M16 en Last Touch deden de job. Zelfs de velgen heb ik met de detailerspray verzorgd.

Bedankt mannen.
Achteruitrijden heb ik geprobeerd Menno. Geen merkbare vermogenswinst hoor. Of eh, moet je in zo'n geval gas geven.

(ziet, achteruit kijkend, de paardenkop strak tegen het ruitje van de trailer geklemd zitten)
Ik zal jullie nog even bijpraten. Niet spannend, maar misschien leuk om te lezen en te weten. Een tijd geleden heb ik dat verhaal over die kromme hub gepost. Die hub die bij het vervangen van het voorwiellager krom geslagen is waardoor mijn de rechter remschijf keer op keer krom trok. Die hub die in oktober vorig jaar vervangen is tijdens de apk keuring. Met die slingerende hub heb ik dus zo'n 2 jaar rond gereden. Nadeel daarvan is dat die slag ook "in de band" slijt. Als je de band daarna op een rechte hub plaatst, dan merk je dat er een onbalans/onrust in zit omdat hij scheef afgesleten is. Vrij snel na de vervanging van de hub zijn de winterbanden op de Galant geplaatst. Door de open structuur van dat profiel slijten die winterbanden weer vrij snel recht en was ik van de onrust met die banden af.
Met de zomerbanden blijkt dat helaas een ander verhaal te zijn. Nadat ik de OZ velgen met de zomerbanden in het voorjaar weer op de auto had gemonteerd bleek direct dat die voorband ook last had van een verkeerd slijtagepatroon. "Ach dat slijt er wel uit" dacht ik. Dat klopt ook wel, maar het duurt, door het veel dichtere profiel, verdomd lang. Te lang naar mijn smaak want het trillen van dat ene wiel waar je bij 125+ km snelheden last van hebt, wordt maar heel langzaam minder. Ja, dan kun je de hele band vervangen, maar met 6 mm profiel is dat toch wel zonde. Een band kan ook getrimd worden. Dan wordt er een klein laagje profiel afgeschraapt en wordt de band weer perfect rond gemaakt. Dus trok ik 14 dagen geleden de stoute schoenen aan en ging op Internet op zoek naar een bedrijf dat banden kan trimmen. Mwah, voor een tientje of 3 zou je terecht moeten kunnen bij.......
Tjsa, bij wie. Want er wordt wel veel over geschreven op Internet, maar die bedrijven zitten aan de andere kant van NL, of zijn onvindbaar. Een grote NL bandenfitter schrijft op zijn site een verhaal over trimmen. En dat dit niet in al zijn vestigingen mogelijk is gevolgd door het verzoek om telefonisch contact op te nemen. Ok, doe ik dat. Er zit een grote licentiehouder bij mij in de regio met een 3-tal vestigingen. Die kan mij vast helpen of doorverwijzen naar een andere vestiging. Toch? Dus de telefoon gepakt. "Goedemorgen, vraag: Kunnen jullie banden trimmen?". "Nee meneer, dat kunnen wij niet". "En in een andere vestiging?" probeer ik nog. "Nee meneer, ook niet in een andere vestiging van ons. Succes!". Mijn welbekende klomp brak op dat moment. Het gaat slecht in de autobranche, iedereen schreeuwt om werk. Ik kom met een klusje aan en dan krijg ik deze reactie? Huh??? Ik snap dat jullie deze klus misschien niet kunnen doen, maar minimaal 1 van de collega licentiehouders moet dit kunnen. Daar adverteren ze mee!! Ik was er direct klaar mee. "Zoek het lekker zelf uit" riep ik nog door de hoorn terwijl ik de Belgische Brandweer al in mijn rechteroor hoorde langsdenderen.
En dan wordt ik eigenwijs hé. Dan ben ik er klaar mee. Dan krijgt niemand anders de kans om het alsnog goed te maken. "U wilt niet? Best, dan regel ik het zelf wel". Trimmen is tenslotte niets anders dan het afdraaien van een band. Een band afdraaien kun je ook met behulp van dat pedaal onder het dashboard dat wij allen kennen als het gaspedaal. Haha, mijn 3 tientjes krijg je niet meer. Ik ga zelf voor 3 tientjes plezier maken. Met beleid, dat wel. Want bruut geweld heb ik volgens mij niet nodig om het klusje gedaan te krijgen. Dus, denk, denk. Ik heb een egaal stukje ondergrond nodig. Er hoeft geen hele laag van het profiel af, het hoeft alleen maar netjes rond gesleten te zijn. Een strak stukje teer dat bij voorkeur nat is leek mij dus een goede optie. En laat het nou eind vorige week regenen terwijl ik op pad moest met de Galant.
Zo gedacht, zo gedaan dus. Toen dat mooie stukje nat teer onder de voorband lag te wachten heb ik het gaspedaal flink ingetrapt. Met een vrolijke grom kwam het motorblok tot leven terwijl de voorbanden voorbij het grippunt getrokken werden. Direct voelde ik de linkervoorband het onrustige, licht stuiterachtige, effect geven dat heel snel minder werd. Dat pedaal heb ik toen maar gelicht en we zijn rustig verder gereden. Zondag had ik een snelwegrit op de agenda staan en tijdens die rit bleek direct dat de onrust in die linkervoorband vrijwel weg was. Een heel klein beetje voelde ik nog in het stuur. Yiehaa!!
Nog 1x een regenbuitje als we onderweg zijn. Nog 1x keer voor een paar euro lol maken en dan moet de band weer rond zijn. Haha, nooit verwacht dat ik uit zou kijken naar regen onderweg.