2.4 gdi niet stationeer bij operating temp

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
dtdeg

2.4 gdi niet stationeer bij operating temp

Bericht door dtdeg »

onlangs heb ik een 2.4 gdi uit 2001 en al na twee dagen begon de galant bij rustig rijden opeens te bokken en uit te vallen. Het voelt het als "fuel cut" als iemand hier turbo rijd :). Na enige tijd de motor even uit te hebben gehad, kon ik weer starten en leek het probleem even weg te blijven. Tijdens het bokken kan ik dus niet accellereren want dan kreeg ik backfire in de inlaat en om de motor te laten draaien / rijden kon ik alleen gas houden op dezelfde stand. Heb hierna de gasklep schoongemaakt en injector cleaner op een halve tank gehad. Dit laatste lijkt wel iets geholpen te hebben maar de auto wil nog steeds wel eens gaan bokken als er een aantal keer vermogen is gevraagd achter elkaar. Stationeer bij koud is super maar zodra de motor warm is gaat ie direct in toeren trappelen en soms onder de 500 toeren draaien waarbij hij soms weer langzaam opklimt, maar ook wel wil stallen uiteindelijk. Ik heb meerdere keren de spanning eraf gehad maar het opnieuw inleren leverd dus niks op

Laatst een heel stuk naar duitsland gereden (groningen <-> leer) en toen niet echt meer problemen gehad. Heb toen wel rustig in de gdi mode gereden. Toen ook in de file beland en das dus feest met slecht stationeer rijden. Beetje gas geven om toeren te houden was de manier. Heb toen lang in de file gestaan (minimaal 60 min) en mijn abs lampje ging branden. Vaak een neven effect van te weining spanning en idd mijn raam / ruitenwissers gingen heel langzaam. Eenmaal thuis de spanning doorgemeten maar netjes 14v, ook zelfs bij 500 toeren. Geen idee wat dat is geweest toen.

Ik zelf heb evo scan maar ik heb het idee dat die niet werkt met dit type galant. Kreeg speed sensor meldingen etc. Kan iemand dit bevestigen ? Heb de galant bij de dealer laten uitlezen (30,-) en kreeg de code mbt te weining brandstof druk. De vorige eigenaar kon mij vertellen dat de GDI pomp al vervangen was en de druk iets omhoog had gezet en daarna het probleem verdwenen was. Idd bij de koop en terug rit van utrecht was er echt niks aan de hand. Ik heb daarom de pomp in de tank vervangen voor een tweedehandse aangezien nieuw deze 1000,- ex btw was lol.

Het zou dus goed kunnen wezen dat deze GDI pomp ook weer defect is gegaan maar ik vind het vreemd dat bij koude motor het stationeer perfect is en zodra die warm is direct beroerd begint te lopen. Wellict dat ik dus meer dan 1 probleem heb. Vermoed ook dat de thermostaat niet lekker is want de temp sensor komt niet geheel in het midden te staan. Ook gehad met de eclipse en vervanging bracht de oplossing. Weet niet of dit kan meespelen in het GDI verhaal want daar heb ik nog te weinig kennis van.

Als iemand mij in een goede richting kan brengen of hoe ik met evoscan de codes kan uitlezen zou mooi zijn! Ik zelf zit nog te denken om de vacuum slang van de fpr ff te kijken of er brandstof in zit en de isc ff door te meten.
Lowlands
Provincie: Flevoland

Re: 2.4 gdi niet stationeer bij operating temp

Bericht door Lowlands »

Lijkt en beetje op de problemen die ik had met de 7 G van mij.Lange tijd gezocht naar een oplossing,tot dat hij kapot langs de snelweg stond en niet meer wilde starten.Kapot was de bobine!Na vervanging alles weer goed..
Dus ook prima lopen als hij koud was,en pas na een tijdje als hij op temperatuur kwam gaan bokken bij lage toeren.Alleen als ik dan weer een tijdje had gereden werd dat allemaal weer goed.En inderdaad ook als je even flinke kilometers had gemaakt ging hij weer mooi lopen,tot dat je weer een tijdje niet had gereden.Vandaar ook dat lange tijd zoeken wat het was.Dan verwacht je toch niet dat het de bobine is?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Lowlands schreef:Lijkt en beetje op de problemen die ik had met de 7 G van mij.Lange tijd gezocht naar een oplossing,tot dat hij kapot langs de snelweg stond en niet meer wilde starten.Kapot was de bobine!Na vervanging alles weer goed..
Dus ook prima lopen als hij koud was,en pas na een tijdje als hij op temperatuur kwam gaan bokken bij lage toeren.Alleen als ik dan weer een tijdje had gereden werd dat allemaal weer goed.En inderdaad ook als je even flinke kilometers had gemaakt ging hij weer mooi lopen,tot dat je weer een tijdje niet had gereden.Vandaar ook dat lange tijd zoeken wat het was.Dan verwacht je toch niet dat het de bobine is?
He bedankt voor je reactie! Dat bokken was bij jou ook met stationair? Onder het rijden heb ik het al een tijdje niet meer gemerkt. Als ie gaat trappelen heb ik het idee dat ie soms op drie poten loopt, ga ik ff testen door de bobines 1 voor 1 bij langs te gaan. Deze heeft "coil-on-plug". Hij gaat dan bv 500 rpm of minder draaien en schudt hevig maar heel langzaam lukt het hem dan weer richting 900 te gaan en dan gaat het weer van voor af aan.

Bij mij gaat dan ook de check engine light branden en waarschijnlijk weer de brandstof druk. Ik wil hem heel graag scannen met evoscan om de lambda sensors enzo te monitoren maar kan iemand aangeven of de waardes juist zijn ?
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Onsteking onderdelen die defect raken heb ik al meerdere keren mee gemaakt en was vaak makkelijk te herkennen / testen. Ik heb laatst ook een kapotte pool van een bobine gehad bij mijn vriendin haar auto en die wou opzich goed rijden behalve als je vermogen ging vragen, dan merkte je echt misfire. stationair liep ie altijd beroerd, zowel warm als koud. Wellicht dat bij jou ook nog wat meer meespeelde zoals een bougie / kabel. Deze zijn waarschijnlijk tegelijkertijd gewisseld?
Lowlands
Provincie: Flevoland

Bericht door Lowlands »

Nee,bij mij was het bokken als ik van af stationair gas gaf..En dan uitvallen,en dan moest ik als hij dus al warm was,15 minuten wachten of zo voor dat ik hem weer kon starten.heb wel gehad dat ik midden op de weg stond en alleen maar vlug verder kon rijden op mijn startmotor,onder tussen naderde een grote vrachtauto...Koud starten deed hij altijd prima en stationair draaien ook,prima stabiel.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Lowlands schreef:Nee,bij mij was het bokken als ik van af stationair gas gaf..En dan uitvallen,en dan moest ik als hij dus al warm was,15 minuten wachten of zo voor dat ik hem weer kon starten.heb wel gehad dat ik midden op de weg stond en alleen maar vlug verder kon rijden op mijn startmotor,onder tussen naderde een grote vrachtauto...Koud starten deed hij altijd prima en stationair draaien ook,prima stabiel.
Bedankt ik ga de onsteking ook nog ff nakijken
janmitsv6
Provincie: Drenthe

Bericht door janmitsv6 »

Zou de motor is flushen,,,,kan smerig zijn,,,of carbonblast ???? Had ook een gdi spacewagon zelfde probleem ,,koud perfect en warme motor bokken en in houden en na het flushen en nieuwe amsoil olie probleem weg en is weg gebleven.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

janmitsv6 schreef:Zou de motor is flushen,,,,kan smerig zijn,,,of carbonblast ???? Had een gdi spacewagen met delfde probleem ,,koud perfect en warme motor bokken en in houden en na het flushen en nieuwe amsoil olie probleem weg en is weg gebleven.
he bedankt voor de tip. die motor flush die md had mag niet meer verkocht worden. ik weet niet wat een alternatief hiervoor is? had jij ook dan dat ie het check engine lichtje liet branden bij stationair en een code gaf van brandstof druk?
KNOEI 8G
Provincie: Noord-Brabant

Bericht door KNOEI 8G »

Ik heb zo'n flesje nog staan. Mocht je interesse hebben dan mag je die wel overnemen. :yes:
Afbeelding
MD
Provincie: Noord-Holland

Bericht door MD »

het is je gasklep en of je gaspendaal.
1 of beide zijn overleden.
ik heb exacte het zelfde gehad met de gdi, een gdi heeft niet snel last van ontsteking problemen.
bij mij viel hij zelfs op het laatst in noodloop, zelfs op de snelweg.
dan rij je 120 en ramt hij hem opeens terug naar 40kmpu.

ik heb beide nog wel liggen voor je.(in goede conditie) gasklep volledig gereviseerd.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
dtdeg

Bericht door dtdeg »

KNOEI 8G schreef:Ik heb zo'n flesje nog staan. Mocht je interesse hebben dan mag je die wel overnemen. :yes:
:D pm me ff voor wat je er voor wilt hebben
dtdeg

Bericht door dtdeg »

MD schreef:het is je gasklep en of je gaspendaal.
1 of beide zijn overleden.
ik heb exacte het zelfde gehad met de gdi, een gdi heeft niet snel last van ontsteking problemen.
bij mij viel hij zelfs op het laatst in noodloop, zelfs op de snelweg.
dan rij je 120 en ramt hij hem opeens terug naar 40kmpu.

ik heb beide nog wel liggen voor je.(in goede conditie) gasklep volledig gereviseerd.
had jij dit in combinatie met de brandstof druk melding? als ik die gdi pomp check zie ik hem wat olie zweten aan de onderkant. die pomp zit toch in verbinding met een nokkenas?
MD

Bericht door MD »

He???
Je benzinepomp in verbinding met je nokkenassen?.

Ik denk dat je verkeerd zit met je gedachten!.
En staat niets in verbinding met je nokkenassen, ja je distributiesnaar en de tuinelaar/kleppen/kleppenstotters.

En ja door dat probleem geeft hij ook benzine storing aan.

Co-founder of galantfans
dtdeg

Bericht door dtdeg »

MD schreef:He???
Je benzinepomp in verbinding met je nokkenassen?.

Ik denk dat je verkeerd zit met je gedachten!.
En staat niets in verbinding met je nokkenassen, ja je distributiesnaar en de tuinelaar/kleppen/kleppenstotters.

En ja door dat probleem geeft hij ook benzine storing aan.
GDI pomp heb ik het over hea, die op het blok. Dacht dit te zien op de tekeningen laatst, Lekker duidelijk ook om FPS meldingen te geven ipv positie sensor of iets dergelijks.
MD

Bericht door MD »

Wat voor gdi pomp gedoel je dan?
Ik heb gdi blokken al wat keren onder handen gehad maar een pomp op het blok ken ik me niet herinneren.
Heb je een plaatje ervan ofzo?

Co-founder of galantfans
dtdeg

Bericht door dtdeg »

MD schreef:Wat voor gdi pomp gedoel je dan?
Ik heb gdi blokken al wat keren onder handen gehad maar een pomp op het blok ken ik me niet herinneren.
Heb je een plaatje ervan ofzo?
Aan de rechterkant van het blok heb je de drukregelaar en daar links van zit nog een pomp. Daarmee kun je ook de rail druk regelen als het goed is via een inbus. zal vanavond eens kijken op de tekeningen.
MD

Bericht door MD »

Daar moet je zowiso vanaf blijven en niets proberen te regelen, want de gdi regelt alles zelf.
Ga jij proberen bij te stellen dan wordt het probleem alleen maar erger.

Co-founder of galantfans
dtdeg

Bericht door dtdeg »

MD schreef:Daar moet je zowiso vanaf blijven en niets proberen te regelen, want de gdi regelt alles zelf.
Ga jij proberen bij te stellen dan wordt het probleem alleen maar erger.
Ik weet namelijk dat de vorige eigenaar het er over had ie die pomp vervangen had en de druk omhoog had gezet. Heb dit meerdere keren voorbij zien komen op fora..
MD

Bericht door MD »

Dat is echt flauwekul.
Het is niet te doen, tenzij je ook software matig de waardes aanpast.
Als in de gdi heeft namelijk sensoren om de waardes te meten, als er een andere waarde wordt gemeten probeert de ecu dat terug te regelen gaat dat niet dan schommelen die waardes en dat is meestal met hoge pieken en diepe dalen.
En dat resulteerd zich in klote rij gedrag.
En rijd het wel goed dat blijft de pomp wat anders aansturen terwijl de ecu nee zegt, en dat gaat 10x van de 10x ten koste van het materiaal en niet van de ecu.

Co-founder of galantfans
dtdeg

Bericht door dtdeg »

nou dieptepunt is weer bereikt lol. stationair lopen is er niet meer bij opeens en bokt continu wanneer ik vermogen vraag. wat kan ik aan die gasklep controleren?
MD

Bericht door MD »

dtdeg schreef:nou dieptepunt is weer bereikt lol. stationair lopen is er niet meer bij opeens en bokt continu wanneer ik vermogen vraag. wat kan ik aan die gasklep controleren?
Das het klote..... Niets.
Ik weet niet waar je woont? Anders kom je ff langs dan kijk ik ff en/of lees ik hem ff uit

Co-founder of galantfans
dtdeg

Bericht door dtdeg »

MD schreef:
dtdeg schreef:nou dieptepunt is weer bereikt lol. stationair lopeet meer bij opeens en bokt continu wanneer vanavondogen vraag. wat kan ik aan die gasklep controleren?[geen te]
Das het klote..... Niets.
Ik weet niet waar je woont? Anders kom je ff langs dan kijk ik ff en/of lees ik hem ff uit
Groningen. ik heb evoscan maar die geeft andere codes dan de dealer. deze gaf brandstof druk rail druk ofzo. ik laat je vanavond ff die gdi pomp zien. pomp in tank vervangen maar geen oplossing.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

kan ik ook iets met contact doen om codes te krijgen in morse?
KNOEI 8G
Provincie: Noord-Brabant

Bericht door KNOEI 8G »

Volgens mij heb je dit topic toch al gelezen?!? ;)
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... lip#p27340" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
dtdeg

Bericht door dtdeg »

ondertussen weer wat dingen geprobeerd. Met de galant valt niet meer te rijden. Stationair lopen wanneer koud perfect, warm no go. Onder het rijden vermogen vragen, valt ie op zijn bek. Nadat ik de vorige keer gasklep had schoon gemaakt en injector cleaner gebruikt had, wou hij alles behalve goed stationair lopen. Na laatst voor de 2e keer 102 getankt te hebben is ie weer helemaal van het pad. Heb er ongeveer 1000 km mee kunnen rijden.

Wat onderdelen gekocht om te proberen.

Tot nu toe geprobeerd:

electrisch gasklep
MAF
bobines
GDI regulateur (GDI gedeelte is door vorige eigenaar vervangen)
Benzine filter
Benzine pomp in tank
injectors kijken of ze vuren (leek goed)
bougies kijken of ze vuren (leek goed)

Via evoscan gezien dat als ie beroerd loopt deze naar 0 volt zakt. Nadat ik de benzine filter had gewisseld en deze bekeek, leek ie leeg te zijn (geen spons of iets dergelijks in het huis :? ). Er zit vooraan op 1 van de slangen nog een universeel benzine filtertje... misschien heeft de vorige eigenaar dit gedaan.

Uitlaat gaat nu ook spetteren:

[External Link Removed for Guests]

Geen idee wat dat is. Dacht zelf aan veel rijk / onverbrande benzine. Wist dat de vorige eigenaar de benzine druk omhoog gegooid had, dus ik had de GDI regulateur vervangen voor een niet aangepaste.

Wie weet waar deze connector voor is? Ik kan nergen een plaats vinden waar ie in kan... Als iemand eens wil checken bij zijn GDI :agree:

De GDI pomp kan alsnog stuk zijn. De lambda kan defect zijn. Bougies kan nog iets zijn. Daarna maar na de garage om bv de benzine druk en uitstoot te laten meten. Iemand nog suggesties.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

kan niemand ff checken waar dat stekkertje naar toe gaat? :no:
foks
Provincie: Zuid-Holland

Bericht door foks »

ik ben bang dat er niet zo heel veel GDI's rondrijden op het forum.
Zelf weet ik bijna niets van GDI's , dus ik lees wel mee maar ik schrijf weinig.

Je zou er (mijns inziens) goed aan doen om je bevindingen wat duidelijker te verwoorden. Het is voor mij erg moeilijk te volgen wat je probeert.
Voorbeeld:
Via evoscan gezien dat als ie beroerd loopt deze naar 0 volt zakt. -- wat zakt er naar 0 volt? Uit een heel ander topic haal ik dat je (volgens mij) de zuurstofsensors bedoelt. Maar hier zie ik dat niet
ik heb evoscan maar die geeft andere codes dan de dealer -- ik weet nu nog steeds niet of je zelf al eens codes uitgelezen hebt met de "paperclip methode".
En welke tabel heb je dan gebruikt voor interpretatie? Je kunt niet dezelfde tabel gebruiken als voor de MPI motoren. Bijgaand de tabel voor GDI. Heb je die gebruikt ?
Ook moet je er niet zondermeer vanuit gaan dat Evoscan en de dealer de juiste codes laten weten, omdat jij niet weet of Evoscan goed werkt met GDI, en de dealer meestal ook niet weet hoe een computer werkt.
deze gaf brandstof druk rail druk ofzo -- wat gaf brandstof druk? de codes van de dealer? of uit Evoscan ? En, aannemende dat je hiermee verder bent gegaan, hoeveel druk heb je precies gemeten op de lage- en hogedruk leidingen?
de vorige eigenaar het er over had ie die pomp vervangen had -- okee, de lagedrukpomp bij de tank heb je vervangen. Maar heb jij die hogedrukpomp ook vervangen ? En hoeveel druk geeft die dan precies ? Er moet tussen de 4 en 7 megapascal uitkomen (40-70 bar... dat is best wel heel veel).

ik wil je echt niet afzeiken ofzo. Ik probeer aan te geven dat het voor mij, als meelezer, niet duidelijk is wat je nu gedaan hebt, en wat het opgeleverd heeft.
Bijlagen
gdi-codes.jpg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
dtdeg

Bericht door dtdeg »

He bedankt, ik zal het proberen wat duidelijker te voorwoorden.

symptomen:

conditie koude start:
- Motor start vlot en loopt netje stabiel op stationair toeren (900)
- transitie stationair koud -> warm:

Wanneer water temp 70c - 90c graden begint te bereiken gaat de motor plotseling pendelen in toeren. Dit wordt naar mate erger als hij warmer wordt. Toeren vallen plots en zakken naar bv 200 - 300 toeren en het check engine lampje gaat aan. Motor lukt soms dit te corrigeren naar stationair toerental (900 rpm). Motor wil ook wanneer compleet warm uitvallen, dus van 900 -> 0 rpm. Soms lijkt het ook dat ie op 3 cylinders loopt.

conditie warme motor:

Wanneer er rustig gecruised wordt en opgetrokken is er niks aan de hand. Wanneer er bijvoorbeeld vermogen gevraagd wordt dan gaat de motor bokken en gaat het check engine lampje aan. In sommige gevallen lijkt de motor zijn ontsteking ook compleet verkeerd te staan, want er valt backfire te horen in de inlaat.

Evoscan geeft aan mut2 te kunnen lezen. Codes die ik krijg zijn speedsensor, knock sensor. Paperclip methode werkt niet bij deze ecu. Vind ook nergens bevestiging op fora internationaal dat evoscan met de 4g64 werkt qua diagnostics. Ik ben naar de dealer gegaan om te kijken of ik evoscan kan vertrouwen. Dealer heeft mut2 scanner aangekoppeld en kwam met low fuel pressure. Ik heb hierdoor de benzine pomp in de tank vervangen. Destijds wist ik niet dat de GDI een lage druk (in de tank) en een hoge druk pomp had (op het blok).

De druk is nog niet gemeten aan de lage en hoge druk kant. De vorige eigenaar heeft de hoge druk pomp vervangen en heeft vermeld via de druk regelaar die er bovenop zit gemonteerd verhoogd. Hier zit namelijk een klein torx schroefje waarmee dat kan gebeuren.

Via evoscan lijken de input sensoren wel gemonitord te kunnen worden. Op het moment dat de motor op stationair begint te zakken in toeren, vliegt de lambda sensor (voorste) naar 0 Volt. Dit bekent, of niet kunnen meten van de waarden door bv misfire, of compleet arm mengsel.

In de vorige post heb ik al de onderdelen vermeld die ik vervangen heb om een aantal dingen uit te sluiten. De enige situatie waarbij ik verbetering vernam, was dat ik injector cleaner in de tank had gemend. De situatie om tijdens rijden vermogen te vragen was 90 % opgelost. Stationair werd naar mate de ecu de fuel trims (correcties op mengsel) had aangepast steeds beter maar niet geheel opgelost.

Aankomend weekend ga ik de GDI pomp demonteren en proberen schoon te maken en kijken wat hieruit voortkomt.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Als ik jou code lijst zie en ik ff goed nadenk, krijg ik in evoscan volgens mij 56 en 21. Ga ik nog ff nakijken thx.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

btw FOKS, volgens mij zijn de codes op jou tabel van odb2. De mitsu fora heeft een 4g64 gdi handleiding beschikbaar: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false; (inlog account nodig). let op dat er een tabblad in zit waarbij je tussen 2000 en 2001 kunt schakelen. Hierin vind je zeer veel informatie en ook een andere code tabel vanaf 2001. Evoscan liet mij dezelfde codes als jou zien. IK had deze een keer genoteerd en kreeg de volgende codes:

Diagnostic Codes:Vehicle speed sensor (24)
Barometric pressure sensor (25)
Injector circuit (41)
EGR sensor (43

Dit wil ook wel eens verschillen als ik de DTC scan.

Dit is de code tabel:

foks

Bericht door foks »

ja, ik had eigenlijk gehoopt dat je met een paperclip codes kon uitlezen. Doet-ie bij jou helemaal niks met die paperclip erin?
Dat leek mij een betrouwbare methode. Daarom de tabel met "2-cijferige codes" bijgevoegd.

Volgens mij slaan die Pxxxx-codes op het uitlezen met een scanner.
In ieder geval ken ik die P-codes van OBD2-scanners waar ik wel mee gewerkt heb vroeger.

Het valt me op hoeveel verschillende codes je ondertussen gekregen hebt met diverse scanmethodes.
Anyway, ik heb me voor de gein ook eens geregistreerd op mitsubishi-forums, maar ik mag die PDF nog niet downloaden, dus dat komt van de week dan wel.

EGR en luchtdruk lijken me twee heel interessante codes.
Ik heb wel eens met een auto gehad dat de EGR klep niet open wilde en daarom een fout gaf, nouja daar mis je dan eigenlijk niks aan.
Andersom .... als je EGR zo'n beetje half-half werkt en soms open blijft "hangen", ... lijkt het me wel een probleem.

Als de vorige eigenaar zelf heeft zitten rommelen aan die hogedrukpomp moet je er maar vanuit gaan dat die nu niet goed meer ingesteld staat.
De vraag lijkt mij waar je een brandstofdrukmeter kunt lenen die tot 80 bar (ofzo) gaat.
Hm, dat lijkt me nou eigenlijk iets voor de Mitsu-dealer, die zou zo'n ding moeten hebben.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

He foks bedankt voor je reactie. ik heb de paperclip methode nog niet geprobeerd omdat ik bij de compatible vraag, neh als antwoord kreeg hier op fora. Ik heb maar twee scan methodes gebruikt, namelijk evoscan en de mitsubishi dealer. Bij deze twee scan methode wordt het MUT2 protocol gebruikt. Als ik odb2 selecteer in evoscan, geeft de ecu niet thuis.

Voor het uitlezen van diagnostics codes (DTC), wordt tussen haakjes aangegeven MUT2 1990-1999. Ik neem dat mitsubishi voor deze periode een vaste code tabel heeft gehanteerd. Het zou kunnen dat hierna andere codes wordt gehanteerd. De P*** is inderdaad met een scanner. In de handeldingen zie ik nergens een andere tabel.

De EGR moet ik nog even bekijken. Ik vond op een duitse site een how to voor het schoonmaken. Het onderdeel wat de vorige eigenaar mee heeft zitte nkloten, is de druk regelaar. Deze heb ik uitgeruild met 1 die niet aangepast is. Ik zal hieronder nog even mijn bevinden van dit weekend posten en ik geef wel even een link naar de handleiding ;).
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Goed, weer een aantal uren bezig geweest dit weekend. Doel:

1. Inline filter op de aanvoer (lage druk) vanaf de pomp in de tank vervangen
2. GDI pomp demonteren en schoonmaken

Bij deze auto is een inline universele brandstof filter is geplaatst :bump: op de aanvoer slang vanaf de benzine tank pomp en die was fucking vervuilt :x . De grapjas had de standaard brandstof filter leeggehaald en dacht hiemee waarschijnlijk goedkoper / makkelijker / meer druk te krijgen. Op mijn universele stond geen pijl aangegeven hoe ik hem moest plaatsen, maar ik heb de brede kant naar de motor gedaan. hopelijk is dit goed?

Plaatje:
Afbeelding

Daarna de GDI pomp gedemonteerd. Op zich vrij simpel te doen. Alle koppelingen loshalen en eraf trekken / frikken en daarna 4 M12 bouten aan de zijkant (richting gasklep) loshalen en eraf trekken. Op 1 of andere manier kan ik geen pics linken naar me dropbox, dus ff wat hyperlinks:

Goed, dat ding dus helemaal doorgespoten met carb cleaner en ik vond op een rusische site nog wat info over een filtertje wat gemonteerd zit op het mondje van de lage druk aanvoer leiding (bezine tank).

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg hem er helaas niet uit, dus heb ik hem maar flink bewerkt met carb cleaner. Daarna alles weer gemonteerd en gechecked of er niks lekte. Auto warm draaien en stukje rijden. Na al een kilometer sprong ie in de nood loop en wat bleek, dikke lekkage op de lage druk aanvoer leiding. Bleek dat een O-ring was gesneuveld en deze vervangen door 1 die nog op mijn standaard druk regelaar van de eclipse zat :agree: .

Auto weer warm laten draaien en stationair was zeer goed, niet meer continue in toeren zakken als ie warm was. Nou ik een beetje blij dus :x en een test rit gemaakt :x . Auto springt nog steeds in nood loop... :puke:

Computer gaf nog steeds codes als knock sensor, EGR en barometer. Als ik mij niet vergis zit de barometer in de MAF bij dit type ? De EGR kan ik schoonmaken, maar ik verwacht niet een noodloop conditie. Knock sensor verwacht ik dan weer wel een noodloop conditie. Uiteindelijk wil ik de benzine druk nog geverifieerd krijgen, dus ik zal wel op naar de dealer moeten :puke: ...

Mijn ideeën beginnen op te raken en ik merk dat er veel russische info is, maar google translate is niet echt helpfull. De gast waarvan ik dat filtertje te lezen kreeg, had problemen met brandstof druk. Als ik die pomp ook zie dan weet ik echt niet wat daar nou aan kapot kan gaan... alleen dat ie vies is ofzo. Wellicht dat ik nog even ga proberen dat filter eruit te krijgen en vervangen voor een nieuwe want die zijn nieuw OEM te krijgen.

Als jullie nog ideeen hebben dan hoor ik dat graag! Hierbij de link naar de manual: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
dtdeg

Bericht door dtdeg »

oja en via evoscan kun je de actuators ook bedienen. bv injectors en dus ook de benzine pomp relay :). Motor hoef je dus niet meer te starten als je bijvoorbeeld lekkages wilt controleren.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Aangezien ik toch best veel topics zie bij de pajero versies etc die ook een GDI motor heeft, ga ik ook proberen om het GDI filtertje te vervangen. Hierbij moet ik vermelden dat er exact dezelfde symptomen worden gemeld. Als het goed is moeten er 2 zijn. Zoiezo 1 aan de inlet van de aanvoer lijn (lage druk) tank pomp.

HIer een rusische handleiding met plaatjes: [External Link Removed for Guests]

Afbeelding
dtdeg

Bericht door dtdeg »

FF een update; Gister avond, na een paar dagen de min pool eraf gehad te hebben, de motor maar weer laten inleren om te kijken of dit effect had. Motor loopt goed, begint bij 70 graden celcius heel licht te trappelen in toeren maar hersteld zich weer goed. Motor management komt wel aan maar motor blijf snaar strak op 750 toeren lopen tot hij warm is. Hierna de motor uitgezet en opnieuw gestart en een stukje voorzichtig gaan rijden. Dit ging erg goed en heb na een paar straatjes in de wijk gereden te hebben de provincionale wegen betreden :). Auto doet het weer helemaal top onder load. In de eerste paar km's wou ie soms wel hikken bij het klimmen in toeren, maar na een paar keer flink optrekken verdwenen de hikjes ook.

Daarna even de snelweg gepakt en dit ging ook goed. Het lijkt dus steeds beter te gaan dus ik heb weer een beetje hoop in een goede afloop. Wanneer motor stationair gaat draaien komt het motor management lampje weer aan. Motor doet verder helemaal niet gek en gaat ook niet trappelen en vallen in toeren zoals eerst :). Evoscan geeft nog steeds barometer en speed sensor. De beschrijving in het DTC veld leert dat deze codes alleen valide zijn voor bouwjaar 96 en eerder. Was me eerder nog niet opgevallen lol :bump:

Het zou nog kunnen omdat er in het aanvoer traject nu twee brandstof filters bevinden (lage druk tank zijde), dat de brandstof druk net te laag is, aangezien het voltage natuurlijk ook minder is bij de pomp. Als ie ook maar 100 toeren meer gaat draaien, verdwijnt de motor management melding. Wellicht dat het stationair toerental aanpassen middels de ecu dit oplost. Ik zit er even aan te denken om aanstaande vrijdag ff langs de garage te gaan en ff te scannen met een "echte" MUT2 scanner. Wellicht dat hier ook de brandstof druk is af te lezen. Het kan altijd ook nog wezen dat de MAF niet goed is, maar in mijn logging van evoscan zie ik geen rare condities. Ondertussen heb ik het filtertje ook besteld, dus die wil ik ook nog even vervangen, zo ook de EGR schoonmaken.

Wat ik nog merkte tijdens het deleten van de foutcodes en tijdens dat de motor draaide, dat ie meteen flink raar ging lopen en daarna ook in noodloop ging. Het lijkt erop dat de ecu een standaardwaarde zet bij een input parameter dan wel de lean burn uitschakeld of iets dergelijks. to be continued
foks

Bericht door foks »

jaaaaa slim, als het ding klaagt over lage brandstofdruk, dan moet-ie een sensor hebben om tot die conclusie te komen.
Als je geluk hebt, kun je met de MUT2 scanner real-time de brandstofdruk meten en bijregelen tot-ie binnen specificatie staat.

Tja, en dan die pre-97 codes ... ja... dat soort dingen gebeuren. Dan denk je dat je overal aan gedacht hebt... en dan ... :)
Mij lijken die codes redelijk nutteloos, als je niet weet welke codes in de latere jaren hetzelfde zijn gebleven.
Da's ongeveer zoiets als een boekje met Toyota-foutcodes nemen bij een Mitsu ECU.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

foks schreef:jaaaaa slim, als het ding klaagt over lage brandstofdruk, dan moet-ie een sensor hebben om tot die conclusie te komen.
Als je geluk hebt, kun je met de MUT2 scanner real-time de brandstofdruk meten en bijregelen tot-ie binnen specificatie staat.

Tja, en dan die pre-97 codes ... ja... dat soort dingen gebeuren. Dan denk je dat je overal aan gedacht hebt... en dan ... :)
Mij lijken die codes redelijk nutteloos, als je niet weet welke codes in de latere jaren hetzelfde zijn gebleven.
Da's ongeveer zoiets als een boekje met Toyota-foutcodes nemen bij een Mitsu ECU.
ja correct dat is wat ik hoop. De handleidingen spreken er niet over in het gedeelte "troubleshooting", maar praten over een meter te plaatsen. In ieder geval moet er ergens een register te lezen zijn van de ecu waar de voltage te lezen valt. Als ik wist welke, dan kon ik deze in evoscan invoeren.. Ik zag iemand ander het doormiddel van een multimeter op de stekker van de sensor. Deze sensor zit op de druk regelaar.
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Ben nu een paar duizend verder. Auto geeft ook geen motor management meer, wat ie soms nog wel eerst eens deed bij tijdje stationair draaien. Wanneer dit soort problemen ontstaan is dus het advies eerst alles goed te reinigen in het brandstof traject en controleren op lekkages van eventueel leidingen, o-ringen. Foutcodes scannen met evoscan lukt dus niet met de 8g, behalve sommige input parameters lezen. Het micro filtertje heb ik nog niet vervangen. EGR moet ook nog. Maar ben bezig met de gsx dus komt nog wel een keer :)
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”