Motor doet niets, wie helpt?

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door menno3x8g »

Onze FL 8G, 2.0, AUT, station met standaarduitrusting uit november 2000 heeft een probleem waar we al maanden op puzzelen (met een monteur ex-Mits), veel onderdelen vervangen en nog loopt ie niet. Misschien heeft iemand nog een idee. Graag!

De details, wat is er gebeurd?
Op een kwade dag, ergens in de herfst van 2019, na kort eventjes inhouden viel de motor uit en was niet meer te starten. WW erbij, las uit en gaf aan dat de nokkenassensor kapot was. Auto naar garage, sensor vervangen, en … deed niets. Daarmee bedoel ik: startmotor draait rond, motor slaat niet aan, sputtert niet eens, ook niet op Quick Start. Er was vermoeden dat ook de krukassensor het begeven had, dus vervangen inclusief de distributieriem (en het kleinere riempje ‘timing belt B’ dat gebroken was waardoor de krukassensor het waarschijnlijk ook begeven had), en … deed niets. Geen foutcodes meer.

Bij een duik onder het dashboard bleek de kachelradiator te lekken op de motor ECU. Corrosie op de stekkers, het inwendige leek intact. Toch maar opgestuurd naar ACtronics, een revisiebedrijf in ECU’s, voor controle. Konden niets vinden. Na weer montage in de Galant heeft de motor een paar minuten probleemloos (!) gelopen. En bij herstart: nada en tot nog toe bleef het nada, niets, rien, nichts, nothing, ничего, 没什么 enz.

Wat is er verder gebeurd? De ECU-stekkers waar wat corrosie op zat zijn vervangen. Nieuwe bobines. De bougies vonken, de brandstofpomp doet zijn werk, lucht wordt aangezogen. De aardverbindingen zijn alle (voor zover gevonden) doorgemeten en goed bevonden. De kabelboom is al 3x doorgemeten en goed bevonden. Nieuwe accu aangesloten zonder resultaat. Alle MUT-II waardes zijn normaal tijdens starten. Tenslotte is de motor ECU + contactslot + sleutel + antenne + immobilizer wederom opgestuurd, nu voor complete revisie. Ze konden of wilden niet vertellen wat er gereviseerd was, maar de set zou weer 100% werken. Een reserveset met de juiste code is ook uitgeprobeerd, en nog steeds niets.

De monteur probeert nog 1 ding. De theorie is dat de bougies in de buitenlucht wel kunnen vonken, maar onder compressie is een sterkere vonk nodig hebben. En misschien is dat niet het geval. Dit gaat hij nog uittesten. Maar als ook dit goed is, dan zijn alle componenten in het motorsysteem getest en goed bevonden. Dan kan het probleem alleen nog, ondanks de doormetingen, in de kabelboom zitten. Dan zou die vervangen moeten worden: niet goedkoop. En als hij dan nog niet loopt … Dan is er nog een specialist in autoproblemen hier in het Noorden: is al helemaal niet goedkoop. Maar dan is de auto al tig keer over de kop gegaan en kan ik beter opzoek naar een ander exemplaar.

Het probleem is al met diverse monteurs besproken.

Wie o wie heeft de gouden tip?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door foks »

Als je vonk hebt en ook benzine, ........ dan komt de vonk niet op de juiste tijd, of de injectoren doen het niet goed...
Herinner je je wel tijdens het starten wel een toerental-waarde op de "22 Crank Angle Sensor" ?
Hoor je wel de injectors tikken tijdens starten?
Je zou voor de gein eens wat remreiniger in de luchtinlaat kunnen spuiten tijdens starten.

Ik weet dat Twain met die supercharger een zeer gaar en moeilijk te bereiken stekkertje had voor ofwel krukas ofwel nokkenas.
Ben vergeten welke. Maar dat stekkertje maakte slecht contact.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door menno3x8g »

Dank je Foks voor je antwoord.

Door het starten zonder aanslaan verzuipen de bougies regelmatig. Dan zou je toch af en toe een 'plop' moeten horen als er ontsteking is. Die is er niet, ook niet met de remmenreiniger in de inlaat (is idd ook geprobeerd met Quick Start). Hoe die startwaardes precies moeten zijn weet ikzelf niet, maar volgens de monteur zijn alle waardes keurig, en hij heeft ze ook laten zien tijdens een proefstart. De injectoren zijn overigens ook getest en doen het alle prima. Het contact van de stekkertjes zal ik nog eens vragen. Gezien de degelijkheid van onze monteur denk ik dat ie bij montage van de sensoren daar wel secuur mee geweest is. Het vermoeden blijft dat er nog iets mis is met de ontsteking. En dat zien we over het hoofd.

Het gekke is dus ook dat ie na vernieuwen van de sensoren, distributieriem en eerste nieuwe montage van de ECU wel prima gelopen heeft. Je zou zeggen dat dat deel van de reparatie dus in orde is.
Laatst gewijzigd door menno3x8g op 07 feb 2020, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Peke
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:46
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Peke »

Je zegt dat het om een automaat gaat, die heeft wat meer sensoren en schakelaars. Zijn die ook gecontroleerd? Bv die van de versnellingspook.
Ik ben even aan het lezen gegaan en zag iets over een inhibitor switch. Misschien is die niet helemaal fris.

Ik roep maar wat maar je weet nooit.
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance Wagon '00
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Uray25 »

Naar AC tronics stuur ik zowieso geen Computers meer, zijn !@#$$% die een kunstje geleerd is. Verder kunnen ze niks.
Als je het echt zeker wilt weten: ECU.DE

Die hebben me altijd correct geholpen en weten waar ze het over hebben. ( inmiddels al meer dan 7 keer )
En tot nu toe 100% score.

En die inhibitor switch is helemaal zo'n rare gedachte niet… Als die niet goed werkt: Succes met starten.
Hoeft ook geen fout aan te geven in de MUT.

MAAR, als ie met Remmenreiniger ook niet eens een slag uit zichzelf wil maken….. Toch echt probleem wat of in de ECU zit, Ontsteking of de al genoemde Inhibitor Switch.

Met doorslaande kabels start ie over het algemeen wel maar loopt broerd, zeker onder last.

Succes.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door menno3x8g »

Dank voor de suggesties, ik geef ze door aan de monteur.
Nu duimen draaien.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Yeti »

Is er genoeg Brandstof druk? zit het brandstof filter niet verstopt?
Die injectors kunnen prima werken maar als er geen brandstof druk is dan druppelen die ook alleen maar zonder dat er goede verneveling is.
Werkt de brandstofdruk regelaar (kleine vacuum doos die op de fuel rail zit) naar behoren. Er zit een connector net naast je rembekrachtiger waar je de brandstof pomp mee kan activeren zonder dat je de motor te hoeven starten. even een manometer op de leiding zetten om het te meten. Moet minimaal 265kPa zijn bij stationair toerental. Haal je het vacuum slangetje eraf dan moet je 324 -343kPa meten bij stationair toerental.

Heb je de camshaft sensor al eens doorgemeten. geeft deze wel een signaal?

Is de water temperatuur sensor al eens doorgemeten? Als deze een te hoge temperatuur door geeft dan kan het voorkomen dat de ECU er voor zorgt dat de motor, ter bescherming, wordt uitgezet.

Daarnaast vraag ik mij af of er foutcodes zijn uitgelezen zodat je makkelijker in de goede richting kan zoeken.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Peke
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:46
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Peke »

Stationair toerental is een dingetje dus moeilijk te meten. ;)
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance Wagon '00
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Yeti »

He Peke,

Heb nog even je verhaal door gelezen en je zei dat de WW je had verteld dat de nokkenassensor de boosdoener was en dat na vervanging de motor nog steeds niet wilde starten.

Nu kan met de foutcode voor de Nokkenas sensor er 3 dingen aan de hand zijn.

1 de sensor is kapot
2 de bekabeling is onderbroken (incl. de eventuele connectors als ook de ECU connector)
3 de camshaft position sensing cylinder bolt is los en de camshaft position sensing cylinder draait niet meer mee.

Het is misschien ver gezocht maar hebben jullie nummer 3 al eens gecheckt?

en idd als hij niet start is het moeilijk de stationair waardes uit te lezen.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door kevin1990 »

Het probleem moet in je ontsteking zitten als die niet met een Quick starter of rem reiniger in ieder geval aan wilt slaan. Brandstof genoeg! En lucht genoeg lijkt me.

Wat wel raar is dat het al rijdend gebeurd is. Als je de motor wel kunt starten kun je de sensoren van de automaat al buiten beschouwing laten bij de keuze hendel maar ik zou me richten op de sensoren die aangeven als het echt fout gaat zoals temperatuur sensoren of iets. Ik denk dat je met de mute niet alleen naar de nokkenas en krukas signaal moet kijken maar ook alle andere signalen en je niet blind moet staren naar het gedeelte wat die nodig heeft om te draaien. Het probleem zit in de ontsteking dus iets elektronisch. Je hebt 2 sensoren vervangen, als die signalen op de mute goed zijn kijk je naar de volgende die er toe doen. Zet er desnoods een ander naast als je daar de gelegenheid voor hebt om te kijken wat die doet met starten.

En ik heb nog wel een galant voor je staan als je deze op geeft
Gebruikersavatar
Peke
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:46
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Peke »

He Yeti,

Het is Menno z'n Galant die niet loopt. Mijne is ok gelukkig. ;)
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance Wagon '00
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Yeti »

Peke schreef: 10 feb 2020, 19:56 He Yeti,

Het is Menno z'n Galant die niet loopt. Mijne is ok gelukkig. ;)
Gelukkig heb ik een nieuwe bril gekocht gisteren. Hoop dat het scheel kijken verholpen is.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door maarten_galant »

Zijn de sensoren die je vervangen hebt, vervangen door originele of door een ander merk? Bij mij was de nokkenassensor namelijk ook gaar en eerst vervangen met aftermarket sensor, maar daar ging ie niet beter van lopen daarna een origineel gebruikt en weer lopen als een zonnetje.
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Xenon »

Even een idiote suggestie tussendoor: heb je al eens geprobeerd om 'm met een reserve contactsleutel te starten?
Menno, in de buurt van je contactslot zit een transponderachtig componentje (ietwat banaanvormig, meen ik) dat met je contactsleutel communiceert. Als met de sleutel en/of dat sensortje in de stuurkolom iets aan de hand is, is een draaiende motor ook einde verhaal (kan ik mij herinneren uit de tijd dat ik de Greeny v1.0 remote liet starten) :yes: .
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door menno3x8g »

Wederom allen bedankt voor de suggesties.
Alle punten zijn nagelopen en in orde gevonden.
En toch start de motor niet.

We zitten er nu over te denken om de motorbekabeling te vervangen, ondanks dat alle doormetingen goed zijn.
Maar eerst gaat de auto op transport naar een andere monteur die zijn zegje mag doen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door kevin1990 »

Maar als de start onderbreker het probleem zou geven zou de auto ook niet vonken dacht ik. Volgens mij wordt die op je ontsteking onderbroken
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door menno3x8g »

Update!

De auto is inmiddels bij een diagnostisch specialist geweest. Hij werkt met een scoop. Na 10 uur meten en friemelen aan kabeltjes kwam hij tot de volgende conclusie: de nulspanning op de bobines bleek niet nul te zijn maar te hoog om de transistoren die de bobines aansturen te resetten. Daarom ontstond er geen vonk. De oorzaak van die te hoge spanning is niet duidelijk. Wel lukte het hem om op een van de bobines de rustspanning op 0 volt te krijgen. De andere bleef te hoog. Desondanks liep de motor sinds een half jaar weer als een zonnetje. En dat doet ie nog steeds! Het verhaal was ook dat met een traditioneel voltmetertje dit niet zou worden gevonden omdat dat apparaat de meting zelf beinvloed. Een scoop heeft dat probleem niet.

Zooo, dus dat lijkt eindelijk opgelost. Nu nog die lekkende kachelradiator vervangen. Dus: dashboard eruit (accu los vanwege airbag die ontkoppeld moet worden!). Vervolgens het metalen rek achter de radio/ventilatiebediening boven en onder los van de auto schroeven. Dit alles om net voldoende ruimte te hebben om straks de kacheldoos te kunnen verwijderen. Bij het schutbord aan motorcompartimentzijde de radiatorslangen loskoppelen (oeps, beetje KVS verloren) en de aircoleidingen (natuurlijk is de compressorvloeistof al eerder afgevangen). En dan de hele handel in het vooronder bij de passagierszit eruit: eerst de airco, dan de ventilator en tenslotte de kacheldoos himself. (Volgens de workshop manual zou het voldoende moeten zijn om eerste de aircounit iets naar achteren te schuiven waarna de kacheldoos onthaakt en eruit gewipt kan worden. Dus zonder dashboard te verwijderen en ventilator. Nou ik kan je zeggen na een dag puzzelen dat dat niet gaat lukken zonder iets kapot te maken, sic dashboard).

Uit een sloop kacheldoos een goede radiator gehaald en in de originele doos laten zakken. Waarom niet gewoon de dozen verwisseld? Omdat de dozen van een automatische bediening anders zijn dan van de manuele bediening in de huidige auto. En ik had alleen 'automatische' dozen liggen. Vervolgens de kabelboom overgezet in een onbeschadigd sloopdashboard. En vervolgens de hele zaak in omgekeerde volgorde monteren. Dat ging nog redelijk gemakkelijk. Op gegeven moment zat het dashboard weer op zijn plaats en kon ik even achterover leunen. En toen kwam ik tot de ontdekking dat de blokkeerpen van de automatische pook was afgebroken. Waarschijnlijk toch een onhandige beweging met het dashboard gemaakt. Dus: dashboard er weer uit, de bediening van de bak gesloopt. Maar helaas: niet meer te repareren. Nu wacht ik tot dat onderdeel ergens op een sloop gevonden wordt (zie foto van onderdeel). Kan de auto weer de weg niet op ...
IMG_20200412_172417.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Uray25 »

Euh, wel ergens, maar waar...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door menno3x8g »

Een rond staafje acrylaat van 3mm doorsnede besteld, kostte 5 euro (verzending was duurder). De pook uitgeboord met een 3,5mm metaalboor tot zekere diepte zodat het gebroken plastic blokkeer staafje nog wat korter werd. De op maat afgezaagd staafje acrylaat in de pook gestopt, alles weer gemonteerd, dashboard erin. Huppekee: klaar!
IMG_20200416_183100.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Motor doet niets, wie helpt?

Bericht door Uray25 »

Top !
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”