Ja hoor, ben er nog.

Greeny ook.
En sinds het vertrek van Meany (eind juni) is Greeny me toch een klap chagrijnig geworden...
Vrouwlief kwam paar maandjes geleden thuis met de mededeling "ABS-lampje ging onderweg aan en blijft aan. Hoor ook een raar geluid tijdens remmen..."
Hmmm... ik naar Greeny, start 'm...ABS-lampje ging na de start gewoon weer uit... EVOSCAN eraan gehangen -> niets bijzonders... Mja... Zal misschien een takje ergens tussen hebben gezeten (ABS ring)?
Goed, wat niet kaputt is hoef ook niet gerepareerd te worden.

. Vervolgens drie maanden probleemloos gereden
Vorige week: vrouwlief aan de telefoon: ik kom héél rustig naar huis. Toen ik net moest remmen, kwamen de vreselijkste geluiden naar boven... Maar hij remt nu wel weer stil en goed...
Ik: Fijn!...

Na probleemloos thuis te zijn aangekomen heb ik Greeny maar weer eens wat beter onder de loep genomen... Zo op het oog geen bijzonderheden. Klauwen lopen soepel, blokken zijn vers, remmerij is nog redelijk 'schoon', schijven zien er goed uit. Lichte speling in de binnenste stuurkogels, dat wel, maar kan geen aanleiding zijn voor kabaal tijdens remmen. Hmmm... dejavu-gevoel met een poosje geleden: ook rare verschijnselen zonder verklaring ervoor...
Gister: opnieuw telefoontje met de nodige paniek in haar stem. "Klopt toch echt iets niet mee. Maakt weer enorm kabaal als ik rem."
Thuis aangekomen zelf ingestapt en gaan rijden... Zacht remmen, hard remmen, slepend remmen, tijdens sturen remmen... Naks, noppes, nada geluiden. Niks aan de hand...
Greeny krijgt z'n zin en krijgt weer m'n aandacht... De brug op en hoog ermee! Voorwielen eraf, lampje erbij... Weer zie ik niets bijzonders...totdat me opvalt dat de ABS-ring een scheurtje vertoont.
Aha! Dat zou e.e.a. kunnen verklaren! Past precies in het beeld der verschijningen sinds Meany's vertrek.
Alleen... hoe vervang je zo'n ring?

Is die ring wel te vervangen? ASA laat 'm alleen zien met een complete aandrijfas

Dus ik heb verder nog niets uit elkaar gehaald en weet ook nog niet hoe los de ring op dit moment om de as zit.
Zou het anders een idee zijn (ervan uit gaande dat de ring door de breuk nu niet meer altijd 'fixed' met de aandrijfas mee ronddraait en daardoor een ABS-ingreep uitlokt) om de ring vast te lijmen aan de as?
Ik geef toe dat ikzelf niet zo kapot ben van dit soort quick fixes, maar als het uitkomst zou bieden...
Wie helpt me? Alvast