Ratel vanuit versnellingsbak

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
snowdog

Ratel vanuit versnellingsbak

Bericht door snowdog »

Wat kan dit zijn, het begon heel stil, en wordt steeds erger. Er komt een ratelend/licht schurend geluid bij de bak vandaan, het is in elke versnelling en ook in neutraal, het gaat weg als je de koppeling in drukt ( ongeacht of de auto rijdt of stilstaat), je hoort hem nog heel even ''meedraaien'' en houdt daarna op, koppeling loslaten en je hoort het weer. Hij schakelt gewoon normaal en stil, schiet niet uit zijn versnelling, gaat makkelijk in en uit versnelling, en hoor geen rare geluiden bij het schakelen. Alleen een stille ratel bij de bak vandaan, alsof er iets een beetje los zit of tegen de kap aan tikt/langs schaaft... Het gaat echt alleen weg met indrukken van de koppeling.

Kan het zijn dat er te weinig olie in zit ? Of iets met de koppeling ? Of is de bak aan het doodgaan :no: ? V6 handbak, komt het vaak voor dat die er aan gaan ?
KNOEI 8G
Provincie: Noord-Brabant

Re: Ratel vanuit versnellingsbak

Bericht door KNOEI 8G »

hmmmmm..... klinkt me bekend in de oren, heb er zelf ook last van.
Volgens mij kan het de druklager zijn, of de veertjes in je koppelingsplaat/drukgroep, of je bak!!
Bij mij was het iig niet de bak, want die is gereviseerd en het ratelt nog steeds...... :no:

EDIT: Bij welke toerentallen hoor je het?
Afbeelding
snowdog

Bericht door snowdog »

KNOEI 8G schreef:hmmmmm..... klinkt me bekend in de oren, heb er zelf ook last van.
Volgens mij kan het de druklager zijn, of de veertjes in je koppelingsplaat/drukgroep, of je bak!!
Bij mij was het iig niet de bak, want die is gereviseerd en het ratelt nog steeds...... :no:

EDIT: Bij welke toerentallen hoor je het?
700-3500 ongeveer. Vanaf 3500 komt de motor er boven uit ( heb een lekke uitlaat) maar het zal er ongetwijfeld ook zijn aangezien het wel erger wordt met hogere toeren.

Valt het meeste op in 1 en 2, in 3 middelmatig, in 4 en 5 minder goed te horen ( ongetwijfeld door de hogere snelheid/meer rijgeluid en mindere toeren) maar het is echt in elke versnelling en ook in neutraal...
KNOEI 8G

Bericht door KNOEI 8G »

Ik heb het ook vanaf stationair tot 2500 toeren en daarna houd het bij mij op, je hoort het bij mij dus echt vooral bij "te" lage toeren.
Als ik bijvoorbeeld 50 rijd in z'n 2 dan hoor ik niets, schakel ik dan naar de 4 of 5, dan hoor ik 't weer wel.
Ik ga binnen nu en een paar weken de koppeling, drukgroep/lager en aandrijfassen laten vervangen en ik hoop dat ik er dan eindelijk vanaf ben.....
Afbeelding
snowdog

Bericht door snowdog »

KNOEI 8G schreef:Ik heb het ook vanaf stationair tot 2500 toeren en daarna houd het bij mij op, je hoort het bij mij dus echt vooral bij "te" lage toeren.
Als ik bijvoorbeeld 50 rijd in z'n 2 dan hoor ik niets, schakel ik dan naar de 4 of 5, dan hoor ik 't weer wel.
Ik ga binnen nu en een paar weken de koppeling, drukgroep/lager en aandrijfassen laten vervangen en ik hoop dat ik er dan eindelijk vanaf ben.....
Ik hoor het nog niet echt bij stationair hogere toeren, motor komt er boven uit.
Maar bij 50 in 2 hoor ik het heel duidelijk.

Bij terug schakelen en op motor afremmen hoor je het heel duidelijk bv. scherpe afrit en je schakelt van 5>3 en laat hem op de 3500 toeren opkomen, dan hoor je het heel duidelijk. En bij voorzichtig accelereren hoor je het goed ( vreemd genoeg hoor je (bijna) niks als je trapt/snel optrekt ).

Zal binnenkort even kijken hoe het er met de versnellingsbakolie voor staat...
KNOEI 8G

Bericht door KNOEI 8G »

Dan is het waarschijnlijk niet hetzelfde als bij mij.... :no:
Afbeelding
snowdog

Bericht door snowdog »

Zit genoeg olie in net gekeken, druppelde naar buiten als de auto even stond :(.

Dat is het dus niet :(.
martijn
Provincie: Zuid-Holland

Bericht door martijn »

Die van mij heeft het ook .

Enkel hoor ik het bij die van mij alleen met stationair draaien ( Beetje ratelend geluid )

Ik heb mij laten vertellen dat het een pri as lager is .

Het schijnt dat het geen kwaad kan en dat je er gewoon zonder problemen mee door kan rijden..
GALANDY
Provincie: Antwerpen (B)

Bericht door GALANDY »

martijn schreef:Die van mij heeft het ook .

Enkel hoor ik het bij die van mij alleen met stationair draaien ( Beetje ratelend geluid )

Ik heb mij laten vertellen dat het een pri as lager is .

Het schijnt dat het geen kwaad kan en dat je er gewoon zonder problemen mee door kan rijden..
als het de prise as lager is ben je niet ver van een ruil of revisie bak vandaan, de mijne was ook stuk waardoor mijn koppeling binnen de kortste keren eraan was voor de moeite. best naar laten kijken voor het te laat is
Afbeelding
MD-Performance
Provincie: Noord-Holland

Bericht door MD-Performance »

Juist als het je priseas lager is kan je het beste laten vervangen mocht deze stuk lopen heb je een groter probleem want de V6 bakken zijn enorm schaars of je betaald de hoofdprijs er voor.
KNOEI 8G

Bericht door KNOEI 8G »

MD-Performance schreef:Juist als het je priseas lager is kan je het beste laten vervangen mocht deze stuk lopen heb je een groter probleem want de V6 bakken zijn enorm schaars of je betaald de hoofdprijs er voor.
Uh-uh....... :no:
Afbeelding
snowdog

Bericht door snowdog »

Ik heb steeds meer het vermoeden dat het de druklager is, het wordt ook steeds erger, maar het veranderen van versnellingen is geen probleem.

Enige moment waarop hij nu stil is, is wanneer de koppeling is ingedrukt, op elk ander moment hoor je het geratel. Het wordt erger als ik mijn koppeling ''dump'' dan als ik hem rustig op laat komen ( in vrij), dan is het er nog wel maar veel stiller.

Ik heb 2 jaar geleden deze koppeling van Luk laten monteren, volgens mij is het gewoon een bagger koppelingssetje, want als je te agressief van 1 naar 2 schakelt wilde hij zelden op de wielen slippen maar slipte meestal op de koppeling ( ik heb zeer zelden een piepje gehoord bij van 1 naar 2 schakelen, dit gebeurde bij mijn vorige auto altijd als ik agressief schakelde en die had echt veel minder vermogen maar hetzelfde gewicht bijna)!

Denk dat ik het zelf ga proberen, voor de arbeid heb ik gewoon geen geld...
ProXar
Provincie: Gelderland

Bericht door ProXar »

Ik weet niet of het bij de V6 net zo veel werk is als bij een 2 liter of meer werk, maar je hebt wel de ruimte en wat gereedschap nodig om oa de bak op te vangen. Zag in een ander topic de prijs van € 430,- voorbij komen, dat is echt niet veel. Het is al snel 4 uur werk als je weet wat je allemaal los moet halen. Mijn bak is voor revisie en verkeerd geleverde koppeling nu 2 keer achter weggeweest, dus wat er los moet is een makkie :)

Het klinkt overigens als een druklager zoals ook al aangegeven, staat van de zooi kun je mooi bepalen als de boel er achter weg is.
MD-Performance
Provincie: Noord-Holland

Bericht door MD-Performance »

Het probleem is dat je het druklager kan zijn omdat het weg is als je de koppeling intrapt. Maar Wat er ook gebeurt als je de koppeling intrapt is dat je de prisas ook niet meer belast dan als je de koppeling loslaat. Beide geven dezelfde sympthonen. Al diverse klanten gehad komen voor een koppeling en dan is het nog niet goed.

Je kan het prisaslager ook controleren door hem in zijn 1 te zetten en rustig weg te rijden en laat hem in zijn stationair toerental terug vallen in zijn 1ste versnelling en geef dan normaal gas hoor je een soort gejammer van een lager dan is het weldeglijk je priseas lager. ook kan je hem controleren als de bak er onder van daan is dan kan je handmatig de as draaien en dan voel je snel genoeg of deze stuk is.

Blijf er niet te lang mee rijden want al het slijpsel van het eventuele defect aan je lager is niet bevordelijk voor je overige lagers en synchro's.

Gr. remco
MarkDuffy
Provincie: Limburg

Bericht door MarkDuffy »

Eh Jakkie, volgens mij is mn druklager dood :(
Was ff aan het nalezen omdat ik twijfelde.
Ik hoor licht rammelend geluid alleen bij stationair en tot ongv 3500rpm
Gas los dan hoor ik helemaal niets en is ie stil tot ik het gaspedaal weer intrap (een heel klein beetje gaspedaal indrukken laat het geluid alweer terugkomen)
Oja en geluid is uiteraard weg als ik mn koppelingspedaal intrap ;)

Maar je druklager hoort sowieso toch helemaal niet mee te draaien continue? Want zo klinkt het nu wel, lijkt me dat ie dan zo dood is....
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”