Speed limiter

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Zoals de meesten wel weten, is een Galant VR-4 voorzien van een speedlimiter. De topsnelheid bedraagt dan 180 km/u of iets meer.

Nu heb ik een prefacelift model waardoor alleen de methode met het draadje doorknippen mogelijk is.

Het vreemde is dat de vorige eigenaar dit reeds voor me gedaan heeft, maar dat ik sindskort toch weer de begrenzer erop heb.

De auto is namelijk bij de dealer geweest om wat foutcodes uit te laten lezen en sindsdien is de auto weer begrensd.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Laatst gewijzigd door Buzz Fuzz op 25 nov 2013, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Speed limiter

Bericht door miss_laatjuh »

Ja.. De dealer :p
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Speed limiter

Bericht door Xenon »

Ik blijf 't raar vinden, Serge. Inmiddels heb ik toch wel een leuk aantal Galant / VR4 (ook met een 7201) uitgelezen, maar bij jou kom ik er gewoon niet uit. Of beter: niet in. :?
Ja, foutcodes uitlezen lukte prima. Resetten ook. Dat de 7201 niet te herprogrammeren is, soit. Maar EFI-data / mapping / andere ongein uitlezen, ho maar :bump: Ik kreeg er niets uit :x:
Ik vraag me echt af wat die gasten daar hebben uitgespookt. Ik kan me niet voorstellen dat ze opnieuw de software in de 7201 (ga ik vanwege het bouwjaar van uit) geladen hebben, want dat ding laat zich niet herschrijven. Of heb je misschien een of andere exotische ECU (ipv origineel) erin zitten?

Overigens (maar dat doet hier niets aan af) zijn er ook PFL's met een herprogrammeerbare ECU (7202), maar die zagen pas begin '98 het daglicht...
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Ik heb onlangs weer contact gezocht met Edwin (de vorige eigenaar), hij kon me vertellen dat hij het draadje dat hiervoor verantwoordelijk is, heeft doorgeknipt..

De dealer kan niet schrijven alleen de foutcodes uitlezen en resetten.

Ik ga binnenkort zelf even kijken hoe dat allemaal zit zodra ik met de audio bezig ga.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Speed limiter

Bericht door marksanne »

Ik vind het al heel knap dat de dealer de codes kan uitlezen... Op ABS en SRS na leest mijn MUT-II niets van de VR4... De data-cartridge waarmee de MUT samenwerkt om in niet-europese Galants te kunnen komen heb ik niet, en dat uberhaupt in NL een dealer WEL zo'n (japanse) datacatridge heeft vind ik al 'apart' (om het woord twijfelachtig niet te gebruiken).

Maar heb je zelf ook even gecontroleerd dat het draadje echt is doorgeknipt? En niet toevallig tegen elkaar of tegen iets anders aanzit?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Speed limiter

Bericht door Xenon »

marksanne schreef:Ik vind het al heel knap dat de dealer de codes kan uitlezen... Op ABS en SRS na leest mijn MUT-II niets van de VR4... De data-cartridge waarmee de MUT samenwerkt om in niet-europese Galants te kunnen komen heb ik niet, en dat uberhaupt in NL een dealer WEL zo'n (japanse) datacatridge heeft vind ik al 'apart' (om het woord twijfelachtig niet te gebruiken).

Maar heb je zelf ook even gecontroleerd dat het draadje echt is doorgeknipt? En niet toevallig tegen elkaar of tegen iets anders aanzit?
Enerzijds wel twijfelachtig, anderzijds zal een dealer toch ook met een redelijk zeldzame EVO overweg moeten kunnen. Hoewel... de jongere exemplaren zijn OBD-II ipv MUT, dat dan weer wel.
EVOscan schiet de plank overigens ook stevig mis met het uitlezen van een VR4: zo is bijvoorbeeld bij elke VR4 o.a. standaard de vehiclespeedsensor en één van de ABS-sensoren kaduuk :uhu: NOT!

Maar inderdaad: een doorgeknipte draad klinkt tamelijk definitief... tenzij de open einden verder niet zijn geisoleerd en zich mogelijk toch weer hebben herenigd. Sterk, maar niet onmogelijk.
De kans dat de software de oorzaak is, is in mijn optiek minder als nihil.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

De foutcodes waren van de ABS, TLC en AYC.

Deze zijn gereset met behulp van een uit de kluiten gewassen laptop.

Ik vroeg de medewerker van dat garagebedrijf welk programma hij gebruikte maar dat kon hij me niet vertellen.

Laat dit verhaal maar even rusten, ik ga zaterdag eerst even kijken hoe en wat.

Misschien hebben de draadjes weer contact gezocht, al is dit natuurlijk wel merkwaardig allemaal precies na het bezoek aan de dealer.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Speed limiter

Bericht door KNOEI 8G »

Of de dealer heeft een doorgeknipt draadje gezien en is zo vriendelijk geweest om deze weer te repareren? :o
Afbeelding
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Hij heeft in ieder geval niet aan het draadje gezeten dat heeft de garage mij medegedeeld.

Dan toch binnenkort zelf maar even kijken.
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Gisteren sprak ik nog wat autofanaten en die kwamen ook nog met een grappige verklaring voor het activeren van de speedlimiter:

Doordat de computer is gereset heeft deze gezocht naar het signaal van de speedlimter en deze niet kunnen vinden. Uit zichzelf heeft de ECU de speedlimiter geactiveerd vanwege het ontbreken van een signaal.

De speedlimiter zou dan te deactiveren zijn door de draad opnieuw te verbinden en vervolgens de verbinding te verbreken.

Of is dit te simpel gedacht?
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Speed limiter

Bericht door martijnver13 »

Dan zou je er ook een schakelaartje tussen kunnen zetten. Voor als er iemand in gaat rijden waarvan je denkt dat zich niet aan de snelheid gaat houden :p
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Speed limiter

Bericht door menno3x8g »

En dan ook een potmetertje erop om de VR4 te limiteren tot 130km/h :lol: .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Ff serieus nu..

Zou ik door de draad opnieuw aan te sluiten en deze vervolgens weer te verwijderen de speedlimiter definitief kunnen verwijderen?
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Speed limiter

Bericht door Uray25 »

Wat al niet kan, ik geloof er niet zoveel van...

Maar proberen kun je het altijd...

Stuk gaat ie er niet van, mits de autosleutel in je broekzak zit...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Speed limiter

Bericht door marksanne »

Soms denk ik wel 'ns... (niets persoonlijks aan de topic starter, meer een algemene opmerking, blijkbaar begint het nu te kriebelen bij me).

Maargoed, ik slik even en herhaal het gewoon:
Ipv bellen, posten op het forum, anderen vragen hoe het misschien zou kunnen zitten had je al 20x dat plastic zijpaneeltje onder je dashboard kunnen weghalen en de ECU kabelboom even visueel kunnen inspecteren. Vind je daar GEEN los draadje? Probleem gevonden. Vind je daar iets anders? Misschien wel iets raars!

Start simpel bij het begin, daarna kun je het nog gecompliceerd genoeg maken/krijgen :)

Sorry als het een beetje 'verzuchtend' klinkt, maar er zitten hier een stel mensen, ik reken mezelf er ook intussen bij, die meer dan gemiddelde ervaring hebben met deze auto's en de logische dingen die door die groep aangedragen wordt om te testen is meestal een uitstekende start.

Ohja: dat verhaal over een soort 'terugval-modus': no way.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

@Marksanne: je had ook gewoon de laatste regel kunnen plaatsen dan had ik het ook geweten.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Speed limiter

Bericht door foks »

... maar heb je nou die draadjes al eens precies bekeken?
desnoods voltmetertje erbij steken en zien of je een puls krijgt van het een of ander als de auto beweegt.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Problem solved!
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Speed limiter

Bericht door KNOEI 8G »

Nice :yes: , en wat was 't euvel?
Afbeelding
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Vorige eigenaar heeft een schakelaar aangebracht waarmee je de limiter aan en uit kunt zetten.

Deze zit op de plek waar het kleine plastic kapje wordt vastgeschroefd.

Ik heb dit knopje over het hoofd gezien en waarschijnlijk per ongeluk de limiter geactiveerd omdat het nogal dicht bij het blok zit waar normaal gesproken bij een automaat je linkervoet op rust.

Eind goed, al goed!
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Speed limiter

Bericht door KNOEI 8G »

Ahhhh.... Jah idd, mooi dat het opgelost is!
Afbeelding
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Speed limiter

Bericht door miss_laatjuh »

Idd mooi dat het opgelost is ,maar waarom zou je er zo'n schakelaar tussen willen ? Snap ik niet helemaal
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Speed limiter

Bericht door Buzz Fuzz »

Ik ook niet, maar wel blij dat ik het gevonden heb..haha..

Misschien toch wel eerder zelf moeten gaan kijken!
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Speed limiter

Bericht door Lowlands »

Nou ja,als je nog eens met je eigen Galant in Japan wil rond rijden,heb je dat echt nodig... :uhu:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”