VR2/50 shades - soon my love, soon!

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
martijn
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2/50 shades - "all about that boost"

Bericht door martijn »

Mooi werk mark ! Leuk om te zien dat mijn kap nog een 2de leven krijgt !
Echt megadik die koplampen !
TPA
Provincie: Noord-Brabant

Re: VR2/50 shades - "all about that boost"

Bericht door TPA »

Ziet er echt mean uit ja :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
marksanne

Re: VR2/50 shades - achterklauwtjes

Bericht door marksanne »

Nadat ik gisteren de auto even had gewassen en natuurlijk opnieuw de meeste tijd kwijt was met de wielen, viel me voor de zoveelste keer op hoe lelijk vooral die achterste remklauwen zijn van de VR2. Ze zijn schijnbaar ooit zilver gemaakt, maar daar is weinig meer van over. Een beetje roestende zwart/zilver/bruine combi doet daar technisch prima werk maar het is eigenlijk geen gezicht.

Dus nu ik een reserve setje achterremklauwen heb van het gesloopte Monster dacht ik: daar ga ik 'ns mee spelen!
De boel uit elkaar gehaald, ontroest, ontvet, staalborstel, staalborstel op m'n kolomboor en verdraaid... ze beginnen alweer wat te worden!
Beetje afplakken en toen eerst maar zo'n roestomvormer gebruikt om het resterende roest wat in te kapselen. Daarna een profi menie-achtige coating die ook sterk roestwerende eigenschappen heeft en daarna 2 lagen hittebestendige rode verf van Motip afgeblust met 2 lagen 2K blanke lak.

Nu nog even wachten op een paar verse rubbertjes en dat rubbertje dat om een van de glijpennen zit want die waren bepaald niet fris meer...

Aan de voorzijde van de VR2 zitten al rode remklauwen, maar ook dat is uit een ver verleden dus die hebben ook hoognodig liefde nodig. Als ik een paar dagen geen auto nodig heb haal ik ze eraf en krijgen ze dezelfde behandeling! Het is jammer dat Monster nog de enkel-zuiger remklauwen had, anders had ik ook die meteen kunnen gebruiken maar ach... Ik heb nu wel direct de rubbertjes en zo voor de voorste klauwen besteld! Dan kan ik dat op dag 1 demonteren + spuiten en op dag 2 alles weer monteren. Can't wait!
Bijlagen
vr2-rearbreakes01.JPG
vr2-rearbreakes02.JPG
vr2-rearbreakes03.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
foks

Bericht door foks »

tjonge. Rode remklauwen. Waarom ook niet!
Mooi stukje huisvlijt weer :yes:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
TPA

Bericht door TPA »

Ziet er weer mooi uit 8-)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
marksanne

Bericht door marksanne »

En nu the finished product (excl. de rubber stofkapjes).
Bijlagen
vr2-rearbreakes04.JPG
vr2-rearbreakes05.JPG
KNOEI 8G

Bericht door KNOEI 8G »

Nice & Shiny!! 8-)
Afbeelding
menno3x8g
Provincie: Groningen

Bericht door menno3x8g »

Mooi Mark!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
marksanne

Re: VR2/50 shades - intercooler arrived!

Bericht door marksanne »

En hij is binnen!
Ook de silicone reducers waren van de week al binnengekomen, meteen even bekeken of ze ook echt netjes passen. JEP! :)

Ik ga al m'n geduld proberen te bewaren om te wachten op de twee digitale thermometers die nog onderweg zijn.
Ik had er al een maar die heeft maar 1 sensor en ik wil kunnen meten hoeveel de waardes zijn:
- met de oude intercooler een meting aan de invoer- en uitvoer zijde
- met de nieuwe intercooler een meting aan de invoer- en uitvoer zijde
- met de nieuwe intercooler zwartgespoten een meting aan de invoer- en uitvoer zijde

En dan ook alles bij gelijke omstandigheden qua temperatuur + stationairloop & bij 120km/u.
Bijlagen
vr2-intercooler.JPG
miss_laatjuh

Bericht door miss_laatjuh »

Nice !! Waarom ga je hem zwart maken ? ..ben echt mega benieuwd naar de temperaturen !!
marksanne

Bericht door marksanne »

Zwart omdat ik dat mooier vind. Ineens zo'n groot glimmend ding is niet zoals het vanuit de fabriek had gekomen, dus geen optie voor mij :)
Twain

Bericht door Twain »

cool :)

mcm heeft het ook een keertje getest, ik ben echt heel benieuwd naar jouw metingen

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
KNOEI 8G

Bericht door KNOEI 8G »

Nice! Ben nu idd wel benieuwd naar jouw bevindingen Mark!
Afbeelding
miss_laatjuh

Oke duidelijke en (voor jou) logische verklaring , ik vind het wel mooi als je hem ziet glimmen :)
Lowlands
Provincie: Flevoland

Bericht door Lowlands »

Bij een zilvergrijze kleur wel,andere kleur is hij te veel zichtbaar..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
marksanne

Re: VR2/50 shades - intercooler temptest I

Bericht door marksanne »

Het is wonderlijk hoe de purist in mij toch vaker wint dan strikt noodzakelijk zou zijn... In dit geval een volle avond (19:00-01:30) bezig geweest om twee temperatuurmetertjes in het intercooler-systeem op te nemen. Het zijn el-cheapo DX digitale metertjes met een stukje snoer en aan het einde daarvan een simpel recht 'pinnetje' als sensor.

Mijn idee was eigen: gaat boren, sensortje erinproppen, beetje 2-componenten metaal-kit en klaar. Blijk ik toch verdorie geen 2-componenten spul te hebben. Hmmm... Zou een gewone originele Mitsu temperatuursensor wellicht werken dan?

Even testen... verdraaid! Er zit wel een verschil van exact +40 graden in, maar ach, dat is simpel terug te rekenen!
En heb ik er 2? En de contrastekkers? JEP! Een contrastekker kon ik mooi van de kabelboom van het Monster afplukken. Wie wat bewaard (en een beetje opslagruimte heeft)... :)

Toen dus de vraag: waar ga ik die sensors plaatsen? Het is voor deze en de volgende tests natuurlijk wel zo makkelijk EN eerlijk dat ze altijd op dezelfde plek zitten. De keuze viel al snel op de metalen intercooler pijp en dan als locatie de bocht naar 'boven'. Daar is de sensor makkelijk te bereiken, en komt op die manier ook niet te dicht bij de grond.

Loshalen, gaten boren, schroefdraad tappen, loctite en aandraaien maar.
Kabels naar binnen trekken, alle bedrading netjes met krimpkousjes en soldeer afgewerkt en even tijdelijk de 2 metertjes in het centenbakje geplaatst. Of eigenlijk op de rand geklemd en met een beetje zwarte tape blijft het nu voorlopig even zo staan. Het is tenslotte maar voor een paar weken, daarna krijgen die metertjes of een echte plek of ik laat ze lekker verdwijnen in dat centenbakje.

Feit is natuurlijk nu wel, dat ik toch iets heel permanents heb gemaakt wat eigenlijk vooraf niet echt de opzet was. Ach... ik ben van de straat. Hoewel... ik kon het net toch niet laten om even een rondje te rijden.

Als de boel nog maar net draait (koude motor) doet die intercooler verdraaid weinig. Nauwelijks verschil tussen in- en uitgaande lucht. Na een paar minuten echter wordt het bij stadsrijden een verschil van tussen de 5-10 graden. Op de snelweg bij 120km/u was het 15 graden verschil en bij 140km/u 20 graden verschil tussen inkomende en uitgaande lucht. De lucht werd bij die hogere snelheden 40 resp 45 graden invoer en dus 25 resp 25 graden uitvoer.

Buitentemperatuur was 12 graden, geen regen.

Best okee denk ik, maar ik ben nu ontzettend benieuwd naar de resultaten van de nieuwe intercooler.
Helaas heb ik dit weekend geen tijd vrees ik, maar eind volgende week of in het weekend dan zit ie er vast op!
Bijlagen
vr2-ic-temp01.JPG
vr2-ic-temp02.JPG
vr2-ic-temp03.jpg
miss_laatjuh

Cool !! Ik had een warmere in, en een koudere uit-laat verwacht ...ooit ergens gelezen geloof ik.
Lowlands

Bericht door Lowlands »

Ja,dat valt mij ook tegen met zo'n knots van een intercooler.Misschien is hij zelfs te groot?Alhoewel,het is natuurlijk geen 40 graden buiten en dan moet hij juist zijn grootste best doen..
marksanne

Bericht door marksanne »

Eh... jongens... Dit is de referentiemeting met de ORIGINELE Mitsubishi intercooler! :)
Hierna ga ik de andere intercooler monteren, juist ook om dan het verschil goed te kunnen meten.
menno3x8g

Bericht door menno3x8g »

Leuk experiment :) .
Ben benieuwd naar uiteindelijke resultaat.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
foks

Bericht door foks »

Wat je kunt doen om die metertjes een beetje te "stellen", is
* een weerstand gebruiken in serie (als voltages te laag zijn), of juist
* een weerstand parallel (als de voltages te hoog zijn)

ik heb op die manier (eerst zoeken naar de juiste waarde met een goedkope potentiometer) wel eens kunstmatig de koelvloeistoftemperatuur naar de ECU toe verhoogd. De koelfans sloegen namelijk pas aan bij 102 graden ofzo, teruggebracht naar 90 graden ofzo, op die manier. Was overigens geen Mitsubishi maar dat maakt verder niet uit natuurlijk.

Ja, het kan goed dat daarna die temperatuurwaarden op alle andere temperaturen keihard verlopen natuurlijk, maar dat doen ze toch wel want het is niet voor elkaar ontworpen :)
KNOEI 8G

Bericht door KNOEI 8G »

Idd een tof expermient Mark, keep us posted!! :yes:
Afbeelding
marksanne

Bericht door marksanne »

Na een middag tenniscompetitie had ik blijkbaar nog wat energie over en ben ik maar 'ns goed gaan kijken hoe ik de boel aan kan sluiten. Nou... momenteel kan ik dat dus eigenlijk gewoonweg NIET.

Ik had natuurlijk van hout een mal gemaakt en dat paste prima allemaal.
Echter... wat ik vergeten was, waren de twee naar achteren wijzende intercooler-aansluitingen.

Laten die nu precies tegen metaal van het voorframe aankomen waar je niets aan kunt veranderen zeg. Hmm... ok. Die twee aansluit-buizen moeten dus verplaatst worden naar de zijkanten van de intercoolertanks en dan ook heel laag zodat het behoorlijk mooi in de buurt komt :)

Helaas is aluminium lassen iets dat ik niet eerder gedaan heb, en het schijnt erg lastig te zijn. Niet gehinderd door al teveel twijfels ga ik een rolletje aluminuim lasdraad halen, samen met een gasfles (andere samenstelling nodig dan MIG lassen helaas) en dan eerst natuurlijk op wat proefstukken aluminium maar 'ns wat oefenen en als ik er genoeg vertrouwen in heb dan gaat ik 't doen. In het slechtste geval moet een professional mijn geklooi opnieuw doen. Soit!

Wel heb ik alvast wat ophangbeugels gemaakt (een nog niet complete versie zie je in een van de foto's). Da's toch eigenlijk ook alweer werk zat voor het allemaal mooi past en werkt dus al met al zeker geen verloren tijd! Alleen gaat mijn planning natuurlijk behoorlijk mank nu, ik zou al blij zijn als ik uberhaupt een beetje zou kunnen testen met alu lassen eind volgende week!

Wordt vervolgd.
Bijlagen
orginele fabrieksintercooler setup
orginele fabrieksintercooler setup
Even 'omgedraaid' de nieuwe intercooler opgehangen en de bumper er even losjes voorgehangen. Ik vind het maar rommelig die glimmende unit achter het 'gaas' van de bumper. Nu nog sterker overtuigd van een matzwart gespoten nieuwe intercooler :)
Even 'omgedraaid' de nieuwe intercooler opgehangen en de bumper er even losjes voorgehangen. Ik vind het maar rommelig die glimmende unit achter het 'gaas' van de bumper. Nu nog sterker overtuigd van een matzwart gespoten nieuwe intercooler :)
Een van de 2 beugels die ik gemaakt heb. Deze is nog niet zoals ie nu is (extra bevestigingsgat en verstevigd).
Een van de 2 beugels die ik gemaakt heb. Deze is nog niet zoals ie nu is (extra bevestigingsgat en verstevigd).
miss_laatjuh

Dat van die buizen zag ik meteen !! Ik dacht dat jij dat ook wel wist sorry :p ...ik dacht toen dat jij miss wist/er van uit ging dat omdat de nieuwe koeler een stuk breder is dit niet zo'n probleem voor jou zou zijn om op te lossen ...maarja als ze verplaatst worden is dat zoeizo beter voor de doorstroming ;p ...ren maar eens door een rechte brandgang of 1 waar een hoek in zit !!
marksanne

Re: VR2/50 shades - nieuwe metertjes

Bericht door marksanne »

Ik kreeg gisteren een pakje binnen :)
Een setje nieuwe metertjes voor oliedruk, olietemperatuur en turbodruk.

De oude metertjes waren ofwel stuk, ofwel misten de sensor maar bovenal, die 52mm maat is eigenlijk net teveel van het goede om goed af te kunnen lezen.
Helaas worden bijna alleen maar van die 52mm of 60mm metertjes verkocht maar als je lang genoeg zoekt dan kom je wel 'ns wat tegen :)
vr2-metertjes00.JPG
Het is niet zo mooi als die 52mm analoge metertjes, maar wel lekker compact (37mm) en erg makkelijk af te lezen.

Na wat setjes draden-trekken van binnen naar de motorruimte + een nieuwe turbo(vacuum) slang is altijd werk zat. Ik heb ipv de bijgeleverde -korte- transparate een mooie zwarte vacuumslang die ik toevallig nog had liggen gebruikt zodat het er netjes en factory uitziet. Helaas kan ik de oliedruk en olietemperatuursensoren nog niet aansluiten omdat ik de nieuwe oliefilter-sandwidge-plaat nog niet binnenheb. Maargoed, alle aansluitinkjes netjes gesoldeerd en wat ik kon aansluit is nu ook aangesloten dus het meeste werk is gedaan!

Ook heb ik van een stuk gemoked plexiglas een nieuw 'raampje' gemaakt met twee bevestigingsnokjes zodat het raampje vast zit aan het dashboard-deksel. Deze gesmokete look geeft precies hetzelfde effect als de HC dash: als de sleutel niet op ACC/ON staat zie je niets van de metertjes en als je de sleutel omdraait lichten de metertjes op maar net wat meer gedempt wat ik wel kan waarderen, ze zijn nogal fel anders.
vr2-metertjes01.JPG
vr2-metertjes02.JPG
Misschien is het mooier als de cijfers ipv rood, wit licht geven, maar voorlopig kan ik hier prima mee leven!

Ik heb direct de turbodruk 'ns even bekeken met een rondje Gouda-Reeuwijk-Gouda op de A12. De maximale druk is 0.7 met heel soms een heeeeel kort momentje 0.8 bar. Dat lijkt aardig te kloppen. Tijd om te gaan spelen met intercoolers en aangepaste ECU's en dan opnieuw meten!
miss_laatjuh

Cool !! Aangepaste ecu ???
marksanne

Bericht door marksanne »

Als ik die van Foxdie opgestuurd krijg... ooit :)
menno3x8g

Bericht door menno3x8g »

Dat ziet er professioneel uit.
Ik wist niet van die metertjes kleiner dan 52mm.
Toch vind ik persoonlijk de analoge metertjes leuker om naar te kijken.
Lowlands

Bericht door Lowlands »

Tja,moet je wel weten wat metertje waar voor is,want dat mis ik wel,die aanduiding.
Twain

Bericht door Twain »

dat zijn helemaal geen metertjes voor olie druk enzo Joop. Hij heeft stiekem gewoon een flux capacitor gebouwd. (of gevonden op zolder)

Afbeelding
Awesomeness = Verveling x Talent
foks

Bericht door foks »

sjiek!
marksanne

Bericht door marksanne »

@menno: ik ook hoor! Ik lag vannacht al te fantaseren hoe ik een strak rond wit lichtrandje om die metertjes zou kunnen maken. Nog niet echt een goed idee voor gekregen trouwens...

@joop: die zijn in de avond inderdaad bijna niet zichtbaar, overdag iets beter (zie foto's hieronder), maar... je weet het eigenlijk al snel want het is allemaal niet met elkaar te verwarren. Graden, turbodruk en oliedruk zijn zulke van elkaar afwijkende waardes dat er niet snel verwarring is.

@anton: hahaha, ik moest er gisteren al even aan denken! Ik dacht ook een beetje knight rider...
Bijlagen
Overdag
Overdag
Overdag
Overdag
Ook de indicatortjes zijn nu (netaan) zichtbaar
Ook de indicatortjes zijn nu (netaan) zichtbaar
Lowlands

Bericht door Lowlands »

Ja,ok Marksanne..Nou zie ik de aanduiding.. ;)
marksanne

Bericht door marksanne »

Gisterenavond nog een poosje zitten pielen om de metertjes strak naast elkaar te krijgen (2 metalen strips en dubbelzijdig tape gebruikt).

Daarna met een plaatje teflon een poging gewaagd om de 3 metertjes te omvatten met iets dat semi-licht doorlatend en wit is. Ik heb eerst een 34mm gatenboor gebruikt en de overige 3x 3mm met een dremel tool op de kolomboor op maat gemaakt.

Toen de gaten pasten een keer of 5 het framepje aangepast om het mooi passend te laten zijn.
Daarna even voor het gemak met zwart tape het teflon afgeplakt en daarna de 3 gaten iets oversized uitgesneden. Niet perfect strak, maar het ging ook meer om het proberen. Het zwarte tape heb ik met omgevouwen flapjes aan alle kanten laten uitsteken zodat strooilicht van achter het framepje niet kan doorsijpelen.

Met een ledje erachter licht het prima op, maar de kleurtemperatuur van het ledje is te warm waardoor de 'randjes' een beetje geelig tonen, daarnaast zal het nog een hele toer worden om de verlichting egaal te krijgen... Ik weet niet zo goed of dit echt gaat lukken :( Aan de andere kant, het is ook zonder randje best te pruimen, dus...
Bijlagen
Nog even eentje van het smoked raampje
Nog even eentje van het smoked raampje
work in progress
work in progress
test met wat zwart tape
test met wat zwart tape
miss_laatjuh

Haha mafketel !!!! Nee , ultra gaaf natuurlijk ..niks voor mij dat gepiel :p
marksanne

Re: VR2/50 shades - nieuwe metertjes - done

Bericht door marksanne »

Een complete avond om een sandwidgeplate te monteren en de kabeltjes aan te sluiten?! Alles gesoldeerd, krimpkousjes, zwarte isolatietape, tie-raps.
Ook de oliedruksensor en olietemperatuursensor met loctite in de tussenplaat vastgezet. Het lijkt altijd zo'n klusje van een half uurtje, maar om het echt netjes en goed te doen kost het toch altijd een hoop tijd. Maar... het werkt allemaal perfect!

Helemaal heppie de peppie met m'n verse setje werkende metertjes :)
KNOEI 8G

Bericht door KNOEI 8G »

Nice, ik ben benieuwd naar je bevindingen Mark! :yes:
Afbeelding
foks

Bericht door foks »

tja, ik zou er minstens 3 avonden mee bezig zijn geweest :) Gaaf hoor
menno3x8g

Bericht door menno3x8g »

Er mooi uitzien is 1.
Weten dat het ook goed zit is een vette 2!
marksanne

Bericht door marksanne »

Ik heb vandaag flinke einden gereden (Gouda-Uithoorn-Gouda) en de metertjes lijken prachtig hun werk te doen. Het is wel wennen om zonder schaalverdeling zelf in te schatten/te beredeneren of de waardes kunnen kloppen en of dat ook 'gezonde' waardes zijn :)

De boostmeter wist ik intussen al van dat ie uitstekend werk levert: de minimale -1.0 to maximale 0.8 bar lijken perfect te kloppen waardes.

De oliedrukmeter is iets waar ik nog niet zo goed van weet wat ik ervan moet denken: als ik de auto start lopen de waardes op, heel fluctuerend tot richting de 100 maar al snel zakken die waardes tot 15 en eenmaal cruisend tot nauwelijks iets en zelfs 0. Kan dat?! Ik heb geen idee...

De olietemperatuurmeter doet duidelijk z'n werk. Bii koude start staat de temperatuur op 15 graden, wat klopt in mijn garage. Die waarde loopt gestaag op tijdens het rijden tot waardes tussen de 95-105 graden. Dat klopt goed. Het is gemeten met een buitentemp van 2 graden, en ik ben benieuwd wat er met die waarde gebeurd in de zomer!

Hoe dan ook, deze basisgegevens zijn een perfect uitgangspunt om de intercooler upgrade mee uit te voeren om te zien wat daar te winnen is!

Eigenlijk zou ik een dyno momentje moeten doen zodat het echt een prachtige voor en na meting wordt.
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”