Het is van mij uit een poosje rustig geweest op GF. De oorzaak daarvan zal jullie inmiddels wel bekend zijn. Voor wie niet: ik ben verhuisd / geemigreerd.
Aangezien je dan zat te doen en uit te zoeken hebt, heeft Meany (ook Greeny) lange tijd mijn aandacht moeten ontberen.
Niet zeuren, rijden zal je!
Poetsen? Ho maar!

Tanken en rijden!
Meany was afgelopen week het gemis aan aandacht zat en besloot een potje te gaan jammeren. Gejammer in de vorm van het geluid (onder de motorkap vandaan) van een heuse horde kanaries. Niet zozeer een doorslippende snaar of riem, maar meer een drooglopende spanrol o.i.d.
Na een ritje Autobahn, waarbij de teller de toch altijd nog iets magische 100.000km-grens passeerde, werd ik met een geluid alsof ik enkel op kale velgen reed erop geattendeerd dat de voorste remblokken aan hun pensioen toe waren...
Jaja Meany, rustig maar... Het is me duidelijk. Je krijgt je aandacht wel
Dus tijd om de bende in de garage maar eens op een hoop te mikken, zodat Meany zich op de nog mobiele hefbrug in hogere sferen kon laten hijsen
En dan kom je erachter dat het best handig zou zijn geweest als ik wist waar ik in die grote berg zooi m'n setje nieuwe remschijven en -blokken gelaten heb. Dat monteert namelijk wat makkelijker
Murphy bleek een avondje vrij te zijn, want de gezochte onderdelen lagen zomaar vooraan en ik kon er zó bij. Joepie!
Nou, de blokken waren mooi egaal plat. Over de volle lengte/breedte nog geen millimeter meer over. De schijven waren feitelijk qua dikte nog binnen de marge. Ruim zelfs. Ook het oppervlak vertoonde geen groeven, kragen of andere onregelmatigheden. Maar het viel me wel op dat de 'ventilatie spanten' (dus tussen beide schijfhelften in) nogal krokant waren geworden. Vanaf de buitenkant kon je zonder enige moeite tot een centimeter diep materiaal tussen de schijven wegwrikken. Hmmm. Ik vroeg me af wat met zo'n krokant schijfje zou gebeuren als je eens in een situatie terecht komt waarin je uit volle macht op je rem gaat staan? Trap je dan misschien de ventilatiekanalen tussen de schijfhelften plat? Zal misschien vergezocht zijn, maar ik heb besloten om het er maar niet op aan te laten komen. Ik had tenslotte nog een setje gloednieuwe originele schijven liggen. En originele blokken. Sowieso wel een goed idee met de
TÜV Vollabnahme in het vooruitzicht.
Goed, over de remmen heeft Meany niets meer te zeuren. En de kanaries bleken vanochtend ook ineens erg vergevingsgezind (lees: stil). Zomaar. Niets aan gedaan...
Ik kan er niet meer onderuit: Meany leeft echt!