Center Display aansluiten.

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Center Display aansluiten.

Bericht door Yeti »

Ik heb voor een habbekrats een center display aangeschaft afkomstig van een Carisma. (Space star gebruikt ze ook)

Nu heb ik al de nodige aansluitingen kunnen traceren om deze geschikt te kunnen maken voor de Galant en met een beetje geluk gaat deze de standaard klok van de Galant vervangen.

Nu ben ik echter nog naar één aansluiting opzoek nl: de aansluiting met de motor ECU.
Ik ben er nog niet echt uit wat deze aansluiting doet en wat voor signaal het af geeft naar het center Display. Ik kan me voorstellen dat dit misschien een signaal is welke het toerental door geeft maar in welke vorm en waarde is mij nog niet duidelijk.

Heeft iemand een idee wat dit signaal kan zijn en waar ik een zelfde soort signaal terug kan vinden (terminal / connector) op de Galant Engine ECU

Het signaal is nodig om het verbruik/ gem verbruik en range te laten zien op het center display.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Qualconu »

Misschien heb je hier iets aan.
CARISMA Multi Center Display.pdf
(100.92 KiB) 42 keer gedownload
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Yeti »

@Qualconu,
Dank je voor de info maar die had ik stiekum al anders was ik natuurlijk niet zo ver gekomen met de huidige aansluitingen van de temperatuur en verlichting van het center display.

Het gaat mij meer om het signaal tussen het Center display en de motor ECU.
Volgens de boeken zou het een K-line signaal zijn en wat ik wil weten is op welke terminal de Galant motor ECU zijn, eventuele, K-line signaal op heeft staan. Dan is een simpele verbinding snel gemaakt.

Nu is de diagnostics een ISO-K-Line signaal maar is dat hetzelfde als een k-line signaal.

Dit zijn toch dingen die je niet één twee drie in het werkplaats handboek terug vindt.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Qualconu »

Helpt dit je verder op weg?
[External Link Removed for Guests]
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Yeti »

Hallo Qualconu,

Dank wederom voor de info maar ik heb zelf ook niet stil gezeten en ben er uit waar alle draden op de Center display moeten komen.
Ook alle aansluit punten voor de Galant gevonden maar blijf met één vraag zitten.

Pin 7 van Connector C-20 (Diagnostics connector) zit via de Immobiliser ECU verbonden met pin 62 van de Motor ECU. Nu denk ik dat dit de betreffende K-line is maar is dit een éénrichtings verkeer K-Line of 2 richtings verkeer. Kan ik de Center display zowel voor als achter de immobiliser ECU aansluiten zonder daar problemen mee te krijgen met het starten dan wel het opblazen van pin 62 van de Motor ECU?

Liefst heb ik een apparte verbinding met de Motor ECU maar welke terminal is vrij en heeft het K-line signaal ter beschikking.

Wat ik begrepen heb is dat de K-Line is een slow data line is en ieder onderdeel moet wachten totdat het aan de beurt is om te communiceren met de Motor ECU middels een Iso 9141-2 protocol maar is dat OBDII of MUTII protocol? Kan ik onderdelen, welke over de K-line communiceren, Parallel met elkaar schakelen?

Ik weet het we gaan nu echt heel diep in het donkere en het misterieuze van de, voor OBDII, Mitsubishi protocol maar je moet toch wat als je een goedkoop OEM systeem wilt integreren met als uitkomst dat je ook in de 8G Galant een kleine boordcomputer kan hebben (met klein bedoel ik het inzichtelijk maken van Gemiddeld verbruik en afstand tot lege tank en gemidelde snelheid.)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Qualconu »

Waarom pin 7 van Connector C-20?
Als ik de hyperlink doorlees van mijn vorige post, dan denk ik eerder aan pin 14 van C20 als Vehicle Speed Pulse Signal.
Dat matcht ook prima met je eigen OBD2 pin-layout schema.
Toch ook niet direct logisch dat 'n speed pulse signaal via de immobilizer loopt?
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Yeti »

Qualconu schreef: 02 mei 2021, 16:27 Waarom pin 7 van Connector C-20?
Als ik de hyperlink doorlees van mijn vorige post, dan denk ik eerder aan pin 14 van C20 als Vehicle Speed Pulse Signal.
Dat matcht ook prima met je eigen OBD2 pin-layout schema.
Toch ook niet direct logisch dat 'n speed pulse signaal via de immobilizer loopt?
Het is redelijk lastige materie om het snel te kunnen begrijpen en zeker als ik ook niet alle informatie hier schrijf om het niet onnodig moeilijk te maken. Ik weet dat jij redeljk in de digitale wereld bekend ben maar voor de digibeten onder ons een kleine en korte "simpele" uitleg.

Het snelheidssignaal is een appart analoog signaal (0,3 - 3,0 Volt) dat middels een andere terminal door het Center display wordt gelezen. Dit is bij onze Galant vaak de Wit-Blauwe draad die voor allerlei doeleinden wordt gebruikt.

De betreffende K-Line is een digitaal signaal (Hoog = systeem spanning, laag is 0-1 Volt) en het Center display gebruikt deze digitale bus om de Motor ECU te "ondervragen" naar de waardes (in Bits of Bytes) van de inspuiting zodat deze (het Center display) het verbruik kan berekenen voor de weergave van het gem. verbruik en afstand tot lege tank (icm het analoge signaal van de tank vlotter).

Ik denk (ik weet het nog niet 100% zeker) dat de immobiliser ECU ook middels de K-line met de motor ECU communiceerd (leest de transponder code uit van de sleutel en vergelijkt dit met de opgeslagen code van de Motor ECU en geeft de Motor vrij om te starten). Dit moet ook digitaal gebeuren en vandaar mijn vermoeden dat daar de K-Line voor wordt gebruikt.

De M-lines (welke ook op het Center display zitten) worden volgens mijn niet door onze Galant gebruikt en heeft 3 draden (M-Clock, M-DATA en M-Bussy) nodig.

Doordat zowel de Immobiliser ECU als het Center Display maar 1 dataline gebruiken voor de data communicatie vermoed ik dat die lijn de K-line is. Maar mijn vraag in dit hele gebeuren is;

mag ik componenten op K-Line data bus parallel schakelen of heeft iedere component zijn eigen K-line met de Motor ECU nodig.

Ik hoop dat ik de materie niet te moeilijk heb gemaakt en het voor iedereen begrijpelijk dan wel wat duidelijker is geworden.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 221
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door maarten_galant »

Interessante materie dit helaas heb ik er zelf niet zoveel verstand van, maar even simpel gezegd is het niet mogelijk om bij de Carisma/Space star te kijken of er 2 aparte K-lines zijn of dat deze parallel geschakeld zijn of heeft deze geen immobiliser ECU? Just a thought :bump:
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Yeti »

maarten_galant schreef: 05 mei 2021, 11:38 even simpel gezegd is het niet mogelijk om bij de Carisma/Space star te kijken of er 2 aparte K-lines zijn
Yep dat is wat ik ook doe, door de combinatie Carisma/ Spacestar te bekijken heb al ik keuze uit een stuk of 12 verschillende manuals om te bekijken. De Carisma zelf heeft al 7 verschillende bouwjaren om door te spitten op wiring diagram niveau. Het is dus een hele klus.

Maar dat neemt niet weg dat onze Galant misschien niet het zelfde principe er op na houdt. M.a.w. als er bij de Carisma 2 modules op één K-line kan zitten dan zegt dat nog niet dat dit ook bij de Galant mogelijk is.

Misschien is er iemand die de Motor ECU van de Galant tot in details kent en weet of er nog K-Lines vrij zijn.
Als ik de ECU print bekijk dan zijn er ook nog mogelijkheden om er extra componenten op te solderen. Zouden daar misschien extra functies door vrijgemaakt worden.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Center Display aansluiten.

Bericht door Qualconu »

Yeti schreef: 07 mei 2021, 13:54
Misschien is er iemand die de Motor ECU van de Galant tot in details kent en weet of er nog K-Lines vrij zijn.
Naar ik heb begrepen zijn dit specialisten op dat gebied. Misschien hebben die de antwoorden op jou vraag.
[External Link Removed for Guests]
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”