Project Sophia

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Klopt
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Sophia

Bericht door Qualconu »

RDW: Toelichting Inrichting keuringsruimte, werkplaats en apparatuur
11 Remtestinrichting Van toepassing op:
• Erkenning APK 1.
• Erkenning APK 2.
• Erkenning APK 3 (alleen indien geen remvertragingsmeter voor de remmentest wordt gebruikt).
11.1 Algemeen
De keuring moet u in de keuringsplaats uitvoeren. Dat heeft gevolgen voor de inrichting van de keuringsplaats met de voor de vereiste APK apparatuur. Voor APK 1 en APK 2 moet u een remtestinrichting hebben. Alleen bij hoge uitzondering, (beschreven de Regeling Voertuigen (RV), artikel 57 van bijlage VIII (de Aanvullende permanente eisen) mag u gebruik maken van de remvertragingsmeter. De remvertraging mag u bij APK 3 met een remtestinrichting of met een remvertragingsmeter vaststellen.

RDW APK Keuringseisen
5.2 Personenauto’s Reminrichting
Keuringseisen
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Gebruiken vanaf 20 mei 2018. Eerdere versies vervallen 36

Artikel 5.2.39 remvertraging parkeerrem
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.
3. De remvertraging van de parkeerrem van personenauto's in gebruik genomen na 30 juni 1967 doch vóór 1 januari 2018, moet op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg, uitgaande van een aanvangssnelheid van 15 km/h, ten minste 1,2 m/s2 bedragen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2, van toepassing. De parkeerrem moet ook in achterwaartse richting functioneren.

APK Aanvullende permanente eisen
Afdeling 2. Remvertraging personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens
§ 1. Wijze van bepaling van remvertraging
Artikel 57 Wijze van bepaling remvertraging personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens
1. De controle van de remvertraging van personenauto's, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens vindt plaats door middel van een beproeving op de weg met behulp van een zelfregistrerende remvertragingsmeter dan wel door middel van een beproeving van het voertuig op een platenremtestbank of een rollenremtestbank.

Artikel 63 Bepalen remvertraging parkeerrem
Voor het bepalen van de remvertraging van de parkeerrem moet de bij de remproef behaalde remkrachten aan de wielen worden gedeeld door de in het kentekenregister vermelde massa in rijklare toestand. Indien de massa in rijklare toestand niet in het kentekenregister is vermeld, moet hiervoor gerekend worden met de in het kentekenregister vermelde massa van het ledig voertuig, vermeerderd met 100 kg.

download/file.php?id=12951
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Remmen achter!

Bericht door Qualconu »

menno3x8g schreef: 30 sep 2021, 22:26 d- een enorm remverschil achter.
Nu punt d: meer dan 60% verschil in de remmen achter.
Eerdere jaren lukte het nog om dit verschil terug te brengen tot net onder de 30% door sneller aan te rijden maar nu lukt dit dus niet meer, het verschil is wel groter geworden. Let op: de achterremmen zelf zijn compleet gereviseerd en gecontroleerd een paar jaar geleden en toen was er dus al het remverschil van bijna 30%. Rara hoe kan dit :? .
Maar voordat ik de sleutel ter hand neem: heeft iemand soortgelijke ervaringen of nog een andere suggestie wat er aan de hand kan zijn?
Onderstaande ervaring lijkt er verdacht veel op.

Post by tazz100 » 06 Sep 2016, 15:09
Help probleem met legnum vr 4 achterremmen
net aangekochte legnum vr4-s blijf ik remverschil achter houden. Rechts achter wijkt 60 procent af.
viewtopic.php?p=36298#p36298

Post by tazz100 » 05 Oct 2016, 21:24
Opgelost!! Remdrukverdeler was stuk vervangen en weer een jaar apk erop! Gr tazz
viewtopic.php?p=36591#p36591
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Dank voor je post Jan, ik ben ook al even bezig om naar die 'proportional valve' te kijken. Maar volgens CVR4 geeft een defect daar geen links-rechts verschil. Wat ik me overigens afvraag want links en rechts hebben verschillende uitgangen. Verder weet ik er nog te weinig vanaf. Wat ik nu iig ga doen is de remslangen achter vervangen. Dat was nl het enige onderdeel dat ik bij de revisie niet vervangen heb en zou kunnen verklaren waarom het bij een eerdere APK wel lukte om het remverschil binnen de perken te houden (met moeite).
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Project Sophia

Bericht door tazz100 »

Hey menno ik weet wat je euvel is hoor remdrukregelaar op je schutbord die was bij mij stuk vervangen en weer prima

Ook alles gedaan daarvoor remklauwen revisie abs pomp gewisseld enzzzz toen gewoon een regelaar van een 2 liter galant op de sloop eraf geschroeds en minder dan 10% verschil
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Hey Tony, dank voor je bericht. Dat geeft de VR4 rijder weer moed! Weet je ook wat er mis was met de regelaar? Voorzover ik het kan zien is het een blokje waar vermoedelijk een verschil is in diameter tussen in- en uitgangen waardoor er een drukverschil tussen voor en achter opgebouwd kan worden. Er zit geen schakeldingetje oid in. Dus wat kan er mis mee zijn? Verstopping? Corrosie?

Omdat ik momenteel geen sloop Galant op de stoep heb staan heb ik vorig jaar toch maar vast een remdrukregelaar besteld: MB699554 (proportioning valve). Toch ga ik die hele handel opnieuw reviseren. Kan iig geen kwaad dacht ik zo.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Project Sophia

Bericht door tazz100 »

Geen idee precies maar het lijkt door de 2 punten/hobbels dat er een plunjer inzit of zo als die vast gaat zitten blokkeert ie de remvloeistof. Oude doorslijpen en kijken dan weten we het 😂😂
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Project Sophia

Bericht door tazz100 »

En gelukt? Grt tony
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Ben er nog niet mee bezig, heb momenteel helaas andere prioriteiten ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Al weer 1 1/2 jaar geleden was de laatste actie!

Vandaag heeft Sophia ongekeurd de Nederlandse wegen bestormd, nou ja 68 kilometer totaal, voor een deel van haar zoveelste revival: stukje flexibele uitlaat vervangen. Ik had haar wel in de verzekering en wegenbelasting gedaan om geen risico op gigaboetes te krijgen voor onbelast de wegen te berijden. Men schat dan hoeveel jaar er onbelast gereden is + 100%!, en die schattingen zijn niet mals, kan ik uit ervaring vertellen, maar dat is een ander verhaal. Nu was het risico 'slechts' 170 euro vanwege verlopen APK. Maar ik had geen zin om een trailer te huren, achter de Pekelbak te hangen met een versnellingsbak die niet meer 100% is, met het gedoe van ophalen en brengen. Dus komende weken nog even afwachten wat de werkelijke kosten van de reparatie gaan worden. Helaas wel een beetje vierkante wielen gedoe vanwege het lange stilstaan. Iemand een oplossing behalve nieuwe banden?
20231028_132818.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Project Sophia

Bericht door Yeti »

Ik heb altijd een flink stuk gereden tegen de hobbelende banden.

Nu zet ik de auto op de steunen als ik denk meer dan 6 maanden niet te rijden. Meestal als de herfst /winter echt gaat beginnen zo rond deze tijd dus.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

2024.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”