rammelende rem

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
EddyB
Provincie: Noord-Holland

rammelende rem

Bericht door EddyB »

Hallo allemaal,
Ik heb een paar maanden geleden de remschijven en blokjes voor laten vervangen.
Sinds die reparatie hoor ik een heel vervelend gerammel, alleen rechts voor, als ik op een oneven wegdek rijd.
Mijn garage zegt dat het remzadel versleten is. Kan dat kloppen? alleen links hoor ik niets. En kun je een remzadel alleen kopen of komt die samen met de gehele klauw?
Bedankt en groeten.
Ed
menno3x8g
Provincie: Groningen

Re: rammelende rem

Bericht door menno3x8g »

In al de jaren dat ik in de 8G's gereden heb met hoge kilometerstanden heb ik dit probleem niet gehad. Maar als er nieuwe schijven onder gingen reviseerde ik de hele rem met van die setjes. Wat je beschrijft doet mij meer denken aan een versleten koppelstangetje van de stabilisatorstang.

Mocht je toch een 'nieuw' remzadel nodig hebben: mogelijk heb ik nog wel wat liggen. (FL en PFL zijn hetzelfde, de ophangbeugels verschillen.) Nieuw moet je wrsch de hele klauw aanschaffen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Qualconu
Provincie: Noord-Brabant

Bericht door Qualconu »

Ed, ik heb 'n maand later (25 juni) ook mijn remschijven en blokken vóór vervangen door diezelfde Brembo set.
Daarbij inspecteer je uiteraard ook meteen de zuiger, keerringen, glijpennen, klemplaatjes enz. op gangbaarheid, afdichting, corrosie en slijtage.
Het verbaast mij dat jou garage toen bij de vervanging niets gezegd heeft en nu, 3 maanden later, zegt dat de oorzaak 'n versleten remzadel is.
Doet dat "gerammel" zich alleen voor bij het remmen of ook onder het rijden op oneven wegdek.
Ik begrijp uit je verhaal dat dat gerammel zich niet voordeed vóór de vervanging van de remschijven/blokken.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2025: 314
EddyB
Provincie: Noord-Holland

Bericht door EddyB »

Het rammelt op een oneven wegdek en aangezien het stopt als je een beetje remt, denkt de garage dat het aan de remzadel ligt. maar links is er geen probleem. En met de oude schijven had ik dit probleem niet.
Qualconu

Bericht door Qualconu »

Het is in ieder geval zaak om eerst even te controleren of de Guide Pin en de Lock Pin niet verwisseld zijn.
Op de kop van de pinnen staat een merkteken "G" of "L" dat moet corresponderen met het gelijknamige merkteken op de klauw.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Qualconu

Bericht door Qualconu »

Waar ik later nog aan zat te denken:
Mogelijk is een brakepad clip niet (goed) teruggeplaatst.
Als zo'n verende clip ontbreekt liggen de remblokken ietwat los in hun zitting wat dat rammelende geluid zou kunnen veroorzaken.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”