Hallo allemaal,
Ik ben weer toe aan een nieuwe distributie. Ik heb er in 4 jaar tijd 80.000 km mee gereden waarvan 80% op de snelweg. Ik neem aan dat het dan tijd wordt of zou ik zonder veel risico nog 10K verder kunnen rijden? Als hij er nog goed uit zien of zegt dat niet zo veel?
In het verleden heb ik hier al een keer gevraagd wel merk jullie aanraden maar ik heb nog wat meer vragen:
-Origineel of is SKF net zo goed? Een ander goed merk?
-Een set wel of niet?
-Spanners altijd of alleen als ze er niet goed uit zien?
-Waterpomp nodig?
-Riem van balansas nodig of wordt deze automatisch gedaan?
-Hoeveel gaat het ongeveer kosten? Met en zonder spanners, riem balansas? en/of waterpomp. Ik geloof dat mijn garage 60 a 70 euro arbeidsloon per uur berekent.
-is MD Performance hoofddorp een aanrader?
Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.
Bij voorbaat dank!
Nieuwe distributie Galant 8 2.0
Re: Nieuwe distributie Galant 8 2.0
Ik heb eigenlijk altijd SKF gebruikt.
Als set, dus met spanners.
Ikzelf heb niet altijd ook meteen de Waterpomp vervangen, zijn redelijk robuust, geen plastic fantastic namelijk.
Balans As riem ook altijd meenemen, die wil je niet stuk hebben. Kan tussen Distributie terechtkomen.
Ik denk dat alleen de montage van de Waterpomp de kosten een klein beetje verhoogd.
Doet MD Performance nog onderhoudt dan ?
Als set, dus met spanners.
Ikzelf heb niet altijd ook meteen de Waterpomp vervangen, zijn redelijk robuust, geen plastic fantastic namelijk.
Balans As riem ook altijd meenemen, die wil je niet stuk hebben. Kan tussen Distributie terechtkomen.
Ik denk dat alleen de montage van de Waterpomp de kosten een klein beetje verhoogd.
Doet MD Performance nog onderhoudt dan ?
Volgens voorschrift moet de distributieriem, balansasriem en -spanrollen elke 90K vervangen worden.
Primaire vraag is daarom bij welke km-stand zijn de riemen de laatste keer vervangen?
Dit behoort in het onderhoudslogboek en/of sticker onder de motorkap te zijn geregistreerd.
Wat is de huidige km.stand? matcht dat met die 90K cyclus?
Omdat dan toch al alles los moet - veruit de meeste kosten zitten in de werkuren 3-4 uur - is het advies om dan ook meteen de waterpomp te vervangen.
Prijsindicatie:
Distributie riemset: HERTH+BUSS JAKOPARTS J1115077 €41
Balansas riemset: HERTH+BUSS JAKOPARTS J1115004 €26
Waterpomp: Nipparts HERTH+BUSS JAKOPARTS J1515063 €52
Remco en Richard hebben na 10 jaar hun bedrijf MD Performance per 31-12-2021 beëindigd.
Primaire vraag is daarom bij welke km-stand zijn de riemen de laatste keer vervangen?
Dit behoort in het onderhoudslogboek en/of sticker onder de motorkap te zijn geregistreerd.
Wat is de huidige km.stand? matcht dat met die 90K cyclus?
Omdat dan toch al alles los moet - veruit de meeste kosten zitten in de werkuren 3-4 uur - is het advies om dan ook meteen de waterpomp te vervangen.
Prijsindicatie:
Distributie riemset: HERTH+BUSS JAKOPARTS J1115077 €41
Balansas riemset: HERTH+BUSS JAKOPARTS J1115004 €26
Waterpomp: Nipparts HERTH+BUSS JAKOPARTS J1515063 €52
Remco en Richard hebben na 10 jaar hun bedrijf MD Performance per 31-12-2021 beëindigd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2025: 314
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Hartelijk bedankt voor jullie tips!
Je mag/moet er dan van uit gaan dat de distributieset volgens voorschrift bij 90K is vervangen.
Dan had die set dus bij 180K (elke 90K) weer vervangen moeten zijn.
Nu blijkt dat je dus niet 90K maar 150K met die 2e set gereden hebt.
Je hebt daarmee dus heel erg veel risico gelopen en je mag van geluk spreken dat die riem heel gebleven is.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Sorrie. Ik heb mij dus niet goed uitgedrukt. Na aankoop van de auto had de dustributie er 45.000 km opzitten, afgaande op wat er op de sticker op de motor stond. Maar er was geen datum en aangezien de auto in 21 jaar maar 156.000 km had gereden was er de kans dat hij er al veel langer dan 5 jaar in zat. Daarom heb ik hem toen meteen laten vervangen.
De vraag waar ik nu dringend mee zit: zut de benzinefilter onder de auto bij het rechter? wiel, of onder de bank achter. Want die heeft er dus nu wel zeker 92.000 plus km opzitten.
De vraag waar ik nu dringend mee zit: zut de benzinefilter onder de auto bij het rechter? wiel, of onder de bank achter. Want die heeft er dus nu wel zeker 92.000 plus km opzitten.