Dag,
Ik heb een Galant op het oog met veel kilometers en een beschadigde vooras. v6 manueel geschakeld. 1999
Ik vroeg mij af of de vooras van een v6 automaat uit 2002 hetzelfde is? Ik weet namelijk een accident wagen staan waar ik de vooras en motor van kan gebruiken.
Enkel vliegwiel nog wisselen voor op de manuele bak en klaar is kees lijkt mij?
Of zijn er zaken waar ik op moet letten?
Dan nog een kleine bijvraag: die automaten, rijden die fijn? (groot verschil tussen de oude en de nieuwe met tiptronic?) Maken die bij 120 km/u (veel) minder toeren dan de manuele versie?
Groeten,
Dries
uitwisselbaarheid vooras/motor bij automaat & handgeschakeld
Re: uitwisselbaarheid vooras/motor bij automaat & handgescha
De assen zijn uitwisselbaar tussen automaat en handgeschakeld.
De handbak + vliegwiel en koppeling- & drukplaat passen verder direct op de motor. Misschien moet je wel iets aanpassen om de versnellings-sensor van de automaatbak om de tuin te leiden zodat er geen foute melding verschijnt op het dashboard? Maar dit weet ik niet zeker.
Hoe fijn de automaten rijden kunnen anderen vast beter vertellen
De handbak + vliegwiel en koppeling- & drukplaat passen verder direct op de motor. Misschien moet je wel iets aanpassen om de versnellings-sensor van de automaatbak om de tuin te leiden zodat er geen foute melding verschijnt op het dashboard? Maar dit weet ik niet zeker.
Hoe fijn de automaten rijden kunnen anderen vast beter vertellen
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: uitwisselbaarheid vooras/motor bij automaat & handgescha
Ik rij hier zowel de gewone automaat als de Invecs-II 4- en 5-traps (VR4). Schakelgedrag is van alledrie top, je merkt bijna niets van het schakelen. Misschien dat de gewone automaat wat meer toeren maakt, maar ben er niet zeker van, want de hoofdberijdster heeft een ander rijgedrag, dus deze automaat is waarschijnlijk anders ingeleerd.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: uitwisselbaarheid vooras/motor bij automaat & handgescha
Over die aandrijfassen heb ik recent wat (bijna) onderaan deze pagina wat geschreven: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... 150#p27150. Toch zouden ze niet alle uitwisselbaar zijn. De volgende informatie heb ik hier en daar van het forum geplukt:
'Je hebt dikkere en dunnere assen. De dikkere heeft 27 tandjes aan de bakzijde en de dunnere 25. Dus die zijn niet uitwisselbaar. Dus je kunt de tandjes van het diff tellen en dan weet je welke assen je nodig hebt.'
'De versnellingsbakcodes galant met 6a13 motor model 97 zijn F5M422F6N2,
voor model 98-99-00-01-02 bakcode F5M422F6N7.
Er zit verschil in het aantal tandjes.'
'De bakken verschillen dus van differentieel, dit kun je dus waarnemen door het aantal tandjes van het diff in te bak te tellen waar de as inschuift. Is dit aantal gelijk aan het aantal tandjes van je aandrijfas dan heb je dus de goede bak te pakken!! Waarschijnlijk kun je het icm ASA en chassisno's ook vergelijken!'
Volgens Eric de Kort (handelt in 2ehands mits-spullen) zijn de aandrijfassen van de 2.0 vanaf bouwjaar '99 hetzelfde als die van de v6.
Tsja, dus je hebt toch nog wat uit te zoeken.
'Je hebt dikkere en dunnere assen. De dikkere heeft 27 tandjes aan de bakzijde en de dunnere 25. Dus die zijn niet uitwisselbaar. Dus je kunt de tandjes van het diff tellen en dan weet je welke assen je nodig hebt.'
'De versnellingsbakcodes galant met 6a13 motor model 97 zijn F5M422F6N2,
voor model 98-99-00-01-02 bakcode F5M422F6N7.
Er zit verschil in het aantal tandjes.'
'De bakken verschillen dus van differentieel, dit kun je dus waarnemen door het aantal tandjes van het diff in te bak te tellen waar de as inschuift. Is dit aantal gelijk aan het aantal tandjes van je aandrijfas dan heb je dus de goede bak te pakken!! Waarschijnlijk kun je het icm ASA en chassisno's ook vergelijken!'
Volgens Eric de Kort (handelt in 2ehands mits-spullen) zijn de aandrijfassen van de 2.0 vanaf bouwjaar '99 hetzelfde als die van de v6.
Tsja, dus je hebt toch nog wat uit te zoeken.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: uitwisselbaarheid vooras/motor bij automaat & handgescha
Dankuwel voor de reacties.
Heb vandaag mijn eerste galant gekocht (V6, manueel, 275 000 km met LPI installatie).
Volgend weekend waarschijnlijk in Duitsland een accident kopen met intacte vooras en motor.
De manuele bak en steekassen hou ik dus gewoon
groeten
Heb vandaag mijn eerste galant gekocht (V6, manueel, 275 000 km met LPI installatie).
Volgend weekend waarschijnlijk in Duitsland een accident kopen met intacte vooras en motor.
De manuele bak en steekassen hou ik dus gewoon
groeten
Re: uitwisselbaarheid vooras/motor bij automaat & handgescha
Kijk, een V6 op gas, dat is echt heerlijk rijden. Succes met de ombouw, die volgen we graag hier!