Rare ramen
Rare ramen
ok ik heb bij 2 van mijn auto's het zelfde probleem. wanneer ik bij een bepaalde snelheid rij (bij de ene wagen is het 80/90 km/h en bij de andere 110 oid ) kan ik het raam aan de bestuurderskant niet meer dicht doen. het werkt zo
1 ik rij met het raam geheel of half open de snelweg op
2 bij 120 km/h wil ik graag het raam dicht doen
3 ik bedien het knopje
4 raam gaat omhoog
5 raam is boven
6 raam gaat weer naar beneden
dit is overduidelijk de je niet kunnen bezeren tussen het raam beveiliging
mijn analyse is dus de volgende
het raam wordt naar binnen gedrukt door de rijwind en heeft dan teveel wrijving of het raam buigt teveel naar binnen en raakt de "sponning" ???
nu wil ik dus graag daar iet aandoen.. maar ik ben altijd een beetje terughoudend met het gebruiken van vette troep en daarom mijn vraag aan jullie
wat kan ik nu het beste gebruiken om een beetje wrijving weg te nemen, of heeft 1 van jullie het zelfde probleem gehad en het anders opgelost?
wat ik nog een beetje raar vindt (en mijn theorie geheel buiten beschouwing laat) is dat het ALLEEN het bestuurdersraam betreft.. dus het zou ook zomaar iets kunnen zijn wat slijt (aangezien dit met stip het raam is wat het vaakst open gaat)
1 ik rij met het raam geheel of half open de snelweg op
2 bij 120 km/h wil ik graag het raam dicht doen
3 ik bedien het knopje
4 raam gaat omhoog
5 raam is boven
6 raam gaat weer naar beneden
dit is overduidelijk de je niet kunnen bezeren tussen het raam beveiliging
mijn analyse is dus de volgende
het raam wordt naar binnen gedrukt door de rijwind en heeft dan teveel wrijving of het raam buigt teveel naar binnen en raakt de "sponning" ???
nu wil ik dus graag daar iet aandoen.. maar ik ben altijd een beetje terughoudend met het gebruiken van vette troep en daarom mijn vraag aan jullie
wat kan ik nu het beste gebruiken om een beetje wrijving weg te nemen, of heeft 1 van jullie het zelfde probleem gehad en het anders opgelost?
wat ik nog een beetje raar vindt (en mijn theorie geheel buiten beschouwing laat) is dat het ALLEEN het bestuurdersraam betreft.. dus het zou ook zomaar iets kunnen zijn wat slijt (aangezien dit met stip het raam is wat het vaakst open gaat)
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Rare ramen
Ik heb daar ook last van maar ik heb dan ook nog een zijwindscherm in de deur zitten. Maar ik heb een automatisme gekregen dat ik m net 1 cm voordat ie dicht valt hem even stop te zetten, werkt ook prima
- miss_laatjuh
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Rare ramen
Zelfde probleem aan allebei de kanten ..al 7 jaar :p ..zijn er aan gewent geraakt ,vette zooi ga ik er zoeizo niet opsmeren ..ik denk dat de oplossing is om de raamstyle lichtjes naar buiten te buigen (met de raam naar beneden natuurlijk) niet geprobeerd omdat ik me er niet genoeg aan stoor omdat het 'normaal' is geworden denk ik ...waarom ik dat denk ? Omdat je in 15a 17 jaar je deuren (jij dus vaker je bestuurderskant) 10.000 keer dichtgooit en je raamstyle daardoor (al is het maar 2mm) verbogen is ?? En dat om 3 uur snachts :p
Re: Rare ramen
ik zou zeggen naar binnen buigen dan
maar je hebt wel een erg aannemelijke theorie
maar je hebt wel een erg aannemelijke theorie
Awesomeness = Verveling x Talent
- miss_laatjuh
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Rare ramen
De reden dat ik naar buiten duwen zei is omdat ik ervan uitging dat je raam met snelheid naar binnen geduwd word en dus de binnenste kant van de style raakt ..als je hem naar buiten duwt maak je dat toch alleen maar erger ? Is allemaal maar theorie hoor :p maar denk er maar eens over na (of check ff bij je auto)..ik kan dat niet omdat de winddeflectors ertegenaan zitten anders zou ik nu ff kijken
Re: Rare ramen
Het moet volgens Mitsubishi als volgt
niet naar binnen geduwd. maar het zal allemaal met wrijving te maken hebben.
Overigens wordt bij mij het raam iets naar buiten gezogen als ik het open doe op de snelweg.niet naar binnen geduwd. maar het zal allemaal met wrijving te maken hebben.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
- miss_laatjuh
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Rare ramen
Godverdegloeiende ...ik breek net heel mn raamstyle er af nice !!
Re: Rare ramen
JAAHHHhh maar dan moet ik dus 80 gaan rijden met de motorkap openfoks schreef:Het moet volgens Mitsubishi als volgtOverigens wordt bij mij het raam iets naar buiten gezogen als ik het open doe op de snelweg.
niet naar binnen geduwd. maar het zal allemaal met wrijving te maken hebben.
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Rare ramen
ja, en vergeet de aanhangwagen niet om al het gereedschap in te doen, en de dakdragers om een houten plank op te maken die zorgt dat je motorkap niet wegwaait.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
- Echo Whiskey
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
- Provincie: Zuid-Holland
Re: Rare ramen
Volgens mij zit er speling in het mechanisme zelf, bij mij zag je namelijk duidelijk dat bij lage snelheden er niks gebeurde, en bij hoge snelheden het raam gedurende de laatste 3 mm feitelijk naar achteren kantelt.
Volgens mij hapt de hoek van het raam daarbij in het achterste deel van de deur, waardoor hij vastloopt en in zijn beveiliging springt.
Mijn theorie is dat het raam dat het meeste op en neer beweegt het meeste speling op het mechanisme zal krijgen en daardoor eerder last.
Volgens mij hapt de hoek van het raam daarbij in het achterste deel van de deur, waardoor hij vastloopt en in zijn beveiliging springt.
Mijn theorie is dat het raam dat het meeste op en neer beweegt het meeste speling op het mechanisme zal krijgen en daardoor eerder last.
Re: Rare ramen
Ik denk aan 3 dingen:
1. wrijving (die rubbers zijn intussen behoorlijk oud aan het worden en zijn ook nog eens ontiegelijk vuil geworden, net als dat randje van het raam dat in die rubbers loopt. Ik heb uit de Legnum alle ramen gehaald en de hoeveelheid troep die er op die 'glijranden' zit is aanzienlijk! Vooral droge (niet glijdende) substantie. Try: ramen loshalen, echt goed schoonmaken, net als de rubbers zelf en heeeel lichtjes de rubbers met siliconenspray insmeren.
2. uitgelubberde rubbers (het kan haast niet anders dan dat die rubbers na zoveel jaar op en neer uitslijten). Vervangen?
3. verharde raamdruk-rubbers (de buitenste rubbers die doorgaans al jaren niet zoveel meer doen als je bijvoorbeeld condens of regen op je raam hebt zitten en je wil dat schoonkrijgen, dan werkte 'vroeger' gewoon het raam naar beneden en weer omhoog doen prima! Maar nu niet meer... Dat rubber drukt niet meer/nauwelijk tegen het raam waardoor het raam nog meer kantelt en tegen de 'glij'rubbers links en rechts drukt (nog meer weerstand).
Dat checkje van Erik is natuurlijk een prachtig startpunt, uitsluiten dat het motortje zelf de zwakke schakel blijkt te zijn. Het gebeurt zelden dat die dingen stuk gaan, maar de test is te eenvoudig om het niet eerst te doen !
1. wrijving (die rubbers zijn intussen behoorlijk oud aan het worden en zijn ook nog eens ontiegelijk vuil geworden, net als dat randje van het raam dat in die rubbers loopt. Ik heb uit de Legnum alle ramen gehaald en de hoeveelheid troep die er op die 'glijranden' zit is aanzienlijk! Vooral droge (niet glijdende) substantie. Try: ramen loshalen, echt goed schoonmaken, net als de rubbers zelf en heeeel lichtjes de rubbers met siliconenspray insmeren.
2. uitgelubberde rubbers (het kan haast niet anders dan dat die rubbers na zoveel jaar op en neer uitslijten). Vervangen?
3. verharde raamdruk-rubbers (de buitenste rubbers die doorgaans al jaren niet zoveel meer doen als je bijvoorbeeld condens of regen op je raam hebt zitten en je wil dat schoonkrijgen, dan werkte 'vroeger' gewoon het raam naar beneden en weer omhoog doen prima! Maar nu niet meer... Dat rubber drukt niet meer/nauwelijk tegen het raam waardoor het raam nog meer kantelt en tegen de 'glij'rubbers links en rechts drukt (nog meer weerstand).
Dat checkje van Erik is natuurlijk een prachtig startpunt, uitsluiten dat het motortje zelf de zwakke schakel blijkt te zijn. Het gebeurt zelden dat die dingen stuk gaan, maar de test is te eenvoudig om het niet eerst te doen !
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Rare ramen
fixed!
maar omdat het jullie allemaal niets kan schelen ga ik lekker geen howto schrijven
geintje hij komt eraan
maar omdat het jullie allemaal niets kan schelen ga ik lekker geen howto schrijven
geintje hij komt eraan
Awesomeness = Verveling x Talent
- miss_laatjuh
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Rare ramen
Haha das een goeie ..ik dacht al huh :p
Re: Rare ramen
Interessant!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Rare ramen
Kom maar op, want ik ken dat probleem ook!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Rare ramen
de howto staat hier
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... =16&t=2044" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... =16&t=2044" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Rare ramen
Tja,al dit heb je lekker niet als je alleen maar een zwengel hebt...........
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Rare ramen
van alle 8g's waar ik in gereden heb (7stuks), hebben ze dit allemaal. Dacht eigenlijk dat het zo hoorde fabrieks af. Maar dit was bij deze 8g's dan alleen aan de bestuurders zijde
Re: Rare ramen
Ja die van mij ook, komt door de druk, gewoon heel langzaam dichtdoenlegnumfan schreef:van alle 8g's waar ik in gereden heb (7stuks), hebben ze dit allemaal. Dacht eigenlijk dat het zo hoorde fabrieks af. Maar dit was bij deze 8g's dan alleen aan de bestuurders zijde
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Rare ramen
Mn pa heeft dit ook. Die zet bijrijderskant een stukje open en dan gaat bestuurderskant zo dicht
- miss_laatjuh
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Rare ramen
Beginnen jullie een topic van beneden naar boven te lezen ofzo ? poosje geleden hebben we hier al discussie over gehad en heeft anton (twain) de werkelijke oorzaak gevonden ,de oplossing ervoor gevonden en zelfs een (heel) uitgebreide how to voor geschreven :p ..als je de tijd die jullie nu aan het verdoen zijn met speculeren, besteden aan het lezen van de how to ..en er mee aan de gang gaan is het al opgelost voordat er iemand (voor de 2e keer dus) de oorzaak gevonden heeft
Re: Rare ramen
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb
Re: Rare ramen
heeft er nu eindelijk eens iemand een oplossing??
Nee, zonder dollen, de fix werkt nog steeds
Nee, zonder dollen, de fix werkt nog steeds
Awesomeness = Verveling x Talent
- galantrijder
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
- Provincie: Noord-Holland