De auto’s worden oud, de lampjes die erin zitten ook. Op een avond wil ik de airco aanzetten om de condens van de ruiten weg te krijgen, maar
2- verwijder de temperatuurknop door te trekken of met een schroevendraaier te wippen (foto 1)
3- verwijder de 4 schroeven waarmee het front vastzit aan de doos (foto 2 en 3)
4- bevrijd de 4 clips, die het front nog vasthouden aan de doos (foto 4), en verwijder het front
5- maak met een borsteltje voorzichtig de temperatuursensor en omgeving schoon van opgelopen stof, en kom niet aan het display (foto 5)
6- maak de voorste printplaat los met de 2 clips (foto 6)
7- kantel deze printplaat, zodat de achterzijde zichtbaar wordt (foto 7)
8- verwijder de lampvoetjes met een schroevendraaier (draaien, niet wippen).
Nu kun je ervoor kiezen om nieuwe lampvoetjes met nieuwe lampjes erin te draaien. Deze zijn verkrijgbaar bij de goede automaterialenzaak en kosten ongeveer 3 euro per stuk (maat: 2x T4 en 2x T5, neem een paar voorbeeldvoetjes mee want ze hebben keuze zat uit allerlei soorten). Je kunt ook nieuwe lampjes in de oude voetjes steken, dan weet je zeker dat het voetje weer in de printplaat past. En je kunt de lampjes vervangen door LEDs. Deze zijn in verschillende kleuren te krijgen. De normale LEDs kunnen niet op 12 volt branden. Ze vragen om een voorschakelweerstand (rond de 560 ohm is ok – zie [External Link Removed for Guests]; LED + weerstand kost nog geen euro bij de gespecialiseerde electronicazaak). Er zijn ook kleuren LEDs verkrijgbaar met reeds ingebouwde weerstand voor 12 volt. Ik heb gekozen voor witte LEDs van 5 mm zonder ingebouwde weerstand [External Link Removed for Guests]. De LEDs voor het display vragen nog een extra bewerking, anders zijn er 2 lichtspots erg zichtbaar:De LEDs voor het display kan je, om een betere lichtstrooiing te krijgen, schuren zoals in het volgende plaatje:oftewel de ronde top wordt schuin zijwaarts afgevlakt en mat gemaakt, en het basisrandje wordt weggeschuurd (kan de LED wat dieper in het voetje worden gestoken).
9- peuter het oude lampje uit de lampvoet (foto 8)
10- steek de LED in de lampvoet, en buig en knip de lange poot (de + pool of anode) net als het oude lampje (foto 9, 10, 11). De LEDs steken meer uit dan de oorspronkelijke lampjes. Tot nog toe heb ik er geen problemen mee.
11a- indien je LEDs met ingebouwde weerstand hebt doe je hetzelfde met de korte poot (de – pool of kathode), zorg dan wel dat je de lange poot merkt met rood of iets dergelijks zodat je straks de LEDs op de juiste manier in de printplaat draait
11b- bij de LEDs zonder ingebouwde weerstand moet de weerstand in het andere deel van het voetje geplaatst worden (foto 12)
12- buig de andere poot van de weerstand zo dat hij contact met de korte poot van de LED kan maken (foto 13)
13- knip overtollige draden af, en soldeer de weerstand aan de korte LED poot (foto 14)
14- draai de voetjes met de nieuwe LEDs in de printplaat, de kant van de weerstand moet nu contact maken met de - kant van de printplaat, oftewel de kant van de anode met de + kant (foto 15, 16a, 16b)
15- zet de climate control weer in elkaar, en verbindt hem met de aansluitingen van het dashboard.
Controle:
Sleutel op contact: alleen display brandt.
Sleutel op contact en verlichting aan: ook de schakelaars lichten op (foto 17).
Indien een deel van het display of schakelaars niet oplicht: dan heb je waarschijnlijk de betreffende LED verkeerd aangesloten
Het aardige van deze methode is dat je gemakkelijk voetjes met verschillend gekleurde LEDs kunt maken en kunt wisselen. Ik zag een handleiding op clubVR4 waarbij de LEDs en weerstanden op de print werden gesoldeerd: is wat risicovoller en lastiger te wisselen.
Done! Ziet er weer kek uit!