Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Zoveel mogelijk info en plaatjes svp (en zet er een prijs bij!)
Plaats reactie
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Malfie »

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar pen bobines en een TPS voor een 2.0 4 cil. uit 2001.

Iemand wat liggen?
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Malfie »

Niemand wat liggen?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Yeti »

Is de bobine kapot?

heb je al gechecked of het schroefje en veertje goed contact maken. Foto zie link

viewtopic.php?p=41524#p41524

Heb je de TPS doorgemeten? en is de afstelling niet verschoven op het gasklephuis?

Ik heb zo wie zo bobines liggen maar wil even een chassisnummer hebben want er zijn 2 verschillende partnummers voor een 2 liter, denk dat verzending prijzig zal zijn vanuit Ierland en dan ben je in NL goedkoper uit.

TPS moet ik even opzoeken en doormeten of deze nog goed is.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Malfie »

Nou ja, kapot, het is een beetje vaag allemaal. Het is voor de Galant van mijn ouders, en die heeft de laatse tijd wat nukken.
De tps was een jaar geleden kapot, hij gaf rare waardes door en dat resulteerde in een heel erg irritant "aan/uit" gedrag als je net boven stationair door de wijk heen rolde. Een klein beetje gas geven en van zijn plek springen, en bij weer gas los met je bek tegen de ruit zitten.. Deze heb ik vervangen voor een imitatie, omdat hij bij de dealer niet meer te krijgen was volgens hen, en nu geeft ie af en toe een CE lampje op de tps, dus wil daar eigenlijk een originele voor hebben.

De bobines zijn niet kapot, maar hij hakkelt met rijden. Op constante snelheid gaat het redelijk, maar met versnellen hakkelt ie regelmatig alsof de ontsteking wegvalt. Ik heb toen de bougies en de bougiekabels vervangen, (die twee korte stukjes) dat leek even te helpen, maar na een tijdje was
het probleem weer terug. Dus nu zocht ik de oplossing in de twee dingen die nog niet vervangen waren, de bobines. Ze zijn toch 20 jaar oud dacht ik..

Ik zal eens kijken naar dat schroefje waar je het over hebt! Ik wist helemaal niet dat de "pennen" van de bobines af konden.
Ik ga als mijn ouders terug zijn van vakantie met de auto eens kijken hoe die eruit zien, thnx voor de tip!
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Qualconu »

Malfie schreef: 18 sep 2022, 00:13 Ik wist helemaal niet dat de "pennen" van de bobines af konden.
Ik wist het ook niet. De bougiepen blijkt gewoon op de bobine geklemd te zitten en door te draaien en te trekken
(zeker niet wrikken) kun je de bougiepen lostrekken van de bobine.
Vanwege de foto van Yeti heb ik nu ook bij mij de staat van de elektrische verbinding tussen bobine en bougiepen geïnspecteerd.
Het bovenste deel van de flens van de bobine waar de bougiepen opgestoken zit blijkt door de hitte helemaal vergaan, en brokkelt bij de minste aanraking af; Dus vandaar niet wrikken en hier heel bedachtzaam en voorzichtig mee zijn.
Ook bij mij bleek de kop van het kruiskopschroefje zwaar geoxideerd, wat uiteraard de nodige elektrische weerstand oplevert.
Bij één bobine kon ik het schroefje nog losdraaien en de schroefkop met 'n messingborstel schoon borstelen.
Bij de andere bobine kon ik het schroefje niet meer los krijgen en heb ik het kopje zo goed mogelijk met 'n platte schroevendraaier blank gemaakt.
Mogelijk worden "ontstekingsproblemen" (hakkelen) in veel gevallen (mede) door die corrosie op dit "verborgen" schroefkopje veroorzaakt.
bobine contact schroefje corrosie.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Malfie »

Bedankt voor de tip! Ze komen vandaag terug van vakantie, zal eens kijken zodra ik tijd heb! Hoop dat dat het euvel is!
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Malfie »

Hij loopt weer als een zonnetje trouwens.. Inderdaad, de contacten, schroefjes waren verroest.. Alles schoongemaakt en het probleem is verholpen! Thnx! 🤗🤗👍🏻
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Yeti »

Weer een fix zonder kosten.
Ik denk dat menig garage bedrijf een nieuwe bobine had geadviseerd.

Ik kwam er ook alleen maar achter toen ik in ASA zag dat de "boot" een appart bestelnummer heeft dan van een complete bobine met boot.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Malfie »

Yeah! Love that shit!
Dat denk ik ook wel ja.. daarmee was het ook opgelost geweest alleen onnodig en duur.

Goeie tip! Thnx!

Had jij toevallig nog gekeken of je een TPS hebt die goed is?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Yeti »

TPS helemaal vergeten.

Ben redelijk druk de laatste paar weken aangezien er nog wat onderdelen naar de spuiter moeten.
Als ik wat tijd vind dan zal ik tussen alle onderdelen nog even zoeken en meten of deze nog goed is. Je kan natuurlijk ook even meten of degene die je nu hebt nog goed functioneert.

Daarnaast is een nieuwe MD614772 (aftermarkt) niet heel duur (tussen de €20 en €35,-) voor die prijs kan ik een 2e hands niet in Nederland krijgen (of je moet tot September kunnen wachten.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Malfie »

Hij begint de laatste weken weer te horten en stoten.. Als de onsteking hapert of doorslaat.
Vorig jaar een imitatie throttle position sensor erin gedaan, de schoonmaak hack gedaan, nieuwe bougiekabels erop, toen was het even goed..
Nu weer P0120 melding, throtttle postion sensor, een originele bij de dealer moet 462 euro kosten.
Iemand nog iets liggen voor een 2.0 4 cil?
Paapie
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:07
Provincie: Noord-Holland

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Paapie »

Ik haak even in op dit draadje. De mijne (ook 2.0L) geeft ook foutcode P0120. Ik merk verder niets tijdens het rijden. Gasrespons is goed, stationair ook keurig. Ik heb net een TPS sensor besteld. Is deze te gewoon 1 op 1 te wisselen? Of moet ie daarna weer aan de computer?
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Gezocht: penbobines en TPS 2.0 4cil.

Bericht door Qualconu »

De TPS-sensor kan indien defect gewoon vervangen worden.
De positie van de sensor moet wel nauwkeurig afgesteld worden.
(Bij de OEM sensor is 'n uitlijn-merkteken (witte stip) aangebracht op de sensor en op het boutje.)
In het werkplaatshandboek is op pagina 13A-81, 13A-91, 13A-101 beschreven hoe je de TPS-sensor kunt doormeten en moet afstellen.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Te koop/gevraagd/ruil/webshops”