Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Algemene 8G gerelateerde topics die echt nergens anders tussen passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Bericht door marksanne »

Zoals velen van jullie weten ben ik bezig het 'Monster' te slopen. Vanmiddag haalde ik de fender flares (ofwel 'wielkastverbreders') van de body. Deze heb ik met 3M dubbelzijdig tape 2 jaar terug eropgeplakt en ze zaten nog mooi vast!

Wat bij deze Galant helaas een rot punt was (is), waren de achterste wielkastranden. FLINKE roest en aan 1 zijde zelfs een amateuristisch opgelast stuk metaal. Een brok roest. Echter... ik wilde dat 'op een later moment' een keer gaan uitslijpen en vervangen, maar tot die tijd zouden een set (originele) wielkastverbreders de boel netjes maskeren. En dat werkte prima.

Nu exact 2 jaar later zie ik het effect: de roest is NAUWELIJKS toegenomen! Ik moet erbijzeggen dat ik GEEN ENKELE roestwerende behandeling heb gedaan, behalve dan de opgeplakte verbreders van achter/binnenuit flink dichtgekit met een automotive transparante kit van Womi (spoilerkit) dat natuurlijk een mooie afsluitende werking heeft gegeven aan de onderrand van de roestige wielkastranden, zodat water en vuil niet meer bij de roest kon komen.

Als je ook rotte wielkastranden hebt en geen 1000-1200 euro wil uitgeven aan professioneel reparatie- en spuitwerk, dan zou ik sterk deze optie overwegen! Wel zou ik eerst een anti-roestmiddel aanbrengen en een wat betere voorbewerking doen zodat het NOG minder kans heeft zich snel verder uit te breiden. Naar mijn idee kun je op deze manier je auto er weer fris uit laten zien voor een fractie van de kosten en met een resultaat dat waarschijnlijk makkelijk enkele tot wellicht 7-8 jaar moet kunnen meegaan! Als je echt gehecht bent aan je Galant zou je tegen die tijd alsnog je wielkastranden professioneel kunnen laten herstellen! Het prijsverschil voor een beetje rot of wat meer rot is 0,0 dus daarom hoef je het dus echt niet 'snel' te doen.

Ik was werkelijk verbaasd hoe ontzettend weinig (nagenoeg geen!) verschil ik kon ontdekken in 2 jaar onbeschemde roest!
Bijlagen
monster-galant-wheelarch-rust01.JPG
monster-galant-wheelarch-rust02.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Bericht door miss_laatjuh »

Thnx voor de info hiervan , twijfelde om het ook zo te gaan doen (wijnig/geen) geld aan uitgeven en wielkastverbreders erop plakken ...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Bericht door menno3x8g »

Dat is mooi :) .
Het rotten van de wielkastranden komt wrsch doordat aan de binnenkant modder en smurrie blijft hangen, dat je met een gewone wasbeurt niet wegneemt. Dan is het kitten, en vooraf anti-roest behandelen, een prima oplossing.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Bericht door m4v3r1ck »

De mijne is al zo erg dat de verf aan de buitenkant los aan het gaan zijn. Van de binnenkant blijft momenteel heel weinig meer over. Ik denk dat ik maar eens een keer flink de metalen gaan verwijderen, anti roest erop , plastidippen die wielkasten (ook aan de buitenkant).
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Bericht door marksanne »

Ik heb het gezien bij je, maar om eerlijk te zijn... wat je voorstelt is nog goedkoper, maar ik denk dat je moeilijk een beetje fraai resultaat ermee krijgt, zonder er iets overheen te plakken zoals wielkastverbreders. Flink ontroesten, behandelen en dichtkitten en dan iets eroverheen is een prima lapmiddel voor minstens een aantal jaren.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Bericht door m4v3r1ck »

marksanne schreef:Ik heb het gezien bij je, maar om eerlijk te zijn... wat je voorstelt is nog goedkoper, maar ik denk dat je moeilijk een beetje fraai resultaat ermee krijgt, zonder er iets overheen te plakken zoals wielkastverbreders. Flink ontroesten, behandelen en dichtkitten en dan iets eroverheen is een prima lapmiddel voor minstens een aantal jaren.
Op het moment dat ik de metalen (het buigend gedeelte naar binnen) wegschuurt, valt er niks meer te kitten ;-) en ipv wielkastverbreder, spuit ik zwarte plastidip. Ik ben van plan om dit te doen als het warmer wordt, ergens aanstaande de zomer of zo.
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wielkastranden roest cheap fix ervaring

Bericht door martijn »

Je hebt volkomen gelijk mark ! Die van mij hebben er zelfs nog langer opgezeten en de roest is absoluut niet verder gekomen ! Dus echt een goede oplossing om te overwegen !
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Algemeen”