Project Sophia

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door mits8g »

Heb ooit een scheurtje meegemaakt in een expansievat. Geen lekkage zichtbaar of iets dergelijks alleen bij het heet worden van de vloeistof en dus ook het vat ging de boel genoeg openstaan om eruit te sijpelen. Elke maand / twee maanden moest er wat bijgevuld worden.

Dergelijke situaties vind je bijna nooit zonder het systeem onder druk te laten zetten...
Wellicht de snelste en goedkoopste optie om in ieder geval lekkage uit te sluiten denk ik dan.
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Sophia

Bericht door KNOEI 8G »

Dat is idd niet best :no: neem aan dat je de thermostaat al hebt gechecked?
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Okay boys, ga ik komend weekend mee verder!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

MMMjammie.
Vandaag binnen gekregen.
Helaas ontbreekt er een deel.
Dus nog ff disputeren met de heren in China.
Voordat deze berg spaghetti naar binnen gehesen wordt ;) .
WP_20140520_003.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Sophia

Bericht door miss_laatjuh »

Very very nice !! Zal dr goed staan !!
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Sophia

Bericht door KNOEI 8G »

Zal idd wel strak ogen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door foks »

..... maar wat is het?
Ja, het is rood en het gaat de bocht om, dat zie ik ook wel ;)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door Twain »

foks schreef:..... maar wat is het?
Ja, het is rood en het gaat de bocht om, dat zie ik ook wel ;)
je vergeet : "zit een gat in:P"
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

foks schreef:..... maar wat is het?
Siliconenkoelslangen.
Inmiddels is pleit beslecht: korting van ongeveer 30% op prijs (20% als ik douanekosten meetel).
Nu lekker eten!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door MD-Performance »

Ik heb ergens altijd al een vermoeden gehad dat er 1 of misschien wel 2 koppakkingen er uit liggen. Als je met de auto ook reed en af en toe eens op zijn staart trapt dat het koelwater over de gehele zijkant komt te zitten en dat het uit het expansie vat uit spuit. Oftewel het koelsysteem bouwt te veel druk op.

Gr, Remco

PS. je schoonheid is er wel van opgeknapt sinds ik hem voor het laatst gezien hebt goed bezig !!!!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia - klein updatedetje

Bericht door menno3x8g »

Sophia staat weer in de garage. Wit, stralend.
Wat was dat een genot, een ritje in de buitenlucht.
En wat gromde ze weer lekker 8-) .

Maar de bovenste radiatorslang heeft slechts lucht, ook na bijvullen, want de thermostaat is vermoedelijk kapot.
En haar rechter voorrem is vastgelopen.
Nee, zo kan je voorlopig niet de weg op Sophia :no: ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door galantrijder »

Is jouw koelvloeistof lekkage al verholpen?
Ik had ook lekkage en het lijkt er op dat het kwam door een rubberen ring (10199) bij het thermostaathuis (daar onder zaten sporen van koelvloeistof, alleen m.b.v. een spiegeltje te zien).
IMG_1205.JPG
Onderdelennummers:
Rubberen afdichtring (2x): md030764
Pakking (2x) md194919

Totale kosten onderdelen excl. koelvloeistof €27,21

Het kost wel behoorlijk wat tijd om te vervangen.
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Dank je Johnny voor de gegevens, scheelt mij weer zoeken.
Neen, ik ben nog niet verder dan alleen constateren dat er iets niet goed is.
Omdat Sophia niet mijn daily is, staat ze nu in de garage te wachten tot ik tijd heb het probleem aan te pakken.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Sophia

Bericht door KNOEI 8G »

menno3x8g schreef:...Omdat Sophia niet mijn daily is, staat ze nu in de garage te wachten tot ik tijd heb het probleem aan te pakken.
Verwacht ook wel dat dat goed gaat komen bij jou! Ze is te knap om vergeten te worden :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Update Sophia en een beetje reclame

Ze heeft het een tijdje zonder aandacht moeten doen. Andere prioriteiten. Toen vond ik een dode vleermuis op de paravan en besloot ik een aantal al lang liggende zaken aan te pakken. Te beginnen met het plaatsen van een schroefset. Deze had ik een tijd geleden van een GF-er overgenomen. BC Racing BR type. Zou gangbaar zijn.

Oef, alles bleek muurvast te zitten. WD40, bankschroef en hamer, kromme stelsleutels, verwarmen, :evil: het wilde niet lukken. Contact gehad met een leverancier (ik noem de naam toch even vanwege het goede contact dat ik een aantal keren had: Fine Line Imports) die adviseerde de schroefdraad een dag in de diesel te leggen. En toen kwam de zaak los. Er bleek verrassend weinig schroefdraad beschadigd en ik zag er ook geen roest op. Het vastzitten kwam vooral door opgesloten modder en zanddeeltjes tussen de stel- en borgringen en de schroefdraad van de demper. Eigenlijk is dit onvermijdelijk. Heb je weleens je wielkuipen geïnspecteerd? En dan vooral die beruchte roestrand bij de achterwielen? Juist ja, een zandbak kan je ermee vullen, en dat is dan ook een van de redenen dat die achterste wielkastranden zo roestgevoelig zijn. Sinds ik dat weet spoel ik met een tuinslang regelmatig die randjes schoon.

Er zat roest op de veren. Gebracht naar een poedercoat bedrijf, of ze het even wilden stralen en met Ral 9016 bepoederen. Dat wilden ze wel. Na een week een belletje: wilde ik echt wel Ral 9016? Beetje vreemde ‘kleur’ voor veren (wit!). Ondertussen toch eens nagedacht over die vastzittende schroefset. Is er niet een manier om het zand erbuiten te houden? Ik besloot tot een experiment: opsluiten in een krimpkous. Ik kwam uiteindelijk bij Conrad terecht waar krimpkous per meter te bestellen is. En toen ik de set weer in elkaar kon schroeven ben ik aan de gang gegaan. Dat viel niet mee. De krimpkous was veel dikker dan verwacht waardoor die niet overal toe te passen was. Het lukte ook niet goed om met een heatgun de kous te laten krimpen, en zeker geen 50% volgens de specificaties. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt. Heb de stelringen volgepropt met keramische pasta en de zaak onder de auto gezet. Later ga ik het nog eens proberen. Aangezien de stabilisatiestangetjes voor aan de veervork vastzitten, heb ik die ook vervangen. Advies: maak de onderste rechte draagarm los aan chassiskant en van de veerpoot. Draai hem weg, en zo ontstaat ruimte om met de flex de stangetjes door te slijpen vlak bij de stabilisator :) . Een vergelijkbare truc kan je bij de achteras uitvoeren.

Tweede project: reviseren van de remmen. Hoe haal je de cups uit 2-pots klauwen? Ik ben er nog niet achter hoe dat netjes kan. Als de één eruit floept, lukt het niet bij de ander, en andersom :x: . En hoe komt het dat bij sommige klauwen de lock- en guidepin verwisseld zijn? Grrr. Een aantal cups en glijpennen moesten vervangen worden. Ik deed de bestellingen bij Febest. Ja, weer een naam. De onderdelen worden vanuit Estland verzonden. Ze worden in 2 dagen thuis bezorgd zonder verzendkosten. (Nota: het is erg moeilijk om aan cups voor de achterste remklauw van een Galant te komen. Misschien origineel Mits, maar dan ook met Mits-prijzen.) Als eenmaal de rem uit elkaar ligt is het reviseren niet zo’n probleem. Soms is het lastig om de cups er weer in te krijgen. Met een goed gecentreerde grote lijmtang is het tot nog toe gelukt. Aangezien de remmen een Lamborghini-kleurtje hadden, heb ik ze een Sophia-tintje gegeven.

Wat nog te doen voordat ze weer de weg op kan?
- vervangen vaste remleidingen achter
- oplossen oververhitting motor
- motor management lampje zien te doven
- APK!
Bijlagen
WP_20160626_001.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Wat een gaaf effect!!! Ik had precies dat idee ooit ook toen ik nog de witte legnum had. Heel gaaf! En die vastzittende stelringen heb ik helaas ook regelmatig mee te maken gehad. Na heel veel geduld, wd40, warmstoken, schoonboenen en flink geweld is het me vrijwel altijd gelukt. Een set heb ik meerdere ringen de haakse slijper eringezet. Dan komen ze natuurlijk ineens gemakkelijk los. Een alu-lasser heeft me eens geholpen ze weer netjes te maken. Niet echt een ideale situatie maar verdraaid lastig aan te ontkomen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Project Sophia

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Nice! Goed bezig! Gelukkig krijg deze ook weer wat nodige TLC :)
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Sophia

Bericht door KNOEI 8G »

Erg gaaf zo in t wit Menno.

P.s. ik heb genoten van t filmpje, kom er a.s.a.p. bij je op terug :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Project Sophia - olie en temperatuur indicatoren

Bericht door menno3x8g »

Na een probleemloze en rustige rit van 200km kom ik in Amersfoort en moet voor een stoplicht wachten. Sophia hou ik in bedwang door haar op de handrem te zetten, zodat de 5-traps automaat niet opnieuw opgestart hoeft te worden. In het filmpje van 25 seconden is te zien dat op het dashboard de lampjes van SRS, motormanagement en TCL off branden, zoals bijna altijd ;) . Waar het nu om gaat is het lampje van oliepeil dat kort na stilstand is aangegaan, en de koelvloeistoftemperatuurmeter die langzaam aan het oplopen is. Op gegeven moment gaat Sophia van de handrem en gaat rijden. Hoe de olie- en temperatuuraangevers dan reageren is mooi te zien. Dit probleem doet zich regelmatig voor, en ook regelmatig niet. Theorie?
[External Link Removed for Guests]
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

SRS???! Brand dat lampje altijd? Bij tcl off maak ik me geen zorgen, die negeer ik. En dan die temperatuurmeter:'die zakt binnen een paar seconden van bloedheet terug naar normale waarde. Heel apart.

Zijn er storingscodes uit te lezen?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door Twain »

deffecte fan (aansturing)?
Awesomeness = Verveling x Talent
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Heel erg hete olie wordt ook errug dun, daardoor daalt de olie druk...

En wat die temperatuur meter betreft. Dashboard indicatie en fan aansturing zijn los van elkaar.
Die van het Dashboard zit vlak bij je thermostaathuis, de aansturling van de Fans ergens achter de riem van de Stuurbekrachtiging en de Aircopomp.

En die van de Fan Aansturing heb ik al bij verschillende Galants defect gehad. Kost bijna niks, maar je krijgt er wel hoofdpijn van.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Fan-aansturing? Als ie stuk is zou ie toch voortdurend problemen moeten geven bij stationnair loop? Toch maar eentje bestellen of van de sloop halen. De fan lijkt het goed te doen (maar als ik voor een stoplicht sta of in een file, en de temperatuur stijgt, kan ik niet ff onder de motorkap kijken).

De foutcodes zijn:
- motormanagement: 64 (field return alternator system terminal), 71 (vacuum control solenoid valve system), 72 (ventilation control solenoid valve system)
- TCL: 77 (TCL vacuum or ventilation solenoid valve system)
- SRS: geen melding, brandt constant.
Ik zie niet hoe deze meldingen met de temperatuur te maken kunnen hebben.

Ik denk zelf ook aan de stationnair loop: misschien niet voldoende om de oliepomp en waterpomp genoeg aan te drijven. Olielampje gaat nl subiet uit als ik even gas geef. En zodra Sophia in beweging komt zakt de tempmeter razendsnel naar normaal. Soms is het zelfs voldoende om de automaat in N te zetten.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Fan aansturing, kan onder omstandigheden best lang op zich laten wachten met inschakelen.
Maar waarom sloop je hem eerst niet van die andere V6 af ? je moet daar toch al het een en ander afhalen voor TMNB. ;)

Nominale stationair loop is iets van 650rpm...

En ik wil je niet bang maken, maar de V6 deed dit ook met het olielampje, totdat het te laat was.
Maar dat deed ie dus altijd en wel op bedrijftemperatuur, tikje gas of terug in N en lampje uit. Airco aan, lampje uit. hebben het waarschijnlijk over nog geen 100rpm.

Die andere meldingen zijn voornamelijk vacuumkleppen gerelateerd, waar de meeste VR4's dus last van krijgen/hebben.

Voor de SRS heb ik geen verklaring, module defect ?
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Project Sophia

Bericht door Xenon »

Ik heb Sophia ooit aan m'n kleptop hangen gehad (evoscan), nog onder de vlag van de vorige eigenaar... Gezien de ellende die destijds in de logs voorbij kwam, valt me jouw opgegeven lijstje met verschijnselen me nog erg mee...

Die solenoid-meldingen betreffen zeer waarschijnlijk magere connectorverbindingen bij die solenoids. Ze zitten naast elkaar tegen je brandschot aan, bovenaan, linkerhelft (in rijrichting gezien). Connectoren schoonmaken, met een vijltje de contachtlipjes oppoetsen, met een platbekje het lipje een lichte twist verkopen, de schoen aan andere zijde iets platter knijpen, goeie dot vaseline erin en weg zijn 71, 72 en 77 (ofwel je TCL en ChkEng).

Een 6a13tt heeft stationair al amper oliedruk (op een analoge meterschaal < 0.5 bar). Heb je dan ook nog een brandend oliedruk lampje, dan mag de geringe druk al eigenlijk de naam druk niet meer voeren. Als je oliedruksensor niet kaduuk is, dan mag je gerust ervan uitgaan dat de olie de koppen niet meer in voldoende mate kan bereiken. Behalve dat zoiets een slijtageslag vormt, zou je daar wellicht ook de oorzaak van het oplopen van de temperatuur kunnen zoeken: geen olie is geen smering, is meer frictie, is minder koeling, is meer warmteontwikkeling... Ik zou dit met spoed helder zien te krijgen! Misschien is je olie te dun voor deze erg zomerse weersomstandigheden? Dunne olie is vaak geen probleem... Totdat de oliepomp moeite krijgt om met het dunne goedje voldoende druk op te kunnen bouwen bij stationair toerental. Maar realiseer ue ook dat misschien de flow door een oud(er) of aftermarket oliefilter je parten kan spelen.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Allen bedankt voor de tips :) .
Nou, dus maar even die klepverbindinkjes langs gelopen: weg lampjes! Behalve SRS natuurlijk. Ik neem aan dat als ik de accu loskoppel en na een tijdje weer erop dat de foutcodes ook gewist zijn?
En nu de oliedruk. Olie en filter zijn vlak voor Japfest ververst (Amsoil) evenals KVS (geen lucht in systeem). Heb wel een sandwichplate geplaatst en misschien moeten die sensoren ook maar eens aangesloten worden (druk en temp liggen nog in een doos). Als de temp dan toch weer oploopt stationnair ga ik de originele temp sensor achter de stuurpomp vervangen door sloop. En als olielampje weer gaat branden, ja dan ... . Zien we dan wel weer :x: .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Mooi resultaat! Toptips van Vincent en lekker dat je van een hoop storingen nu afbent. De SRS is de enige die zichzelf niet reset na van de accu af te zijn geweest. Alleen de mitsubishi dealer of iemand met een MUT tool kan dat (5 minuten werk), werkt ook prima met de MUT instellingen vanneen gewone europese galant voor de legnum trouwens.

Waarschijnlijk is ooit een stoel of het stuur losgehaald geweest zonder de accu vooraf losgehaald te hebben.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

MUT heb ik...

Hoe het allemaal werkt is weer een ander verhaal... :)
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door foks »

tjonge. Mooi geluk gehad dat veel van de storingen terug te leiden waren naar slechte contactjes.
Hopelijk is er gelegenheid om met de MUT aan de slag te gaan. We lezen mee!
Tja, dat van die temperatuur, zou denken dat de thermostaat net niet ver genoeg open gaat... of de radiateur zit vol met prut .... of verteerde plastic troep .... maar dat onheil heeft Galant geloof ik niet :) Zie je wel water stromen met de dop van de radiateur weg? Ik zie in dat gat , met stationair/warme motor, dan een duidelijk herkenbare "rivier"stroom aan water voorbij komen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Project Sophia

Bericht door Xenon »

menno3x8g schreef:...Als de temp dan toch weer oploopt stationnair ga ik de originele temp sensor achter de stuurpomp vervangen door sloop. En als olielampje weer gaat branden, ja dan ... . Zien we dan wel weer :x: .
Menno, zoals ook Raymond al eerder een belangrijk een balletje opgooide: misschien doe je er verstandiger aan die motortemperatuur even te laten voor wat het is en je eerst te focussen op de te lage oliedruk ;)
Want als je dat iets te lang negeert... :emo: ... is 't niet zo ondenkbeeldig dat 't naaimachientje onder je kap ineens gaat klinken als een di€s€l... :(

Wat heb je nu voor olie erin? Gokje: 0W30?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Ja, je hebt gelijk.
Dan ik vraag me af waar ik het probleem moet zoeken: stationnair toerental (maar ligt al rond de 650)?, dikkere olie gebruiken?, oliepomp versleten? een combinatie?
Dan wordt het tijd om de oliedruk te meten.

Edit: olie is Amsoil 5W-30.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Toerental lijkt me OK, Olie is ook OK.

Hoelang duurt het tijdens de opwarmfase voordat het Olie Lampje aan gaat ?
Zoals eerder gezegd, te hete olie wordt erg dun. En dat kan net de druppel zijn.

Kilometerstand is niet zodanig dat ik meteen aan de Oliepomp denk. Bovendien zijn die van Mitsubishi zover ik weet van het Tandwieltype EN van Metaal.
( Voormalige CVW V6, heeft 410.000km gelopen met de oliepomp, en dat was niet eens het probleem van MIJN Olielampje )

Wat de Waterpomp betreft, hetzelfde verhaal... Thermostaat er als eens uitgehad en in een Pannetje met kokend water gelegd ? Moet meteen HELEMAAL opengaan.
Zoniet, vervang die dan maar als eerste. Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven, maar aan de andere kant ben je vaak voor een tientje voorzien van een nieuwe.

En dan misschien meteen als eerste het Koelsysteem Reinigen ? Als een of andere onverlaat ooit eens met een mengsel Koelvloeistof en Water rondgereden heeft geeft dat ook lekkere vervuiling.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Olielampje gaat soms aan bij hete motor en stationnair draaien.
Tijdens rijden geen probleem, ook niet met de temp.
Sinds ik het probleem hier postte is het niet meer voorgekomen (knockknock) :-? .
Voor volgende week toch een afspraak gemaakt om oliedruk te meten. Al is het maar voor de zekerheid.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Project Sophia

Bericht door Xenon »

Menno, dat geeft aan dat de olie tijdens die bloedhete condities te dun is voor de pomp om daar nog voldoende druk mee op te bouwen.
Met een 5W-30 kan je hier in ons kikkerland normaal gesproken prima mee uit de voeten. Maar zoals bij elke viscositeit heeft ook deze Amsoil wonderolie zijn grenzen. Tijdens de hitte van vorige week is een -40 of -50 olie nu eenmaal beter op zijn plaats. Met een -30 zit je toch wel in de marge, zeker met een blok als de 6A13TT dat amper oliedruk opbouwt bij stationair.

Maar waar ik nu benieuwd naar ben: hoe gedraagt zich nu je koelvloeistoftemperatuur? Is er een samenhang met het oliedruklampje, of loopt de temperatuur ook nu nog zo hoog op zonder oliedruklampje?
Zo ja, is er afhankelijkheid tussen temperatuur en toerental, of tussen temperatuur en rijsnelheid? Ofwel: daalt de temperatuur ook bij het verhogen van het motortoerental bij stilstand?
Hoe ziet je radiateur eruit? Zitten over het gehele oppervlak nog alle friemelige lamelletjes op hun plek? Zitten ze allemaal nog vast (thermische overdracht)? Zijn er gebieden met (deels) geplette lamellen? Zit er geen zooi tussen beide radiatoren in?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Wat ik weet: kort voordat ik de VR4 van Niels overnam is er een nieuwe radiator ingezet.
Deze heeft dus amper een paar duizend kilometer gevreten.
Hij ziet er ook nog fantastisch uit :D ! Ik bedoel: alsof ie zo uit de fabriek komt.
Onlangs bij KVS wisselen geen rare troep gezien.

Tijdens rijden blijft de naald van de temp meter strak horizontaal staan 8-) .
De afgelopen keren dat het mis ging: was én het olielampje aan én steeg de temperatuur.
Zodra het toerental omhoog ging, bijvoorbeeld door in stilstand lichtjes gas te geven: olielampje uit.
En temperatuur zakt binnen 100m rijden.
Paar jaar geleden steeg de temperatuur bij lang stationnair draaien zonder olielampje aan.

Zeer onlangs steekt een oud probleem de kop op: Sophia is incontinent en verliest KVS!
Een maandverbandje zal niet helpen, temeer daar ik niet weet waar het lek zit, want het is nergens nat.
Wel mag ik regelmatig nu KVS bijvullen.
De verdenking op een lekke koppakking steekt dus ook de kop op.
Daarom gaan we tegelijk met de oliedrukmeting ook kijken of er motorgassen in de KVS zitten.

Wordt vervolgd, en hopelijk gaan we nu alle motorproblemen in 1 keer oplossen :) .
(en dan op naar het volgende probleem :wha: dat zich al een tijdje laat gelden, maar daarover pas NADAT de motor weer perfect loopt)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Hoe ziet je Airco Condensor eruit ?
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Project Sophia

Bericht door Galant-gti-2.0 »

menno3x8g schreef:.

Tijdens rijden blijft de naald van de temp meter strak horizontaal staan 8-) .
De afgelopen keren dat het mis ging: was én het olielampje aan én steeg de temperatuur.
Zodra het toerental omhoog ging, bijvoorbeeld door in stilstand lichtjes gas te geven: olielampje uit.
En temperatuur zakt binnen 100m rijden.
Paar jaar geleden steeg de temperatuur bij lang stationnair draaien zonder olielampje aan.


Heb niet je hele probleem gevolgd, noch gelezen door een tijd issue; maar datgene wat je hier aankaart mbt de oliedruk is vrij normaal. Als er een probleem met de druk is; dan gaat dat lampje inderdaad ook weer uit zodra jij lichtjes gas geeft; want dan is de oliedruk automatisch hoger.

Ik zou heel voorzichtig worden hiermee; en niet maar klakkeloos denken dat het allemaal met elkaar te maken heeft. Als er inderdaad wel een probleem is met je oliedruk, dan is het feit dat het lampje aan gaat eigenlijk al te laat. Het lampje gaat aan als ergens de oliedruk al te laag is , en meestal krijg je dan ook al mengsmering en dus slijtage op delen. Laat dit wat te vaak gebeuren; en het is echt letterlijk einde oefening....
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Het is duidelijk dat het olielampjesprobleem het belangrijkste is.
Als het lampje brandt, ben je/ik al te laat
(en verd@rie, vanavond was het weer zover, olielampje, niet de temp).
Er achter zien te komen wat er werkelijk aan de hand is, en dan oplossen.

Aiii, dat betekent dat ik tot die tijd plankgas zal moeten rijden om de oliedruk op peil te houden ;) .
Wat ben ik toch een bofkont, daar heb ik indertijd juist deze aanschaf voor gedaan.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

LOL...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door Twain »

niet vergeten om voor het cjib een ander adres aan te vragen ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”