HOW-TO: JDM/VR4 koplampen ombouwen (reflectorwissel)

Voor info en vragen over styling van je 8G!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

HOW-TO: JDM/VR4 koplampen ombouwen (reflectorwissel)

Bericht door marksanne »

De Japanse eigenaren van een Galant/Legnum (en dus ook de VR4) hebben destijds als enigen mogen genieten van een koplampen-set die uit 1 stuk bestaat ipv uit 2 delen zoals de rest van de wereld. Deze 'JDM' koplampen zijn op verschillende punten anders dan onze Europese koplampen:

- zoals gezegd: de koplamp bestaat uit 1 stuk (mooier volgens velen)
- het koplamp'glas' is van plastic
- het lichtbeeld is bedoeld voor RDH (rechtsgestuurde auto's, waarbij men dus aan de 'verkeerde' kant van de weg rijdt)
- er is nooit een optie voor electrische hoogteverstelling geweest

Wil je echter zo'n JDM set inbouwen EN door de APK komen (even eventueel zelfs je electrische koplamp-hoogteverstelling behouden) dan lees je hier hoe je dat doet:

0. Lichtbeeld afstelling
We gaan de reflectoren (die het voornaamste deel van het lichtbeeld bepalen) aanpassen, dus voordat je iets loshaalt, zet je je auto voor een muur of garage op een half of 1 meter afstand, zodat je met een krijtje of een stuk papier, plakband en viltstift het HUIDIGE lichtbeeld van je dimlicht kunt aftekenen. Het hoort een horizontale lijn te zijn met een kniek erin. Gebruik deze aftekening straks opnieuw als de nieuwe lampen in je auto zitten, zodat je eenvoudig de juiste lichtbeeld instelling weer kunt terugzetten met de 3 stelbouten.

1.Begin met de JDM koplampen die je hebt gekocht, 2 keuzes:

A. als je een grote oven hebt leg dan 1 zo'n complete koplamp erin op 120 graden, een minuut of 10. Leg de koplamp wel op iets zachts zodat je geen metaal-op-plastic contact krijgt en als het kan met op de onder- of zijkant. Ikzelf ben afgestapt van gebruik van de oven (tot genoegen van Carolien overigens) maar vooral omdat ik met zo'n verfbrander/hittepistool eigenlijk sneller en voor m'n gevoel gecontroleerder kan richten.

B. gebruik je een hete luchtpistool (zoals ik) die ook nog instelbaar is, zet m op iets van 300-350 graden en verwarm rondom naad waar de 2 helften met van die zwarte kit bij elkaar gehouden worden. Ik verwarm vooral vanaf de 'achterkant' (dus richtend naar het zwarte plastic). Ik denk dat ik een minuutje of 6-7 rondom verwarm voordat ik het idee het dat de kit warm genoeg is.

2. De helften van elkaar halen

Begin aan de onderkant van de koplamp aan de brede rechte kant in de hoek en duw met handschoenen of oude ovenwanten aan (anders worden je vingers toch wel ernstig heet) het plastic van elkaar af. Een lekkere brede platte schroevendraaier kan net dat eerste hulpje bieden. Als het eenmaal los begint te komen, let dan goed op dat je de 'haakjes' waarmee de zwarte plastic behuizing om de nokjes van het 'glas' heenzit optilt zodat de boel echt los kan komen (en niet kapotgaat).

3. De helften zijn los! En nu?!
Je kunt nu een paar dingen gaan doen:

A. Als je het mooier vindt, haal dan het oranje heldere kapje voor het knipperlicht-deel los (zit vast met 1 parkertje). In Nederland mogen de VOORSTE knipperlichten oranje OF wit zijn. Een helder bolletje mag dus, waarmee je een super 'cleane' look geeft aan die voorkant.

B. De reflector-wissel truc: De reflector voor het grootlicht (de kleinere van de 2 reflectoren) is hetzelfde als bij 'onze' europese koplampen, dus daar hoef je niets aan te doen. Lekker laten zitten! Die andere (de brede) moet eruit. Klik eerst nog het eventueel aanwezige stadlichtje eruit. Daarna is het een kwestie van met een dopje 10 aan de achterkant net zolang alledrie de stelpunten blijven losdraaien tot de reflector helemaal los is. Niets spannends aan.

TOPTIP: zet met een markeerstift of potlood of wat ook "RDH" op de buitenkant van de reflector. De reden is dat je straks 2 compleet opengewerkte koplampen (of zelfs 4!) hebt liggen en als je niet ontzettend uitkijkt, haal je reflectoren door elkaar en plaats je de verkeerde reflector terug! Been there, done that... En dat betekent dus dat je daarna alles opnieuw mag doen.

4. orginele koplamp uit de auto!
Nu wordt het tijd om de koplamp uit je auto te halen: grilletje losklikken, lamp-stekkers loshalen en de 3 (of eigenlijk 4) dopje-10 boutjes loshalen waarmee de koplamp vastzit. (dikwijls wordt er een van die boutjes niet meer vastgezet, vooral die bij het knipperlicht is een rotplekje en wordt nogal eens achterwege gelaten. Is alles los? Dan is het altijd een beetje gefriemel, gedraai en gepruts om zie hele unit eruit te krijgen. Mijn tips:

- draai de 3 spatbordboutjes aan de bovenkant een stukje los
- druk voorzichtig de voorbumper ietsje naar beneden als je op het 'knelpunt' van de koplamp zit :)

Met de europese (echt glas!) koplampen is het vrijwel hetzelfde te doen als bij de JDM/VR4 koplampen, met 2 of 3 extra handicaps:
1. het knipperlicht moet je loshalen (meestal met een klein parkertje vastgezet in het plastic frame) (dit moet los anders kun je de kit aan die kant niet verwarmen)
2. rondom het glas zitten de 2 helften met een stuk of 6 metalen clips aan elkaar. met een platte schroevendraaier wip je ze zo los, stelt niks voor,
3. als je electrische koplamp-hoogte-bedieningsmotortjes in je euro koplampen hebt, moet je die eruithalen (kwartslag draaien, dan merk je dat ie helemaal los zit en dan met behoorlijk veel kracht eruit trekken (het zit als een kogel in een plastic kommetje)

Okee, de handicaps zijn overwonnen, nu is het opnieuw de kitrand verwarmen en zodra het glas en plastic van elkaar gescheiden zijn, de grote reflector ook weer helemaal losdraaien. Markeer deze reflector met LHD (left hand drive, ofwel: voor auto's met het stuur links/het correcte lichtbeeld voor europese wegen)

5. Reflector overzetten
Nu is het een kwestie van de LHD reflector terugplaatsen in de JDM/VR4 behuizing. Dat is meestal een kwestie van de 3 bouten waarmee het vastzit aandraaien tot je ongeveer denkt dat het lichtbeeld klopt. De fijnafstelling kan later wel.

6. Optionele stappen voor electrische koplamp hoogteverstelling:
A. Als je per se dit wil doen, moet je de JDM knipperlicht-stekker ook modificeren! Zie punt C.

B. Heb je echter je zinnen gezet om ook de electrische hoogteverstelling in de JDM/VR4 units in te bouwen, dan ben je nog wel even zoet:
1. slijp het ringetje waarmee de onderste verstelbout vastzit kapot zodat je de bout eruit krijgt.
2. dremel/zaag/smelt de pukkel waar de verstelbout op rustte weg zodat je een vlak oppervlak overhoudt
3. gebruik zo'n taps / conisch oplopende boor tot je de juiste maat hebt (meet de maat vanaf je originele koplampen). het midden is precies het gat dat je al hebt daar, dus dat is simpel
4. dremel/zaag/smelt (met een soldeerbout) de 3 nokjes op dezelfde plekken als in de originele behuizing
5. zet het motortje erin

C. De knipperlichtstekker moet aangepast worden. In plaats van een schuifstekker die over de 'lengte' eropschuift moet niet alleen die 'lengte' flink ingekort worden, maar ook moet de schuifstekker in een hoek van 90 graden komen! De details hiervan lees en zie je hier: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?f=45&t=62" onclick="window.open(this.href);return false;

7. De boel weer dichtmaken. Eindelijk!
Nu dat alles aangepast is naar wens, kunnen de 2 helften weer op elkaar. De kit is intussen alweer hard geworden, want dit hele grapje lukt niet in een paar minuten natuurlijk :) Dus:
1. Druk de twee delen een beetje lafjes tegen elkaar (vooral niet forceren, daarmee breek je wellicht iets)
2. Verwarm rondom de kitrand weer voor een paar minuten en druk dan beide delen in elkaar. EN LET OP DE PLASTIC NOKJES! Als het goed lukt merk je dat er hier en daar nog wat kit uitpuilt. Lekker laten zitten, dat haal je makkelijker weg (als je dat per se wil) als het wat meer afgekoeld is. Als het zo zacht en heet is brand je je vingers en/of maak je er een smeerboel van waarschijnlijk :)

8. Koplampen terug in de auto
Opnieuw gepriegel om ze terug te krijgen, en opnieuw mijn suggestie om m'n eerder genoemde TOPTIPS te gebruiken op dit moment :) En daarna terug naar punt 0.

Klaar!
Als dit de eerste keer is dat je zoiets doet, trek er dan per koplamp een uurtje en misschien zelfs wel 2 voor uit. Het is niet moeilijk, vooral tijdrovend.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW-TO: JDM/VR4 koplampen ombouwen (reflectorwissel)

Bericht door menno3x8g »

Klip en (nog niet) klaar!
Dank je.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: HOW-TO: JDM/VR4 koplampen ombouwen (reflectorwissel)

Bericht door Uray25 »

Shit, Mark...

Met zo'n How To moet ik er nu ook wel aan geloven... Of zal ik toch meteen maar voor Projector Headlights gaan ?!
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Styling (interieur & exterieur)”