'92 VR4

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Plaats reactie
Rein3003
Provincie: Limburg (B)

'92 VR4

Bericht door Rein3003 »

Bij deze verplaats ik even van showcase naar hier aangezien updates hier beter passen dan in showcase. Hier nog eens een update over mijn 1992 Vr4 (voor velen bekend als de 34-LB-TN).

Zoals eerder al vermeld heeft hij 12 jaar stil gestaan, met gevolg dat er redelijk wat werk aan de winkel is. De afgelopen maanden ben ik langzaamaan begonnen met wat klusjes om de auto weer op de weg te krijgen.

Om te beginnen heb ik de remmen aangepakt, alle 4 de remklauwen zaten volledig vast. Dus dan maar een revisiesetje besteld, klauwen gestraald en een likje verf gegeven. De nieuwe pistons voor de achterste klauwen kwamen blijkbaar zonder moer voor het handremmechanisme, maar de moer zat volledig vast opgesloten in de originele piston. Dus dan maar de oude piston afgedraaid tot de moer vrij was, in de nieuwe piston kon ik deze gewoon met een circlips vastzetten. De remklauwen liggen nu klaar om gemonteerd te worden samen met nieuwe remblokken en 4 nieuwe remschijven.

20250528_174010.jpg
20250528_174228.jpg
20250526_205421.jpg

Dan de inlaat situatie, de bestaande inlaat op de auto was een beetje in mekaar geknutseld met delen van de originele inlaat, een stuk aluminium buis, stuk inlaat van een andere auto en een andere lucht massameter (vermoedelijk van een 2G eclipse) met een adapterkabel. Op zich was hier niets mis mee en hij deed het perfect, alleen vermoed ik dat de Belgische autokeuring niet zo blij is met een luchtinlaat die er zo aangepast uit ziet. Dus heb ik besloten om te proberen om de inlaat er zo origineel mogelijk te laten uitzien, maar wel met de 2G luchtmassameter.

Zoals je je wel kan bedenken is een originele inlaat vinden best moeilijk en vooral duur. Tot ik bij een zeldzame HKS Super Power Flow inlaat uitkwam bij iemand in Maleisië. Uiteraard is deze ook 30 jaar oud dus ik heb de behuizing opnieuw geverfd en een nieuw filterelement besteld. Om de 2G luchtmassameter te laten passen heb ik een adapter ge-3dprint en de adapterkabel heb ik er ook in verwerkt zodat ik hem gewoon kan aansluiten alsof het een originele luchtfilter is. Verder nog een originele rubberen buis kunnen vinden en het inlaat traject is compleet. En het ziet er ook wat netter uit.

Inlaat hoe hij was:
Schermafbeelding 2025-07-08 220007.png
33825bdf-01b6-440e-8139-5b0c522c2467.png
20250603_185234.png
20250616_181612.jpg
20250616_193200.jpg

De velgen zijn volgens mij afkomstig van een later model galant, maar ik vind ze er niet verkeerd onder staan. Later komen er misschien wat interessantere velgen, maar voorlopig blijven deze er onder. Velgen hebben een likje verf gehad en er liggen 4 nieuwe Toyo Celcius 4 seizoensbanden onder.

20250520_203137.jpg

Dan het probleem wat me het meeste dwars zat, het probleem met de witte rook uit de uitlaat. Als ik de motor startte begon er na ongeveer een minuut witte rook uit de uitlaat te komen. Hij bleef roken of de motor nu koud of warm was. Aangezien de turbo op deze auto watergekoeld is heb ik als eerste de waterleidingen van de turbo afgesloten om er achter te komen of de rook van de turbo kwam of van de motor zelf. En verassend genoeg begon de rook langzaam te verdwijnen vanaf het moment dat ik de leidingen had afgekoppeld. Na 10 minuten was de rook volledig weg, wat er dus op duidt dat de turbo de dader is.

Verder heb ik hier nog niets gedaan, de turbo is nog niet gedemonteerd en ik ga kijken of het mogelijk is om deze te laten reviseren of dat ik een nieuwe moet aanschaffen. Verassend genoeg bij het controleren van de nummers op de turbo kwam ik erachter dat dit niet de originele turbo is. Maar een 16G turbo uit een EVO 3. Wat naderhand gezien wel logisch is als ik kijk naar de 2G luchtmassameter, 1000cc injectoren en de apexi s-afc. In ieder geval, een nieuwe EVO 3 turbo kost 1400 euro en voor een revisie moet ik me eens informeren bij een revisiebedrijf of het mogelijk is en over welk prijskaartje het dan gaat.

Voor het afkoppelen van de waterleidingen naar de turbo:
20250624_190313 (1).mp4
(1.89 MiB) 11 keer gedownload

Na het afkoppelen van de leidingen:
20250624_191132 (1).mp4
(1.11 MiB) 9 keer gedownload

Verder heb ik nieuwe rubbers voor de aandrijfassen en een nieuwe set ophangingsrubbers besteld, aangezien de ophanging vliegroest heeft en de rubbers toch vervangen moeten worden ga ik dan ineens alles ook maar even opnieuw verven/poedercoaten. De leidingen en het stuurhuis van het 4WS systeem zien er ook niet meer zo fris uit maar ik heb een volledig 4WS systeem (leidingen, stuurhuis, pomp,...) kunnen vinden in zeer goede staat, dus dat kan ik dan ineens ook uitwisselen.

En dan om af te sluiten heb ik ook een volledig nieuw uitlaatsysteem besteld. Het oude systeem bestaat uit een evo 3 downpipe, willekeurig stuk buis in het midden en een andere einddemper en dat wordt volledig vervangen door een nieuwe RVS downpipe en 3" RVS uitlaatsysteem.
Qualconu
Provincie: Noord-Brabant

Re: '92 VR4

Bericht door Qualconu »

Rein3003 schreef: 08 jul 2025, 22:42 De velgen zijn volgens mij afkomstig van een later model galant, maar ik vind ze er niet verkeerd onder staan.
De velgen komen van 'n Galant 8G 2.5 V6.
Heb ze nu ook onder mijn 8G 2.0
Mooie en supersterke velgen.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2025: 314
Uray25
Provincie: Friesland

Bericht door Uray25 »

Goed Bezig...

Is de 34-LB-TN toch nog goed terecht gekomen.
Rein3003

Bericht door Rein3003 »

Uray25 schreef: 09 jul 2025, 17:55 Goed Bezig...

Is de 34-LB-TN toch nog goed terecht gekomen.
Bedankt! Ik doe mijn best :D

Er is nogal wat werk aan maar naar mijn mening is dat het helemaal waard!
Rein3003

'92 VR4 uitlaat

Bericht door Rein3003 »

Vandaag mijn nieuwe uitlaat ontvangen!

Ik kijk er zo hard naar uit om deze te monteren en te horen, maar eerst nog even verder met de ophanging.
Uitlaat.png
Is volledig 3" tot achter met 1 einddemper. Het plan is om uiteindelijk in het middendeel van de uitlaat nog een demper te plaatsen met een klep zodat ik kan kiezen tussen luid en stil. Om het zo origineel mogelijk te laten lijken wil ik een schakelaar voor de active exhaust van een 3000gt gebruiken, als ik het goed heb moet dat gewoon passen in het galant dashboard. (Moest iemand er zo een schakelaar hebben liggen dan hoor ik het graag :D )
uitlaat_knopje.png
Plaats reactie

Terug naar “(6G) Projecten”