Cruise Control Sigma
Cruise Control Sigma
De cruise control van mijn Sigma werkt niet en ik zoek nu wat mensen die met mij willen brainstormen.
In de 97-er Galant die ik had werkte de CC als volgt: ik drukte tijdens het rijden op de knop, het cruisecontrol-lampje ging branden en ik kon de snelheid instellen.
Bij mijn Sigma gebeurt er in eerste instantie niets als ik op de knop druk, er gaat niets branden qua lampjes. Druk ik echter aansluitend op de 'set' knop op het stuur, dan gaat het cruise control logootje wèl branden in het dashboard, maar gebeurt er verder niks, de snelheid wordt niet vast gehouden. Ik denk echter wel te kunnen afleiden dat de knoppen op het stuur en de drukknop om het spul in te schakelen werken, aangezien er een controlelampje gaat branden.
Onder de motorkap vind ik een soort electrisch vacuumpompje met een slangetje naar de actuator, het ding waar de extra gaskabel aan zit dus, de kans is groot dat één van beide (of allebei) dus defect is.
Hoe kan ik testen wat er stuk is?
Overigens heb ik in de link hieronder twee partnummers gevonden voor het pompje: MB666702 en voor de actuator: MB686898 wellicht zijn dat onderdelen die ook op Galants gebruikt worden en heeft iemand die liggen voor me om te proberen.
Nieuw kopen lijkt me een dure grap, dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen uiteraard.
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
In de 97-er Galant die ik had werkte de CC als volgt: ik drukte tijdens het rijden op de knop, het cruisecontrol-lampje ging branden en ik kon de snelheid instellen.
Bij mijn Sigma gebeurt er in eerste instantie niets als ik op de knop druk, er gaat niets branden qua lampjes. Druk ik echter aansluitend op de 'set' knop op het stuur, dan gaat het cruise control logootje wèl branden in het dashboard, maar gebeurt er verder niks, de snelheid wordt niet vast gehouden. Ik denk echter wel te kunnen afleiden dat de knoppen op het stuur en de drukknop om het spul in te schakelen werken, aangezien er een controlelampje gaat branden.
Onder de motorkap vind ik een soort electrisch vacuumpompje met een slangetje naar de actuator, het ding waar de extra gaskabel aan zit dus, de kans is groot dat één van beide (of allebei) dus defect is.
Hoe kan ik testen wat er stuk is?
Overigens heb ik in de link hieronder twee partnummers gevonden voor het pompje: MB666702 en voor de actuator: MB686898 wellicht zijn dat onderdelen die ook op Galants gebruikt worden en heeft iemand die liggen voor me om te proberen.
Nieuw kopen lijkt me een dure grap, dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen uiteraard.
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cruise Control Sigma
Links in het dashboard de CC knop, rechts op het stuur de drie instelknoppen.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Re: Cruise Control Sigma
tja, je zou de stekkertjes eens kunnen lostrekken onder de motorkap, schoonmaken van binnen.
Zo heb ik ooit wel eens een cruisecontrol gerepareerd bij een andere auto
Ik kwam er toen achter dat van de twee controle-spoelen voor de positie van de actuator, er één geen verbinding met de computer had.
De meeste cruisecontrols uit die tijd werken op vacuum om aan die gaskabel te trekken.
Wat ik nog niet snap is waarom ze daar een elektrisch vacuumpompje (weet je dat zeker?) voor hebben ingebouwd.
Normaal gesproken zit dat vacuum ergens op je luchtinlaat aangesloten, precies zoals de slang van de rembekrachtiger.
Heb zelf een aftermarket CC in mijn Galant gebouwd, heb geen ervaring met origineel.
Zo heb ik ooit wel eens een cruisecontrol gerepareerd bij een andere auto
Ik kwam er toen achter dat van de twee controle-spoelen voor de positie van de actuator, er één geen verbinding met de computer had.
De meeste cruisecontrols uit die tijd werken op vacuum om aan die gaskabel te trekken.
Wat ik nog niet snap is waarom ze daar een elektrisch vacuumpompje (weet je dat zeker?) voor hebben ingebouwd.
Normaal gesproken zit dat vacuum ergens op je luchtinlaat aangesloten, precies zoals de slang van de rembekrachtiger.
Heb zelf een aftermarket CC in mijn Galant gebouwd, heb geen ervaring met origineel.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Cruise Control Sigma
Precies diezelfde gedachte had ik ook: een electrisch vacuumpompje? Apart, zo zit 't niet in de Galants. Alleen een vacuumpotje op het gasklephuis die de gasklep op de ingestelde stand houdt (vast in samenwerking met de gasklep positie sensor maar dat wordt verder geregeld door de ECU).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Cruise Control Sigma
*kijkt nog eens naar plaatje* ... *lampje gaat aan* .... ja, zo zat het misschien wèl op de Galants.
Vanaf 1990 zijn ze op de Galants overgegaan op het "vacuum type".
Jij hebt het "elektrische type" (ondanks dat dat ook op vacuum werkt .......)
Voor 1990 is zo'n type ook op de Galants gebruikt. Naar het schijnt. Heb het nog nooit zelf mogen aanschouwen.
Bijgaand PDF documentatie voor de Galant van beide modellen CC systemen tegelijk.
Vermoedelijk is de Sigma soortgelijk maar net even anders qua kleur, pinbezetting, etc.
Er zal vast nog meer zijn, maar dan heb je vast wat te lezen
Vanaf 1990 zijn ze op de Galants overgegaan op het "vacuum type".
Jij hebt het "elektrische type" (ondanks dat dat ook op vacuum werkt .......)
Voor 1990 is zo'n type ook op de Galants gebruikt. Naar het schijnt. Heb het nog nooit zelf mogen aanschouwen.
Bijgaand PDF documentatie voor de Galant van beide modellen CC systemen tegelijk.
Vermoedelijk is de Sigma soortgelijk maar net even anders qua kleur, pinbezetting, etc.
Er zal vast nog meer zijn, maar dan heb je vast wat te lezen
- Bijlagen
-
- cc galant vr4 88-93 chassis and mechanical.pdf 474 - 552.pdf
- (2.44 MiB) 53 keer gedownload
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Cruise Control Sigma
Ik zal deze week even wat foto's maken van het systeempie.
Re: Cruise Control Sigma
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Re: Cruise Control Sigma
Volgens mij zit hetzelfde type in mijn Groene VR4...
Re: Cruise Control Sigma
Haal er maar uit, krijg je een paar knaken van me
Re: Cruise Control Sigma
Ja,want die Sigma is belangrijker natuurlijk...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Cruise Control Sigma
Als je een beetje fatsoenlijke multimeter hebt (dus niet de goedkopie krot van de Halfords) kun je denk ik al het één en ander meten en vergelijken.
Waarom geen goedkopie-krot van de Halfords? Nou, omdat de Halfords volgens mij niet meer bestaat , en omdat de meting van weerstand (ohm) meestal nogal onbetrouwbaar is bij die hele goedkope (€10) dingen.
Waarom geen goedkopie-krot van de Halfords? Nou, omdat de Halfords volgens mij niet meer bestaat , en omdat de meting van weerstand (ohm) meestal nogal onbetrouwbaar is bij die hele goedkope (€10) dingen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: Cruise Control Sigma
Volgens mij bestaan ze weer.foks schreef:Nou, omdat de Halfords volgens mij niet meer bestaat
Ik heb een Fluke, wel duur, maar wàt een fijn apparaat.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: Cruise Control Sigma
same...