Custom Kuipstoel

Voor info en vragen over styling van je 8G!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esperante
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 sep 2017, 20:28
Provincie: Noord-Holland

Custom Kuipstoel

Bericht door Esperante »

Sinds ik mijn G een paar maanden in bezit heb, ben ik een nadeel tegengekomen. Met mijn 'sportieve' rijstijl vind ik de standaard stoelen niet geschikt; ik word de stoel uitgegooid bij gemiddeld rotonde.
Vanwege deze reden heb ik besloten een kuipstoel in mijn wagen te installeren.

Ik ben als eerste natuurlijk op zoek gegaan naar een kuipstoel. Natuurlijk tweedehands en zo goedkoop mogelijk, want ja. Ik blijf toch een Hollander. Dus Marktplaats voor een paar dagen afgegaan, en een Sparco Sprint JR gevonden.
Was gebruikt met de cross, dus was smerig. FIA keuring was verlopen. Nu had ik het geluk dat de verkoper niet wist hoeveel het waard was, dus ik heb stomweg 30eu geboden en mocht hem direct halen. Uurtje wederzijds sturen en ik had een kuipstoel in eigendom. Nu nog kijken hoe ik m ging installeren...

Afbeelding

Iets onderzoek later ivm APK keuringen had ik besloten een vierkant onderframe te maken, hierop een Sparco slede te zetten, en daaraan de stoel te monteren. Geen idee waar ik zo'n rails kon vinden, dus aangeklopt bij een racewagen-bouwer en Dodge Viper guru een paar dorpen noordelijks. Naar binnen gelopen, en ruim een uur met de eigenaar staan praten. Hij was erg onder de indruk van hoe enthousiast ik was over auto's, en vroeg me of ik wel eens van Le Mans gehoord had. Lang verhaal kort; Ik heb in een van zijn Vipers mogen rijden (wat. een. geluid), en bestelde voor mij de stoelslede die ik zocht. Week later ging de telefoon; hij was binnen. Ik ben die kant op gereden, en uit gulheid heb ik de stoelslede van hem gekregen! Laat zien dat je met vriendelijkheid nog best wat bereikt. Als bedankje zit nu de naam van zijn bedrijf op de vleugel.

Ik had nu de slede, de stoel en de plannen. Maar, ik was erachter gekomen na in een auto te rijden met een vergelijkbare kuipstoel dat mijn stoel een buizenframe had. Niet heel comfortabel als ik het eerlijk zeg... dus op zoek gegaan naar een enkelstuk / gegoten frame. En er stond er eentje tekoop in de grote stad 10km verderop... Iets over mijn budget, maar toch langsgegaan. Je weet maar nooit! Eenmaal aangekomen zag deze stoel er zo goed als nieuw uit, en hij zat heerlijk. Heb een paar dagen getwijfeld, tot ik een bericht van genoemde verkoper kreeg of ik nog interesse had; hij wilde er graag snel vanaf. Deed voor de gein alweer een stom bod van 100eu, de helft van de originele prijs. En ja hoor, ik had weer eens geluk en mocht hem in het weekend ophalen. En uiteindelijk de Sparco die ik dus over heb ik schoongemaakt, en daarna verkocht aan een oudere man met een Lotus Elan, voor 100eu. Zo kost een zo goed als nieuwe kuipstoel je maar 30eu!

Afbeelding

Ik had nu dus alles wat ik nodig had. De originele stoel eruit gehaald, en toen kwam ik erachter dat de vier boutgaten niet precies in een vierkant zaten, maar hier en daar tot 30mm scheef stonden. Hierop kwam ik op het geniale idee om eerst in de breedte twee stalen strips te monteren, en daarna op breedte van de rails de andere strips in de lengte te monteren. Klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar in werkelijkheid zijn het vier stalen strips met wat gaten erin, en een set boutjes goed vastgedraaid. Kind kan de was doen. Hierna de stoel uitgelijnd, en zo ver mogelijk in het midden van het stuur (de originele stoel zit niet precies recht(toch?)), maar alsnog zat ik een paar centimeter te ver naar rechts. Andere oplossing was er niet, want ik ga niet mijn middenconsole opofferen voor een stoel. Ik heb me maar bij de feiten neergelegd, en heb de gordel-bevestiging aan de stoel vastgemaakt (zoals het standaard ook is), en alles goed vastgedraaid. Ik ben wel op een nadeel gekomen; de stoel zit precies op dezelfde hoogte als de standaard stoel. Niet heel erg, maar ik ben bijna 2 meter in lengte dus ik kijk standaard tegen mijn middenspiegel aan, en bij stoplichten zit ik opgevouwen in een hernia om het licht te zien. Hierom heb ik besloten mijn comfort uit het raam te werpen en de bodemkussens compleet eruit te halen. Is gelukkig vast te zetten met klittenband, dus voor langere ritten gooi ik ze erin. Anders krijg je na een uur rijden zo'n houten achterwerk...

Heb nu de stoel een paar weken in de auto, en ik moet zeggen dat dit 10x beter is. Zit ook een stuk lekkerder, en omdat de stoel weinig kussens heeft vergeleken de originele zetel merk je precies wat de auto doet!
Aanrader voor iedereen.

Kostenplaatje:
- Stoel: 30eu (met beetje mazzel)
- Slede: Gratis (twv. 50eu)
- Tijd: Beetje in vrije tijd Marktplaats afgaan en een weekendje aan de gang met een slijptol.

Afbeelding
Ik heb me bij dit forum aangesloten en alles wat ik kreeg was dit stukje tekst.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Custom Kuipstoel

Bericht door Yeti »

Mooi gedaan.

Op de juiste plaats en de juiste tijd de juiste mensen tegen komen kan je heel wat geld besparen.

Had je side airbags? En zo ja heb je nu geen airbaglampje branden?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Styling (interieur & exterieur)”