante dashboard helaas moest wijken voor een conventionelere). Deze Serie 2 bleek een zeer betrouwbare partner, mits elke 10 dkm het reguliere onderhoud gepleegd werd. Maar mijn verhaal dan? Wel, voor een auto die ruim 4 ton op de teller heeft staan en in 1986 gebouwd is, doet ze het uitermate goed. Wat kaputt is gegaan, gaat in elke auto kaputt en vaak al bij een lagere tellerstand. Ook onze Galanten kennen dit soort problemen. Autoliefhebber of niet. Daarom blijven de CX en de Galant!
Zoals een aantal van jullie weten bezit ik naast de 8G ook een …
Citroen CX Limousine Turbo 2.
(WTF, hoor ik daar iemand al roepen, echter: zo heet zij niet).
Inleiding
Deze auto (als ik haar zo mag noemen) werd in januari 1987 op kenteken gezet in Nederland. Dat betekent dat ze nu welgeteld 9 maanden belastingvrij is, en over 3 maanden weer 15 jaar of langer de schatkist mag gaan vullen. Omdat het een diesel is, mag ik in dit enige belastingvrije jaar toch nog dieseltoeslag gaan betalen (het maakt dus allemaal geen ruk uit). Negen jaar geleden nam ik de auto over, en werd sindsdien gebruikt voor ritten naar verre landen in de zomervakantie, een trouwerijtje enzovoorts. En ik kan je vertellen: het zijn allemaal koninklijke ritten geweest. Problemen gehad? Slechts 1x toen in Frankrijk een aandrijfas vervangen moest worden. Tot zover de introductie.
Aanleiding
Het is donderdag 26 september 2013 als er een rit naar Brussel en terug naar noordoost Nederland gepleegd moet worden. Mooi weer, Trigger Mauve Not Black heeft remproblemen, Sophia heeft zoals bekend koelproblemen, de ex van Theo is uitgeleend, en de andere blauwe mist intussen wat onderdelen, dus tijd om de CX van stal te halen voor een laatste rit dit jaar. Ik heb een tussendoor afspraak van een uur in Eindhoven gepland, moet om 16.00 uur in Brussel zijn, en verrek het is al 10.45 uur met in totaal een vette 400 km voor de boeg (want zo mag je de kop van de CX wel noemen). Dat betekent: kachelen, en dat kan je letterlijk nemen, want er is zich een gaatje in de uitlaat aan het ontwikkelen, en nee niet die aan de achterkant, die was er al. Allee dus met een vaartje van 140-150 km/h, op een toerental van 3000rpm er vandoor. Met een max van 195 km/h (indertijd de snelste productiediesel) en de hydraulische vering is dit een zeer comfortabele kruissnelheid. Voor een auto van 5,05 meter lengte en gewicht van 1505 kilogram rijklaar rijdt ze dan een keurige 1 op 15! Dankzij de turbo met IC.
Eindhoven
Ik rij inmiddels Eindhoven binnen. Vlak voor de eerste stoplichten op de Botenlaan gaat het mis. De CX heeft een handgeschakelde 5-bak, maar nu valt er niets meer te schakelen: ik roer in een potje ongebonden soep en geen aandrijving meer van de motor. Ik heb nog vaart, het stoplicht springt op groen, en ik zie in de rechter zijstraat (Zeelsterstraat) nog een vrije parkeerhaven en weet die nog net te bereiken. Een geluk bij een ongeluk. Wat nu? Er is duidelijk iets mis met de bak of de bediening. Paul gebeld, die kent een CX-specialist in Eindhoven en misschien kan die iets betekenen. Paul zegt: bel iemand anders en ik krijg zijn nummer. Ik bel Sjoerd. Sjoerd zegt: er is een bedieningsstang losgeschoten, kijk eens voor het schutbord. Ik kijk en kijk, maar weet eigenlijk al: dat wordt niks want ik heb geen gereedschap bij me, het is hier compleet volgebouwd met allerlei citroendingetjes, bovendien moddervet, het reservewiel ligt nog bovenop de motor en met mijn groene jasje, overhemd en witte broek wil ik graag ook zo in Brussel aankomen. Zegt Sjoerd: bel de ANWB. Goed idee, gouden lidmaatschap. Maar wel een uur wachten (hoe langer lid, hoe langer wachten?). Ondertussen gauw een paardenzaak binnen gewipt, want na zo’n rit moet je wat. WW komt, prima vent. Lost het probleem op door de stangen weer te koppelen met 3 tie-wraps. Nog over de Galant gehad, wat voor prima bak dat toch is, wat tips gekregen over de remmerij van Trigger Mauve Not Black. Man is verbaasd dat ik op 1 dag heen en weer naar Brussel wil met een CX. Op mijn opmerking dat ie daarvoor toch gebouwd is krijg ik geen commentaar.
Naar Brussel
Henk heb ik inmiddels afgezegd. Om 15.00 uur zit ik weer met opgeruimd gezicht achter het 1-spaaks stuurwiel op weg naar Brussel. En weer knallen over de snelweg. Hup, de grens over. Mooi weer, wat kan me nog verder gebeuren. Ik neem een banaan en tomaatje uit de voedingsdoos naast me. WTF, wat is dat rode lampje? Van de linker rijstrook scheur ik diagonaal de parkeerplaats op en stop. Van een rood lampje in een CX wordt ik altijd een beetje zenuwachtig. Al veel verhalen over gelezen, en de afloop had vaak de nodige voeten in de aarde. Ben ik nu aan de beurt? Mmm, eens even kijken: lampje gaat feller branden als ik gas geef, en ook als ik de fan sneller zet, en al helemaal met groot licht of airco. Acculampje dus. Dynamo naar de klote? Direct schakel ik alle stroomverbruikers uit, doe een raampje open, en nu als de wiedeweerga in Brussel zien te komen en dan zie ik wel weer. Tijdens het nadenken over oplossingen vergeet ik een afslag te nemen waardoor ik terecht kom op nog ergere hobbel-de-bobbel wegen met om de 100 meter een stoplicht. Niet fijn met een geïmproviseerd schakelmechanisme.
Wegkomen uit België
Afijn, in Brussel aangekomen besef ik dat ik ’s nachts terug rijd, en dat dat niet gaat lukken op 1 acculading. Weliswaar is de CX een diesel, waardoor de motor alleen stroom nodig heeft voor het voorgloeien en starten. Maar met verlichting aan is de accu zo leeg. Oplossing: als ie maar start kan ik zonder verlichting een heel eind komen. Huhhh, midden in de nacht? Zeg Ruud, rij jij naar Eindhoven en kan ik achter je aanrijden zonder verlichting? Ehhh, goed dan. Hoe snel wil je rijden, vraagt ie. Ik zeg: zo snel mogelijk om de accu te sparen, maar doe de max snelheid, want zonder verlichting en ander grensoverschrijdend gedrag zal ik wel teveel opvallen. We vertrekken om 21.30 uur. Ik zit dicht achter zijn glimmende super betrouwbare Avensis wagon. Al gauw blijkt dat ik toch tenminste de stadsverlichting aan moet zetten voor het achterop komende verkeer. In Brussel zelf zet ik af en toe de dimmers aan als een politieauto passeert. Verder gaat het goed. Tot … Antwerpen. De ring is opgebroken en er is een omleiding. Het verkeer voegt in op 1 rijstrook. Dan slaat de motor van de CX om duistere redenen af. Voordat ik hem weer aan de praat heb (contactslot zit links van het stuur, en ik vloek vanwege de aanslag op de accu) is het gat met de Avensis opgevuld met diverse andere vreemde merken en verlies ik het contact. Naar goed Belgisch gebruik is na de afslag geen aanwijzing meer te vinden hoe verder te rijden. Ge zoekt het maar uit! Zo gezegd, zo gedaan. Op gevoel rij ik Antwerpen door en Antwerpen uit. Ik wil geen navigatie gebruiken in verband met het verbruik, en mijn Lumia920 wil ik sparen voor eventuele noodgesprekken. Bij een grote rotonde draai ik rondjes om de borden te lezen en stop om de kaart van Nederland te pakken die voor dit soort gevallen altijd in de auto ligt (ook in de Trigger Mauve Not Black ligt er een!). Hoera, dit stuk België staat op de kaart en ik kan via Turnhout in Eindhoven komen. Dan scheur ik de snelweg op. Als ik eerst maar in Nederland ben …
En verder
Het rijden met alleen stadsverlichting aan in het pikkedonker met een snelheid van 130-150 km/h is erg spannend. Nog afgezien van de 20 meter zicht die de stadsverlichting geeft, is het vooral mijn onzichtbaarheid voor het andere verkeer dat voor moeilijkheden en gevaarlijke situaties zorgt. Achterop komend verkeer heb ik door de snelheid niet. Op de snelweg is het passeren van ander verkeer het linkst, of als er invoegers zijn. Tijdens mijn bijzondere manoeuvres moet niet iemand anders op dat idee komen op dezelfde plek. Dat vraagt voortdurend inschatten voor het juiste moment om in te halen. Ondertussen neem ik een heleboel scenario’s door. Bijvoorbeeld: wat te doen als de auto stilvalt, met lege accu, bij wegwerkzaamheden waarbij maar 1 rijstrook zonder vluchtstrook beschikbaar is? De auto zakt dan door het wegvallen van de hydraulische druk naar het ‘SuperLowSociety’ niveau en is niet meer weg te duwen/sturen/remmen, want dat alles is hydraulisch geregeld, en dat zonder verlichting … brrr. Een enkele keer wordt ik toch ingehaald. Dan trap ik de CX verder op zijn staart, zodat ik de achterlichten van de inhaler als kompas kan gebruiken. Want ik weet dan: zo loopt de weg en hier is ie vrij.
Een probleem erbij!
Ik haal Eindhoven! Ik kies telkens weer een nieuw doel. Oss. Arnhem. Apeldoorn. So far, so good. Nog geen uitvallende verlichting en ik kan de strepen op de weg nog zien. Ik tart Zwolle. Na Zwolle moet ik kiezen: de route via Assen of Duitsland als ik bij Hoogeveen ben. Tsja, via Assen betekent dat ik daarna over provinciale wegen ga (tegenliggers!), en via Duitsland betekent een zo goed als lege snelweg in niemandsland. Ik kies voor Duitsland. Ik passeer Hoogeveen, en dan … gaat er een tweede rood lampje branden. Wat nu weer? Diesel! Er zit nog maar 5 liter diesel in de tank (tip: ken de gebruiksaanwijzing van je auto uit je hoofd). Snelle rekensom: daar haal ik 75 kilometer mee. Is dat genoeg om thuis te komen? Over ongeveer 90 kilometer? Er volgt nog 1 tankstation op de hele route. Op dit uur, al na twaalven, onbemand. Wat te doen? Ik passeer het station zonder te tanken. Ik reken op de extra Franse slag in mijn tank (het laatste wapen dat ik nog heb, in een Japanner zou het tenslotte exact kloppen) en ga 90 km/h in de 5e versnelling rijden. Bij de grensovergang zie ik de lichten van de Polizei-auto al dwars over de snelweg schijnen. In paniek schakel ik per ongeluk mijn verlichting helemaal uit (handel links van de lunule helemaal naar links). Ik besef mijn fout (vermoeidheid?) en schakel de gele dimlichten in (handel helemaal naar rechts) op het moment dat ik de lichtbundel passeer. Ik tuur in mijn achteruitkijkspiegel en … geen reactie! Sneller dan 90 km/h in Duitsland gaat het niet worden tegen mijn gewoonte in: brandstof sparen, de strepen op de weg zijn bijna niet meer te zien door de tanende verlichting, en er is –God betere het- mist! (NB: het Duitse woord Mist betekent zowel mist als stront, vast geen toeval). En dan volgt het gevreesde stuk onverlichte wegwerkzaamheden van 10 kilometer, met maar 1 rijstrook en geen vluchtmogelijkheid.
En toch …
Om precies 01.00 uur reed ik de CX de garage in naast een wit oplichtende en slapende Sophia. Zo verschillend, en toch allebei prachtige wagens. De CX zakt uitgeput door haar hoeven. Bij de deur wachten de hond en de poes op een knuffel. Heb ik juist gehandeld? Zou ik dit nog eens doen in een vergelijkbare situatie? Roekeloos was het niet, maar ook niet veilig. Achteraf was het een enerverend avontuur en ben ik blij dat ik het kan navertellen. En heb meegemaakt …
Nawoord
Is deze CX een onbetrouwbare auto? Ik zie je al knikken en denken, neem toch de Mits man! In het eerste productiejaar van de CX (1974) overleefden ze tenslotte de eerste de beste Hollandse winter niet. Weggerot. Verkeerde en onvoldoende beschermde ijzerwaren. De auto was bovendien te snel in productie genomen, met als gevolg dat er nog verschillende foutjes in zaten. Oorzaken van deze gang van zaken waren de financiële problemen waar Citroen steeds meer in verzeild raakte en de hooggespannen verwachtingen na de DS. In de CX tijd werd Citroen uiteindelijk opgenomen in het PSA concern waarmee de ontwikkeling van typische en eigenaardige citroendingetjes gestopt werd. Rond 1985 werd de Serie 2 van de CX gepresenteerd (zeg maar een flink onder handen genomen facelift, en ook onder de huid was er veel veranderd, waarbij het extravagante dashboard helaas moest wijken voor een conventionelere). Deze Serie 2 bleek een zeer betrouwbare partner, mits elke 10 dkm het reguliere onderhoud gepleegd werd. Maar mijn verhaal dan? Wel, voor een auto die ruim 4 ton op de teller heeft staan en in 1986 gebouwd is, doet ze het uitermate goed. Wat kaputt is gegaan, gaat in elke auto kaputt en vaak al bij een lagere tellerstand. Ook onze Galanten kennen dit soort problemen. Autoliefhebber of niet. Daarom blijven de CX en de Galant!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
De zelfde dingen gaan bij alle auto's stuk. de gearlink is bij mij nog nooit de auto uit gevallen/ los gegaan hoor
je bent echt al heel ver van de wereld he.. nou maar hopen dat die kalveren liefde snel weer overgaat ouwe bakvis 
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Vreemdgaan
Ja,maar toch..Het feit van een upgrade die nodig was na dat ze bij PSA kwamen betekent toch dat deze auto met de franse slag in elkaar is geflanst..En dat betekent toch altijd dat hij niet helemaal betrouwbaar is..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Vreemdgaan
nou nou nou wat een verhaal. Overigens vind ik die CX Prestiges geweldig mooie auto's hoor.
Hopelijk is de dynamo weer snel gefixt.
Hopelijk is de dynamo weer snel gefixt.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Vreemdgaan
Prachtig verhaal Menno! Ik heb stiekem een klein zwakje voor de CX, sinds een oud maatje van werk er eentje had waar ik als 20/21 jarige regelmatig inzat en dacht dat ik in een soort ruimteschip zat. Zo volslagen anders dan ik ooit had gezien! En die vering, en de plaatsing van de radio, en dat interieur, en dat stuur en de meters op het dashboard, en en en... Ik kan het compleet eigen 'andere' van die generatie Citroens wel waarderen. Er zelf een hebben is nooit bij me opgekomen, maar voor mij hebben ze zeker charme!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Vreemdgaan
Ja,ze waren altijd heel anders.Maar dat was toch gauw afgelopen nadat ze bij PSA waren gekomen.De huidige zijn als zodanig helemaal niet meer te herkennen,ze zijn zelfs heel saai..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Vreemdgaan
Boeiend verhaal Menno!
Ik heb het met veel plezier gelezen. Nee, ik bedoel niet leedvermaak!
Gelukkig ligt Brussel niet in de Ardennen, anders was het een echt survival verhaal geworden.
Succes met de reparatie en geniet van het ongeëvenaarde comfort van je tijdelijke klassieker.
P.s. in een donkerbruin verleden reed ik op een Pegaso truck-oplegger. 1 jaar lang, 15 jaar ouder geworden!
Het ergste was met 40 ton treingewicht, zonder koppeling maar wel met 16 versnellingen, terug van zuid Frankrijk naar Nederland.
Dus ik herken zeker het gevoel van bevrijding, wanneer thuis aangekomen.
Leer je wel autorijden van!
What doesn't kill you, makes you stronger!!!
Ik heb het met veel plezier gelezen. Nee, ik bedoel niet leedvermaak!
Gelukkig ligt Brussel niet in de Ardennen, anders was het een echt survival verhaal geworden.
Succes met de reparatie en geniet van het ongeëvenaarde comfort van je tijdelijke klassieker.
P.s. in een donkerbruin verleden reed ik op een Pegaso truck-oplegger. 1 jaar lang, 15 jaar ouder geworden!
Het ergste was met 40 ton treingewicht, zonder koppeling maar wel met 16 versnellingen, terug van zuid Frankrijk naar Nederland.
Dus ik herken zeker het gevoel van bevrijding, wanneer thuis aangekomen.
Leer je wel autorijden van!
What doesn't kill you, makes you stronger!!!
Re: Vreemdgaan
Haha Menno, ik heb je mooie story vanochtend, scrollend als een gek, helemaal uitgelezen op een paar cm2 scherm van m'n gsm... boeiend!
Het doet me terugdenken aan kennissen van ons, die in (ik meen ergens) '76 een splinternieuwe CX2000 kochten. Benzine dus. We maakten een snelwegritje met 150km/h in een oase van rust, luxe en ruimte. En remmen...whoeii...met je kleine teen het rempedaal aankijken volstond al om vier zwarte strepen op het asfalt achter te laten (Mercedes moest ABS toen nog uitvinden). Wat een krachtige ankers zaten daar onder
. Gezien de gedrochten die Citroën tot die tijd op de weg heeft gezet, was ik aangenaam verrast van mezelf om onder de indruk te raken van deze CX, die op veel vlakken een onvoorstelbare klasse in die tijd neerzette. Hoewel... de richtingaanwijzer moest je na de bocht zelf gewoon weer uitschakelen. Feature By Design, evenzo ook al onvoorstelbaar in die tijd, haha. Het is tenslotte een Citroën en dat zul je na elke bocht weten ook!
Ze hebben 'm nog geen twee jaar gehad: het begon met de electrische ruiten die het stuk voor stuk begaven: open-dicht-open-<kloenk>-nooit meer dicht
, daarna veelvuldig dynamoproblemen (gòh, dat zat dus al diep in de CX-genen) en hoop geëtter met die (ook in dat opzicht ongeevenaarde) hydropneumatische vering. Wel een groot voordeel: de CX werd steeds goedkoper in de wegenbelasting, want op een stille momenten hoorde je 'm knisperend wegroesten. De roestbruine metallic kleur hadden ze niet beter kunnen uitkiezen.
En dan zie je zo heel verdwaald nog wel eens eentje rijden... en iedere keer komen dan weer die herinneringen van dat snelwegritje in '76 bij me naar boven... Indrukwekkend! Zeker voor een Fransoos.

Het doet me terugdenken aan kennissen van ons, die in (ik meen ergens) '76 een splinternieuwe CX2000 kochten. Benzine dus. We maakten een snelwegritje met 150km/h in een oase van rust, luxe en ruimte. En remmen...whoeii...met je kleine teen het rempedaal aankijken volstond al om vier zwarte strepen op het asfalt achter te laten (Mercedes moest ABS toen nog uitvinden). Wat een krachtige ankers zaten daar onder
Ze hebben 'm nog geen twee jaar gehad: het begon met de electrische ruiten die het stuk voor stuk begaven: open-dicht-open-<kloenk>-nooit meer dicht
En dan zie je zo heel verdwaald nog wel eens eentje rijden... en iedere keer komen dan weer die herinneringen van dat snelwegritje in '76 bij me naar boven... Indrukwekkend! Zeker voor een Fransoos.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Vreemdgaan
Menno, Menno. Prachtig verhaal uit de categorie "No guts, No glory".
Ik zat het verhaal met klotsende oksels te lezen.
Maar je hebt het gehaald. Met een lege accu en een tank met alleen nog dieseldampen. Ik weet niet of ik genoeg lef had gehad om jouw 2e deel van de rit uit te voeren.
Wat is het dan saai om Galant te rijden, gelukkig.

Ik zat het verhaal met klotsende oksels te lezen.
Wat is het dan saai om Galant te rijden, gelukkig.
Re: Vreemdgaan
Update:
- diesel getankt
- revisie dynamo gemonteerd
- nieuwe pakkingen bij uitlaatspruitstuk geplaatst
- schakelstang versnellingsbak vervangen.
Resultaat:
- een CX die een rit van 320 km vandaag probleemloos doorstaan heeft.
- diesel getankt
- revisie dynamo gemonteerd
- nieuwe pakkingen bij uitlaatspruitstuk geplaatst
- schakelstang versnellingsbak vervangen.
Resultaat:
- een CX die een rit van 320 km vandaag probleemloos doorstaan heeft.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
Het is jammer dat Citroen in het PSA concern is opgegaan. Alle typische citroendingetjes, en sinds ze ook de hydrauliek de deur hebben gewezen, werkelijk alle citroendingetjes zijn verdwenen en is het een eenheidsworst-automobielen-fabriek geworden. De kwaliteit van citroen is lang pet geweest. Daar kwam met de Serie 2 van de CX verandering in. Maar over het algemeen bleven ze laag scoren, zoals alle fransozen nog steeds doen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
Ja,dat is wel iets om te vieren!menno3x8g schreef:Update:
- diesel getankt
- revisie dynamo gemonteerd
- nieuwe pakkingen bij uitlaatspruitstuk geplaatst
- schakelstang versnellingsbak vervangen.
Resultaat:
- een CX die een rit van 320 km vandaag probleemloos doorstaan heeft.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Vreemdgaan
MMMMMMMMMMMMMMoooi verhaal ,,,en jaaaaaren geleden een vriendin gehad ,,,en haar pa had zo1 ,,,geweldige wagens maar veel ellende mee gehad toen,,weet het nog wel 1984 ??? ja ja toen reed ik al auto !! Toen al een .............GALANT !! 2.3 turbodiesel reed ook goed !
Re: Vreemdgaan
Wat een heerlijk leesvoer menno !
En wat een plaatje die citroen !
En wat een plaatje die citroen !
Re: Vreemdgaan
Dit verhaal mag best in de Autoweek hoor!
Het is echt prachtig geschreven!
Maatje van me had een Citroen SM met Maserati-motor..
Het is echt prachtig geschreven!
Maatje van me had een Citroen SM met Maserati-motor..
Re: Vreemdgaan
Ha. Op papier een prachtige combinatie. Het werd een ongelukkig huwelijk ...Buzz Fuzz schreef:Maatje van me had een Citroen SM met Maserati-motor..
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
Hij had er 3 waarvan 2 op reserve..haha..
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: Vreemdgaan
Zo'n SM is ook best een gave bak. Ja, je moet wel zelf onderdelen kunnen namaken inmiddels.
Een CX is ook lachen als je dat ziet rijden. En een CX Loadrunner is toch wel de allervetste versie:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Een CX is ook lachen als je dat ziet rijden. En een CX Loadrunner is toch wel de allervetste versie:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Twee rode lampjes
Midden in de nacht werd ik op de provinciale weg met dubbel doorgetrokken middenstreep woest ingehaald door een busje. Ik was nog ongeveer 15 kilometer van huis verwijderd na een rit van bijna 800 kilometer. Direct daarop floepte een rood lampje aan. Niet in de Citroën CX maar in de achterruit van dat busje: ‘VOLGEN’
. Kreunend stuurde ik de CX de zijweg in, en bij de volgende zijweg was ik blij dat het busje stopte want een volgende bocht had ik niet gered.
‘Kenteken- en rijbewijs alstublieft’, sprak de dame resoluut aan de andere kant van het geopende raam. Van de achterbank (Limousine, dus dat duurde even) haalde ik mijn tas en toverde de pasjes tevoorschijn. Of ik even wilde uitstappen en op een fluitje blazen. En of ik rustig wilde blazen. En of ik wist waarom ik aangehouden was.
‘Uw snelheid en rijgedrag, meneer’.
‘Reed ik dan te snel?’, vroeg ik verbaasd, zeker wetende dat dat niet het geval was.
‘Nee meneer, u reed te langzaam en slingerend. Wat is er aan de hand?’
‘Tja, op dat 100 km stuk verloor ik het gevoel in het stuur. Er is vast iets niet helemaal in orde. Dus toen ben ik langzamer gaan rijden’.
‘Nou, rijdt u dan voorzichtig verder’.
En weg was ze
.
Al eerder was ik in contact met de politie geweest, zo’n 40 kilometer terug. De A28 naar het noorden, vlak voor Assen, heeft namelijk een vernieuwde afrit naar de N33 (die ik moest hebben), en vlak daarvoor ligt een kersverse nieuwe afrit naar het TT-circuit. Laat het nou net TT-nacht zijn, 26 juni, dus per ongeluk nam ik de TT-afslag. Ik ontdekte al snel mijn vergissing en zag aan de overkant een uitgebreide politiemacht staan waar ik dacht te kunnen keren. Ik werd aangehouden. Na een korte uitleg en wat gelach over en weer probeerde ik de CX om te draaien. De stuurbekrachtiging viel toen voor het eerst uit. Zodoende moest ik nogal wat keren heen-en-weer (met hangen aan het stuur en vriendelijk blijven lachen: jaja, alles is goed
). De agenten keken verbaasd naar de enorme draaicirkel. Ik neem aan dat ze zo onder de indruk van de flitsende verschijning waren, en onbekend met de eigenschappen, dat ze me lieten gaan.
Nog eerder op de snelweg had ik even een dronken gevoel. De auto stuurde heel licht alsof de snelheid minimaal was met een enorme stuurbekrachtiging. Na een paar seconden was het normale gevoel weer terug. Maar ongeveer 500 kilometer terug waren de 2 rode lampjes voor de tweede keer aangegaan en aangebleven (op de foto zijn dat de buitenste twee lampjes). Je kent ze waarschijnlijk niet, maar ze gaan pas uit als de CX haar niveau heeft bereikt en de druk in het hydraulisch systeem voldoende is. Vlak voor Brussel, het doel van de heenreis, controleerde ik het systeem op lekkage, maar kon niets vinden en besloot de complete geplande rit af te maken. De reserve LHM-bus was toen al leeg. (Overigens staat LHM hier niet voor ‘Lord Help Me’, wat de niet-citrofiel soms met reden zou kunnen denken, maar voor ‘Liquide Hydraulique Minerale’.)
De meeste pechgevallen bij auto’s vinden plaats nadat ze een garagebezoek gehad hebben. Zo ook nu. Rond de middag had ik de CX opgehaald nadat ze een nieuwe APK met reguliere beurt had gehad. Na 150 kilometer heerlijk zoeven gingen de twee rode lampjes voor het eerst aan. Ik nam de eerste de beste afrit en opende de motorkap. De LHM-pomp en de groene bol daaronder waren drijfnat. Ik vreesde dat de pomp de geest had gegeven, want dan was het einde oefening. Maar nadat ik de motor had gestart en nog eens goed keek, zag ik een straaltje LHM van veel hoger komen. Waar twee rubberen slangen in een gemeenschappelijke hoes zitten bovenop de veerpoot kwam het vocht vandaan: lekkage in het retoursysteem en wel van de zogenaamde grote octopus (is niet eetbaar, maar elke CX rijder weet wat daarmee bedoeld wordt). Ik reed het dorp, Uden, in op zoek naar een lokale, creatieve garage. Na doorverwijzing werd ik uitstekend geholpen door een bedrijf gespecialiseerd in autoelektronica, diesel en hydrauliek. Het lek werd snel gevonden, uitgesneden en een verbindingsstuk werd ertussen gezet. Na legen van de reserve LHM-bus in het reservoir gingen de lampjes snel uit. De reis kon ik voortzetten
.
Op het 100 kilometer stuk, vlak voor de tweede confrontatie met de politie, gebeurde iets vreemds. De auto veerde en remde uitstekend. Er ontstond echter plots een vrije slag in het stuur van ongeveer 30°, alsof er een gigantische speling in de stuurkogels zat. Sturen kon wel, als de speling ‘opgestuurd’ was. Zodoende begon de CX te slingeren en matigde ik mijn snelheid meer en meer, voorbereid op het totale uitvallen van de stuurbekrachtiging. Pas met het zakken van het toerental van de motor, na de inhaalmanoeuvre van het busje, kon ik het stuur nog met moeite een beetje bedienen. Er was geen speling meer maar dat superzware gaan. In de laatste 15 kilometer naar huis merkte ik dat de vering langzaam aan kwaliteit begon te verliezen. Mijn rechterhand bevond zich in de buurt van de handrem, want stel dat ook de remmen zouden uitvallen. Op dit nachtelijk uur, waarbij er gelukkig zo goed als geen verkeer meer op de weg was, werd de thuishaven uiteindelijk bereikt. Uitstappen was deze keer vanuit een lagere zit dan gebruikelijk
.
Nu hoor ik je al denken: wat wil ie ook met een vreemd merk, en dan nog wel uit F waar de statistieken heel duidelijk over zijn? Heeft ie dan nog niets van de vorige keer geleerd? Mijn antwoord: voor een auto uit begin 1987 vind ik het een heel knappe prestatie om pas na ruim 400dkm met deze problemen te komen. Zelfs een Galant heeft moeite om deze leeftijd en afstand te halen. Rubber veroudert, slijt en vergaat onafhankelijk van de auto waarin het gemonteerd is. Citroën heeft indertijd ingezien dat het gemeenschappelijk aansturen van de stuurbekrachtiging, diravi (zoek maar eens op), vering en remmen een kwetsbaarheid is. Toch is het zo ontworpen dat zodra de druk van het systeem wegvalt een veiligheidsventiel en een remaccu het uitvallen van de remmen zo lang mogelijk uitstellen. De CX is voor techneuten een goudmijntje. Erin rijden is een bijzondere (en soms bijzonder spannende) ervaring.
‘Kenteken- en rijbewijs alstublieft’, sprak de dame resoluut aan de andere kant van het geopende raam. Van de achterbank (Limousine, dus dat duurde even) haalde ik mijn tas en toverde de pasjes tevoorschijn. Of ik even wilde uitstappen en op een fluitje blazen. En of ik rustig wilde blazen. En of ik wist waarom ik aangehouden was.
‘Uw snelheid en rijgedrag, meneer’.
‘Reed ik dan te snel?’, vroeg ik verbaasd, zeker wetende dat dat niet het geval was.
‘Nee meneer, u reed te langzaam en slingerend. Wat is er aan de hand?’
‘Tja, op dat 100 km stuk verloor ik het gevoel in het stuur. Er is vast iets niet helemaal in orde. Dus toen ben ik langzamer gaan rijden’.
‘Nou, rijdt u dan voorzichtig verder’.
En weg was ze
Al eerder was ik in contact met de politie geweest, zo’n 40 kilometer terug. De A28 naar het noorden, vlak voor Assen, heeft namelijk een vernieuwde afrit naar de N33 (die ik moest hebben), en vlak daarvoor ligt een kersverse nieuwe afrit naar het TT-circuit. Laat het nou net TT-nacht zijn, 26 juni, dus per ongeluk nam ik de TT-afslag. Ik ontdekte al snel mijn vergissing en zag aan de overkant een uitgebreide politiemacht staan waar ik dacht te kunnen keren. Ik werd aangehouden. Na een korte uitleg en wat gelach over en weer probeerde ik de CX om te draaien. De stuurbekrachtiging viel toen voor het eerst uit. Zodoende moest ik nogal wat keren heen-en-weer (met hangen aan het stuur en vriendelijk blijven lachen: jaja, alles is goed
Nog eerder op de snelweg had ik even een dronken gevoel. De auto stuurde heel licht alsof de snelheid minimaal was met een enorme stuurbekrachtiging. Na een paar seconden was het normale gevoel weer terug. Maar ongeveer 500 kilometer terug waren de 2 rode lampjes voor de tweede keer aangegaan en aangebleven (op de foto zijn dat de buitenste twee lampjes). Je kent ze waarschijnlijk niet, maar ze gaan pas uit als de CX haar niveau heeft bereikt en de druk in het hydraulisch systeem voldoende is. Vlak voor Brussel, het doel van de heenreis, controleerde ik het systeem op lekkage, maar kon niets vinden en besloot de complete geplande rit af te maken. De reserve LHM-bus was toen al leeg. (Overigens staat LHM hier niet voor ‘Lord Help Me’, wat de niet-citrofiel soms met reden zou kunnen denken, maar voor ‘Liquide Hydraulique Minerale’.)
De meeste pechgevallen bij auto’s vinden plaats nadat ze een garagebezoek gehad hebben. Zo ook nu. Rond de middag had ik de CX opgehaald nadat ze een nieuwe APK met reguliere beurt had gehad. Na 150 kilometer heerlijk zoeven gingen de twee rode lampjes voor het eerst aan. Ik nam de eerste de beste afrit en opende de motorkap. De LHM-pomp en de groene bol daaronder waren drijfnat. Ik vreesde dat de pomp de geest had gegeven, want dan was het einde oefening. Maar nadat ik de motor had gestart en nog eens goed keek, zag ik een straaltje LHM van veel hoger komen. Waar twee rubberen slangen in een gemeenschappelijke hoes zitten bovenop de veerpoot kwam het vocht vandaan: lekkage in het retoursysteem en wel van de zogenaamde grote octopus (is niet eetbaar, maar elke CX rijder weet wat daarmee bedoeld wordt). Ik reed het dorp, Uden, in op zoek naar een lokale, creatieve garage. Na doorverwijzing werd ik uitstekend geholpen door een bedrijf gespecialiseerd in autoelektronica, diesel en hydrauliek. Het lek werd snel gevonden, uitgesneden en een verbindingsstuk werd ertussen gezet. Na legen van de reserve LHM-bus in het reservoir gingen de lampjes snel uit. De reis kon ik voortzetten
Op het 100 kilometer stuk, vlak voor de tweede confrontatie met de politie, gebeurde iets vreemds. De auto veerde en remde uitstekend. Er ontstond echter plots een vrije slag in het stuur van ongeveer 30°, alsof er een gigantische speling in de stuurkogels zat. Sturen kon wel, als de speling ‘opgestuurd’ was. Zodoende begon de CX te slingeren en matigde ik mijn snelheid meer en meer, voorbereid op het totale uitvallen van de stuurbekrachtiging. Pas met het zakken van het toerental van de motor, na de inhaalmanoeuvre van het busje, kon ik het stuur nog met moeite een beetje bedienen. Er was geen speling meer maar dat superzware gaan. In de laatste 15 kilometer naar huis merkte ik dat de vering langzaam aan kwaliteit begon te verliezen. Mijn rechterhand bevond zich in de buurt van de handrem, want stel dat ook de remmen zouden uitvallen. Op dit nachtelijk uur, waarbij er gelukkig zo goed als geen verkeer meer op de weg was, werd de thuishaven uiteindelijk bereikt. Uitstappen was deze keer vanuit een lagere zit dan gebruikelijk
Nu hoor ik je al denken: wat wil ie ook met een vreemd merk, en dan nog wel uit F waar de statistieken heel duidelijk over zijn? Heeft ie dan nog niets van de vorige keer geleerd? Mijn antwoord: voor een auto uit begin 1987 vind ik het een heel knappe prestatie om pas na ruim 400dkm met deze problemen te komen. Zelfs een Galant heeft moeite om deze leeftijd en afstand te halen. Rubber veroudert, slijt en vergaat onafhankelijk van de auto waarin het gemonteerd is. Citroën heeft indertijd ingezien dat het gemeenschappelijk aansturen van de stuurbekrachtiging, diravi (zoek maar eens op), vering en remmen een kwetsbaarheid is. Toch is het zo ontworpen dat zodra de druk van het systeem wegvalt een veiligheidsventiel en een remaccu het uitvallen van de remmen zo lang mogelijk uitstellen. De CX is voor techneuten een goudmijntje. Erin rijden is een bijzondere (en soms bijzonder spannende) ervaring.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
'Mooi' verhaal Menno
Ik kan me als de dag van gisteren herinneren dat ik voor de eerste keer in een CX van een collega stapte. In mijn geheugen zie ik een ander type dashboard dan wat ik op de foto's van jou zie, het leek in mijn gedachten vooral alsof ik in een futuristisch, prachtig vormgegeven ruimteschip binnenstapte. Ook de plaatsing van de radio (bij de armsteun, straight up) was totaal anders dan ik ooit had gezien. Het zal door die indrukken, de prachtige rij-eigenschappen en waarschijnlijk toch ook de aparte lijnen van de body zijn geweest dat ik diep van binnen wat CX liefde heb. En voor nog een paar van de oude modellen trouwens (SM anyone?). Ook, of misschien wel juist door de compleet andere manier waarop deze auto's werken, dat eigenwijze, tsja, daar herken ik schijnbaar iets in 
Maar eh... wat is er nu (waarschijnlijk) aan de hand Menno? Toch nog ergens een hydaulisch lek of...?
Maar eh... wat is er nu (waarschijnlijk) aan de hand Menno? Toch nog ergens een hydaulisch lek of...?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Vreemdgaan
Het ligt aan de ritjes naar Brussel Menno. Misschien is het beter om die rit niet meer met de CX te maken. En al helemaal niet in de TT-nacht als er veel controlerende instanties op de been zijn.
Of je moet van spanning houden......... (heeft Citroen 1 van die modellen bewust "SM" genoemd?
)
Hoe dan ook, mooi beschreven.
Enneh, ik zie er een complot in. Iemand heeft die hydrauliek gesaboteerd. Er zijn teveel mensen op zoek naar een Galant SW en Legnum. Het aanbod is relatief klein en dat geldt zeker voor kwalitatief goed materiaal. Pas goed op jezelf want jij en je wagenpark........... 
Of je moet van spanning houden......... (heeft Citroen 1 van die modellen bewust "SM" genoemd?
Hoe dan ook, mooi beschreven.
Re: Vreemdgaan
Tja,dit is nog uit de tijd dat Citroen geliefd was om zijn eigen stijl.Daar is nu weinig meer van over gebleven..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Vreemdgaan
Vandaag eens gekeken of ik het probleem kan vinden.
De gerepareerde rubberen slang (ook geheten treiterslang) blijkt droog te zijn.
Dan 2 1/2 liter LHM in het voorraadvat gegooid (hoort ongeveer 4 liter in te zitten).
De auto starten en in de hoogste stand gezet.
Blijkt er ergens anders een lekkage in het hydraulisch systeem te zitten, gezien het druppen van de 'ski' bij het linker voorwiel.
Reservewiel onder de motorkap vandaan gehaald.
De zogenaamde kleine octopus eronder bleek droog (ook een bekende bron van lekkages).
Ben er nog niet achter waar het vandaan komt
.
Een blik in de motorruimte en de slang waar het eerste lek zat (bij de tie wrap). Het groene vat is het voorraadvat.
De gerepareerde rubberen slang (ook geheten treiterslang) blijkt droog te zijn.
Dan 2 1/2 liter LHM in het voorraadvat gegooid (hoort ongeveer 4 liter in te zitten).
De auto starten en in de hoogste stand gezet.
Blijkt er ergens anders een lekkage in het hydraulisch systeem te zitten, gezien het druppen van de 'ski' bij het linker voorwiel.
Reservewiel onder de motorkap vandaan gehaald.
De zogenaamde kleine octopus eronder bleek droog (ook een bekende bron van lekkages).
Ben er nog niet achter waar het vandaan komt
Een blik in de motorruimte en de slang waar het eerste lek zat (bij de tie wrap). Het groene vat is het voorraadvat.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
Zie ik het goed? toeter is naar boven gericht?
Re: Vreemdgaan
Ik kon het lek niet boven water krijgen, ook niet nadat ik onder de CX (op bokken!) had gelegen. Dus in de vroege ochtend naar CX specialist Citroville gereden met de nodige reserve LHM in de kofferbak. Met een flinke duik in het vooronder had de specialist al gauw de boosdoener te pakken: een spinnetje met een afgebroken pootje. Een spinnetje/octopus is waar verschillende retourleidingen van LHM samenkomen. Voor vervanging moest een deel van de modderkuip linksvoor verwijderd worden. Wat zich toen liet zien kan de Galantfan zich waarschijnlijk niet voorstellen: een bak met allemaal hydraulische leidingen, schijnbaar chaotisch georganiseerd. Na vervanging was het probleem opgelost. De CX rijdt weer vrolijk haar rondjes in Nederland, en de berijder heeft weer een vette glimlach. Overigens dezelfde glimlach bij rijden in de Galant/Legnum.
- Bijlagen
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
Tja,dat is echt met de franse slag in elkaar gezet... 
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Vreemdgaan
Geweldig leesvoer Menno, je had schrijver moeten worden.
Re: Vreemdgaan
Mooie chaotische frans knoopwerk zo te zien, en je zou er ook schoonmaak drift van krijgen om alles onder de kap blinkend te krijgen als je fotos ziet
Mooi dat het euvel is opgelost en zo'n oldie weer de wegen mag gaan berijden verder
Mooi dat het euvel is opgelost en zo'n oldie weer de wegen mag gaan berijden verder
Re: Vreemdgaan
Mooi dat het gevonden is, kun je weer zorgeloos rijden
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vreemdgaan
schoonmaak drift...... daar heb ik gelukkig echt nog nooit last van gehad. mijn mamsie zei altijd dat je dan op de bank moet gaan zitten wachten tot het over gaat 
blijft fasinerende techniek die oude franse beestjes.
blijft fasinerende techniek die oude franse beestjes.
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Vreemdgaan
Mooi dat het opgelost is Menno! En leuk dat je de details deelt. Dingen die anders nooit gezien zou hebben, leuk om te zien hoe verschillend de techniek is tussen zo'n CX en de auto's waar ik wat meer sleutelervaring mee heb.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Vreemdgaan
Ha Mark: nog even over dat dashboard dat je niet herkent. De eerste serie van de CX-en was idd uitgevoerd met een zeer bijzonder dashboard, zoals op de gepikte foto hieronder. Citroen kreeg echter het commentaar dat ze het nu echt te bont maakten, dat ze de 2e serie (waar de mijne onder valt) een conventioneel dashboard meegaven. Ik heb natuurlijk gekeken of ik niet zo'n futuristisch dashboard kon monteren, want ik vind dat ook fantastisch, maar helaas blijkt dat niet mogelijk.
- Bijlagen
-
- dash 1.jpg (9.68 KiB) 3983 keer bekeken
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Vreemdgaan
Lijkt meer een cockpit van een vliegtuig 
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vreemdgaan
JAAAAA! Die was het! Gaaf Mennomenno3x8g schreef:
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---