Voordat ik de auto in het echt zag, dacht ik nog "ach... als het een ABS ring + nieuwe koppeling + uitlaat-flexstuk is, dan lukt dat wel in korte tijd". "En dat beige leer, daar wen ik wel aan". En toen zag ik de auto in het echt. Oei. De buitenkant is verrassend strak, maar die kleur (sorry voor anderen die ook die paars-blauwe kleur hebben) ik wordt er niet warm van! (integendeel). En dan de roestende wielkasten. Ai... Rechts is er een keer een reep ijzer tegenaangetettert om 'm door de APK te krijgen. Niet afgewerkt, niet eens beschermd met een laagje verf! Gewoon een prachtig stuk bruin roest dus. De andere wielkast is ook op het vouwrandje naar binnen krokant, maar daar zie ik nog wel heil in om het goed weg te slijpen en met wat niet al te ingrijpend laswerk weer hard & strak te maken.
En dan het interieur. Ai. Dat heeft ook (veel) betere tijden gekend. De beige bekleding is naast vies ook op diverse plekken fors beschadigd. De bestuurderstoel lijkt wel of een bulldog zich erop heeft uitgeleefd. Ik heb daar een donor-stoel voor intussen. Van de lederen schakelpook-knop valt het leer zo ongeveer af. Ook het hemeltje is op verschillende plekken stuk, zelfs de A- en C-stijlen zijn beschadigd! Knap werk. Verdere highlights: daar waar het bakje met de stoelverwarmingknopjes zat, zitten nu een Voltmeter en een Economy metertje. Plus het stoelverwarmingsbedieningspaneeltje. Prachtig allemaal... zucht. De electrische radioantenne is foetsie en daarvoor in de plaats is een plak-antenne gekomen op de achterruit, waarvan het plak-deel intussen niet meer plakt... Over het ook al zo hippe Philips Carin navigatiesysteem zal ik maar niet verder uitwijden wat ook daarmee zal gebeuren
Motorisch: de vorige-vorige-eigenaar vond het een briljant plan om de ruitensproeiers op de motorkap te vervangen door super-hippe-bling-versie-met-LEDje... En nog briljanter: wikkel de ruitensproeierslangen lekker om de koelwaterslangen van de radiator dan stuur je mooi opgewarmd water naar je voorruit! Hmmm... weer iemand die niet weet dat warm water sneller bevriest dan koud water. Verder wat lichte olielekkage vanuit het klepdeksel, dus goed te verhelpen met een nieuw klepdekselpakkinkje. Verder loopt het nog slechts 229.000km gelopen motortje prachtig en ondanks de (enorm) slippende koppeling voel je dat het ding echt wel wil! Het verbaasde me hoeveel verschil ik voelde tussen deze V6 handbak en de V6 automaat die ik een week ervoor bereed. Het rijden zelf voelt best goed. Niet zo'n heerlijk grippend gevoel als in de VR2, maar beter dan de originele wiebel-wobbel-vering. En natuurlijk maken de versleten voorbanden die er nu onder liggen het er ook niet beter op
Nog even een rondje om de auto: een trekhaak! Weer een bonk ijzer dat ik never nooit zal gebruiken, dus die gaat er af. Volgens mij is het dan weer wel zo'n hippe afkoppelbare. De voorbumper is van het euro/non-turbo pre-facelift type die ik het 'smilie' type noem. De bumper heeft als je 'm zo bekijkt een enorme grijns oftewel 'smilie' look. Het is niet mijn ding. Daar komt de custom voorbumper van de euro facelift op die ik eigenlijk voor de VR2 in gedachten had. Maar die houdt gewoon de turbo pre-facelift bumper (maar dan met de juiste kleur zilver).
Intussen ligt een setje 17" multi-spaaks LM velgen klaar met hagelnieuw Michelin Alpin P4 225/17/45 banden eronder en voor de zomer een 17" set met vers kwaliteitsrubber voor het 'monster'.
Want dat ik hoe deze ruwe parel de afgelopen tijd dat ie hier voor de deur staat ben gaan noemen. Het is een monster. Zoveel auto dat zoveel aandacht zal nodig hebben om er weer echt een mooi exemplaar van te maken. Om er ipv een 'lelijk monster' een verschrikkelijk 'monsterlijk' mooie bak van te maken. De plannen zijn behoorlijk uitgedacht en de onderdelen zijn intussen zo goed als allemaal beschikbaar en wachten op montage!
Ik noem even in vogelvlucht de aanpassingen en onderdelen die erop komen/aanpassingen die ik ga doorvoeren:
DONE Stuur vervangen (Nardi stuur, omgebouwd voor cruise control)
DONE 17" Wielen overspuiten (gereed) (300 euro)
DONE alu inbus wielmoeren voor de nauwe wielgaten (60 euro)
DONE Versnellingsbak vervangen (250 euro)
DONE Koppeling vervangen (Mitsu origineel) (300 euro)
DONE Handbakolie vervangen (Amsoil) (70 euro)
DONE Luchtfilter vervangen (10 euro)
DONE Uitlaat flexstukken vervangen (60 euro)
DONE Accu vastzetten
DONE Zijknipperlichten en voorzijde knippers vervangen voor heldere (tijdelijk voor APK)
DONE Bestuurderstoel vervangen door een wat beter exemplaar
DONE Pookknop vervangen (39 euro)
DONE Vacuumslangetje vervangen
DONE Aftermarket rommel uit motoruimte en interieur verwijderen
DONE Olievuldop-rubberring vervangen (2 euro)
DONE Koelvloeistofdop vervangen
DONE Abs ring achter vervangen (10 euro)
DONE Motorkap gasveren voorboren en monteren
DONE Subwooferplaat in reservewielruimte maken
DONE Grounding kabelkit aangelegd
DONE Eerste APK 08-01-2013 bij 229900km
DONE Middenconsole wit leer bekleden
DONE Olieflush (Amsoil) (18 euro)
DONE Carterpan opnieuw lassen, maar dan goed van binnenuit. De las die men er ooit opgezet heeft is een lelijke puist aan de buitenkant die ook nog olie zweette
DONE Rubber ringen rechte draagarmen teruggeplaatst (ze misten)
DONE Verse benzine vulpijp gemonteerd (10 euro)
DONE Nieuw benzinefilter geplaatst (15 euro)
DONE HC dash installeren
DONE defecte TEIN schokbreker laten reviseren (160 euro)
DONE achterspoiler gemonteerd (100 euro)
DONE olie ververst met Amsoil 0W-30 en nieuw oliefilter (120 euro)
DONE koelvloeistof geheel ververst (40 euro)
DONE Facelift achterlichten "Xenons' modificatie" gedaan (100 euro)
DONE stabilisatiestangetjes voorzijde vernieuwd (30 euro)
DONE stabilisatorstangrubbers achterzijde vervangen (15 euro)
DONE TEIN schroefset gemonteerd met EDFC motors
DONE multiriem en dynamoriem vervangen (60 euro)
DONE multiriem span/looprol en dynamoriem span/looprol vervangen (190 euro)
DONE Binnenste stuurhuiskogels vervangen (beide zijden) (40 euro)
DONE Amsoil MTG handbakolie ververst (70 euro)
DONE ATE Super Blue Racing DOT4 koppelingscylinder vloeistof vervangen
DONE Remleidingslangen vervangen voor gevlochten rvs (Goodridge) (100 euro)
DONE ATE Super Blue Racing DOT4 remvloeistof vervangen (25 euro)
DONE Wielkastverbreders test-monteren (150 euro)
DONE Interieur- en aircofilter vervangen (30 euro)
DONE Ruitenwissers vervangen (30 euro)
DONE Bougies vervangen (NGK PFR6G-11) (70 euro)
DONE 2DIN radio/nav monteren
DONE Ramen blinderen (25 euro)
DONE Deuren dempen (rol van 10m x 1m ontdreuningsmateriaal) (150 euro)
DONE Deurspeakers vervangen (2x Hertz HSK165 composets)
DONE Interieur strippen
DONE Auto geluid isolatie aanbrengen (ontdreuningsmatten op bodem, hemel en wielkasten + vilt/rubbercombi)
DONE Zwarte vloerbedekking plaatsen
DONE Nieuwe dakhemel monteren
DONE A, B en C-stijlen vervangen door nieuwe
DONE Beige dashboarddelen en hoedenplankdelen vervangen door zwarte (50 euro)
DONE Zwarte lederen interieur plaatsen
DONE Lederen handremgreep monteren
DONE Bekabeling subwoofer
DONE TEIN EDFC bekabeling achterzijde
DONE RVS deurdorpels plaatsen
DONE achteruitrijcamera bekabeling
DONE Alarm aansluiten
DONE TEIN EDFC voorzijde bekabeling
DONE Side skirts voorbewerken (tbv mooie aansluiting originele Mitsu wielkastverbreders)
To do (per 09-2-2014):
Signaaldraad achteruit tbv achteruitrijcamera
Varex einddemper regelklep voeding
Varex einddemper monteren (ligt klaar) (450 euro)
Remklauwen loshalen, cleanen en overspuiten
Wielkastranden repareren/vervangen (reservedeel ligt klaar)
Daarna:
Alles demonteren tbv spuiten
Compleet overspuiten (behalve de motorruimte) (Legnum kleurtje! Dus parelmoer wit)
Alle 'losse' delen weer monteren
Nog even wat facts & figures:
kenteken: SN-TZ-34
chassisnummer: JMBSNEA5AVZ000953
km stand bij aanschaf: 229850
km stand distributie vervangen: 180000 (17-11-2005)
kleurcode exterieur: T09B (Meister Blue)