Tikken tijdens het sturen.

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
Fluff
Provincie: Noord-Brabant

Tikken tijdens het sturen.

Bericht door Fluff »

Ik kan me nog vaag herinneren dat er op het oude forum ook al iemand hetzelfde probleem had (of zo zag het er in ieder geval uit).
Ik hoop dat diegene me misschien kan vertellen wat het toen bij hem was.
Tijdens het sturen op lagere snelheden hoor ik een soort getik/gekraak van rechts voor komen.
Het klinkt anders dan versleten draagarmen want daar heb ik al ervaring mee ;), zou het misschien iets met de stuurbekrachtiging kunnen zijn?
Als ik gewoon rechtdoor rij is er niets aan de hand, het is echt pas als ik aan het sturen ben.

Ik hoop dat iemand me kan helpen,
BVD,
Steef
foks
Provincie: Zuid-Holland

Re: Tikken tijdens het sturen.

Bericht door foks »

klinkt het als homokineet ?
hoe verder de stuuruitslag, hoe duidelijker het geluid?
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Evo driver
Provincie: Noord-Holland

Bericht door Evo driver »

Hoi steef

Probeer eens te kijken of je geen speling hebt in je binnenste stuurkogels. Even je auto opkrikken en aan het wiel schudden dus handen kwart voor 3 heen en weer schudden.

Heb je speling voelbaar dan zijn het 75 % je binnenste kogels die ruim zijn. De buitenste hebben bijna tot geen problemen met speling.

Of misschien dat er een veer gebroken is. als de auto toch uit zijn veren hangt meteen even met een lampje kijken. Meestal breekt de eerste winding er af van de veer van boven af.

Gr. remco
[External Link Removed for Guests]
INFO@MD-PERFORMANCE.NL
[External Link Removed for Guests] Online sim-racing
Fluff

Bericht door Fluff »

Thanks voor de reacties!

@foks: Daar heb ik eigenlijk niet op gelet, ik zal vanavond na het werk eens een stukje gaan rijden om te kijken of dat het geval is.

@Evo driver:
Ben morgen vrij dus dan zal ik hem eens op de krik zetten. Jij bent van MD-performance toch? nog geen schroefsetje kunnen vinden in Japan?
Boed
Provincie: Gelderland

Bericht door Boed »

controleer ook even of je stuurhuis goed vast zit, dit was bij mij het probleem.
MD-Performance

Bericht door MD-Performance »

En nog wat kunnen vinden met de galant ??

Gr. remco
Fluff

Bericht door Fluff »

Ik heb het druk gehad met werken overdag (gisteren op mijn vrije dag een maat van mij geholpen in zijn bedrijfje) en naar de bios gaan 's avonds :p, dus ik heb er nog niet naar gekeken.
Maar ik ga vanavond men remblokjes vervangen dus dan kijk ik er meteen even naar.
Nog wel even goed geluisterd naar het geluid, ook als ik stil sta en ik draai aan mijn stuur hoor je het geluid.
En het word als je gas geeft harder tot de 1500 toeren en daar boven word het weer minder.
Ik laat weten of we vanavond iets kunne vinden.
Bedankt voor de hulp allemaal!
mick

Bericht door mick »

Ik ben ook erg benieuwd wat het is. Ik heb sinds kort ook last van een staalachtige tikken bij t sturen als ik thuis de stoep op ga. Zal is opletten of ik dit meer hoor(kwam er eigenlijk gister achter). Is het bij jou ook ongeveer zo een geluid?
Fluff

Bericht door Fluff »

mick schreef:Ik ben ook erg benieuwd wat het is. Ik heb sinds kort ook last van een staalachtige tikken bij t sturen als ik thuis de stoep op ga. Zal is opletten of ik dit meer hoor(kwam er eigenlijk gister achter). Is het bij jou ook ongeveer zo een geluid?
Ik denk wel dat dat hetzelfde geluid is, vanavond om 7 uur ga ik naar een maat van me en dan vervangen we de remblokjes en dan kijken we er meteen even naar.
Ik laat t meteen weten zodra ik meer weet.
mick

Bericht door mick »

En? Wat kunnen vinden?
Fluff

Bericht door Fluff »

Nou, het is ook altijd wat als je aan een auto gaat sleutelen..
Ik gisteren samen met een maat (1e monteur) dus de auto op de krik gezet om de remblokjes te vervangen, wiel er af gehaald, hebben we de verkeerde remblokjes mee gekregen..
Wij balen, maarja nix aan te doen, eerst nog even gekeken of er speling op de stuurstang zat maar dat is dus niet het geval.
Die maat van mij dacht dat het misschien de veerpootlagers konden zijn. Dus wij daar naar kijken, blijkt het dat de galant geen veerpootlagers heeft, dat is het dus ook niet.
Nog even naar de veer zelf gekeken maar die was ook nog gewoon heel, dus daar komt het ook niet vandaan.
Toen het wiel er maar weer terug op gezet en met zijn 2e een stukje gaan rijden om een goed te luisteren.
Die maat van me achter het stuur om ook te kunne voelen of er iets mis is.
Even aan de wiellagers zitten denken maar dat is het dus ook niet.
Nou zit die maat van mij dus te denken aan iets wat tussen de aandrijf assen zit, ben zelf geen monteur en ik weet dus niet meer precies wat ie bedoelde, maar hij kon het geluid ook niet helemaal thuisbrengen.
Hij is vandaag vrij dus hij gaat de remblokjes omwisselen en monteren en dan kijkt ie er ook meteen nog een x naar om uit te zoeken wat het geluid nou precies is.
Als ik meer weet laat ik het jullie natuurlijk ook weer weten!
To be continued..
Fluff

Bericht door Fluff »

Terwijl ik aan het werk was heef die maat van mij dus de remblokjes vervangen, en heeft ie ook nog even naar het tikken gezocht maar hij heeft nix kunnen vinden. Ik was er zelf niet bij dus ik twijfel of ie wel zo hard heeft gezocht..
Voorlopig zal ik het er maar mee moeten doen want de rest van de maand gaat nog duur genoeg worden.
Ik denk dat ik er volgende maand nog maar een x naar ga kijken ofzo, als ik iets vind laat ik het weten!
mick

Bericht door mick »

Ja t blijft lastig om te achterhalen wat het nou precies is... En kostbaar als je vermoed dat iets het is en wanneer het erop zit blijkt t toch iets anders te zijn. Maar goed succes iig
martijn

Bericht door martijn »

Hey steef ! Heb het even door zitten lezen maar wat een ellende dat je het niet kan vinden .. Is het alleen met sturen of heb je het ook met rijden ? Bijv over een klinkerweg ?
Boed

Bericht door Boed »

als het tijdens het stilstaand sturen erger is, is het het
stuurhuis wat niet goed vast zit. Dit had ik ook.
Fluff

Bericht door Fluff »

Ja echt ellende.. Sinds gisteren ben ik er ook achter dat het niet alleen tijdens het sturen is maar ook bij het rechtuit optrekken met wat ondertoeren, en ik stuurde gisteren een paar keer stilstaand naar links en naar rechts maar toen hoorde ik weer nix. Maar op een klinkerweg hoor je het niet dus een draagarm ofzo is het ook niet, zit ook geen speling op de wielen..
Ik weet echt niet wat het kan zijn, toch maar een x naar dat stuurhuis kijken binnenkort.
Boed

Bericht door Boed »

motorsteunen al gecontroleert , zaten bij mij ook losser dan hoort.
martijn

Bericht door martijn »

Ik hoop dat je erachter gaat komen gozer , tis echt kut als je een geluid hebt wat je niet kunt vinden !
Heb nog wel een beetje goed nieuws , je grill is binnen ! Ik ga de spullen morgen voor je spuiten !
Zal je straks effe een foto sturen.
Fluff

Bericht door Fluff »

Boed schreef:motorsteunen al gecontroleert , zaten bij mij ook losser dan hoort.
Hmm daar zal ik ook maar naar kijken dan, moet niet hebben dat ik de motor strax in mijn binnenspiegel op de weg zie liggen ;)
martijn schreef:Ik hoop dat je erachter gaat komen gozer , tis echt kut als je een geluid hebt wat je niet kunt vinden !
Heb nog wel een beetje goed nieuws , je grill is binnen ! Ik ga de spullen morgen voor je spuiten !
Zal je straks effe een foto sturen.
Ja als je het eenmaal hoort dan hoor je het ook constant :P
Maar dat is zeker weten goed nieuws! ben echt benieuwd hoe het er uit gaat zien :D
martijn

Bericht door martijn »

Bij mij heeft de motorsteun ook losgezeten dat was de steun boven de bak.
Fluff

Bericht door Fluff »

Hoorde je ook een soort tikkend geluid?
martijn

Bericht door martijn »

Ja vooral bij het optrekken .
Fluff

Bericht door Fluff »

Oke dan ga ik dat zeker nog effe nakijken!
Boed

Bericht door Boed »

idd vooral bij optrekken en daarna een volle tik achteruit rijden dan tikt ie weer terug.
MD-Performance

als hetbij het optrekken is kijk dan even goed naar de kromme draagarm. Die gaan ook meestal deze symptonen geven als ze versleten zijn of ruimer beginnnen te worden

gr. remco
Fluff

Bericht door Fluff »

MD-Performance schreef:als hetbij het optrekken is kijk dan even goed naar de kromme draagarm. Die gaan ook meestal deze symptonen geven als ze versleten zijn of ruimer beginnnen te worden

gr. remco
Zou er dan ook geen speling op het wiel moeten zitten? Daar heb ik in ieder geval wel naar gekeken maar er zit geen speling op.
martijn

Bericht door martijn »

Dat hoeft niet, ik heb het bij die van mij ook . Eerst had ik een geluid wat jij beschrijft en toen bleek de bout van de motorsteun los te zitten.
Een paar maanden daarna deed zich een ander bonkend geluid voor, ik heb toen echt alles nagekeken en ben zelfs langs de dealer gereden , maar ook die konden het niet vinden en dachten dat het van achter kwam maar het geluid zat linksvoor .
Ik heb toen 2 draagarmen vernieuwd linksvoor ( de bovenste u vormige en de kromme onderste ) .
En wat denk je ??? Geluid weg !!!!
Het was echt niet te voelen of zien maar het zat hem in de bovenste draagarm.
Alhoewel de onderste ook niet meer super was
MD-Performance

Nee idd hoeft niet je moet dan de kogels even proberen in te knijpen met zo een grote waterpomp tang en of indrukken met een bandenlichter.

Het beste kan je het zien als je auto bv op een smeerput of 4 koloms brug staat dus de auto gewoon met alle 4 de wielen op de grond cq brug.

Dan kan je meestal wel de spelingen vinden.

gr. remco
Fluff

Bericht door Fluff »

Oke thanks! Ik ben nu nog ziek dus ik kan niet veel doen :puke: maar ik ga binnenkort even naar de motorsteun kijken en als dat het niet is naar de draagarmen.
We hebben bij ons thuis een garage met een smeerput maar daar staat al zo lang als ik me kan herinneren een oude volkswagen busje vol met rommel in :x
Heb al vaak zat aan mijn vader voorgesteld om hem leeg te ruimen en weg te doen maar dat wil ie niet terwijl dat ding alleen maar in de weg staat. (Als het nou een oude transporter was snapte ik het wel maar het is een LT of zoiets.)
mick

Bericht door mick »

Hè fluff. Al wat verder. Ik heb ook is even opgelet wat het bij mij nou precies was. Bij mij gaat het tikken/knakken als ik een beetje de rem ingetrapt heb en aan het stuur draai. Is dat bij jou ook zo?
Fluff

Bericht door Fluff »

Nou, ik voel me nu pas weer een beetje beter, ben ongeveer een week ziek geweest dus ik heb er niet meer naar kunnen kijken..
Heb er eigenlijk nooit op gelet tijdens het remmen.
Ik weet ook nog niet hoe de dag er voor mij uit ziet, ik ga in ieder geval niet al te veel doen, misschien mij auto een x rustig wassen maar niets te intensief. Taking it slow today ;).
Ik laat t weten zodra ik iets vind!
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”