Carburateur problemen

Techniek van de 6G.
Plaats reactie
SeeSharp
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2025, 18:27
Provincie: Noord-Brabant

Carburateur problemen

Bericht door SeeSharp »

Beste Galantfans,

Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met het repareren van mijn Mitsubishi Galant uit 1989 (Km stand 50.000). Hij begon met stotteren en starten niet meer goed. Na aanleiding van dat heb ik hem naar meerdere Mitsubishi dealers gebracht maar die kunnen mij niet verder helpen. De kennis van deze oude auto’s lijkt verloren te gaan.

Uiteindelijk zijn we er toen dus maar zelf mee aan de bak gegaan, maar ook zonder succes. De carburateur hebben we laten reviseren dat leek wat te helpen. Maar hij is nogsteeds niet op het punt dat hij echt goed loopt. Lijkt allemaal te maken te hebben met de vacuum slang die de tweede klep bestuurd.

Ik zoek dus hulp, is er iemand die mij verder kan helpen?

Zie onderhouds Historie voor meer info:

V-1-Galant Tilburg 6000E

Mitsubishi Galant 1800 GL U9 VI Sedan E3_A
Model 1989
Engine type: E32A
Engine number: 4G3714
VIN: JMBSNE32AyJZ512686
Mikuni carburator

Eerste toelating: 1-12-1989
Reg datum NL: 23-11-1989
1:12,6
14.500EUR nieuw
170 km/h
0-100 13,3s
63KW, 86PK
60L tank
1130KG
Meldcode 2686
Kenteken: XX-07-BZ
Weg Bel: 126E/Q 505 E/Y
Verz FBTO (4811, 30-01-2001, 3 schadevrij, 20K km/jr)
44E/m WA casco
24E/m WA+
22E/WA
Onderhoud: 12K km, 1x jaar
Gr beurt 250E
Kl beurt
Bougie type: DENSO IW20TT (18E), W20EPR-U11 (3E), W20TT (6E),

Werkplaatshandboek:
https://www.galant-fans.nl/files/Galant ... anical.pdf

220325 Probleem. Hij loopt bokkerig en 1:4 en trekt wel goed op.
Carb losgehaald. 2/3 schroeven van deksel op verrijkings huisje zaten los, membraan zichtbaar. 2nwe schroefjes met borgringen.
Terugslagklep vernieuwd … met vacuüm getest werkte niet.
Vacuumkracht slang op luchtfilter getest (zie filmpje)
Vacuumslang op pot 2e trap getest geeft beetje meer vacuüm bij meer gas maar 0,05bar. Carb open gehaald en die slang blaast door in gasklephuis ergens boven tweede trap gas klep.
Nwe vacuumslang op sommige plaatsen.
Nwe voetpakking carb gemaakt en gemonteerd.
Zelfde euvel … 2e trap werkt niet.
Bij gebruik constante vacuumslang (geleend van potje erboven slang 3) werkt hij wel. Trekt erg goed bij gas (hoog verbruik?) en bokt bij constant gas (teveel benzine ook hoog verbruik)
->Probleem is juiste activatie van 2e trap.

05-01-24 53238 km
-650ML olie bijgevuld Valvoline 5W30 synthetisch
100E Leo carburateur revisie.
-Gedemonteerd
-Ultrasoon gereinigd
-Nwe o-ring vlotternaaldhouder
-Nwe pakking van een acceleratie huisje
-Enkele nwe o-ringen
-Asjes gesmeerd
-Nwe zelfgemaakte tussenpakkingen 0,75mm (2x kleine) en 0,5mm (grote)
Diagnose:
-O-ring vlotterzittinghuisje was hard, dicht niet goed af/ lekt is overlopende carb (2e trap sproeier ?)
-Silicone pakking prop in doorvoergat spruitstuk->carb behuizing blokkeerd benzine of vacuüm bediening (blokkeerd benzine ? Blokkeerd 2e trap vacuumpotje ?)
-Choke stangetje zat niet in nylon oogje, geen borgveertje (choke wordt er niet door vacuumpotje vanaf gehaald en auto blijft rijk lopen ?)
-Geen vacuüm op slang van onderkant carb-huis voorzijde naar vacuüm potje rechts (voor bediening 2e trap), slang afgedopt (rode siliconeslang met M5 boutje) en met T-splitter vacuumslang van ingang koud/warmlucht switch in luchtfilterhuis afgetapt.
-Mensen hiervoor hebben liggen klooien met siliconekit op voetpakking (voorheen valse lucht / hoog stationair ?)
-Vlotterbak vies (geblokkerde sproeiers, vuil tussen vlotternaald en zitting veroorzaakt overlopen ?)
LETOP!
!-Per ongeluk aan de schroef gedraaid links naast de stationairschroef, weet niet of die goed staat nu
!-Aanhaalmoment van carb huis bouten (4x) op gevoel gedaan, te los kan koelwater lekkage geven.
!-Zie manual 11-10 voor timing belt
!-Evt ander checks voor slecht lopen:
1-slang met potje ertussen komt geen lucht door
3-3 vacuum slangen op 1 connector aan achterkant carburateur volgorde ? (Wisselen en proberen ?)

Onderhoud:
Mei’24 43.000km
Bij aankoop Nwe accu, Nwe bougies, olie en filter
DENSO K20-PR-U
Loopt hoog stationair.

20-07-24 46.000km
Loopt hoog stationair, v-snaar piept
Nwe poly v-belt en nwe V-snaar gemonteerd en gespannen.

31-08-24 48.000km
Loopt hoog stationair en start moeilijk koud.
Putoline fuel cleaner in tank gedaan.
Nwe DENSO iridium plugs IW20TT

!!!! Zie foto’s bougiebeeld oude DENSO bougies. Witte electrode met zwarte buitenranden met koolaanslag.

Nwe Alu velgen + all season conti banden.

20-09-2024
Benzine filter vervangen

10-11-2024
Loopt hoog stationair. Moeilijke koude start. Hou in/ hapert op tijdens rijden.
Sub woofer gemonteerd. Rijd schokkerig. Nog steeds hoog stationair.

23-12-24:
Carb verwijderd voor revisie
66,82E Gates distributieriwn en spaniël besteld op autodoc

Negotiate:
! Timing belt bij 60.000K
! Kl beurt bij 48.000 en 72.000

Over het algemeen is de Mitsubishi Galant een betrouwbare auto, mits de auto goed onderhoud krijgt. Aandachtspunten zijn eventuele lekkages van vloeistoffen, aangetaste remleidingen en slijtage van de stuur- of fuseekogel.

Mitsubishi karakteristieke kwaaltjes: tijdens kou klapperen de interieurdelen en de transmissie kraakt bij te snel schakelen.

Speed test met smartphone
400m 18‚7 s. 1 val


Km З4‚9 s. 1 val

0 to 60 kph Ƽ‚З s. 1 val
0 to 80 kph 8‚З s. 1 val


0 to 100 kph11.7 s. 1З‚З s. 1 val

0 to 120 kph 18‚9 s. 1 val

ADRESJES:
MITSUBISHI Onderdelen Eric de Kort BV
Julianastraat 195171 GK Kaatsheuvel
NEDERLAND
T: +31 (0)416 28 01 79
E: info@ericdekort.nl

VIN uitleg:
[External Link Removed for Guests]

Carb tekeningen en parts list:
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

Wikipedia 4g37 engine applications:
[External Link Removed for Guests]

ALL PARTS LIST
[External Link Removed for Guests]

Mitsubishi Tredia carb parts USA
[External Link Removed for Guests]

Piet Hyl Automaterialen, Orhthen, DB
Vacuüm check membraan

NOK ! Ik denk dat dit de revisie set is voor de carb:
Mikuni 28-32 DIDTA Carburateurs voor Mitsubishi Galant 2000 PMH15

EBay 4G37 carb revisie set Mitsubishi Nimbus UA UB 1.8L 84-87:
[External Link Removed for Guests]

Instructies Leo :
1-off carb … ben voorzichtig !
Laat zitten wat kan blijven zitten (eg vacuümpotje)
Ultrason reinigen
Check vlotter en zitting ?
Check vlotte lekkage ?
Check slangen ?
Retour met slangen op zelfde plek (ivm montage)
Zelfde stelschroef standen
Carb revisie kit verifiëren en binnen 1 dag in huis
Bijlagen
MIT4.jpeg
MIT3.jpeg
MIT2.jpeg
MIT1.jpeg
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 357
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Carburateur problemen

Bericht door Qualconu »

Mitsubishi Galant 1800 GL U9 VI Sedan E3_A
Model 1989
Engine type: E32A
Engine number: 4G3714
VIN: JMBSNE32AyJZ512686
m.z. JMBSNE32AJZ512686
Mikuni carburator


Misschien heb je hier iets aan:
Hilltop Workshop | Mikuni Solex 32DID Carb O/Haul Pt. 1 - Teardown
[External Link Removed for Guests]

Hilltop Workshop | Mikuni Solex 32DID Carb O/Haul Pt. 2 - Assembly
[External Link Removed for Guests]

Mitsubishi Astron 4G52 Sigma Carburettor rebuild / Mikuni Solex Part 1
[External Link Removed for Guests]

Mitsubishi Astron 4G52 Sigma Carburettor rebuild / Mikuni Solex Part 2
[External Link Removed for Guests]

4G52 4G54 Carburettor / Mikuni Solex / Astron Mitsubishi - Information
[External Link Removed for Guests]
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2025: 314
Uray25
Berichten: 992
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Carburateur problemen

Bericht door Uray25 »

Ik ga er maar even vanuit dat je alleen Super98 Benzine Tankt ?

En is jou variant helemaal Analoog ? of zitten er ook nog stekkertjes aan ?
SeeSharp
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2025, 18:27
Provincie: Noord-Brabant

Re: Carburateur problemen

Bericht door SeeSharp »

@Qualconu bedankt voor de video heeft erg geholpen. Ben er weer even helemaal ingedoken. Blijkbaar is die schroef boven de stationair schroef de lucht-benzine mengsel schroef. Hij liep 1 op 4 wat me doet laat denken dat die schroef veel te ver open staat. De vacuüm slang kreeg wel iets van vacuüm (ongeveer 0.1), maar net niet genoeg om de tweede klep te openen (moet tussen de 0.2 en 0,5 zijn). aangezien die vacuüm slang bij de venturi zit kan minder benzine en meer lucht welis de oplossing zijn. bij de venturi is het blijkbaar: meer lucht = meer vacuum, totaal niet bij stil gestaan. beetje dom.... verklaart ook meteen het probleem dat de stationair schroef eigenlijk helemaal niks doet.
SeeSharp
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2025, 18:27
Provincie: Noord-Brabant

Re: Carburateur problemen

Bericht door SeeSharp »

De aanpassingen bleken toch niet te helpen, het hij krijgt wel vacuüm maar echt nét niet genoeg.
SeeSharp
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2025, 18:27
Provincie: Noord-Brabant

Re: Carburateur problemen

Bericht door SeeSharp »

@Uray25 ja er gaat alleen 98 in, en het is een van de laatste versie carburateurs ooit gemaakt, dus er zitten een hoop stekkers aan.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 357
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Carburateur problemen

Bericht door Qualconu »

Hier staat nog 'n Workshop Manual op het forum:
Mitsubishi Workshop Manual carburetor fuel system conventional type (13A).pdf
download/file.php?id=338
Hoofdstuk 13A-5-1
Pagina 58 van 79
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2025: 314
Plaats reactie

Terug naar “(6G) Techniek”