Goed, het was ergens eind oktober 2011 toen vrouwlief met kleptop op schoot het inet afstruinde naar Galants in de aanbieding. En waarempel: daar stond ineens Greeny v2.0 in beeld.
Ergens in Duitsland. Oktober 2002, 51k op de klok, 2.5V6 Avance, A/T, zwart leer... zomer- en winterwielen, hmmm...
Even mailen over 't prijsje en nog wat andere details, zoals dat 'ergens in Duitsland' zomaar ineens even 800km verderop bleek te liggen
Drie dagen later waren vrouwtje en ik met Meany op locatie (pakweg 20km van de Oostenrijkse grens vandaan) en stonden we oog in oog met Greeny, die de vorige week was ingeruild door de eerste eigenaar. Op een Audi nogwel
De jas van Greeny vertoonde wel typische wasstraat sporen. En behoorlijk ook. Schoon, netjes, maar swirls. Kilo's swirls. Voer voor de Monello's en DAP's
Bij het instappen vervloog meteen elke twijfel over de bijzonder lage km-stand: deze auto is nog helemaal nieuw van binnen. Stuur nieuw, pedalen nieuw, stoelen nog vrijwel kreukvrij. Gordels, schakelaars... aan alles voelde je dat dat dit een nieuwe auto (van negen jaar oud) is. Zelfs hing er nog een tamelijk 'nieuwe lucht' erin. Nooit in gerookt, wel zo prettig.
Goed! Stukkie sturen. Je kunt merken dat de bak zich geheel anders gedraagt dan in v1.0. De overbrengingen zijn langer, waardoor de motor minder toeren draait bij dezelfde snelheid in vergelijking met v1.0. Tijdens de rit bleek echter het CE-light ook van mening zich even te moeten laten zien
Owkee... zal iets met een thermostaat of sensor te maken hebben. Gaan we vast wel uitkomen, was ik van overtuigd. Het voorval was in ieder geval voldoende basis om bij terugkomst de onderhandeling over de prijs nog eens open te breken
Nog geen 10 minuten onderweg of het CE-light kwam weer op de proppen. Kleptop er weer aan... jawel hoor: P0125. Niets ernstigs verder, dus we kachelden gewoon door naar huis. Nog maar iets van 800km te gaan
De terugreis verliep verder vlekkeloos. We zaten niet voor niets in Duitsland, dus af en toe hadden we de cruise een stuk op 200km/h staan
Eenmaal thuis aangekomen, hebben we 'm meteen aangemeld bij de RDW voor de keuring en een vers setje gele platen. Het CE-light probleem had ik niets mee gedaan (koud, donker en vooral nat
Dus vlak voor de keuring (hier 4km vandaan) de boel gereset. Nix aan het handje... toch?
Meneer, hij is bijna goedgekeurd... op één puntje na: hij haalt de emissie eisen net niet helemaal...
"Oh, u woont vlakbij? Dan zal het een kwestie zijn van even goed warm rijden. Rijdt u nog even een blokje om, komt u terug, meten we 'm even opnieuw en dan zal het vast in orde zijn" zei de RDW-keurmeester.
Wij blij met deze aanbieding! Dus instappen, starten, CE-light ging na de start nog steeds uit
Zo kwam Greeny in november op vers NL-kenteken 46-STB-8. Sindsdien stuurt "Miss Xenon" maar wat trots rond in haar jonge bolide
Dus hoogste tijd om daar vandaag eens goed in te gaan duiken. Die P0125 is de oorzaak van het CE-light en zou je laten denken dat de koelvloeistoftemp niet de beoogde bedrijfstemperatuur haalt...
Dat wilde er bij mij niet helemaal in, want de warmtehuishouding van Greeny leek me volledig in orde. Ook kon ik maar één sensor ontdekken die de koelvloeistoftemperatuur meet, en die geeft zijn bevindingen ook op de dashboardmeter weer. Dat gedraagt zich volkomen normaal. Evenmin had ik redenen om aan de werking van de thermostaat te twijfelen... hmmm... tsja... Closed Loop en emissie grensgeval... nieuwe O2-sensor... hmmm... kan ik daar wat mee?
Vooraan op het spruitstuk zit een nieuwe sensor. Geen originele. Heeft een labeltje waar op staat: DOX-0313...
Dus maar weer eens tijd om EVOSCAN uit de kast te halen om te kijken of ik de gemeten waarden kon uitlezen. Deze 2002-ECU kletst geen MUT meer, maar OBDII.
M'n 1.3-kabel bakte er niets van en kon niet communiceren met de ECU. Maar gelukkig kon ik 'm met de 2.0-kabel wel uitlezen: BANK1-SENSOR1, BANK1-SENSOR2, BANK2-SENSOR1 en BANK2-SENSOR2
En ja hoor: van drie sensoren kreeg ik waarden in beeld, maar van ééntje niet (BANK1-SENSOR1). Die stond hard op "0".
Maar wat is bij een V-blok nou BANK1? Zit dat aan voorzijde, of aan achterzijde?
Antwoord van Ome Google: bij een dwars geplaatst V-blok zit BANK1 aan achterzijde! Dus de bovenste sensor aan achterzijde is dood, blijkbaar?
Aha, daar was ik nog niet geweest. Eens kijken wat ik ga aantreffen...
Daar zit er ook een, ja. Ziet er ook knap nieuw uit. Hmmm... eerst een grijze kabel die daarna over gaat in een zwarte kabel
Dus nix OEM. Die achterste sensor had ook geen labeltje, dus toen maar de kabelkleurtjes genoteerd en bewapend daarmee de Sherlock Holmes uitgehangen op het inet. Blijkt het een sensor van BOSCH te zijn
OEM (=MR507750 / DENSO)
HEATER = Zwart + Zwart
SIGNAL+ = Blauw
EARTH = Wit
BOSCH
HEATER = Wit + Wit
SIGNAL+ = Zwart
EARTH = Grijs
Daarmee was meteen duidelijk dat op de plaats waar de grijze kabel overging in zwart, deze vier kleuren aan elkaar gesoldeerd moesten zijn. En wat trof ik aan?
Wit op Zwart (2x) = HEATER =
Grijs op Blauw = EARTH op SIGNAL+ =
Zwart op Wit = SIGNAL+ op EARTH =
Ofwel het signaal wat de sensor afgeeft wordt door de auto aan massa gehangen en de "meetingang" van de auto hangt keihard aan de massa van de sensor. Dan is die waarde "0" ineens wel een erg logisch gevolg
Een kwartiertje later was door een geringe chirurgische ingreep deze vergissing vakkundig gefixed en liet daarna EVOSCAN weer mooi vier werkende sensoren zien