Zoemer verliching

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Zoemer verliching

Bericht door Jan »

Hi,

Het akoestisch signaal of zoemer dat aan geeft als je vergeten bent de verlichting uit te schakelen doet het niet meer. Iemand een idee waar ik het beste kan beginnen met zoeken?

Het lampje wat aangeeft dat de verlichting aan staat doet het ook niet, heeft dit er iets mee te maken?

Jan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Zoemer verliching

Bericht door Xenon »

Jan schreef:Hi,

Het akoestisch signaal of zoemer dat aan geeft als je vergeten bent de verlichting uit te schakelen doet het niet meer. Iemand een idee waar ik het beste kan beginnen met zoeken?
Hoi Jan,

Werkt je binnenverlichting nog? Reageert het nog op het openen van de bestuurdersdeur? Zo nee, check dan eerst de portierschakelaar aan bestuurderszijde.
Jan schreef: ...Het lampje wat aangeeft dat de verlichting aan staat doet het ook niet, heeft dit er iets mee te maken?

Jan
Huh? Bedoel je niet toevallig het lampje dat aangeeft dat niet alle deuren (of klep) dicht zijn? Want dat lampje waar jij het over hebt, zit alleen in de VR4's voor zover ik weet.
Als je inderdaad het portierlampje bedoeld wat niet meer werkt, dan is dat indicatie nummer twee dat je portierschakelaar niet meer lekker werkt.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Zoemer verliching

Bericht door Jan »

Aha, ik dacht dat er ook werkend lampje in het dashboard zat, net zoals wanneer je je mistlamp aanzet of groot licht. Een poosje gelden viel me eigenlijk pas op dat er geen lampje gingen branden bij dim licht.

De binnen verlichting werkt goed bij het open of sluiten van de deur, dus waarschijnlijk heeft allen de zoemer het begeven, apart gezekerd?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Zoemer verliching

Bericht door Jan »

Probleem gevonden. jullie hebben me op het goede spoor gezet, het is toch de deur schakelaar die een beetje brakkig doet.

Ik wist niet( je let er nooit op ) dat pas bij het openen van de deur het alarm af gaat, ik dacht bij de sleutel uit het contact slot. Verkeerd gedacht dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Zoemer verliching

Bericht door Jan »

Het was uiteindelijk de schroef waarmee de schakelaar vast zit. Een beetje gecorrodeerd, een massa probleempje dus. ,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Zoemer verliching

Bericht door Lowlands »

Dat probleempje is dan een groot probleem omdat alles naar massa wordt geschakeld.En toch zitten er twee draden aan,waar is die andere draad dan voor?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Zoemer verliching

Bericht door Jan »

Ik heb gelukkig geen groot probleem, alles werkt weer normaal.

Het is op twee manieren geschakeld met licht aan.
contact uit-> deur open is zoemer
contact aan -> deur open is geen zoemer.

Hoe het dan precies met de twee draden aan de schakelaar zit..... ik heb geen flauw idee maar volgens mij is geen van beide een massa draad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Zoemer verliching

Bericht door menno3x8g »

Die deurschakelaars begeven het na een lang autoleven en zijn makkelijk weer op te poetsen. FF oppassen dat het veertje niet wegspringt bij openmaken.
Overigens: er hoort bij een gewone 8G wel degelijk een rood verklikkerlampje op je dashboard aan te gaan bij openstaan van een of meer portieren, en bij de station ook de achterklep.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Zoemer verliching

Bericht door Lowlands »

Bij de 7G ook..Dus misschien het ene draadje voor dat lampje en het andere draadje voor de zoemer.Die het bij mij trouwens ook niet meer doet,maar wel het lampje..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”